Deze winter heb ik deze Gull gebouwd. een compleet (Engels talig) bouwverslag staat op de website van Rtetroplane http://www.retroplane.net/forum/viewtopic.php?t=5176&postdays=0&postorder=asc&start=0 Gisteren vloog hij voor het eerst en Raymond en zijn zoon Jasper maakten daar prachtige foto's (en video's, komen wat later) van. Ik vind zo'n maiden met zo'n soort kist wel erg spannend, maar het ging probleemloos, alleen wat rolroer trim. Rob zijn Ecoboomster heeft er geen moeite mee. De Gull vliegt hier soms met vleugelstijlen (Gull I) of zonder , dan als Gull III of "cantilever Gull" Meer foto's in de volgende post. Vincent
De volgende foto's Aan de rechter vleugel zit een afneembare buis met een Mobius, vlak achter de cockpit nog een. Heerlijk gevoel na zo'n mooie vliegdag met vrienden, prachtig vliegend schaalmodel en zonder schade. Vincent.
Mooi hoor, prachtig model en proficiat met de maiden, altijd spannend. Ook altijd fijn dat alles goed is gegaan. Hoe ziet die buis bevestiging voor de Mobius eruit? Groet, Willem
Bedankt voor het plezierige commentaar Huibert en Willem! Inderdaad, spannend, maar gelukkig ging het prima. Over de bevestiging van de Mobius heb ik aardig zitten te puzzelen; de buis is 6mm carbon. Om de vleugelneus heb ik een vormstukje van 2 laagjes 0.6mm triplex (heb ik genoeg van) gemaakt. Gebogen met kokend water (dat staat in het Retroplane bouwverslag hoe je dat kan doen) en met dikke CA gelijmd. De buis eerst met een 3mm triplex afvalstukje hierop gelijmd (kan met CA of een beetje smeltlijm). daarna een fillet van 24u epoxy met houtstof en dan nat in nat een paar stukjes glasband. Misschien kan je hier iets veel simpelers en meer universeel voor bedenken, dit is ook maar een probeersel.... Een stukje 0.3 mm messing strip (25mm breed) heb ik omgezet zodat er een lipje van 5mm ontstond. Dit lipje past in de kier tussen het rolroer en de vleugel. Op dit stukje messing soldeerde ik een oog van 0.9 hard messing draad. door beide ogen een stuk shockkoord (van boten) waarmee ik de hele contraptie op z'n plaats houdt Het shockkoord zit onder behoorlijke spanning. Ik hoop dat de foto's e.e.a. duidelijk maken. Vincent
Ik heb met plezier je verslag op retroplane gelezen Vooral de bouw van je spanten en het buigen van 0.6 mm triplex geeft me het gevoel het gevoel dat je zo met geduld en doorzetting zowat alles kan bouwen ? Het probleem dat je had om de ribben van je stabulo tussen 2 mallen te bouwen heb ik net ook ondervonden met de nieuwe vleugel voor mijn bergfalke, ik dacht dit op te lossen door de set spanten in 2 delen te splitsen maar dat was niet de goede oplossing de uitlijning tussen de 2 sets klopte niet en heb ik moeten recht trekken door op de onderste indekking 4 mm balsa op zijn kant te lijmen om de deuk er uit te krijgen, dat is dan repareren voor het af is Soms heeft alles zelf willen doen zijn grenzen, ga daarom bij de volgende bouw je voorbeeld volgen en een setje laten frezen .
En dan ook de video-samenvatting van de vluchten van gisteren. Het was een genot om hier foto's en video van te kunnen maken!
Daar heb je iets erg moois van gemaakt Raymond, dankjewel! Rene, fijn dat je het verslag zo leuk vond. Je hebt helemaal gelijk, gefreesde ribben zijn een genot om mee te werken, ik mis de vaardigheden om het digitaal te ontwerpen, daar zou ik eigenlijk iets aan moeten doen. Over dat zelf doen, het is vaak gewoon een kwestie van de tijd ervoor nemen, helaas lukt mij dat ook niet altijd. Het blijven compromissen tussen iets afmaken of iets erg mooi maken. Vincent
Ja fantastisch filmwerk met talloze camera,s en standpunten. En mooi samengesteld met heel veel korte scenes, erg indrukwekkend! En ook heel mooie kist. Ik wil best langer genieten vanuit de cockpit meevliegend. Dat blijft genieten.
Buiten de schitterende gefilmde beelden om is het zicht ook nog eens indrukwekkend, trouwens een mooie locatie daar op Valkenburg.
Allemachtig wat een mooie kist! Dat draadje op retroplane ga ik maar eens doorspitten, daar zitten vast nuttige ervaringen in.
Dankje Merijn! Er staan veel leerzame dingen op Retroplane (als je met hout wil bouwen). Ook op SSUK (Scale Soaring UK) staat erg veel over houtbouw en dat is allemaal Engels. De meeste bouwverslagen op Retroplane zijn in het Frans en dat vind ik wel erg lastig, veel jargon... Gelukkig is er op Retroplane ook een Duitstalig gedeelte, dat is soms wat makkelijker uit te vogelen.
Wat een prachtige kist! Mijn complimenten! Ik heb ook maar gelijk je draadje op retroplane gelezen. Zeer leerzaam en uitnodigend om ook een kist met triplex romp te bouwen ! Een vraagje; heb je de tekening van de gull verkrijgbaar bij VTH ook overwogen?
Dank voor je lovende woorden! Tja, de tekening, eigenlijk wist ik niet dat die er was en ik heb er ook niet naar gezocht. Moeilijk om daar een goed antwoord op te geven, dan moet ik iets over mijn bouw historie vertellen. Ik ben met de bouw van schaalkisten begonnen met een Nemere schaal 1:8 van een model tekening . Die hoorde bij een "rippensatz" uit de Aufwind. De ontwerper van deze "rippensatz" had het originele ontwerp aangepast om het op schaal 1:8 realiseerbaar te maken. Die tekening heb ik later vergroot om de Nemere schaal 1:6 te bouwen. Pas na de bouw van de FG-2 besefte ik dat aanpassingen prima zijn, maar dat ik die zelf wel in de hand wil hebben. Hier de link naar betreffende Fokker FG-2 http://www.retroplane.net/forum/viewtopic.php?t=4779 . Er was erg weinig info over deze kist, ik vond 3 verschillende tekeningen en toen ik al flink onderweg was dook de originele tekening op. Met het nodige uitzoekwerk in de foto's en film heb ik een tekening, nou ja eigenlijk meer een schets gemaakt en daar de Fokker van gebouwd. Met dit in mijn achterhoofd heb ik de neiging om naar zoveel mogelijk origineel materiaal te kijken en zeker de foto's nog meer te vertrouwen dan de tekeningen. Vincent
Dat herken ik wel een beetje. Tekeningen zijn al een interpretatie van de werkelijkheid, tenzij je originele hebt. Daarbij komt dat bij serie bouw vaak wijzigingen plaats vonden die je alleen op foto’s terug ziet. Zo had ik voor mijn SHK kleppen en wielstel hendels gemaakt op basis van foto’s van het toestel met bouw nummer 6. Toen ik foto’s kreeg van “mijn” toestel (nummer 1) konden die de prullenbak in, totaal ander ontwerp. Als je geïnteresseerd bent in schaal speelt dat, als het gewoon leuk uit moet zien natuurlijk niet. Ik zit zelf een beetje op de grens, goed is leuk maar perfect hoeft niet.
sluit ik mij bij aan! En ik hoop dat we weer een keer een gezamenlijk sleeptreffen hebben zodat ik het model ook live kan zien.
Jullie commentaar doet mij veel plezier en natuurlijk hoop ik ermee naar sleeptreffen(s) te gaan, het wachten is op betere tijden!