De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De vergelijking met je bejaarde eigenwijze man Arnoud gaat niet helemaal op.Ik vlieg al 2 jaar zelfstandig, incl. landen.
    Ik zie ervaren mensen om mij heen gemiddeld net zo vaak (of net zo weinig) crashen als ik. De afgelopen week 3 stuks.
    Als ik dat dan heb, dan kan ik er ineens niks van en hoort dat ook bij de opleiding, moet ik nog 6 jaar met een eenvoudige zwever vliegen, circuits op zijn kop op 1 meter boven de grond kunnen vliegen, enz. enz.
    Ik zal blij zijn als het brevet over een paar maanden is behaald. Hij wordt hier gepubliceerd.

    Het is niet persoonlijk, maar ik stop ook om dit allemaal uit te leggen. Ik ben dat helemaal zat.
    Vanmiddag ga ik vliegen met mijn enerverende FourStar. Wedden dat die straks nog heel is?
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Een ervaren vlieger die regelmatig crasht ?
    Mijn laatste grote crash is 16 jaar geleden, het kwam door een defect aan de zender.
    Hele kleine zaken als een landingsgestel dat iets verbuigd komt wel eens voor, maar dat is geen crash. Je kunt er mee doorvliegen.
    Ik zeg niet dat je niet kan vliegen. Ik heb je nooit zien vliegen, dan kan ik dus ook niet oordelen.
    Echter, als je regelmatig crasht......dan roept dat vraagtekens op.

    Ik wens je succes en hoop dat de crashes tot het verleden behoren !

    Grt,

    Arnoud.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    He??
    Die was toch dood?

    En over crashen.. op sommige clubs crashen ze vaker dan op andere.
    Ik denk dat het ook met het niveau van de club te maken heeft.
    Helaas moet ik uit ervaring met verschillende clubs toegeven dat er op KNVvL clubs minder gecrasht wordt omdat daar denk ik toch beter en minder vrijblijvend gelest wordt.
    De eerste club waar ik jaren gevlogen en les gegeven heb was de ACK in Stompetoren.
    Zelden dat daar iemand crashte.
    2 andere clubs, in het midden van het land, ook weinig crashes, ook KNVvL.
    Andere club, geen KNVvL, daar was het vrij normaal als er in het weekend iemand, of 2 iemanden crashten.
    En ook weer een andere geen KNVvL club, ook daar zag je dingen regelmatig op rare manieren uit de lucht vallen.

    Ik denk, en dat is puur een vermoeden, dat veel van de "vrije" clubleden het allemaal wel beter weten en het doen omdat ze het altijd zo gedaan hebben.
    Ook het lessen.. geen structuur, degene met de grootste ballen is instructeur, dus dan krijg je van die eigenwijze figuren die denken dat ze de beste zijn en dat ook graag de leerling laten weten.
    Hun manier is DE manier.

    GJ
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Zou ontstaat nu spraakverwarring. De Fourstar blijkt nog vliegwaardig !
    Will succes vanmiddag. Hou hem heel !

    Grt,

    Arnoud
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb toch echt een foto dat is stuk is.

    IMG-20200516-WA0000.jpg


    Maar ik ga rijden, moet via Venlo, 4,5 uur naar Amsterdam.
    30 liter reserve benzine achterin en 2 volle lipo's.
    Fijne combinatie..

    GJ
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Mooi toch dat je een auto hebt die op 2 Lipo's rijdt en 30L benzine voor Willy om lekker lang te vliegen. :)

    Er kwam bij mij zomaar een vraag op want iedereen heeft het over lessen en de vliegkwaliteiten van @WillydeWoofer.

    Maar worden de roeruitslagen ook gecheckt van de modellen? Als de roeruitslagen te heftig zijn afhankelijk van de stickbeweging waardoor Willy een model te makkelijk zou kunnen oversturen dan crash je ook wat meer als er een model in een ongewenste situatie komt.
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Wat opvalt aan de crashfoto is dat de hoogteroer-scharnieren niet geborgd zijn met een pennetje.
    Dat is vragen om problemen.
    Is het hoogteroer tijdens de vlucht misschien al los gekomen ?

    Vleugel is te repareren. Stabilo en kielvlak zijn herbruikbaar. Rompje opnieuw maken. Weekje werk ,paar tientjes hout en folie.

    Grt,

    Arnoud
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu proef ik een beetje "verontwaardiging", maar dat heb je ook een klein beetje te danken aan de manier waarop je er zelf over schrijft, natuurlijk...
    Maar ik moet wel zeggen, 3 crashes in jouw club in een week, tsja, het kan natuurlijk, maar ik moet toch wel zeggen dat dat een beetje ongebruikelijk is...
    Ik ben zelf lid van een vrij grote en tamelijk actieve club, rond de 90 leden en een "niet-KNVvL club", en nou zie ik lang niet alle crashes die er gebeuren natuurlijk, maar mijn ogen dicht doend, en hard nadenkend, denk ik dat ik in de afgelopen 2 jaar mischien in totaal 10 a 15 echte crashes gezien heb in de naar schatting 200 middagen die ik op het veld heb doorgebracht in diezelfde periode. En ik denk dat ik met die 200 dagen ongeveer de helft van alle vliegbare dagen van die periode gehad heb want ik ben nu eenmaal maar de helft van het jaar in Nederland, dus statistisch mischien 20 tot 30 crashes totaal over 400 vliegbare dagen.

    Dan heb ik het wel over de, zeg maar, "total-loss" crashes, niet over het afgebroken landingsgestelletje of het gat in de vleugelbespanning, die ook wel eens voorkomen.

    Nee... want ik geloof echt wel dat je die weddenschap wint, en zo staan de meesten hier er ook niet tegenover, dat we hopen op schade.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een vergissing, mijn excuses, ik heb vanmiddag met de EasyStar gevlogen en niet met de FourStar.

    Ik meld mij hier weer zodra het brevet behaald is.
     
    Arnoud Snel en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er is een oplossing tegen crashes.
    De foto van je model ná steevast de geslaagde vlucht schieten.
    Er vóór is vragen om ellende. Schiet je er voor, dan kan je direct ook maar beter de crash vast leggen!
    De ‘Wet van iron maiden’... Jawel!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
    blaauwen en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste mensen, ik heb nogal een rotweek achter de rug op vlieggebied. Clubs, leraren, vliegtuigen, er ging van alles mis.
    Mijn humeur had een dieptepunt bereikt.
    Nu er overal oplossingen zijn gecreëerd is de goede zin ook weer terug.

    Alleen vandaag heh..........de grote meester himself komt met me vliegen. Ik ben dan ook ongelooflijk zenuwachtig :D.
    Ik denk dat we het beste allebei een kalmeringstabletje kunnen nemen.
    Vanuit Duitsland zijn er berichten gekomen dat GJ je gewoon op je flikker slaat :D, zelfs bij het kleinste foutje.
    Hee, de smily's zijn ook weer terug. Het gaat echt beter met Wil (emotionele halve zool)
    Vanuit het ziekenhuis laat ik vanavond wel weten hoe het vandaag is gegaan.Misschien open ik wel een nieuw topic;
    "Vliegen met Gert-Jan ................." Ik denk er nog even over na.

    Ik ging eens vliegen met iemand. In de landing gaf ik te weinig up. De man riep omhoog. Ik deed onmiddellijk de rechter stick naar voren.
    Overigens, ik vlieg mode 2.
    Kort daarna lukte het mij het toestel precies midden in de sloot te landen, wat op zich verschrikkelijk moeilijk is :D. Doe het me maar eens na.
    De instructeur was er snel bij en haalde het toestel ongehavend uit de sloot. Zijn mooie Futaba had hij even op de kant gelegd.
    Inmiddels was ik ook gearriveerd. Drie keer raden wie er met zijn grote voeten bovenop ging staan? Juist ja.
    Die dag hebben we niet meer samen gevlogen.

    Deze laatste story speelde zich af, toen ik pas een paar maanden vloog. Dus niet gaan zitten zeuren, zanikken en zeveren heh mannen!
    "ja, maar dit en dat" "en zus en zo" "je had toen .....weet ik veel?" "je moet nu ........." :D

    (ja, hij is er weer en nog een stukje erger ook)
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Succes vanmiddag! Zorg dat GJ de boel heel houd! Anders geef je em maar op z'n falie met de badslipper!
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zal hem scherp in de gaten houden.
    We gaan nog wat eten halen bij de pomp.
    Hopelijk hebben ze daar Bratwurst en Sauerkraut.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    We zijn benieuwd, want:
    :D :D :D ja, dat heb ik ook gehoord....:D :D :D (geintje GJ)
    Absoluut geen gek idee?
    Klopt... dat is mij ook ooit precies EEN keer gelukt, en daarna nooit meer. Daarom weet ik ook dat dat ECHT heel erg moeilijk is.
    Midden in die sloot stond een paaltje, en ik was ZO goed, dat ik die ook nog even meepikte (ongelogen waar).
    Maar dat schijnt wel een specifieke beginnersvaardigheid te zijn, het was al wel mijn derde landing...

    Blij dat je weer een smile op je gezicht hebt, Wil! Laat ons weten hoe hard GJ je aanepakt heeft.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb er ook ervaring mee, met die slootjes. Er is wel een theorie over, je vliegt zeer laag en zo langzaam mogelijk, als je dan dat slootje passeert valt het bodem effect weg en lazert je kistje in de plomp. Doorgaans precies in het midden.
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wil, welkom bij The Hawks.
    Ik ben zeer benieuwd naar je vliegavonturen.
    Daar gaat de instructeur wel iets leuks mee doen.
    Wordt sowieso gezellig en vergeet vooral niet te lachen, doen we nl veel in Vught.
    Gerben komt ook graag naar Vught en als het meezit neemt ie nog iets mee om te slepen.
    De wedstrijd F5B in Vught staat nog op losse schroeven. Maar goed bij deze mag hij best komen gastvliegen, dat weet hij ook .

    Tot snel op ons veld.
     
    WillydeWoofer, MicropropSport en Hans V vinden dit leuk.
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Overigens, iedere (ervaren) modelvlieger maakt wel een fout.
    Dit weekend m'n Slite in de boom gevlogen. En er weer uit laten halen, gelukkig geen schade.
    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Tis maar goed dat wij van de aapjes afstammen en we kunnen klimmen. :)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is teveel theorie.
    De praktijk is, ligt er water in de buurt, dan wordt het nat.
    Staat er een paaltje, dan komt er een krasje op het paaltje.

    Als je eens wist, dat er modelvliegers zijn die het zo geleerd hebben, dat de stick naar voren up is en b.v. de gas stick naar voren, motor uit is.
    Ik hoop voor je dat je geleerd hebt, dat de meeste modelpiloten de stuurrichting opgeven gezien vanuit de cockpit van het model.
    Hij had beter afvangen kunnen roepen.
    Bij een volgende keer als het kistje in rug vlucht vliegt, roept en lolbroek UP.
    Dan hoop ik voor jou dat je of er niet op reageert of de rechter stick naar voren duwt.

    Succes met de vliegactiviteiten.

    Wil je die wij even weg laten, als ik in een boom moet klimmen, geen enkele tak zal het houden, nee dan kun je hem net zo goed om zagen.
    Als de hoogwerker er niet bij kan, dan wordt het Tarzan, maar dat duurt meestal een paar dagen voordat tie er is.:(
     
    WillydeWoofer en Hans V vinden dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je hebt helling zweven en sloot zweven.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina