Voor het starten van mijn 4-takters gebruik ik een compact veldsetje bestaande uit een 3S2700 lipo voor de startmotor en een 2V loodaccu voor de gloeiplug Nu is onlangs de loodaccu overleden en ik vroeg me af of ik niet ook een 2V aftak vanaf de 3S startmotor lipo kon maken. Dat zou weer een accu schelen waarop ik moet letten welke geladen moet worden. De lipo wordt dan gebruikt voor de startmotor en de gloeiplug tegelijk. In mijn startkist heb ik een 12V power panel met aansluiting voor een gloeiplug echter voor de start is het soms handig dit 'veldsetje' mee te nemen (mocht hij afslaan) zonder de hele startkist naar de startplek mee te moeten zeulen Bestaat er een eenvoudige/simpele oplossing voor een 2V aftak vanaf de 11.1V lipo? Een nieuwe loodaccu kost iets meer dan een tientje maar het zou om het gemak gaan.. Groeten, Ralf
Een LiPo cel heeft een nominale spanning van 3,7 volt. Aftakken op 2 volt kan niet. Maar er is nog een bezwaar Als je één cel gaat ontladen breng je onbalans is de Li-Po. Als die groot genoeg wordt, krijgt je lader daar problemen mee. In het verleden waren er gloeiplugdrivers. Die werkten op 12 volt. Dat zou werken, maar weet niet of gloeiplugdrivers nog te koop zijn.
Dank voor je reactie Er zit een gloeiplugdriver in mijn 12V power panel en ik dacht aan iets dergelijks maar dan simpeler indien mogelijk. Het was niet mijn bedoeling de 2V uit 1 lipo cel van het pack te halen Groeten Ralf
Ralf, hiervoor zou je een DC-DC step-down converter kunnen gebruiken, bvb. een XL4015 module met instelbare uitgangsspanning en max. stroom tot 5A:
Dat paneel kun je toch ook gewoon vanuit die LiPo voeden? Alternatief, maar naar mijn mening wat onhandig een glowshot: (voorbeeld) https://www.justengines.co.uk/shop/accessories/starting-gear/glow-start-with-battery/?v=796834e7a283 En anders koop je een "on board glow" systeem: (voorbeeld) https://www.justengines.co.uk/shop/...ard-glow/on-board-glow-system/?v=796834e7a283
Uwe dank voor je suggestie, dat is zo'n beetje wat ik zocht en zou zeker een mogelijkheid zijn . Zijn deze ook in NL te koop? @brutus, dat paneel zit vast in mijn startkist met daarop ook de brandstofpomp, deze is gevoed door een 12V loodaccu, (Lipo zou wellicht ook kunnen) Glowshot is 1,2V en moet ook apart geladen worden. Mijn V-twin haalt het hier trouwens ook niet mee Met on board glowunits zit je ook steeds met aparte accu's welke weer geladen moeten worden en daar wil ik nu juist vanaf Dank voor het meedenken ! Groeten, Ralf
Misschien een tip. Die lange draden tussen lipo en starter geven veel verlies, (weerstand) bovendien komt die lange draad makkelijk in de propellor. Ik gebruik al meer dan 15 jaar een Kavan starter met een zelf gemaakt bakje eronder. Heel veilig en geen verlies meer. Grt, Arnoud.
Prima tip Arnoud , ik ga er ook zo een maken! (en dan toch maar een aparte accu erbij voor de gloeiplug dan) Groeten, Ralf
Je zit dan inderdaad wel vast aan een losse 2 volt accu. (Die zit bij mij ook in een klein bakje met een Ampere meter, zodat je kunt zien dat er stroom loopt) De 2 volt accu staat bij mij ,tijdens het starten, achter het model, hierdoor kan de draad nooit in de prop komen. Nadeel is natuurlijk dat je een losse accu hebt. Het blijft bijna altijd een compromis. Bakje van de starter heb ik van 3mm triplex gemaakt. Het ronde deel waar de starter aan de achterkant inzit van 1 mm triplex. Dit kun je ook van glasweefsel maken, is misschien makkelijker. Grt, Arnoud.
Is niet meer zo mooi, is al heeel lang gebruikt. Bij deze : Past een 2 Volt 5 Ah accu in. (Ik heb alleen 1 cilinders, dan volstaat 5Ah) Voordeel van het metertje is dat je indicatief kunt zien hoeveel stroom er ongeveer loopt. 3A = normale startwaarde. 4 - 5A = motor is verzopen. Grt, Arnoud.
Ja, hier heb je de keuze... Voordeel van een DC-DC converter is de constante uitgangsspanning, vrijwel onafhankelijk van de voedingsspanning. Met een extra poti (in serie geschakeld met het geïntegreede poti op de printplaat) zou je daarnaast tijdens bedrijf de uitgangsspanning in beperkte mate (bvb. tussen 1,5...2,0V) kunnen aanpassen - net als bij een conventioneel startpanel.
Ik had de startmotor en de gloeivoorziening samen in 1 bakje, vandaar de vraag of dit uit 1 accu gevoed zou kunnen worden. Het was idd altijd op de veiligheid letten met de beide kabels door het gras bij de prop, daarom lijkt me de aparte starter met accu van Arnoud een zeer goede en bovendien veiligere oplossing. Een apart kastje voor de gloeiplug met 2V loodaccu lijkt me daarnaast ook prima en ik ga dit ook zo uitwerken. Uwe en Arnoud heel hartelijk dank voor het meedenken Groeten, Ralf