Seabex One

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 okt 2018.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Het achterdek zit er in gelijmd en de drijf- en lektest uitgevoerd.
    Had ik het nu maar andersom gedaan, na enige tijd in bad de boot gecontroleerd op lekkage en toen bleek het compartiment om de moonpool water te bevatten :(.

    Wat ik zo snel kon vinden lijkt het aan de voor en achterkant van de moonpool niet dicht te zijn, heeft ze toch niet vlak gestaan tijdens het lijmen.
    Dat wordt nu van buitenaf de boel dicht krijgen, de voorgesteld plexiplaat moet er toch nog in.

    Wel viel me op dat de boot best wel wat drijfvermogen heeft, je moet redelijk veel kracht zetten om haar dieper in het water te krijgen en ook wat betreft stabiliteit is er niet te klagen.
    Ze is eerder wreed dan rank.

    Hier een filmpje van de drijftest, niets bijzonders maar voor het idee.


    Groet,
    Mathieu
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Damn dat ding is groot, de ganse badkuip zit vol. Net om die reden dat je niet overal bij kan probeer ik altijd met een open dekstructuur te werken, dan zou je naderhand er toch enig sinds makkelijker aan kunnen. Ik heb dat aan de lijven ondervonden met mijn 1 ste boot, die ik van iemand deels had overgenomen, en tegen dezelfde problemen ben aangelopen toen.

    Anyway met goede lijm of eventueel een bodem epoxy los je dit wel op heet ziet er toch stilaan uit als een zeer tof project.
     
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Schoonmaken, ontvetten en laagje epoxi er in gieten, probleem opgelost.
    Grt peter
     
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Het probleem is een beetje dat ik de volgorde even verkeerd had, eerst het dek er in en toen pas de water test.
    Ik kom er nu niet meer lekker bij.
    Maar aan de onderkant komt nog het plexi glas plaatje in de moonpool dus dan krijg ik het wel dicht, ik baal alleen een beetje dat ik ze niet eerder in bad gestopt heb.

    Voor ik een zelfde fout maak met het voordek ga ik daar eerst de ankerlieren maken vor het dek er voorgoed in gaat.

    Groet,
    Mathieu
     
  5. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Je moet het zo maken dat je er altijd in en bij kan komen. Kan je het luik achter niet vergroten?
    Ik maak alles zo, alles moet berijkbaar zijn en demontabel zijn.
    Grt peter.
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Op zich kan ik wel bij die ruimte maar de achterkant van de moonpool staat klem tegen een spant aan.
    maar van binnenuit zie ik dus niet wat ik aan het doen ben en volgieten met epoxy vindt ik niet de meest charmante oplossing op een lekkage te dichten, ik denk namelijk niet dat ik aan de buitenkant de rand goed afgeplakt krijg of te voorkomen dat de epoxy naar buiten vloeit.

    De oplossing komt er, no worries.

    Groet,
    Mathieu
     
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mathieu, ik doe het ook zo hoor ik plak de buitenkant af meet masking tape en druk deze goed aan, en laat dan of wat epoxi of anders wat stabilit erin lopen aan de buitenkant wat plamuur voor kieren en gaten te dichten en cosmetisch is het dan ook weer ok. maar ik ben benieuwd hoe jij dit gaat aanpakken.

    Nu ik ken dat probleem dat je een grote stap zet (bij jou het dek lijmen) en dan kom je naderhand tot de conclusie dat er toch nog wat moest gedaan worden, ik heb dat ook gans de tijd.
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    De afgelopen dagen ben ik met van alles en nog wat bezig geweest maar niet met de Seabex.
    In ieder geval niet echt constructief, ik zit even in een soort van "builders block" zeg maar.

    Ik ben echt aan het stoeien om goed passende en werkende ankerlieren te fabriceren maar op de een of andere manier krijg ik al mijn varianten te groot om te plaatsen.
    Nu had ik nog een zeilservo liggen die oorspronkelijk bestemd was voor de Zwarte Zee maar die daar toch niet in paste dus daar maar eens mee gaan experimenteren.
    Ik denk nu dat ik iets werkbaars gevonden heb daarmee.

    In basis is het grootste probleem waar ik tegenaan liep dat er redelijk veel zelfbouw lieren te vinden zijn op voornamelijk Duitse sites maar daar laten ze trots hun resultaat zien maar niet hoe ze daar gekomen zijn, iets wat ik op andere vlakken ook al begrepen had over onze Oosterburen. Ze delen niet zo makkelijk en zelf weer het wiel uitvinden is niet iets wat ik graag doe.
    Nu heb ik dat met mijn oplossing wel een beetje gedaan maar eigenlijk 2 verschillende opties gecombineerd.

    De zeilservo gebruik ik niet om de ketting op te spoelen maar om de ketting binnen te halen en uit te geven.
    Hiervoor heb ik de middelste baan die op de spoel van de servo zit verwijdert en vervangen door een stuk geribbeld rubber. Dat was eigenlijk een stuk band van een speelgoed auto die ik ooit gehad heb en voor onderdelen uit elkaar gehaald.
    De ketting zit nagenoeg klem tussen de rand en het rubber profiel en wordt zo meegenomen. Ik heb nog niet echt een test opstelling maar het lijkt te werken, het enige nadeel is dat er geen eindbeveiligingen op zitten dus ik zal altijd goed moeten opletten met de ankers.
    Ik kan nu nagenoeg oneindig lange ketting gebruiken, in theorie dan.
    De potmeter in de servo is overigens buitenspel gezet, de wordt in de middel positie gefixeerd. Het tandwiel wat de potmeter verdraaid is aan de onderzijde uitgeboord zodat hij de potmeter niet meer meeneemt tijdens het draaien.

    Wat plaatjes:
    20200515_200203.jpg
    De componenten, het rubberprofiel is goed te zien. In het omliggende huis zijn de gaten voor de doorvoer vergroot en de randen afgeschuind in de werkrichtingen.

    20200515_200319.jpg
    De delen samengesteld.

    20200515_200758.jpg
    Kleine testopstelling.

    En het test filmpje:


    De gebruikte servo is al aan alle kanten omgebouwd en misbruikt, het moeten dus nog 2 nieuwe worden en nog een constructie om de servo onder het dek te plaatsen.
    Het is de bedoeling dat de ketting zo recht mogelijk van boven ingevoerd gaat worden en iets onder een hoek weer er uit. Dan goed kijken dat ik de ketting niet tussen de RPA's stort maar er naast in de romp laat glijden en op de een of andere manier het eind vastzet zodat niet de hele ketting kan uitlopen.
    En dan nog voldoende lengte ketting, 2x.

    Met deze oplossing ben ik wel tevreden maar ik hou in mijn achterhoofd dat ik er toch wel iets van een beveiliging in wil hebben maar misschien trekt dfe servo wel wat zwaarder door en slipt de ketting over het rubberprofiel. Ik heb in ieder geval het gevoel weer verder te kunnen.

    Groet,
    Mathieu
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb nog heel even mogen spelen met een Seabex die klaar is.
    Daar staan 4 Graupner 600 Turbo motoren in op 12V, dat is best wel wat vermogen!
    Een maatje van me had hem gekocht maar moest er even naar kijken want het was niet helemaal aanzetten en varen.
    Ik heb de boel even nagelopen en kwam al heel snel tot de conclusie dat de elektra simpel moet blijven en goed gemarkeerd zodat het voor een leek ook duidelijk is.
    En ik weet weer dat het prettiger is als je alles zelf gebouwd hebt;).

    Terug naar die motoren.
    Nu hadden we niet een heel groot stukje water tot onze beschikking (net groot genoeg om krap aan rond te kunnen) maar met een beetje gas en de Schottels dwars gaf het net zo'n beeld als wanneer een zware last in een keer uit de kraan van een schip komt zetten. Het bootje ging toch wel wat scheef.
    Ik heb hem maar geadviseerd terug naar 6V te gaan.

    Die 600 motoren zouden een onbelast toerental van ca. 17.200rpm hebben op 12V, de Mabuchi die in mijn boot liggen zouden ca. 21.000rpm doen op 12V.
    Met de ervaring van nu ga ik toch naar 6V voor de voortstuwing met een kleine 12V accu voor de bluspompen, de overige extra's zijn toch ook 6V en wat er niet op zit is dus makkelijk aan te passen.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Na een poging ondernomen te hebben om de lekkage van de moonpool van buitenaf te verhelpen, heb ik er toch voor gekozen om epoxy te gieten in de ruimte.
    De helften van de moonpool zijn op de hoeken niet erg dik en na het opvullen en schuren kwamen er alleen maar meer gaten bij.
    Dus schilderstape aan de buitenzijde en gieten maar, dat was ook niet simpel want je moet dan ook nog eens half onder het dek door.
    Een kartonnen koffiebeker bracht de oplossing, die past er precies onder en kan ik, weliswaar blind, de epoxy gieten waar het nodig is.
    Nu maar wachten tot het uitgehard is voor de volgende waterdicht test, dat wordt ergens na de Hemelvaart.

    De totale gietmassa was 375gr en de laagdikte ongeveer 1cm.

    Kan ik ondertussen mijn zinnen weer op het achterportaal zetten, in afwachting op de levering van de winch servo's.

    Groet,
    Mathieu
     
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    In massa droogt het heel snel, word ook flink warm.
    Grt peter
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Laat ons hopen dat alles is opgelost dan, het is toch altijd wel lastig als het niet helemaal loopt zoals je wil, ik en menig andere bouwer hebben dat al vaak voorgehad vrees ik.
    Maar als het dat klaar is heb je weer goede moed voor alles op orde te krijgen he!
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    De epoxy die ik gebruikt heb is nauwelijks warm geworden. Ook niet in de pot tijdens het mengen.
    De verwerkingstijd is ca. 50min en heeft 24-48uur nodig voor uitharding.
    Het hard mooi helder zonder luchtbellen op, ik ben tevreden met het resultaat maar toch maar even de aangegeven tijd uitzitten voor het uitharden tot de waterdicht test.
    Deze epoxy heeft ook nauwelijks een geur, is ook prettig tijdens het verwerken.
    Deze dus: https://polyestershoppen.nl/epoxy/universele-epoxyhars-langzaam-5.html

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Staat er ook bij he laaaaannnggggzzzaaaammm :D
    Die van mij was met een puur hard.
    Grt peter.
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Inmiddels heb ik de nieuwe drijf- en waterdicht test uitgevoerd en en dit maal met vlag en wimpel doorstaan.
    Zowel de boeg als het achterschip verzwaard zodat deze wat dieper kwamen te liggen voor een langere periode en alles bleef mooi droog.

    Het achterportaal heb ik ook nieuw gemaakt zodat de servo voor het zwenken van de blusmonitoren er in past.
    Het uitgangspunt was de bovenbalk die hoger en dieper dan de oorspronkelijk balk moesten worden en daar vandaan alles opnieuw gemaakt.
    Als de boel afgewerkt is en aan boord is geplaatst zal je het verschil nauwelijks opmerken.
    De ruwbouw is dit geworden:
    20200523_173421.jpg
    De casings in wording met het oorspronkelijke portaal.

    20200523_173931.jpg 20200524_142645.jpg 20200524_171008.jpg 20200524_171023.jpg

    Zoals gezegd is dit nog de ruwe versie. Er moet nog heel wat geschuurd en geplamuurd worden voor een nette afwerking maar het valt me niet tegen.
    Ik ben nog aan het afwegen om de bovenkant demontabel te maken mocht ik er ooit nog eens bij moeten komen. De vraag is alleen hoe vaak je er ooit bij zou moeten komen.
    Ik kan er ook voor kiezen om het deksel op een paar punten vast te lijmen zodat een eventuele demontage eenvoudiger is.

    Overigens is het gehele portaal van 1mm kunststof plaat gemaakt, deze is merkbaar zwaarder dan het origineel maar dat is dan ook een gietdeel en zeker niet overal even dik.
    Op sommige plaatsen is het origineel zelfs flinterdun.
    Daarnaast hoef ik er nu geen extra houten verstevigingen in aan te brengen en heb ik dus net even meer ruimte binnenin.

    Ik heb ook nog even snel gekeken naar de verlichting die aan boord zit en dat is nogal, ik kwam vingers tekort om alles te tellen.
    Dus maar weer een bestelling geplaatst voor de verlichting, langzaamaan begin ik die toch nodig te hebben tijdens de verschillende bouwfases.

    Voor de dekstralers is het idee om halfrond kunststof buis te nemen en daar een SMD-led in te doen. Daar overheen een transparant plaatje en de zijkanten dun Evergreen plaat.
    Waar de verschillende dekstralers komen zal naar eigen inzicht zijn.

    Nu is het verder afwachten wanneer mijn winch servo's geleverd worden want dan kan ik daar het frame voor maken en onder het voordek hangen, het voordek erin en dan de romp in kleur spuiten.


    Groet,
    Mathieu
     
    Peter58 vindt dit leuk.
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    In de hoeken en halverwege een stukje vierkant hardhout lijmen, gaatje in boren en de bovenplaat dan met 6 zelftappers vastmaken.
    Met net schilderwerk valt de spleet niet op. Beter dan alles vastlijmen en breken als je erbij moet.
     
  17. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    leg er een rupsje flexibele kit in met folie erover, dek erop, schroeven erin maar niet helemaal vast draaien. op laten drogen. dek eraf, folie eraf, dek er weer op, schroefjes erin en nu iets vaster. Et voila: perfect passende pakking die niet plakt, dus dek kan er naar believen weer af zonder ellende.
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Lijkt me een beetje overkill.
    Het gaat om de bovenkant van het achterportaal, dat steekt ruim 20cm boven de waterlijn.
    Als ik het daar waterdicht moet hebben dan heb ik al eerder een groter probleem.

    Iets met schroefjes/zelf tappers zoals Roel beschreef was ik ook aan het denken.
    De crux daar zit hem in het mechaniek voor het zwenken, dat moet niet in de weg gaan zitten. Kom ik ook wel uit.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Daar heb je mooierspul voor, goedkoper als kit, omdat de rest van de tube uithard kan je die na verloop van tijd in de kliko mikken.
    Ik gebruik daar silecone tubing voor uit een vissport zaak, is voor karper vissen in verschillende diktes te koop. Sluit beter af en lang te bewaren.
    Ik heb er mijn sloep mee afgedicht.
    20200430_095757.jpg
    Grt peter
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    En ondertussen......

    De servo winches zijn geleverd en omgetoverd tot ankerlieren.
    De ketting wordt niet opgespoeld maar doorgevoerd zoals boven beschreven, de ketting zou mooi over de voorste motor moeten glijden naar beide kanten toe.
    Dat kan ik alleen nog niet testen voor beide want ik heb maar een klein stukje ketting, ik heb wel langer liggen maar die zijn te groot wat betreft de schakels.
    Zou niet zo'n probleem zijn als de ketting niet over de ankerlier en ketting stopper heen zou hoeven, maar dat is dus wel de bedoeling.
    De servo's zijn demontabel gemaakt zodat ik er later nog eens wat mee kan doen, vervangen, bijstellen, etc.

    En dus kan het voordek er in gelijmd worden en dat is inmiddels ook gebeurt.
    Volgende stap worden de ankerkluizen, gaten onder de juiste hoek boren, juiste schuinte afzagen, enz.

    Het achter portaal is ook een eind op weg.
    Het grote geheel zit in elkaar en is afgewerkt (geplamuurd en afgerond), de jibrest zit er ook aan en de kabelschijfhouder in het midden zit op zijn plaats.
    Volgende stap is het bovendeksel met de functioneren blusmonitoren, dat wordt nog een hele puzzel maar gaan we ook wel weer uit komen.

    Foto's volgen nog.

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina