Bouw Agusta 109

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Agusta, 22 mei 2020.

  1. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Beste collega's,

    ik bouwde de afgelopen periode een Agusta.

    De mechaniek is een Raptor 550/600E (flybar).
    Ik heb drie vragen:
    - ik gebruik een Futaba GY440 als gyro, als ik deze van voeding voorzie dan flappert de staart servo (Futaba S9254) snel heen en weer ( zelfs verder dan zijn ingestelde eindpunten), als de initialisatie achter de rug is staat de servo mooi stil en doet hij zijn werk naar behoren, wat kan de oorzaak zijn van dat flapperen?

    - Ik heb de mechaniek gevlogen zonder romp. Vloog vrij goed maar ik had problemen met het feit dat de heli in hooveren soms zonder snelheidsaanpassing een meter weg zakte. Met S slag bladen die ik erop zette nadat ik de romp om de mechaniek heen bouwde is dat wegzakken iets minder fel. Zitten mijn curves niet goed of waaraan ligt dat plotseling dalen?

    - misschien voor velen van jullie een domme vraag maar ik stel ze toch, de staartblaadjes draaien als je erop kijkt links om, kan ik die zondermeer rechtsom laten draaien?
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi,

    Het probleem met de gyro ken ik niet, ik gebruik zelf nl enkel fbl systemen waar de staartgyro al inzit.

    Wbt de staart, je kan de staartrotor qua draairichting niet zonder meer wijzigen, wel van kant wisselen en dd rotor draairichting aanpassen van rechtsom naar linksom zoals de meeste 1:1 helis hebben. Dat is echter bij een flybarhead mogelijk wat complexer dan bij een fbl heli. Ik heb het bij mijn airwolf wel gedaan.

    Wat de hoogte variatie betreft, stuurcorrecties kosten ook energie, als je geen governer gebruikt, en ook dan zelfs nog is het effect niet weg zal bij tail, aileron of elevator input de heli vaak iets zakken, mede afhankelijk van je pitchcurves en type bladen. Over het algemeen zijn schaalbladen (s schlag) efficienter dus is het bovengenoemde effect ws minder groot
     
  3. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Dank u voor het antwoord.
    Hier kan ik al iets mee verder. Nu nog iemand die het gyro probleem kent of al eens is tegen gekomen.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    1: gy440
    normaal moet je de limits ook op de gyro instellen.
    de gyro is in dat opzicht een losgeslagen ding. die heeft zijn eigen endpoints.
    in heading hold modus gebruikt hij deze endpoints ook..
    in heading hold pakt hij het signaal van de zender alleen maar om te weten hoe snel de heli rondjes moet draaien.
    kort je dat signaal in, draait hij alleen wat langzamer.

    dat "flapperen" tijdens initialisatie zou kunnen zijn dat hij even zijn eindpunten opzoekt of een zelfcalibratie doet.
    sommige gyro's geven even een rammel over de servo's om aan te geven dat de initialisatie goed is afgerond.
    maar ik ken de 440 niet, dus geen idee of hij dat doet.
    daar zou ik ff naar zoeken in de handleiding.
    meestal als een gyro (stabilisatie of staartgyro) een foute initialisatie heeft (beweging) of een foutmelding, zet hij de servo's scheef.
    eindigt hij in het midden, zoals moet, is het in de regel goed.

    2: wegzakken
    ik kan je bouw en vliegvaardigheden even niet inschatten, dus vergeef me als ik een beetje te ver "back to basic" ga ;-)
    hierbij ga ik er wel even van uit dat je zelf in kan schatten dat het aan de heli ligt, niet aan een veranderend windje:D
    want die kan dat ook doen..

    het kan zijn dat je een pitchcurve EN een throttlecurve hebt ingesteld.
    pitchcurves hou ik persoonlijk niet van. gewoon recht dat ding.
    grote toerenfluctuaties geven ook een "springerig" vlieggedrag.
    als je op governor vliegt, moet je een vlakke throttlecurve hebben op 1 waarde. dus gewoon recht op 75% bijvoorbeeld.
    governor houdt de bladen op snelheid.
    vlieg je zonder governor, dan moet je met de throttlecurve zorgen dat de rotorsnelheid hetzelfde blijft.
    bij brandstof is dat ff zoeken.
    bij electro kan dat bijvoorbeeld het volgende zijn in idle up: 65-67-70-72-75. aangezien het een schaalheli is, kun je zelfs ervoor kiezen om de throttle curve op 1 waarde te zetten.
    in de normal zou ik dan 0-67-70-72-75 doen.
    kun je optoeren, maar kun je ook rustig vliegen zonder dat de boel opeens hard zakt in toeren.

    en inderdaad wat mijn voorganger zegt.
    alles wat je doet kost energie, dat trekt hij uit de rotor.
    zelfs je positie ten opzichte van de wind heeft invloed..
    trek jij net ff aan de elevator, een haartje.. duwt de wind wat meer of minder op de rotor, en springt hij

    3: staartbladen
    Ja, dat kan.
    wel even de correctierichting en stuurrichting nakijken.
    puntje van aandacht is wel dat ze er in jouw geval een tik minder vermogen door gaan leveren.
    normaal gaat het blad het dichtste bij de heli door de neerwaartse luchtstroom heen, geeft wat extra "aanblaas"
    draai je het om, gaat het blad "met de wind mee"
     
  5. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Bedankt Student.

    Wat helivliegen betreft heb ik niet zo heel veel ervaring, ik vlieg wel al vele jaren vliegers van allerlei formaat, in een club.
    Heli doe ik nu een dik jaar en valt best mee. Hooveren is geen enkel probleem meer en rondvliegen begint aardig te lukken.

    Wat dat omdraaien van de staartbladen betreft, dat is goed nieuws. Ik heb een mechaniek van een Joker (700size) liggen waar ik dat vrij eenvoudig kan testen. Zowel de voor deze Agusta, Raptor 550/600E mechaniek en de Joker zijn flybar en hebben een riemaandrijving voor de staart.
    Bij de gyro stelde ik de eindpunten in, daar kan het niet aan liggen. Die "rammel" die jij aangeeft geeft hij wel degelijk na initialisatie, de bladen bewegen op een gecontroleerde manier enkele keren heen en weer. Het is net voor het aangeven dat de initialisatie afgerond is en de servo mooi in het midden staat dat dat flapperen gebeurd.

    het kan zijn dat je een pitchcurve EN een throttlecurve hebt ingesteld.
    pitchcurves hou ik persoonlijk niet van. gewoon recht dat ding.
    grote toerenfluctuaties geven ook een "springerig" vlieggedrag.

    In jou tekst schrijf je pitchcurves hou ik niet zo van, bedoel je hier niet throttlecurve? Mijn throttlecurve is niet zo vlak als je aangeeft, ik ga dat zeker proberen. Met wind is dat wegzakken inderdaad forser aanwezig maar de oorzaak zit met vrij grote zekerheid in de heli ( of de door mij ingestelde curves :hammer:)
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    in de meeste zenders heb je 2 curves om in te stellen.
    throttle en pitch.
    als je er niet aan zit, is de pitch curve in de regel gewoon recht, van minimaal naar maximaal in een rechte lijn.

    qua throttlecurve, als je met wind vliegt, zal het voorkomen dat je gasstick tegen het midden, of zelfs onder het midden komt.
    gebeurt nog wel eens dat mensen daar niet van uit gaan, en onder midstick hun gascurve al stevig omlaag brengen.
    dan zakken de toeren, EN de pitch, dus valt die heli opeens stevig omlaag.
    mooiste is om na optoeren over te gaan op een idle up, waarbij het gas nooit uit gaat op de stick.


    qua gyro, dan heeft de gyro de eindpunten niet opgeslagen.
    deze moet je instellen op de gyro zelf.. dus niet op de zender.
    hoe je dit bij die exacte gyro instelt weet ik ff niet.
    ik weet van align gyro's die moest je met de zenderstick sturen tot hij op het eind zat, ff vasthouden tot hij een knipper gaf met zijn led,en dan de andere kant op sturen tot het eind.
    maar je moest wel het heli menu aflopen, op het eind zat het opsla punt pas.
    de oude futaba 410 kon je met een potmetertje instellen.
    zo hebben ze allemaal hun eigen dingetje qua instellen.

    maar, juist ingesteld, hoort hij echt niet verder te gaan dan de ingestelde waardes.
    punt is, dat hij dan in vlucht ook verder gaat.
    OF hij verziekt de servo door steeds vol tegen de zijkanten aan te duwen tijdens initialisatie.

    qua "flapper", wil je daar eens een filmpje van maken?
    ik heb er nog niet helemaal een beeld bij..
     
  7. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Ik zal straks een filmpje maken.
    Er zit een potmetertje op de gyro, die stelde ik af zoals in de handleiding voorzien, vol sturen en dan potmeter verdraaien tot je het gewenste eindpunt hebt bereikt. Na initialisatie houd de gyro ook rekening met die eidnpunten en ook bij het vliegen is er geen enkel probleem. De gyro zorgt voor een stabiele staart.
    Ik ga de servo eens loskoppelen van de aansturing en daarna de staartservo eens rechtstreeks op het gyro/staartkanaal aansluiten, kijken of dat flapperen niet van de ontvanger/zender komt?

    Wat de curves betreft, dat gaat in orde komen, jou uitleg is duidelijk. Ik heb een spektrum DX9, dus wat instellen van curves betreft, voldoende mogelijkheden.
     
  8. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)


    Hierbij het filmpje. Ik plaatste een witte arm op de servo om alles beter te kunnen zien.
    Als ik de servo rechtstreeks op de ontvanger aansluit flappert hij bij het aansluiten van de batterij helemaal niet, dus het idee dat de ontvanger eventueel voor het probleem zou zorgen kan ook uitgesloten worden.
    Op het einde van de initialisatie zie je de servo een paar gecontroleerde bewegingen maken. Ik voerde twee keer na elkaar de bewerking uit.
    De eindpunten stel je in dmv een kleine potmeter op de gyro
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2020
  9. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    ik heb vandaag de test uitgevoerd met de Joker mechaniek en omkeerde draairichting van de staartbladen. Dat werkt perfect als je inderdaad zoals vermeld door Student de correctie- en stuurrichting aan past.
    Ook nog de curves wat aangepast (throttle curve vlakker gezet) , vliegt stabieler!
     
  10. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Blijkbaar staat het filmpje niet openbaar, hoe pas ik dat best aan?
     

Deel Deze Pagina