Accu's electrische fiets in parallel?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ShadesInBlack, 25 mei 2020.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Mijn excuses vooraf omdat het niet modelbouw gerelateerd is, behalve dan dat ik met mijn fiets wel eens rc spul vervoer...
    Maar inhoudelijk past het hier wel denk ik.
    Ik heb een bidon accu van 11Ah op mijn elektrische fiets. Ik doe geen grote afstanden maar mss komt dat nog. Dan dacht ik een 2de accu bij te kopen. Het is een relatief lichte motor van 250w, de accu is ook gewoontjes qua capaciteit. Maar de bidon accu's zijn al wat verouderd van type denk ik.
    Maar ik zie dat in hetzelfde type een 19Ah beschikbaar is als max. Voor langere afstanden gebruik ik dan bv die. Maar combinatie ware nog beter.
    Voor zover ik denk: sluit ik deze paralel aan op de andere, dan heb ik samen 29Ah, zelfde voltage. Wellicht worden de batterijen allebei gelujkmatig leeggetrokken in gebruik. Is de ene eerder leeg, wordt de 2de gewoon verder opgebruikt. Li-ion accu's dus lijkt me geen problemen te geven?
    Maak ik een korter ritje, dan sluit ik de 2de gewoon niet aan. De 2de zou ik gewoon op mijn bagagerek strappen of zo.
    Klopt mijn logica of moet daar nog iets tussen? Enige gevaar is dat ik na een rit mogelijk 2 accu's heb die elk halverwege ergens leeg getrokken zijn. Maar met 1 accu nu is dat ook zo. Zodus geen prob..
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In theorie klopt je gedachte.
    In de praktijk zal 1 accu sneller leeggetrokken worden dan de andere.
    Hoeft geen problemen op te leveren maar dat ligt aan het type accu, een lipo vind het niet fijn als ie onder 2,8 Volt komt, een Lifepo is minder kritisch.

    GJ
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Daartegen hebben die accu's een BMS die de accu tegen diep ontlading beveligd en lijkt het mij dat de accu met de mindere capaciteit gewoon de klemspanning volgt van de ander en dus eigenlijk over de hele lading minder stroom afgeeft.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als je twee accu's parallel zet, ook al hebben ze niet de zelfde capaciteit, ze zullen altijd even snel leeg zijn. Alleen zal de accu met de grootste capaciteit de meeste energie leveren. Hoe de verdeling van de stroom over de twee accu's zal zijn valt niet te voorspellen. Dat hangt onder andere af van de inwendige weerstanden van beide accu's.
    In grove lijnen kan je van het volgende uit gaan.
    Twee accu's van elk 10 cellen is 37V nominaal. De ene heeft een capaciteit van 11Ah de andere 19Ah. Verbruikte vermogen 250W, dat is 250 / 37 = 6,75A
    De 19Ah accu zal dan ongeveer 58% (11/19) van die stroom leveren en de 11Ah 42% (8/19).
    Als de beide accu's de zelfde inwendige weerstand hebben zal de 11Ah even veel gaan leveren als de 19Ah accu, beide dus 50%. Dat zal echter maar kort duren want door het ontladen stijgt de inwendige weerstand en lijkt de accu dus sneller leeg te raken. Hierdoor zal de 11Ah accu dus al vrij snel minder stroom gaan leveren en kom je dus grofweg op de 58 / 42% verdeling uit.
    De spanning van de accu's daalt tijdens het ontladen maar omdat beide accu's parallel zijn gekoppeld kan de kleinere accu nooit een lagere spanning krijgen dan de grotere. Ze zijn dus beide op het zelfde moment leeg!
    Het is een ander verhaal als er beveiligingen tussen zitten die kunnen op een bepaald moment ingrijpen en één accu eerder afkoppelen. Er zijn b.v. powerboxen waar je twee accu's op aan kunt sluiten. De hoofdaccu is de grootste en een tweede accu als backup. Wanneer de hoofdaccu leeg raakt schakelt die powerbox over naar de backup. Maar dat gaat hier volgens mij niet op, Er zit geen "powerbox" op de fiets. ;)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat is het probleem met gewoon een hele grote schakelaar, dat je tijdens het fietsen die schakelaar omzet en overgaat op de andere (verse) accu? Je valt echt niet om van een paar tiende seconden zonder stroom te zitten?
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    @brutus Nee dat is wel zo. Maar uit bovenstaande begrijp ik dat er geen nood aan is. Mijn redenering klopt grotendeels. In elk geval zonder gevaar vor de accu's enz. Bedankt! Hiermee weet ik voldoende!
    En de batterij indicator op het schermpje krijgt onderhuids gewon een andere schaalverdeling. Wat met gewoon 1 accu met meer capaciteit ook zo ziu zijn. Ideaal.
     
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Bij LiPo/LiIon accus wordt de 'leeg' situatie bepaald adh van de accuspanning. Bij parallel schakeling lijken ze beide dus altijd even 'leeg'. (er is nooit eentje eerder 'leeg', het ene pack draagt gewoon meer bij dan het andere). Een BMS (Battery Management System) speelt enkel een rol bij de laatste (schat ik) 10-20% capaciteit omdat de ene iets sneller zal ingrijpen dan de andere en het BMS dus een deel van het pakket kan afschakelen.

    Het lijkt me echter een foutgevoelig idee om soms met beide parallel te gaan fietsen:
    • Soms met de ene, soms met andere is geen probleem
    • Punt is dat op het moment dat je manueel de 2 packs parallel wil schakelen, ze redelijk netjes tot dezelfde spanning moeten geladen zijn, zoniet krijg je een semi kortsluiting op het moment van verbinden. Het gevaar zit 'm erin als je (per ongeluk) een 'leeg' pack met een vers geladen pack parallel schakelt.
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Hmm dat spreekt een beetje hogere berichte tegen toch? Ik zou ze gewoon aansluiten, al dan niet allebei helemaal geladen, ene al wat leger dan de andere enz. En dan pas aanzetten. Stel idd per ongeluk dat de ene leeg is, de ander opgeladen. Vanwaar komt de kortsluiting dan? Lijkt me weinig voor de hand liggende situatie maar kan idd altijd wel eens...
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Waarom meld hier niemand dat het geen goed idee is een half lege aan een volle parallel te plaatsen? Dat kan voor een grote ongewenste ontlading van de ene pack naar de andere zorgen.

    Laadt beide vol op, zet dan parallel, en laat parallel.

    Simpel en veiligst.

    (Sorry, was toch al gepost. Overheen gekeken.)
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Is dat zo? Van die ongewenste ontlading? Ik meen dat enkel zo is bij serieschakeling? Daar zou ook het capaciteitsverschil een probleem zijn. Dacht ik?
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Bij parallel schakelen: zorg dat beide accu's de zelfde spanning hebben. Dus het zelfde aantal cellen en beide even veel geladen of ontladen, het beste is beide vol. De capaciteit van beide accu's hoeft niet het zelfde te zijn. Altijd parallel laten en dus ook zo laden!
    Bij serie schakelen: zorg er voor dat de capaciteit van de accu's het zelfde is. Zorg er ook voor dat de beide accu's vol zijn. De spanning van de accu's hoeft niet hetzelfde te zijn. Altijd in serie laten en dus ook zo laden!
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Aha, dat was idd eerst niet gezegd; dat ze beiden bij voorkeur volgeladen moeten zijn. Maar op zich is dat in praktijk geen probleem. Stel dat er slechts tijd was om ene helemaal op te laden, dan rij ik best met die ene en de andere eventueel als reserve mee om dat te wisselen, zonder aangesloten te zijn. Het is een punt: parallel aangesloten heeft als enige voordeel dat tijdens een lange rit de actie van het wisselen uitgespaard wordt, maar is dan ook het enige voordeel... De accu's zouden ook los van elkaar gebruikt worden en de ene is al iets ouder dan de andere. Dus mss is de spanning volgeladen al niet helemaal gelijk meer. Of mag dat wel verwaarloosd worden?
    Het gaat hierbij dus niet om lipo's, waarbij dat veel nauwer steekt weet ik wel.
    Weer één en ander bijgeleerd. Dank allen!
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Verder is het voordeel van het paralel gebruik dat de belasting per accu minder is. Dat is altijd een voordeel. Zeker wanneer je de accu's zwaar belast. Dat is hier misschien niet echt het geval.
     
  14. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Bij serieschakeling maak je geen stroomkring. Een lege accu met een volle in serie schakelen kan helemaal geen kwaad. Je zult enkel merken dat je er niets mee kunt omdat er al eentje leeg is.
    Bij parallelschakeling sluit je wel een stroomkring. De volle accu zal de lege - met min of meer kortsluitstroom - bijladen. Niet handig met LiPo maar ook niet aan te bevelen met NiMh of andere
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wel dat kan wel heel veel kwaad! Niet op het moment dat je de zaak aansluit dan gebeurt er inderdaad niets. Op het moment dat je de accu wilt gebruiken zal de totaal spanning die van de lege en de volle accu zijn. Dat ligt vrij dicht bij de spanning van twee volle accu's zolang je de accu's niet belast. Ga je stroom trekken dan zal je de meeste energie uit de volle accu krijgen en de spanning van de lege accu zal instorten. Dat wordt zo erg dat je die accu zelfs tegengesteld gaat laden!!! De + en de - zullen omdraaien. Dat is absoluut niet goed voor de accu!
    Denk je daar van te voren aan en ga je eerst laden voordat je de accu's wilt gebruiken dan zal het ook mis gaan. De ene accu is al vol en toch ga je er laadstroom door sturen waardoor die accu overladen zal worden. Ook dat is absoluut niet goed voor de accu!
    Daarom altijd of helemaal lege of helemaal volle accu's in serie zetten. Het beste is helemaal volle accu's omdat die toestand beter, nauwkeuriger, te bepalen is dan helemaal leeg.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik keer nog even terug op dit topic nav een vriendin met een fietstaxi. Oorspronkelijk zat een lood accu erin als stroombron, maar heeft ze laten upgraden naar 2 moderne fietsaccu's . Deze worden apart aangezet maar ook apart geladen. Ik merkte in de setup wel op dat de accu's rechtstreeks parallel op hun contacten permanent gesoldeerd zijn aan vaste bedrading. Los van het feit dat ze dus niet verwijderd kunnen worden om te laden, dus erg onhandig, worden ze ook niet parallel geladen. Maar elk apart via hun eigen laadplug. Deze vriendin had geen uitleg gekregen en laadt ze op volgens dat het uitkomt. Ene apart of wel eens allebei na elkaar. Afhankelijk wanneer de fietstaxi nodig is. Met bovenstaande uitleg lijkt het mij dus dat permanent in parallel geschakeld ok is ( al zal ik wel connectoren toevoegen om het laden handiger te maken ). Maar wel met de boodschap dat ze moeten helemaal opgeladen zijn voor gebruik. Of evenveel ontladen. In elk geval niet ene bijladen als er wat tijd is?
    Kan ik de lader ( ze heeft er maar 1) ook parallel splitsen met een extra parallelle connector eraan zodat ik kan zeggen: enkel beide inpluggen en laden, niet ene apart? Of kan dat de lader overbelasten? Beide accu's laden gewoon samen half zo snel zou ik denken? Een extra lader lijkt me nog best natuurlijk.
    De batterijen zijn identiek maar al gebruikt en mss niet op een gelijke manier met elkaar.... ik zou ze dus eerst apart helemaal opladen als vers startpunt.
    Ik vond het gewoon wat straf dat een zaak die electrische fietsen servicet, deze setup gemaakt heeft. Met dan nog slordige solderingen en isolatie...
     
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik raak je halverwege kwijt in dit verhaal. Heb je een schemaatje van hoe het nu is en hoe je het wilt maken?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, je kan de lader niet splitsen denk ik.
    Maak eens een foto van de plug van de lader en ook van de gegevens van de lader.
    Dan is er meer met duidelijkheid over te zeggen.
    En als de 2 accu's nu al ongelijk geladen en daarna gebruikt zijn dan zullen ze wel snel de geest geven.

    GJ
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Beide accu's normaal en volledig laden dan pas parallel zetten. Daarna beide accu's altijd parallel laten staan en dus ook zo laden. In feite heb je op deze manier een accu gemaakt met de dubbele capaciteit, een grotere "tank" in de auto gezet. ;)
    Als je met de zelfde stroom blijft laden zal, uitgaande van twee accu's met de zelfde capaciteit, het laden twee keer zo lang duren. Wanneer je met ongeveer 1C laad zal je dus met de dubbele stroom moeten gaan laden om de accu's in de zelfde tijd vol te krijgen. Als je sneller wilt laden (2C of meer) kan je beter niet met de dubbele stroom gaan laden maar iets minder. Bijvoorbeeld met 175% in plaats van 200%.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb de componenten niet bij me :)
    Ik weet heg dus nog niet goed. Was aan het denken hoe dit op te lossen,verbereren en damage control te doen.
    Want de reden dat ik er op kwam, was omdat bij een ritje laatst de power constant uitviel hoewel wel geladen batterijen.... vandaar dat ik eens onder de motorkap wilde kijken. Ik meen dat de laadconnector een klassieke laadplug is. Al weet ik de maat nu niet. Het is een verhaaltje,ik hoop toch een beetje duidelijk...
     

Deel Deze Pagina