Het is weer tijd voor de "Domme vraag van de week"... Servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 27 mei 2020.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Leuke theorie maar dan moet je er wel van uit kunnen gaan dat een kapotte cel altijd een kortsluiting vormt. Als een cel kapot gaat en een open verbinding wordt ben je alsnog alle spanning kwijt en is het afgelopen met de pret.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Nicad maakt altijd een doorverbinding, net als een loodaccu.
    Zo heb ik het geleerd op de batterijfabriek van Saft en daarom worden er ook altijd Nicads of Loodaccu's gebruikt in noodstroomsystemen, je kan dan 1 cel minder hebben maar je bent niet alles kwijt.

    GJ
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind het belachelijk, hoe vaak gebeurt het dat tijdens vlucht plots een cel het opgeeft. Als je dat overkomt moet je meteen een staatslot kopen. Ik merkte wel verschil op mijn helikopter, maar die servo`s liepen toen al op hun teentjes dus wat extra kracht kon geen kwaad. Damn, weer is iemand mij voor
     
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Wellicht dom van mij maar een spanning en een stroomsterkte zijn toch te beheersen met tamelijk eenvoudige electronica?

    Ik denk aan een printje/boardje dat de radar op een werkschip netjes traag laat draaien ondanks hogere voedingsspanning.

    En bij het laden wordt er ook e.e.a. beheerst aan stroomsterkten. Dus ik denk dan dat je van een hoger voltage en zwembad aan amperage uit accu's van welke grootte dan ook, je toch met een stukje electronica kunt zorgen voor een stabiele spanning en gecontroleerde stroomsterkte richting een component?

    Lijkt me veiliger dan de voeding al te nauw aan moeten laten sluiten op de verbruikers. Sterker nog: als je dit kan regelen dan kun je een kapotte cel onderweg ook aan: je kunt dan immers meer reserve meenemen.

    Maar goed, dit is vast iets wat allang opgelost zou zijn als het wel zou kunnen dus ik lees graag mee en leer weer een boel.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat heet een BEC.
    Battery Elimination Circuit.
    Dat brengt een hogere ingangsspanning terug tot rond 5 volt.

    GJ
     
  6. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Levert zo'n BEC voldoende vermogen voor een servo zoals Brutus die nodig heeft? Ik was in de veronderstelling dat een BEC wel een ontvangertje kan voeden maar niet veel meer dan dat?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een servo trekt amper stroom.
    Mensen denken altijd dat ze veel stroom trekken omdat ze zo sterk zijn maar dat is puur de overbrenging.
    Een gewone servo trekt max 1 Ampere.
    Een dikke servo 2 tot 3 als je hem echt kracht laat zetten.
    Als mensen meer zouden meten zouden ze ook meer weten.
    Een kleine BEC levert die 2A prima.
    Een gemiddelde doet 5 tot 10 Ampere.

    GJ
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    "GJVO,
    Een Nicad maakt altijd een doorverbinding, net als een loodaccu.
    Zo heb ik het geleerd op de batterijfabriek van Saft
    GJ



    Ben enkele keren in Roermond bij https://centurionbattery.nl geweest.
    Heb de productie kunnen bekijken, het hoe en wat.
    Net nog even op hun website gekeken.
    Hebben aardig wat informatie over accu's in hun kennisbank staan.
    Moet toch maar weer eens binnen lopen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2020
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou me hooglijk verbazen als er in de modernere servo's niet gewoon een spanningsregelaartje voor het IC zit, en alleen het motortje op de volle accuspanning draait.
    Want die Royal was al een oudere servo, en ik weet dat "vroeger" de S9254 ook uitsluitend 4,8 volt mocht hebben, maar tegenwoordig gewoon de 4,8-6V rating heeft.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik werkte bij aeg powersolutions en hield me alleen maar bezig met noodstroomsystemen.
    We werkten in koude omgevingen met natte nicads en daarvoor heb ik een training gehad bij Saft in Noorwegen.
    Vreselijk chemisch proces.
    En loodaccu's bij Sonnenschein.
    Nog grotere troep.
    Ik heb ook nog gevraagd waarom geen lipo of lifepo maar die onderbreken als er wat fout gaat.
    Dus vandaar de ouderwetse loodaccu's die onder goede omstandigheden maar 7 jaar meegaan en nicads, die in barre omstandigheden makkelijk 15 tot 20 jaar meegaan.

    En Bert, ik denk niet dat er een spanningregelaar in zit want anders zouden alle servo's tot zeker 12 volt kunnen.

    GJ
     
    willum vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat denk ik niet... bij dit soort spanningen en afmetingen wordt het motortje de beperkende factor, een motortje wat op 4,8 volt goed werkt kan geen 12 V hebben, en een motortje wat op 12V werkt draait niet eens onbelast bij 4,8V

    Hoe dan ook, ik heb TE vaak jaren lang probleemloos gevlogen met 5 cellen dat ik hier helemaal niet bang voor ben. Ik heb de 6 volt nodig voor de ontsteking, en de ruimte in de neus voor een 2e accu is erg beperkt bij die X1200.
    Van die Royal geloof ik wel dat die er niet tegen kan. Ik keek in deze lijst: https://servodatabase.com/servos/multiplex en daar zie je dat bijna alle Multiplex servo's 4,8 en 6V specs hebben, maar een paar niet, en een daarvan is de Royal BB

    Als je in deze lijst kijkt, zie je dat Futaba zelfs van een aantal servo's géén 4,8V specs opgeeft, van een aantal dubbele, en ook een paar uitsluitend 4,8V
    Ik zie geen nut in die specs, tenzij dat betekent dat ze voor 5 cellen NiMH geschikt zijn.
    Merk ook op dat ze voor de "HV" servo's 7,4 V opgeven, en géén 8,4. Dat zou totaal zinloos zijn, want dan zou je bij 2S Lipo nog steeds een spanningsregelaar moeten gebruiken, en de hele bedoeling van HV servo's is nu juist net om die regelaar NIET te hoeven gebruiken.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar het motortje zou dan achter de spanningregelaar zitten dus dan krijgt ie maar iets van 5 volt.
    Als het mijn model zou zijn zou ik 2 diodes in serie achter de ontvangeraccu zetten.
    Met 3 diodes kan je zelfs een 2s lipo gebruiken.
    Dat gaat goed en is door velen gebruikt.
    GJ
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? Bij mijn "injectie" heb ik nu ook een versie met een soort spanningsregelaar er in, en die beschermt ook alleen maar de processor en niet de solenoid.
    Alle huidige ontvangers hebben een spanningsregelaar, maar die beschermt ook alleen de ontvanger, en niet de servo's.
    Dus waarom zou het motortje achter de spanningsregelaar zitten? Dan zou je toch ook geen verschillende specs voor 4,8 en 6 volt hebben?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien doe ik dat ook wel, maar alleen als ik daar een reden voor heb. Tot nog toe heb ik die nog niet.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als een servo is gespecificeerd voor 4,8 - 6 volt is het uiteraard de bedoeling, dat deze zowel op een 4- als 5-cellen Ni-accu kan werken. Nu is het bij een 5-cellen accu wel raadzaam deze pas te gebruiken na 5 of meer minuten nadat deze is geladen. Tijdens het laden kan de spanning namelijk oplopen tot 7,5 volt. Na een paar minuten zakt deze tot 6,75 volt en zal tijdens het gebruik al snel nog verder zakken. Diodes gebruiken om de spanning te verlagen zou ik niet doen. De spanningsval over een diode is namelijk stroomafhankelijk en daardoor krijgt de servo een minder stabiele spanning toebedeeld.

    In een grijs verleden heb ik wel eens over dit onderwerp een faq geschreven voor brandstof automodellen. Deze is hier te vinden:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/4-8-volt-of-6-volt-ontvangeraccu.20321/

    Bij andere disciplines dan bij automodellen is het risico, dat een servo defect raakt op een 5-cellen accu zeer gering. De belastingen liggen daar namelijk beduidend lager en zijn ook minder langdurig. Bij een retract servo zou ik me al helemaal geen zorgen maken.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als het de grote rooie blokjes zijn, dan heb ik nog een kudde waar de rook nog in zit.
    Die meest linkse hoort er eigenlijk niet bij te staan, heeft wel dezelfde afmetingen, MPX was zijn tijd ver vooruit.
    Daar kun je met een kastje (schijn ik ergens te hebben liggen) de middenstand als ook de eindstanden te kunnen veranderen en oh ja ook de stelsnelheid.

    rooie blokjes.jpg

    Royal BB spec's:
    Technische Daten:
    Getriebe Kunststoff
    Kugellager 2
    Indirect drive ja
    Mehrfachschleifer-Poti ja
    Maße LxHxB (mm) 41 x 41 x21
    Gewicht (g) 46
    Drehmoment (Ncm)@ 4,8V / 6,0V 45 / 56
    Haltekraft1 (Ncm)@ 4,8V / 6,0V 80 / 100
    Stellzeit für 40° (sec.)@ 4,8V / 6,0V 0,15 / 0,12
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2020
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank, Jan!
    En er zit minimaal een goeie drie kwartier tussen laden en vliegen, sneller kan ik vanaf de laadstekker niet op het veld zijn (en dan moet ik écht haasten)

    EDIT: gezien de toch 37 posts in dit draadje, was het toch niet zo'n domme vraag?

    Samenvattend: Zoals Jan bevestigde, kan een servo die specificaties voor 6V vermeld heeft, op 5 cellen NiMH werken, maar pas dan wel een beetje op met hoe zwaar je hem belast: Extreem veel servo bewegingen van hoek naar hoek onderwijl hard werkend, zoals in een autootje, zal je servo oververhitten. Rustig zo nu en dan een klein stuurbewegingetje maken onder matige belasting, dan loopt het allemaal zo'n vaart niet.
    Piekspanningen na het laden proberen te vermijden.
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2020
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Dat is de theorie die inderdaad meestal op gaat maar helaas echt niet altijd!! Dat heb ik meer dan eens meegemaakt bij een paar werkgevers die ik heb gehad.
     
  19. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
  20. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen

Deel Deze Pagina