Alzrc 420 staart probleem

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door hermor, 6 apr 2020.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi.

    Ik heb een Alzrc 420 met kbar, alles netjes afgesteld en vliegt prima, echter af en toe dan hikt de staart, net of er dan even een storinkje optreedt. Het lijkt of het naarmate ik langer vlieg vaker voorkomt. Heb alles nagelopen en mechanisch lijkt alles te kloppen.

    Ook bekabeling niks zichtbaars, ik vraag mij af waar dit van kan komen, iemand een idee?

    gr kees
     
  2. AWB

    AWB

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    21
    Statische elektriciteit wellicht?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een draadje van de staartbuis naar de min van de motor doet wonderen.
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Het is geen alu staartbuis maar volgens mij gewoon glasfiber oid, geleidt dat ook dan?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Carbon, en dat is een prima geleider.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Wat is de min van de motor bij een brushless.. kan ik ook de neg van de voeding pakken?
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    een draadje van de staartbuis, naar de motorplaat is ook goed.
    gewoon tussen frame en motorplaat frommelen. of tussen de bevestigingsschroef.

    het is meestal kritischer om voldoende contact te krijgen op de staartbuis.
    maar, voor de test, beginnen met een draadje tussen het vast zet blok en buis. klein draadje...
    dat draadje door laten lopen naar de motorplaat.
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi allen,

    Heeft even geduurd, maar heb het draadje aangebracht, echter geen enkel verschil. Het leek ook of er nu al een hikje was bij opstijgen.

    Heb er wat plaatjes bij gedaan hoe ik het heb gedaan, wellicht toch wat fout gedaan?

    Het kabeltje zit onder de fbl plate met een boutje vast aan de staartbuis waar ik een gekarteld borgringetje heb gebruikt voor het contact, vervolgens dd groene draad bij de zwarte aansluiting van de motor ingestoken.

    20200519_121032.jpeg 20200519_120953.jpeg 20200519_120959.jpeg
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Ga nu de ontvanger eens vervangen/uitwisselen mss maakt dat uit
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    in principe moet je de draad niet IN de motordraden stoppen.
    je moet de draad verbinden aan de motordrager. de alu plaat waar de motor op staat.
    nu zet je de halve heli onder stroom. soort van.
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Aha, maar moet dat perse de motorplatat zijn want nu is de staart door het boutje geaard aan de metalen basisplaat waar de hoofdas doorloopt.

    deze zit weer met de spaninrichting vast aan de motorplaat.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    motorplaat is via de motor weer een soort geaard. het loopt ergens heen.
    de hoofdas blokken zijn eigenlijk niet electrisch verbonden, dus eigenlijk doe je daarmee niets.

    ik had toendertijd 1 frameboutje even losgehaald, draad tussen frame en motorplaat, boutje vast.
    het hoeft geen 100 ampere te verstoken. meer dat de statische electriciteit ergens heen kan.

    ALS dat je probleem is.
    al zou ik anders echt niet weten wat je probleem kan zijn..
    het is in ieder geval punt 1 om naar te kijken bij een snaar aangedreven staart.
    wat ook wel eens wordt gedaan, is de snaar licht behandelen met een anti plak (meestal teflon) olie. Dan bouwt de spanning niet zo op.
    wel kans dat de boel wat rommelig wordt.
     
  13. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Hoe zit het met de ball links op de kogeltjes van de servo en de aansturing van de tail pitch??Moet uiterst licht gaan en bij mijn devil 380 heb ik ze allemaal wat met een ruimer bewerkt net als die van de swash.
    Schuift het mechaniek licht over het asje van de staartrotor? Asje eventueel polijsten.Staart mechaniek moet super licht gaan.
    Indien je die hebt misschien andere tail bladen proberen.
    Te strakke drive belt??
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    De linkjes lopen soepel, hij vliegt ook verder prima maar af en toe hikt de staart, en het lijkt steeds erger naarmate ik langer vlieg.

    Heb de ontvanger gewisseld en het lijkt nu weg te zijn, maar dat heb ik vaker gedacht..

    tnx iig voor alle tips
     
  15. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Succes en zit er voldoende speling op de tandwielen motor,rotoras?.
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik heb nog nooit statische issues gezien behalve op een logo.
    alle goblins (en alz kloons) die ik ken hebben geen issues.
     

Deel Deze Pagina