2 vragen aan Big Lift experts

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door vmp, 28 mei 2020.

  1. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ben bezig met de bouw van een big lift versie 1. Er komen wel rolroeren in (en sleephaken en dropluik) en er komt een 32cc benzinemotor op.
    Op het forum hier heb ik al verschillende mooie big lift-en voorbij zien komen maar ik zit toch nog met 2 vragen; eentje over motordomping/zijdelings-stelling en eentje over de v-stelling van de vleugel.
    In de originele uitvoering, die eigenlijk voor een 10cc bedoeld was, wordt voor dit alles 2 graden genoemd.
    Maar tegenwoordig gebruikt men veel meer vermogen. Mijn eerste gedachte is dan 'grotere motor = grotere prop = meer weerstand, dus moet ik ook meer domping/zijdeling inbouwen?' Of... juist niet?

    En voor wat betreft de V-stelling; als ik alle filmpjes zie en zie hoe snel de kist los komt... is 2 graden dan misschien te veel?

    Ik ben benieuwd wat jullie keuze/redenering/ervaring over het algemeen is met bovenstaande.
    Het niet mijn bedoeling om een hele discussie op te doen laaien hoor, maar wil alleen maar voorkomen dat hij straks beroerd zal vliegen omdat ik te eigenwijs was om niet even experts te raadplegen :)
    Alvast bedankt voor jullie hulp!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    V stelling heeft niet zoveel te maken met loskomen.
    dat heeft te maken met zelf herstellend vermogen over de lengte as, aileron.

    snel loskomen is an sich toch geen probleem?
    je zal misschien even op moeten letten dat je hem niet meteen recht omhoog trekt.
    maar met dat vermogen.. zou dat niet uit moeten maken.
    het is ook niet zo gek
    je hebt een kist die bedoelt is voor 10 cc methanol tweetakt. dat vliegt.
    en er wordt een 32 cc benzine op gezet.
    een 35cc benzine die ik op een kist heb staan, trekt een 6 kilo toestel zonder problemen oneindig verticaal.
    dus ja, dan zal hij vlot los zijn.

    maar je kan ook half gas geven bij opstijgen. doet ie er langer over ;-)

    qua domp, vaak zie je dat bij meer vermogen, de motor minder domp krijgt.
    hoeveel.. dan zul je een liefhebber moeten hebben :D

    ik kwam wel een bouwverslag tegen..
    http://home.kpn.nl/meijhmb/projects/biglift/projectsbiglift.htm
    volgens mij zelfs van een forumlid..
     
  3. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    Sorry, ik was onduidelijk over de V stelling, heeft inderdaad niks met loskomen te maken. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat die 2 graden bedoeld was voor de uitvoering zonder rolroeren.
    Maar bij inbouw van rolroeren mag de V stelling toch iets verkleind worden? En dat vraag ik me dus af, heeft dat veel effect op de vliegeigenschappen?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... Bij gebruik van rolroeren kun je de V-stelling gerust verminderen naar 1 of 0,5 graad.
    Je kunt hem zelfs volledig vlak maken, maar dat ziet er niet mooi uit (het lijkt optisch dan net alsof de vleugels afhangen)
    Denk er wel om, dat je de rolroeren groot genoeg maakt. Anders krijg je een kist die extreem traag reageert om de langsas.
    Als je de rolroeren in het "tapse" gedeelte van de vleugels hebt, zou ik ze minimaal 7 cm breed maken. Bij mij zijn ze maar 5 cm, en dat is echt véééél te weinig.
    Ik ben gedwongen richtingsroer mee te mixen op rol, anders wil hij domweg niet op zijn kant.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
  6. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    Ah, kijk dat is een reddende tip Brutus! Ik zat er namelijk aan te denken om voor de rolroeren gewoon de achterlijst te nemen, lekker makkelijk, maar die is maar 4 cm breed dus dat gaat 'm niet worden. En een flinke uitslag is dan ook nodig neem ik aan?

    Geen v-stelling vind ik idd ook niet zo mooi, denk dat ik dan voor 1 graad ga. Ik hou van retro en wil hem exact als op het originele plaatje :)

    @Student: bedankt voor de links, die eerste site van Hans had ik al gezien, die andere ga ik even goed bestuderen.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Ik gebruik geen domp of zijstelling. Ik mix hiervoor rudder en down mee op gas. Is veel effectiever. De zijwaarts stelling en neerwaarts stelling stamt nog uit de tijd dat men niks kon mixen op de zender. Nu kun je dus mbv van deze mixen er voor zorgen dat je toestel in alle vermogensstanden vliegt zoals jij het wil.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat KUN je doen, maar dan moet je heel zorgvuldig slowdowns meeprogrammeren, want anders vliegt het zwaar klote...
    Als je geen slow downs hebt, krijg je het nare verschijnsel dat bij plotseling gas geven, het down en rudder er onmiddellijk is, maar de kist doet er 2 a 3 seconden over om op snelheid te komen, dus duikt hij even fors. En geloof me, dat is ontzettend onhandig bij bijvoorbeeld een afgebroken landing: op 50 cm hoogte ram je dat gas open en je kist duikt vol gas en voordat je met je ogen kunt knipperen de baan in.

    En dit verzin ik niet!!!!

    Dat je dat bij een F3A kist doet, kan ik me voorstellen, maar bij trage kisten zoals big lift etc, moet je dit absoluut niet doen!
    Om je een idee te geven: Ik gebruik dit (mixen van gas en hoogteroer) op o.a. mijn Spacewalker, en de tijdsvertraging bij gasgeven moet ongeveer 3,5 seconden zijn, de tijdsvertraging bij gas terugnemen zelfs iets van 7 seconden... En dan NOG, "voelt" het hoogteroer wat wazig aan bij vermogenswisselingen.
     
    wvr vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb bijna 45 graden uitslag op de rolroeren, en dan heb ik nog steeds ondersteuning van rudder nodig.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Hier geef ik je volledig ongelijk in bert.
    Op mijn kitfox zit een 90 cc. Dat is ruim tweemaal het vermogen voor dit toestel. Motor zit er recht op. Ik heb 2 procent down meegemixed en 4 procent richting, zonder vertraging. Als je bij zijwaarts telling plots gas geeft zou ook hier het toestel op moeten reageren. Net als gas los. Mijn toestel kann ik plots gas geven of lossen zonder de door jouw benoemde effecten. Sterker nog ik geef je hierbij een film van de eerste vluchten.




    Als je nu nog wilt beweren dat ik ongelijk heb.....
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2020
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Ook al geprobeerd dd neerwaartse slag van je rolroer naar 2/3 te brengen tov de opgaande slag?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat heeft heel weinig invloed op de rolsnelheid, he? Het was niet het haakeffect waar ik last van had, maar dat het letterlijk 4 seconden duurde om 45 graden dwarshelling te bereiken. Dan ben je namelijk ook zo lang bezig dat ding weer recht te leggen, en ben je kansloos als je moet landen in turbulentie.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat mag, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk HEBT... want:
    dat is het antwoord op je vraag: Dat accelereert als een dolle, en dus is er bijna geen tijdsvertraging nodig.
    Combineer dat met dat je filmpje laat zien dat je de boel niet eens volledig weggemixt hebt, en dan heb je inderdaad geen tijdsvertraging nodig.
    Mijn Spacewalker en charter lopen net zo rechtuit als de Saphir. De Saphir heeft er alleen geen mixers voor nodig. Die kisten kan ik met half gas op een meter boven de baan hangen, mijn duim van het hoogteroer halen en gas geven en dan blijven ze gewoon op hoogte.
    Mijn Campingcharter heeft 1,5 sec op meer gas, 6,5 seconden op minder gas
    Mijn Space Walker 4 sec op meer gas, 7,5 sec op minder gas
    De Biglift heb ik bewust iets klimmend op het gas gehouden i.v.m. sleepwerk, maar heeft ook nog steeds 3,5 sec op meergas,en 8 sec op minder gas

    Afstelling is best wel een tijdrovend klusje, maar absoluut de moeite waard.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Nee want ik gebruik mijn gas niet als aan uit schakelaar.

    Weet je ik stop met jou discussiëren, dat is net zo zinvol als tegen een muur lullen. Jij wilt alleen gelijk hebben en ik mag geen gelijk hebben, heel best. Dat is me al vaker opgevallen bij jou.
     
  15. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    Wow ik leer een hoop bij zo. Bedankt allemaal!
    Al dat mixen heb ik nog nooit gedaan voor mijn vliegtuigen... ik hou van simpel en ach, het zijn eigenlijk allemaal beginnerstoestellen... ;-)
    Ik heb nog een mx-16s, die heeft wel het e.e.a. aan mogelijkheden, maar nooit echt wat mee gedaan. Misschien wel grappig om te vertellen; ik gebruik die zender ook voor mijn boten. Dus heb ik de gashendel met veer (dus dat ie weer in het midden staat want ik wil voor en achteruit kunnen varen uiteraard). Maar nu komt het.... als ik dan wil vliegen met mijn Tyro, die ik zelf de lucht in moet werpen (durf het bijna niet te zeggen: ik vlieg wild en bijna altijd alleen) dan is het erg lastig gas geven. Dus heb ik het gas op een switch gemixt. Switch aan = vol gas. Dan werpen en eenmaal in de lucht, weer terug switchen en lekker vliegen met gas op de halve stick. Ja... lach me gerust uit hoor maar het gaat tot nu toe altijd goed :p
     
  16. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    Oh, uhm... jongens, laten we het leuk houden en aardig blijven voor mekaar, ok? Er is al genoeg ellende in de wereld....
    De een doet zus, de ander zo... maar keep in mind dat we allemaal dezelfde fantastische hobby hebben met eindeloos veel mogelijkheden en setups e.d. en dat het belangrijkste is, dat je doet wat jij voor jezelf handig/prettig vindt toch?
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je zorgt voor een motorkap met voldoende ruimte dan kun je met ringetjes achter de bevestigingspunten de domp en zijwaartsstelling altijd nog aanpassen.
    Op die van mij zat het originele motorschot met de standaard domp en zijwaartsstelling; ik heb daar nooit iets aan veranderd, ook niet toen er een DLE30 op zat. Vloog prima.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...ingen-big-lift-met-dikke-benzinemotor.178820/

    Hier zie je ook de afmetingen van de rolroeren op die van mij. Klein maar werkte prima. ook geen extreme uitslagen nodig (zeker geen 45 graden)

     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  18. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    Hé dat is leuk Arjan, jouw draadje had ik al gezien (heb denk ik bijna alle big-lift draadjes wel gezien denk ik ;-) ) en gaf voor mij de doorslag om met een gerust hart een 32cc rcgf aan te schaffen!
    Heel verhaal maar ik probeer het kort te houden: mijn probleem is vaak dat ik niet kan kiezen;)... ik heb lang geleden een asp ft160 boxer gekocht. Gewoon omdat ik dat een prachtig motortje vond en ik dacht toen ter tijd, dat is ook wel leuk als ik ooit de big lift ga bouwen. Maar ik werd ziek en toen viel de hobby lange tijd stil. Maar nu ik (bijna 10 jaar later) de draad weer opgepakt hebt zie ik dat er veel veranderd is, op motorisch en elektronisch gebied.
    Uiteindelijk toch maar de keuze voor benzine gemaakt. Ik twijfelde eerst en dacht aan een 26cc. Maar de prijsverschillen tussen 26/30/32 vallen erg mee en ik las dat jouw dle30 makkelijk past dus vandaar toch de 32cc gekocht. (Als ik ooit bij een club ga, dan wil ik natuurlijk ook wel vrienden maken haha :D)
    Bijkomend iets: ik zag dat er voor de 26cc rcgf een achteruitlaatje te krijgen is: upload_2020-5-30_22-7-17.jpeg
    Soort Pitts model. En voor zover ik heb kunnen vinden zou die ook op de 32cc (maar niet op de 30) passen. Ik wil namelijk graag zoveel mogelijk binnen de motorkap houden want eerlijk gezegd (puur persoonlijk hoor, no offence) vind ik die enorme reso's een doorn in het oog. Zo'n schoorsteen wil ik er echt niet onder hebben... ;)
    Ik ben wel voornemens om het motorschot iets naar achter te plaatsen maar dat zie ik wel als ik de motor binnen heb. Kortere motorsteunen zou ook kunnen zag ik ergens.
    En ik las in je post ook nog een discussie over wel of geen aparte accu voor de ontsteking. Daar moet ik ook nog eens even goed naar kijken... mijn eerste ingeving is de keuze voor een aparte accu, maar die elektronica (ibef) ken ik (nog) niet, daar ga ik me nog eens even in verdiepen (ik heb overigens ook een speedboot met een 26cc Zenoah erin, maar die heeft een gewone magneetontsteking dus geen accu nodig). Minder gewicht lijkt me ook wel een voordeel.
    Kortom, weer genoeg stof om over na te denken. Bedankt!:thumbsup:
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die Pitts-style uitlaten zijn erg moeilijk stil te krijgen. Ik heb gekozen voor de reso omdat die én goed dempt, én de motor mooier liet lopen. Voor mij was het een puur functionele keuze.Op mijn Ibis zit die ook weer. Nooit problemen met geluid gehad. Mijn DLE30 heeft de carburateur achter de motor zitten en zuigt dus aan vanuit de romp, wat ook weer flink wat geluid dempt (en een achteruitlaat zou dus ook niet kunnen).
    De IBEF die op de Big Lift zat gebruik ik ook nog steeds in mijn Ibis. In combinatie met een Emcotec Dual batt schakelaar/accuweiche, waaraan 2 stuks Lifepo 4 accus zitten.
    Met deze hele setup heb ik nooit ook maar éen probleem gehad. Ik heb er op heel wat treffens de hele dag mee gesleept (als in: echt doorlopend) en heb nooit tijdens een vliegdag hoeven laden.

    Maar - ieder maakt zijn eigen afwegingen. Je hoeft je wat mij betreft helemaal nooit te verontschuldigen voor jouw plannen :)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Brutus vliegt zijn Biglift ook met een door hem naar benzine omgebouwde ASP 160. En dat vliegt heel mooi kan ik uit eigen evaring onderbouwen. Dus als je die motor nog hebt liggen... Zou ik hem een bericht sturen.

    Pitts uitlaten... Leuk als je geen DB limiet hebt, zelf de herrie voor lief neemt of latere clubgenoten wilt irriteren . Iets waar je met de ASP 160 absoluut geen last mee hebt, dat is een genot om naar te luisteren.
     

Deel Deze Pagina