Modellstudio Ka8b 1:4

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Justus, 15 mei 2019.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik denk dat je het met de haak zo goed gedaan hebt Justus.
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dit is inderdaad qua trekkracht bij aanvang optimaal. Verder is het dan de kunst om het gaatje, het dichtst bij de as, in de servohevel te kiezen waarbij de haak nog net volledig open gaat. Dan Is de trekkracht ook bij geopende haak zo gunstig mogelijk. Maar als ik naar jouw foto kijk heb je daar ook al rekening mee gehouden.
     
    Justus vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Rustig hier?
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Veel te rustig!:stout:

    Ik heb het heel druk gehad met werk en privé-leven en de andere vliegtuigen hebben ook af en toe wat liefde nodig om ze luchtwaardig te houden.

    Afgelopen week heb ik wel mijn werkblad een beetje op kunnen ruimen om weer naar de Ka8 te kunnen gaan kijken dus als er geen al te gekke dingen gebeuren kan ik binnenkort weer verder.

    Wel zie ik dat ik mijn laatste vordering hier niet heb gedeeld:

    20191019_200922.jpg
    Het kielvlak+richtingroer had ik al een heel eind in elkaar zitten.
    Nu eerst stabilo ook bouwen zodat ik over de bevestiging ervan kan nadenken en daarna wil ik aan de vleugels beginnen zodat ik alles goed op elkaar kan uitlijnen voordat ik iets definitief vast maak
     
    AER, aurectar, Hans V en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat was weer even geleden. Ik had wat andere dingetjes tussendoor en daarnaast een drempel om te overwinnen in de zin dat ik niet tevreden was over de wijze waarop ik het stabilo volgens de kit moest bouwen.

    Dit moet rechtop, en dan mer een 6mm vul-lat op 1 of andere manier beide zeiden indekken.

    20191018_172209.jpg

    Ik kon maar geen werkwijze bedenken om dat netjes en recht te bouwen en ik heb in mijn hoofd dat ik eerst de romp ruwbouwklaar wil hebbem voordat ik aan de vleugels begin dus bleef het project even sudderen.

    Maar vorige week heb ik de knoop doorgehakt en besloten gewoon zelf een nieuw stabilo te bouwen volgens de werkwijze die Dirk Schipper bij zijn grote ASK18 heeft toegepast: een schuimbalsa sandwich voor het vaste deel en een conventioneel opgebouwd hoogteroer.

    Ik heb hem dus ook gevraagd welk profiel ik er voor moest gebruiken en ben zo op SD8020 gekomen.
    Met een beetje spelen op airfoiltools.com kwamen er een paar mooie printjes tevoorschijn met de juiste koorde voor wortel en tip 20200509_121117.jpg

    En na een uurtje creatief met figuurzaag had ik een setje snijmallen

    20200509_183106.jpg

    Toen heb ik het stof van mijn snijbeugel geblazen en wat proefstukjes getrokken om te oefenen want het was weer even geleden dat ik wat op die manier gebouwd heb.
    Oefenen was geen overbodige luxe
    20200511_171338.jpg
    Maar ik had het toch relatief snel weer in de vingers en had dezelfde dag nog een paar mooie kernen klaar
    20200511_171435.jpg 20200511_171415.jpg 20200512_142217.jpg

    Ik heb gekozen om in te dekken met 1,5mm balsa en te lijmen met PU bruislijm. Is relatief makkelijk te verwerken en heeft zich qua terkte bij m'n hellingzwevers meer dan voldoende bewezen.

    Na een nachtje onder druk 20200513_102923.jpg

    Had ik een heel mooi stukje stabilo (bovenste is van de kit wat ik als maatvoering bij de hand heb gehouden)
    20200513_151038.jpg
    (hier heb ik al een beetje met schuurpapier gespeeld om hem een beetje toonbaar te maken)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    AER, Berrie, Lyckele en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het hoogteroer heb ik op de tekening opgebouwd
    20200515_113233.jpg 20200515_123003.jpg 20200515_142014.jpg

    En na wat meer lijmen en schuren en schaven begint het er aardig op te lijken

    20200515_200901.jpg 20200515_213303.jpg
     
    rijoli, AER, serge pot en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat ik vooral leuk vind is dat ik vele bouwtechniekjes kan gebruiken die ik bij voorgaande projecten en experimenten heb aangeleerd.
    De bevestiging van het stabilo bijvoorbeeld, daar wordt in de kit niets over gezegd...mag je lekker zelf weten dus.:rolleyes:

    Ik heb in het verleden bij hellingzwevers met schuimvleugel een carbon buisje in gelijmd zodat de vleugel niet ingedrukt wordt bij het aandraaien van de nylon bout die daar precies doorheen past.
    In de romp heb ik 2 lagen 5mm timmerplaat gelijmd waar ik de schroefdraad in tap. Dat schroefdraad lekker doordrenken met CA en na goed drogen nog een keertje tappen en het is sterker dan een gruwelijke crash waar de vleugels van aan splinters gaat (Je kan wel raden hoe ik dat weet:hammer:)

    Nou....dat is dus makkelijk hier toepassen en de epoxy ligt nu te drogen:banana::banana:
    (Foto's pas weer na dat ik mijn kliederwerk toonbaar heb geschuurd)


    Morgen wil ik het stabilo uitlijnen op de romp en dan kan ik gaan kijken hoe het met het instelhoekverschil gesteld is. Ik weet even niet wat de tekening voorschrijft maar ik wil daar toch mijn eigen gang in gaan en voor 1,5° gaan. Dat heb ik op vrijwel elke zwever tot nu toe gedaan, van 1mtr hellingragbakjes tot en met mijn oude Twin Astir en dat heeft zich elke keer bewezen.

    Hopelijk weet ik morgen meer!
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het stabilo ziet er pico bello uit.
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bedankt...ik ben er zeer tevreden over!

    Zoals gezegd heb ik een carbon buisje in het stabilo gelijmd waar een nylon bout precies in past 20200517_164329.jpg

    In de romp heb ik een stuk hout geplaatst waar ik schroefdraad in getapt heb 20200517_164303.jpg

    De kier tussen kielvlak en stabilo heeft de echte ook maar een klein randje op het stabilo kan altijd nog om dat af te dichten 20200517_164353.jpg

    Zonder aanpassing zat het instelhoekverschil op 0,5°. Een beetje vullen en schuren

    20200517_162156.jpg
    bracht het al snel op 2,5°. Eigenlijk weer iets te veel, dat is makkelijk weer aangepast maar daar wacht ik mee tot ik vleugels heb om het verder op te fine-tunen.

    Nu ben ik even klaar voor deze vrije week en kan ik nu wat serieuzer nadenken over de hoogteroer aansturing. Ik wil het demontabel hebben want met 78cm spanwijdte is dat anders niet heel handig vervoeren.

    En ondertussen even genieten van hoe het er nu bij staat 20200517_163809.jpg
    20200517_122407.jpg 20200517_122417.jpg 20200517_122439.jpg
     
    AER, Berrie, Fotor en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Voor de aansturing van het hoogteroer heb ik voor een klassieker in een nieuw jasje gekozen: gewoon een lange stok van de servo naar het hoogteroer.

    Ik heb ooit eens een zakje met deze dopjes gekocht.
    20200528_112026.jpg Die past precies in een carbon stok uit de voorraadbak. Het schroefdraad is M2 en in dezelfde voorraadbak had ik kogelkop....eeeh...hoe heten deze dingen eigenlijk? Die ook M2 bleken te zijn en die heb ik aan de servokant gemonteerd.

    Aan de roerkant heb ik een stuk verenstaal omgebogen en in een blokje hout verlijmt. Dat blokje heb ik rondgeschuurd totdat die ook in de carbon buis paste
    20200528_111858.jpg

    20200528_111944.jpg

    En beide zijden met epoxy vast gelijmt. De uiteinden van de buis heb ik ontwikkeld met gevlochten visdraad en in de lamineerepoxy gezet.
    20200528_173229.jpg

    Het servoplaatje van de kit was perfect op maat voor mijn MG standaard formaat servo's en die heb ik demontabel gehouden want ik kan op die plek niet bij de servos om ze vast te zetten ofzo.
    20200528_173359.jpg

    20200528_173416.jpg

    Resultaat: spelingsvrije aansturing!



    In het hoogteroer heb ik een roerhoorn van epoxyplaat gelijmd en een toegangsopening in de zijkant geeft genoeg ruimte om het borgklipje met een tangetje vast te zetten of los te maken.

    20200529_115109.jpg

    Voor het plaatsen is het een beetje millimeterwerk maar het past precies!



    Nu door met richting, dat wordt Pull-Pull en daarover later weer meer
     
    AER, ISOLA2 en Hans V vinden dit leuk.
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Kogelkop klinkt prima:). Ik ken ze alleen als ball-link (in goed Nederlands )
     
    Justus vindt dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Perfect Justus. Je zou zelfs de stuurstok halverwege door een geleide bus kunnen laten lopen hierdoor hängt hij niet aan je servo en roer hevel. Is maar een suggestie.
     
    AER en Justus vinden dit leuk.
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    De romp is een heel eind klaar. Ik heb een roerhoorn ingelijmd in het kielvlak en de richtings-servo heeft een plekje. Maar ik wil het kielvlak en stabilo pas verder uitlijnen als ik vleugels heb dus de romp mag even opzij.

    20200529_163903.jpg

    Dus heb ik het werkblad maar weer eens opgeruimd, want ik weet er telkens gedurende het creatieve proces een indrukwekkende bende van te maken, en de rest van het hout uit de bouwdoos gepakt zodat ik over de bouwvolgorde van de vleugels kan gaan nadenken.
    20200529_172430.jpg
     
    serge pot, Hans V en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Mooi werk Justus!
    Ik ben ook benieuwd naar de vleugels.
    Tussendoor opruimen is slim, heb je daarna veel meer bouwplezier.

    Succes met de verdere bouw van de Ka8b!

    Johannes
     
    Justus vindt dit leuk.
  15. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Mooi werk!
    En je laat zien dat je in een klein werkplaatsje hele leuke dingen kan maken. Het past allemaal net.
    Die opgehangen dremel met verlenging is trouwens een goed idee, dat moest ik maar eens kopiëren.
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    De bouwbeschrijving can de vleugel vind ik overigens echt geweldig en laat mooi zien dat deze kit, ondanks de vrij simpele constructie, wel een klein beetje bouwervaring vraagt.

    Ik ben bijvoorbeeld een groot liefhebber van zo'n beetje alles wat bij Hoellein vandaan komt. Die kits zijn geweldig doordacht, reuze precies gelaserd en samengevoegd en kan je bijna niet verkeerd doen. (Die nieuwe Slope Infusion gaat ook vast en zeker een keer mijn kant op komen)

    Maar als je dan hier naar kijkt....... is het wel een beetje anders;)
    Screenshot_20200529-224909_Drive.jpg

    Screenshot_20200529-224927_Drive.jpg

    Screenshot_20200529-224937_Drive.jpg

    Screenshot_20200529-225043_Drive.jpg

    Dit is alles wat er staat over de bouw van de vleugels. Met een beetje logisch nadenken, beetje tekeninglezen en onderdelen goed bij elkaar zoeken kom je er wel uit en het is heel erg leuk om mijn vrije tijd aan op te maken maar zoals gezegd is het even wat anders dan een Hoellein-kit in elkaar gooien.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Een ribbenvleugel (op)bouwen is altijd leuk om te doen en ook mooi om te zien en leuk om te zien dat je al zover bent gevorderd met de romp en dat de staart met kielvlak er ook al op zit.

    Als je straks met de Ka8b gaat vliegen dan geniet je er elk moment van omdat het toch een stukje vakwerk is in de modelbouw en veel mooier dan een Ka8b met styropor vleugels.
     
    bosch en Justus vinden dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb besloten voor de vleugel toch eerst de verstoorders te maken want deze worden apart opgebouwd en later in 1 keer in de vleugel gelijmd. Als ik straks de vleugel op mijn werkblad heb liggen heb ik weinig plek over en je zal zien dat ik ze dan ineens wil hebben om in te bouwen;)

    Dus eerst alle onderdelen bij elkaar zoeken
    20200530_143759.jpg

    Want hier is een klein verschil tussen wat er bij de kit geleverd is, wat er op de bouwtekening staat en wat de plaatjes van de bouwbeschrijving weergeven.

    De bouwbeschrijving is van het 1ste oermodel waar een paar onderdelen net even anders zijn dan de uiteindelijke kit, zoals vulplaatjes voor de scharnieren. Op de tekening staan die vulplaatjes helemaal niet afgebeeld en als ik het op die manier zou monteren zou de kast, die je dan later in de vleugel plaats, veel te groot uitvallen.

    Maar met een beetje passen, meten op maat schuren en met CA druppelen kom je toch tot een onderste helft van de rechter vleugel.
    20200530_174932.jpg
    Dit dus nog 3 keer en daarbij goed uitkijken dat ik wel de juiste maak zodat ik straks niet 2 linkerkanten heb gebouwd.

    Om te kijken hoe Fotor dit bij zijn Ka7 heeft gedaan ben ik weer eens door zijn bouwverslag gaan bladeren en dat was best een feest van herkenning!

    Niet alleen voor wat betreft de constructie, de Ka8 is wat eenvoudiger met vooral veel minder dun multiplex, maar in hoofdlijnen vergelijkbaar. (Zelfde leverancier, zelfde schaal dus dat is niet heel verassend) maar ook de persoonlijke ervaringen gedurende de bouw maak ik vergelijkbaar mee.

    Bij vlagen gaat het bouwen geweldig en is er geen grens aan inspiratie om er aan te werken.......en dan blijkt er ook nog zoiets als een gewoon leven te bestaan naast modelbouwen waar ook wat tijd in gaat zitten.

    Dan gaan er zomaar een paar weken voorbij zonder enige progressie en dan is er ineens weer de inpuls om weer door te pakken.

    Ik vind het net zo leuk om onderdelen als die verstoorders onder mijn vingers vorm te zien krijgen en ik krijg een vergelijkbare koele reactie van mijn betere helft als ik trots een paar aan elkaar geplakte houtjes laat zien.
    "....mooi hoor!..." met een blik van "...ben je daar nou blij mee???"

    Maar vooralsnog heb ik bouwstuip weer even te pakken dus nu eerst weer een weekje werken en volgende week weer door!!
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2020
    Fotor, aurectar, Berrie en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Dat is zoooo herkenbaar.
     
    Justus vindt dit leuk.
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    De verstoorders gingen niet zo makkelijk als op het halve a4tje van de bouwinstructie stond beschreven :(

    Ik kon in de kit hardware niets vinden wat op asjes of iets dergelijks leek dus ik heb carbon buisjes uit de grabbelbak op maat gezaagd en het spul daarmee in elkaar gezet.
    20200625_104921.jpg

    Maar het was allemaal niet goed genoeg pas, liep zwaar en bij de 1ste test met een stuurstang trok ik het roerhoornaanvormingdingetetje al aan bonken.:hammer: 20200625_104900.jpg
    Beter nu dan bij de 1ste of 2de vlucht maar toch......"Back to the drawingboard!"

    Ik heb er een weekje over na kunnen denken en wilde aanvankelijk dit systeem weg gooien en standaard aluminium verstoorders gaan gebruiken. Daar ben ik door mijn vliegvriendjes subtiel weer uitgepraat want "op een schaal ka8 MOETEN schaal-kleppen die naar boven en beneden uitklappen dus je doet er maar wat langer over maar deze kleppen ga je maken zoals het hoort!!"

    Dus ik heb het spul uit elkaar getrokken, de gaten opgeboord en er M4-schroefdraad in getapt. De tussenstukken heb ik opnieuw gezaagd uit 2mm epoxyplaat en van 4mm gaten voorzien.

    20200709_113030.jpg

    De kasten waar ze inkomen heb ik ook van M4 schroefdraad voorzien en het hele spul wordt op de assen gecentreerd met aluminium busjes
    20200709_113400.jpg

    20200709_113411.jpg
    20200709_113453.jpg
    Het hele spul klapt nu betrouwbaar en hoplicht in en en uit



    ik heb al net zo lang zitten klepperen tot mijn vrouw vroeg waar ik last van had:stout:, en de andere ligt nu te drogen en kan straks ook in elkaar.

    En dan kan ik mijn werkblad weer eens opruimen en prepareren voor de vleugels!!:banana::banana:
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2020
    AER, hmeijdam, serge pot en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina