Het is weer tijd voor de "Domme vraag van de week"... Servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 27 mei 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan vraag ik me na het atwoord van Jan toch af waarom de servo's, uit vliegtuigen, dan niet onder garantie gerepareerd werden.
    1 gebruiker kende ik goed en die laadde alles de avond voordat ie ging vliegen op, dus het verhaal dat de spanning dan niet meer boven de 6 Volt zou zijn gaat dan niet op.

    Ernst, ik heb 10 jaar in de noodstroom gezeten en ik heb nooit van 1 uitzondering gehoord, dat een accu het begeven had en dat er dan een onderbreking in de string zou zitten.
    Dus de bewering van Saft klopt wel.
    En als je echt bij zeer gevoelige bedrijven zoals ziekenhuizen, luchthavens een noodstroominstallatie neerzet dan staan daar ook meerdere strings, dus als er dan 1 set wegvalt heb je altijd de andere.

    GJ
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als een garantieclaim niet werd/wordt gehonoreerd staat de reden daarvan op de factuur. Bij servo's kan ik mij niet herinneren ooit aangegeven te hebben, dat ze op een te hoge spanning hebben gefunctioneerd. Dat is namelijk niet te zien en ook nooit de oorzaak, behalve dan als de spanning ruimschoots te hoog is geweest (meer dan 10 volt). Er zal dus vast wel een andere reden zijn geweest om garantie af te wijzen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En het werkt...



    2 sec looptijd, voor mooi rustig in en uit klappen, en een halve seconde delay op inklappen, zodat de neuspoot-stuurservo de tijd krijgt naar neutraal te gaan (anders blokkeert de poot) en bij ingetrokken pootjes is die stuurservo afgeschakeld.
     
  4. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik heb dit weekend mijn X1200 "gemaidend", met vast landingsgestel. Het vliegt gewoon goed, en met een intrekbaar landingsgestel zal het alleen maar beter zijn.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat voor roeruitslagen ben jij (ongeveer) op uitgekomen? Ik kan in de documentatie eigenlijk niks vinden. Alleen dat je de aillerons ongeveer 6~7 mm omhoog moet draaien.
     
  6. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Daar heb ik ook wat achter gezocht, in een oud TMT tijdschrift kwam ik een beschrijving tegen, en dat heb ik wat gevolgd.

    Ik heb De X-1200 als volgt gevlogen: de rolroeren 6mm omhoog, hoogteroer neutraal.

    Uitslag op het hoogteroer up en down beide 18mm, rolroeren 10mm naar beide kanten. Op een 3 standen schakelaar heb ik 3 flight modes gezet, eentje met de uitslagen zoals gezegd, eentje met minder en een stand met 22mm up en down en de rolroeren 12 mm beide kanten. Ergens had ik nog gelezen op het www dat het zwaartepunt volgen plan (aangegeven met lege tank) ver naar achter ligt dus dat heb ik met volle tank 2.5cm voor het plan aangeduide punt gelegd. Dat zijn de instellingen waarmee ik vertrokken ben, en dat ging zonder echte problemen.

    Na 5 vluchten zijn mijn bevindingen als volgt:

    • De 6 mm up voor de rolroeren was te veel (maar wel een veilig startpunt), ik heb de hoogteroeren tijdens de vlucht een 3 a 4 mm moeten down trimmen. Zo heb ik 5 vluchten gemaakt omdat ik het op het veld niet kon aanpassen (1 servo voor de rolroeren en ik had het inbus-sleuteltje niet bij).
    • De 18mm voor het hoogteroer is aan de lage kant (maar het gaat), ik ben overgeschakeld op de 22 mm, wat bij het landen om echt fatsoenlijk af te ronden eigenlijk nog net iets meer mocht zijn. Waarschijnlijk omdat het zwaartepunt toch een beetje verder naar achter mag. Bij het landen is de 250ml tank (die een stuk achter het zwtp ligt) leeg en tijdens het vliegen voel je dit aan het hoogteroer. Dan moet je al een klikje of 2 up trimmen voor horizontale vlucht. En dan voel je tijdens de landing dat hij wat zwaar is in de neus.
    • Voor rugvlucht was bijna full down nodig op volle snelheid, om bochten te kunnen nemen.
    Ik vlieg de X-1200 met OS 46 AX, met 10x8 APC prop, gewicht ongeveer 3.1 kg en dat gaat vlot. Los na 40m. Ik had geen probleem met warm lopen van de motor.


    Wat ik nu ga aanpassen:

    • Zwtp met kleine stukjes wat naar achter halen, het is wat zoeken naar een compromis bij volle tank bij de start, en leeg bij de landing wat een 2 tal cm verschil in zwtp geeft.
    • Rolroeren ga ik op 3mm up zetten (zoals eerder gezegd zou ik wel starten met 6mm, want dat ging veilig)
    • Meer uitslag voor hoogteroer in hoogste stand op schakelaar
    • 10mm voor rolroeren is ok, niet nerveus en ook niet sloom. Dit is een goed startpunt, en naar eigen voorkeur aan te passen.
    Intrekbare wielen gaan schitterend zijn bij jou, dat mis ik wel (maar ik ga die niet verbouwen)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK, dank voor je uitgebreide beschrijving, dat waardeer ik. Verbazend hoeveel elevator het ding blijkbaar nodig heeft. Dat had ik niet zo verwacht, maar ergens wel logisch, de propwash staat niet op de roeren.
    Ik heb maar een 120 ml tank, en daar gaat benzine in, dus het gewichtsverschil is voor mij maar 90 gram tussen vol en leeg (vergeleken met de 200 gram verschil bij 250 ml tank en methanol, benzine is wat lichter en ik neem ook nog eens minder dan de helft mee). En dan ga ik naar verwachting bij een vlucht slechts ongeveer de helft van de brandstofvoorraad verbruiken. Dus ik moet jouw ervaringen dus daar enigszins op corrigeren want de zwaartepuntsverschuiving gedurende de vlucht zal bij mij dan slechts 0,5 tot 1 cm zijn.
    Oei... dat gaat lastig zijn, dan moet er lood bij, en best nog wel wat, ik heb nu met lege tank het zwaartepunt precies volgens tekening.
    Ik denk dat ik de gok ga wagen en mijn rolroeren naar 3~4 mm draai en met het zwaartepunt volgens tekening, ik heb per slot van rekening maar 90 gram brandstof mee.

    Ik ben verbaasd over jouw vlieggewicht, ik vond de mijne al zwaar, maar de jouwe is nog eens 400 gram zwaarder. Goed te horen dat dat nog steeds goed vliegt, maar ik heb wel fors minder vermogen aan boord. Dat zal al gauw maar de helft zijn van wat jouw motor op de been brengt.

    We gaan het zien, eerst maar eens wachten tot mijn duwprop binnen is.

    Nogmaals, ontzettend dank voor het uitgebreidde antwoord.
     
  8. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik had zelf heel veel twijfels voor de start, dus als ik iemand anders mee kan helpen met mijn ervaringen doe ik dat graag.

    Ik verbaas me ook over het gewicht van de meeste X-1200’s waarover ik lees. Zoals je zelf aangeeft is het gewicht een stuk minder. Ik heb de mijne 2de hands gekocht en is heel netjes gebouwd, ik kan nergens iets extreem zwaar of over-gedimensioneerd vinden. En toch een flink stuk zwaarder. Ik vind hem echter prima vliegen, het hoeft voor mij niet lichter. Er zit trouwens wel wat lood in de neus, ik weet niet hoeveel meer, maar het zal zeker meer dan 150 gram zijn.

    Ik heb pas besloten welke motor ik erop ging zetten, tot ik een prop kon vinden. Een brandstof duw prop wordt zeldzaam. Ik kon enkel een 10x8 bemachtigen, dus geschikt voor 7.5cc.

    Destijds heb ik er 2.5 euro (inderdaad, geen typ-fout , twee en halve euro) voor betaald, ik ben dik tevreden.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? Ik weet dat JustEngines die dingen gewoon op voorraad heeft in tamelijk ruime hoeveelheid maten, en anders kun je nog altijd rechtsstreeks bij Master Airscrew of zo bestellen.

    Ik heb de mijne mét motor gekocht, en als dat geen motor met zuigerveer was geweest, had ik vermoedelijk van de koop afgezien vanwege die benzine ombouw.

    Qua gewicht, ik begrijp dat de 2200 gram die Graupner aangeeft uitgaat van "helemaal geen landingsgestel" en dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel, er hangt bij mij natuurlijk 80 gram per poot, plus een extra servo (in mijn geval zelfs twee want de neuspoot heeft zijn eigen stuurservo), en in dat licht gezien, kom je met een ontsteking er bij inderdaad op ongeveer 500 gram extra gewicht. Waarom jij nog eens 400 gram extra hebt, durf ik echt niet te zeggen.

    Ik kan geen 10" prop kwijt, dan zit ik continue met die prop in het gras (die buikvin is bemeten op 9" max), maar 10 x 6 (daar heb ik er 3 van meegekregen bij de koop) zijn sowiso te zwaar voor deze motor na ombouw Dan hou ik mischien 0,5 pk en 80 km/u over.

    €2,50, wat een TOP-prijs. Mazzelaar :D Ik was ongeveer 100 keer zoveel kwijt...
     
  10. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik heb de poten van het landigsgestel 2.5 a 3 cm langer gemaakt dan op plan, hij staat dus wat hoger en daardoor kan ik een 10" plaatsen. Ook het staaldraadje aan de vin heb ik wat langer dan voorzien geplooid om niet met de prop in de grond te kappen.
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    De X1200 heb ik lange tijd geleden gevlogen. Hoe harder de kist vliegt hoe strakker deze vliegt.
    Hij kan ook langzaam vliegen in de landing, maar pas op ! Als hij te langzaam vliegt kan deze spontaan omdraaien, een eigenschap van een delta.

    Bij oudere motoren (bv OS 40FSR) kun je het voorste gedeelte van het motorhuis los maken. Als je dit 90 graden draait kan de motor de andere kant op draaien. (Poorttiming veranderd)
    Je kunt dan een normale prop gebruiken. De voorzijde van de prop in de vliegrichting laten wijzen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helaas heb ik niet zo'n motor...
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb deze bb servo's in een mpx funcub xl gehad. Boven de 6.0v gaan ze niet leuk vinden. Had toen overal spontaan bewegende servo's. Mijn advies is sowieso andere servo's te gebruiken.

    Ik doel op de kleine servo's. De grote rode geen ervaring mee.
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat probleem werd niet door de servo veroorzaakt, maar door een ontvangervoeding, die de benodigde stroom niet kon leveren. Bij te grote spanningsvariaties krijg je namelijk, dat alle servo's gaan trillen en/of spontaan bewegen.
     

Deel Deze Pagina