Toni Clark Piper Cub (BosModelAir)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 13 feb 2003.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Moet lukken, plek zat onder dat ding!
     
    serge pot en Berto vinden dit leuk.
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    En hij kan mee:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    De Piper Cub staat in de weg dus even doorbeuken dan kan die de schuur in.

    Motor hangt, alle pakkingen vervangen en carb. even volgens fabriek ingesteld:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eerste liepen er lange servodraden met stekkers vanuit de vleugel de romp in om direct in de ontvanger te steken.
    Nu maar MR30`s toegepast:
    [​IMG]

    Tank en gasservo zitten:
    [​IMG]

    En de motorkap uitgemeten en deze kan nu ook hangen:
    [​IMG]

    De romp is zover 'klaar', nog even een keus maken wat te doen met de stroomvoorziening.
    Gewoon weer een 4,8V packje of toch naar een LiPo met een Max Bec 2D met 6V uitgang, mhhhh.

    Nu nog even de 'schaal'delen op de motorkap monteren en deze dan spuiten.
    Ramen monteren (zit ook nog steeds aan een 'deur' te denken.
    Tevens wil ik hem tzt van binnen wat aankleden met stoelen en een piloot maar dat komt nog wel een keer (misschien).

    Nu nog even de vleugels ff doen.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, dat ziet er toch wel geinig uit:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    strutter en serge pot vinden dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo da`s heel lang geleden dat ik deze eens in elkaar heb zien staan:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En nu begonnen met de vleugelreparaties, toch iets meer dan ik dacht, of eerder, hoopte:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maar ondertussen denk ik dat ik het al weer redelijk recht en verstevigd heb.
     
    MichielNED676, PH-MEL en serge pot vinden dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Vleugels zijn weer dicht.
    Gisteravond druk bezig geweest met de vleugels een beetje gelijk af te stellen.

    Moet eigenlijk alleen nog een voorruitje maken dan is ier er weer klaar voor.
    En de motor eens zien aan te slingeren of die wel wat wil doen.
    [​IMG]
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    De eerste keer dat de motor loopt na de- en montage en bij deze is de kist ook gereed voor z`n her maiden:


    Starten was een eitje, beetje choken, flippen en lopen.
    Zal niet zeggen als vanouds want dan stopt ie er na de eerste 5 minuten in de vlucht mee.

    hoop dat dat nu verleden tijd is.

    Ook nog even een simpele 'motor uit' schakelaar gemaakt die wordt bediend door een servo, deze verbind dan de magneet met de motor zodat de ontsteking stopt.

    Ook een gat gemaakt in de kap zodat ik de carburateur kan dicht houden om brandstof aan te zuigen.
    Na afstelling op het veld kan de kap er (bijna) definitief op (moet nog even een vulaansluiting maken).

    Zondag maar weer eens de lucht insturen.
     
    MicropropSport, strutter en serge pot vinden dit leuk.
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Vandaag 5 vluchten gemaakt met dit oude beestje.

    1 vlucht weer motor uitval na 5 min airborne (en daarvoor 5 min gedraaid).
    Zat net goed dus zo op de baan kunnen neer zetten.

    Heb de motorkap eraf gehaald en daarna 4 probleemloze vluchten gemaakt.

    Of hij loopt warm met de kap (maar vroeger deed ie dit ook zonder kap),
    Of toevallig bij de eerste vlucht kwam de uit draad tegen de motor die heb ik daarna beter afgeschermd.

    Naja volgende keer weer lekker vliegen ermee.

    En wat vliegt ie toch lekker. Kwart gas, paar meter rollen en los.
    Verder gewoon lekker langzaam rondtuffen en veel 'rudderen' in de bochten.

    Maar belangrijkste,

    HIJ VLIEGT WEER!!!!!!
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    [​IMG]
     
    gpman, MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, vandaag weer 3 vluchtjes met de Piper Cub op Deelen gemaakt.

    Laatste keer dat de kist buiten was geweest was volgens mij vorig jaar op Oss.
    En toen natuurlijk ook met de standaard motor uitval.

    Maar dat hoor nou eenmaal bij deze kist anders is het niet leuk meer.

    Maar toch wil ik er ook een keer vanaf, dat moest vandaag maar gebeuren (niet dus :rolleyes:)

    Eerste vlucht lekker rondgetuft, motortje start op zich prima (als die niet te warm is) en de kist draait rustig z`n rondjes.
    Na een tijdje toch de lagere luchtlagen opgezocht en een touch & go maken, naja dat wilde ik maar bij de T&G stopte de motor ermee :D

    Tja, wat nu?
    Toch maar de kap eraf getrokken en eens kijken, mhhhh, dat Tygon slangetje ligt een beetje haaks en wordt wat afgeknepen.
    Dus een koppelstukje ertussen en weer eens vliegen, kan ik meteen kijken of de hitte een issue is.

    De lucht weer in lekker rondtuffen en toen op een lekkere hoogte, PPRRRRrrrrrrttttt........... , motor uit.
    Ahja ben het van deze kist gewend dus lekker rustig beetje zweven en naar de baan brengen, prima landing weer maar wat nu?!?

    Tank zit nog half, mhhh, maar wel lucht in de aanzuigleiding? Dat is vreemd.
    Kijken of ik dat kan aanzuigen, vinger op de carb en draaien maar, mhhh geen brandstof.

    Daar gaat iets fout.
    Tank helemaal gevuld, choken, hee dat werkt wel dus ik heb ook een tank probleem zo te zien.

    Kist gestart en de lucht weer in, kijk nu blijft ie wel lopen, T&G sloeg ie bijna af maar kon hem weer aan de gang krijgen door de 'windmillende' prop en een beetje gas, maar ik stond al dus terug getaxied en weer take off, nog zo 3 T&G`s gemaakt zonder problemen.

    Ik zal de tank dus even moeten verwijderen want bij een halfvolle tank gaat ie dus lucht aanzuigen om 1 of andere reden.
    Maar eens snel doen dus.


    De zoon was ook weer mee en heeft z`n motor A brevet gehaald :banana:
    [​IMG]
     
    Hans V, freekt, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij en je zoon gefeliciteerd met dat A-Brevet!
     
    Berto vindt dit leuk.
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteravond even de Piper Cub op de tuintafel gezet en de tank verwijderd.
    En wat ik al dacht, de klunk met slang lag ergens op de bodem :p

    Nieuwe slangetjes gepakt en weer gemonteerd, zou nu toch goed moeten zijn, misschien vanavond even proberen.
     
    gpman vindt dit leuk.
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    De klunk met slang hoort toch op de bodem? Of lagen ze apart? Das nie goe!
     
    Berto vindt dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
  15. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    :yes:
    Thanks Jan.

    Moet nog wel even iets aanpassen want zoals het nu zit wordt m`n Tygon s;langetje nog samengeknepen, even een andere route zoeken dan kan de kap er ook weer op (en dan moet die eens gekleurd worden).
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ben nog nergens aan toe gekomen en dat zal de komende weken ook wel niet gebeuren.

    Maar gister op G&E 2x lekker rondgetuft met de Cub, motor blijft het nu ook prima doen dus de kap moet er echt snel weer een keer op.
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo het huis is redelijk op orde, aan het bouwhok/winkel wordt nog wat gesleuteld maar ben al weer wat aan het bouwen/knutselen/prutsen.

    Gisteravond de Piper Cub van nieuwe bandjes voorzien, upgrade van Kavan naar Goodyear:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    gpman vindt dit leuk.
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Motorkap beetje aangekleed, eigenlijk alleen de bovenste baffle er nog op:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, met de motor ben ik wel weer klaar:
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina