GPS-Triangle

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door gertjan siemons, 4 jun 2020.

  1. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb dit topic geopend om te zien of er vliegers zijn die in deze klasse willen gaan meevliegen.

    Het zou leuk zijn om samen in Nederland te kunnen gaan trainen.
    Zelf heb ik interesse in de GPS-light klasse
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2020
    PascalvO, funpeter7823 en jve vinden dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ohh, ja, lijkt me gaaf. Waar zou dit kunnen (lokatie)? Met welke kist ga jij meedoen?
     
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Mooi initiatief Gertjan :koud::koud:
     
  4. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik wil met mijn 'windy' Infinty NG gaan vliegen 1700 gram en max 1 kg ballast.
    De GPS-light klasse is bijna op iedere club binnen de regels te oefenen, zonder dat andere vliegers er veel last van hebben.
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Waar zijn de regels en uitleg over deze klasse te vinden? Ik hoor er voor het eerst over...
     
  6. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken de klasse, is al jaren oud, de man van Windwings is het begonnen.
    Maar het was nogal kostbaar, de JS1 kon in de schaalklasse meedoen en de Mistral 4900 in de sportklasse.
    De GPS unit was destijds iets van 600 Euro, en dan nog de rest..
    Maar je moet altijd een helper hebben die op het tablet kijkt en je coacht.
    Maar misschien is de lightklasse anders maar ik zie geen info op de site.
    Klassen zijn nog steeds schaal, sport en SLS.
    En ze hadden altijd een behoorlijke uitgangshoogte, metertje of 300, dat maakt het lastig om het legaal te vliegen.
    Zoals de meeste klassen tegenwoordig.

    GJ
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Goede reden om lid te worden van een goede club!
     
    gertjan siemons vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet hoe dan ook, als je wedstrijden wilt vliegen of organiseren lid zijn van een KNVvL club.
    Anders worden je uitslagen niet opgenomen in de lijst en zit je met een zeer beperkte vlieghoogte.
    Voor de 4-7 meter modellen is 300 meter max eigenlijk al te laag.
    De light klasse lijkt me dan een stuk kleiner te worden, dan zal een uitgangshoogte van 300 meter wel voldoende zijn.
    En ik heb nog even gekeken, de GPS unit is nog steeds 599 Euro.
    Maar ik zie ook dat beginners gebruik maken van een SM Linkvario en een SM GPS-logger.
    Dat is ook een setje van 400 Euro.. en werkt met de telemetrie van de zender.
    En volgens mij gebruiken ze dan een app, skynavigator.
    Dat is een beetje wat ik nu kan vinden.

    GJ
     
  10. hstruyk

    hstruyk

    Lid geworden:
    5 sep 2003
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zierikzee
    Heb weleens voor de gein een paar rondjes geprobeerd met Evert Bohrer. Was toen met de Pike Peferkt. Dat verste draaipunt was super ver weg. Kwam tot 3 rondjes of zo. Wel erg uitdagend spelletje hoor.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Bij ons oefent ook iemand hiervoor. Dan met een f5j pike. Explorer als ik het goed heb.
    GPS is via arduino te doen samen met data logger. Zeer interessant. Buiten mijn budget nog steeds, maar wel zeer leuk spel.
     
  12. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Die Arduino optie klinkt interessant, kun je daar meer info over opvragen bij betreffende persoon?
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dat lijkt me een mooie toepassing van de GPS map die je kan zien op het kleurenscherm van de FrSky Horus en op Jeti zenders.

     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  16. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    De keerpunten van de driehoek liggen iedere keer 200 meter van de start, dus links rechts en naar voren, starthoogte max 200 meter en max vliegduur 20 minuten.
    Er kunnen meerdere toestellen tegelijk starten in een bepaald tijdsvak, het vliegen is altijd line of site de GPS telemetrie geeft vlucht en positie informatie door speech en piep informatie van het grondstation en je mag net als bij F5J een coach hebben.
    Het landen is in een vooraf bepaald vak maar geen doellandingen en laagvliegen hoeft niet omdat de betere thermiek meestal op hoogte is.
    De meeste zwaardere F5J (of geëlektrificeerde F3J) toestellen kunnen gebruikt worden, lastig is soms dat het GPS kastje niet in een carbon romp werkt vandaar dat er al speciale GPS rompen met een deel glas of kevlar worden ontwikkeld.
    Om de vlucht te kunnen registreren en monitoren is extra GPS apparatuur nodig.
    Er zijn nu al vluchten in de light klasse geregistreerd met 18 rondes.
    De apparatuur is beschikbaar bij rc-elektronics zie deze pdf https://www.rc-electronics.eu/wp-content/uploads/2020/02/Connections-options_2.pdf
    Ook bij deze klasse is het tactisch vliegen erg belangrijk, variometer telemetrie mag gebruikt worden en zijn er ontwikkelingen uit de fullscale vliegerij die een zg totaal energy vario (TEV) mogelijk maken waarbij het zg MacCready-sollfahrt vliegen mogelijk wordt ook wel bekend als dolfijnen.
    Als hier vragen over zijn kun je op youtube veel informatie vinden zoals deze

    tot zover groet Gertjan
     
    jve vindt dit leuk.
  17. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Momenteel oefen ik met een GPS module van Futaba, deze geeft de vario, GPS hoogte en 'line of sight' telemetrie signalen, de positie van de keerpunten moet ik nog schatten aan de hand van herkenningspunten. Ook leuk is dat je de android demo Albatros app van RC-Electronics gratis kan downloaden om het traject in google maps uit te zetten op je telefoon. Te downloaden op https://play.google.com/store/apps/details?id=org.rc_electronics.albatross
    Bij officiële wedstrijden moet de apparatuur aan eisen voldoen (net als de de Altis etc), maar je kan net als bij F5J in overleg lenen bij de wedstrijd organisatie.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
    jve vindt dit leuk.
  18. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Het zou mooi zijn als dit met open-TX telemetrie kan, heb al een RadioMaster TX 16S Hall besteld, maar weet nog niet of ik daar mn nogal dure zwevers aan waag.:koud:
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Interessant dat RC Electronics.
    Zoals ik het zie heb je toch wel wat spullen nodig maar je kan het ook gewoon in andere modellen gebruiken denk ik, dus niet alleen voor de wedstrijden.
    Maar als startset heb je nodig (als je geen Jeti hebt):

    Finch RF------- 90 Euro
    Sparrow--------100 Euro
    Sparrow RF--- 40 Euro
    TEK sensor met toebehoren 90 Euro
    En een licentie op Albatros vanaf 30 Euro.
    Daar komt dan nog BTW overheen.
    En natuurlijk nog een tablet.

    Ik heb even alles in een mandje gegooid en incl BTW en verzenden komt een set op 435,40€

    Maar ik verwacht dat als er echt een light klasse komt dat er wel wat goedkopers op de markt gaat komen.
    Want voor de scale en sportklasse maakt die 500 Euro niet zoveel uit, daar vliegen kisten van minimaal 4000 euro.

    Ben ook wel benieuwd naar dat arduino projectje, in Duitsland hadden ze een project "volkslogger.de" maar dat is gestopt.


    GJ
     
    jve vindt dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Skynavigator.ch is n vrije app:
     

Deel Deze Pagina