Het bouwen van de Super Cirrus

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door pieter.peereboom, 19 mrt 2018.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik hou het liefst op 33 % van de gemiddelde koorde.
    Dan ben je er nooit ver af.
    De stabiliteits- coëfficiënt van je toestel bepaalt dan verder de speling die je hebt
    om het toestel te trimmen naar eigen wens.
    Het ideale stab coëfficiënt is 0.5.
    Daar kun je een heel eind mee verder.
    Ik had vroeger een toestel met een coëf van 3.4 en dit betekende een minimale speling.
    Zat je er een mm naast dan kon je het schudden.
    Maar naar wat ik zie op je beelden is het volume van je hoogteroer toereikend.

    Formule stabiliteits coëfficiënt is.
    Oppervlakte stabilizator maal staartarm gedeeld door oppervlakte vleugel maal gemiddelde koorde.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2020
  2. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor je bericht over de stabiliteits coëfficiënt. Ik kende dit niet, maar ik zal het eens gaan bestuderen. In Principe moet de stabiliteits coëfficiënt van mijn Super Cirrus bijna het zelfde zijn als van de originele Cirrus. Van de voor de formule genoemde waarden is alleen de afstand de staartarm is een klein stukje aangepast.
    Overigens komt de waarde van 40 % van Gordy (citaat). Zoals weergegeven zou ik zelf de fabrieksopgave aanhouden en deze ligt vaak in de buurt van 33 % voor zover mij bekend.
    Overigens ligt het door Graupner aanbevolen zwaartepunt voor de Cirrus op 38,8 %: 78 mm bij een wortelkoorde van 201 mm.
    Wordt de staartarm gemeten vanaf de voorzijde vleugel tot aan de voorzijde stabilo?
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voorzijde tot voorzijde .
    33 % dat vliegt veilig maar om beter te zweven kan je beter naar achter schuiven .
    Met deze link te berekenen https://rcplanes.online/cg_calc.htm
     
  4. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor je antwoord Isola2.
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Een tekening kan soms meer verklaren dan woorden.

    upload_2020-6-5_11-30-3.jpeg

    Telkens ik een kist bouw doe ik de moeite om deze oefening te voltrekken.
    Het geeft je een startwaarde.
    En dan schuif je gewoonlijk één of een paar procent naar achteren al naar gelang je persoonlijke vliegstijl.

    De methode die ik gebruik om de gemiddelde koorde te bepalen is deze.

    upload_2020-6-5_11-44-23.jpeg


    Voor de homo digitalus bestaat er ook software om dit te bepalen.
    Ik persoonlijk hou het nog eerder op pen en papier.
    Eigen keuze natuurlijk.


    upload_2020-6-5_11-46-9.jpeg

    Mijn mostaart haal ik vooral uit dit tijdschrift.

    upload_2020-6-5_11-47-12.jpeg

    Soms is inzage gespecialiseerde literatuur geen overbodige luxe.
     
  6. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor je reactie Aurectar. Ik zal aan de studie moeten gaan.
     
  7. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Onfortuinlijke landing

    Eind mei is de Super Cirrus gecrasht. De wind was die dag onregelmatig met uitschieters tot bijna 4 Bft en er was veel zon en ook thermiek. Op een gegeven moment ging het flink omhoog in de thermiek. Ik ben daar niet zo happig op omdat ik niet goed kan beoordelen wat de kist op grote hoogte doet. Ik heb toen eerst de remkleppen omhoog gezet wat eerder voldoende is om de Super Cirrus voldoende hoogte te laten verliezen. Dit hielp niet voldoende en ik heb de remkleppen weer ingedaan. Vervolgens heb ik geprobeerd de kist naar beneden te laten dwarrelen (tolvlucht). Dit lukte echter niet goed en van af een hoogte van zo’n 70 meter kwam de Super Cirrus stijl naar beneden. Alles losgelaten en geprobeerd te corrigeren. Hij reageerde pas weer vlak boven de grond op het hoogteroer, waarbij de V-staart bij de staartboom af brak. Hij kwam in het gras terecht en tegen de verwachting in was de afgebroken staart de enige schade. De romp en de vleugels waren nog in orde. Het gebeurt in zo’n korte tijd dat het lastig is om goed waar te nemen wat er gebeurt en nog lastiger om dit later goed te omschrijven.Ik hoop dat dit een beetje gelukt is.

    Eerder is het mij wel goed gelukt met andere zwevers om naar beneden te dwarrelen. Ik heb bij een van de leden van ACK de theorie voor de zekerheid nog even nagevraagd. Ik heb waarschijnlijk mijn kist in een spiraalduik gebracht in plaats van in een tolvlucht. Dan kan gebeuren als je eerst richting stuurt en daarna pas hoogteroer bij geeft. Het was dus mijn eigen schuld. Gelukkig stelt de reparatie niet zo heel veel voor.

    Super Cirrus 148.JPG
    Op de foto is te zien dat beide delen van de V-staart zijn afgebroken van het verbindingsplaatje dat aan de romp was vastgeschroefd. De staart is afgebroken op het zwakste deel van de constructie; ik ga dit in ieder geval steviger maken.

    Om de V-staart te verstevigen wordt er over het eerste gedeelte aan de onderzijde een stuk 0,4 mm triplex gelijmd overeenkomstig de gestreepte rode lijnen (bedankt voor het idee Adri). Het lange gedeelte van de versteviging zit aan de achterkant bij de scharnieren. Ik ga er van uit dat dit minder snel afbreekt dan bij een evenwijdige lijn. Van het aangegeven gedeelte van de staart moet 0,4 à 0,5 mm worden afgeschuurd zodat het (inclusief de lijm) even dik is als de rest. Dit heb ik gedaan door op mijn schuurblok 2 stukjes samengesteld triplex met 2-zijdig plakband vast te zetten. Deze stukje triplex zijn inclusief het plakband even dik als de ruimte die moet overblijven.

    Super Cirrus 150.JPG
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Succes met de reparatie, blij te horen dat hij nog te redden is!

    Een echte tolvlucht is vaak erg lastig te bereiken, zeker met een voorlijk zwaartepunt. Als je zwaartepunt wel ver genoeg naar achteren ligt loop je weer het risico dat hij er niet meer uit komt. Van buiten is het verschil met een spiraalduik moeilijk te zien. Ik zou, mits je ze hebt, de voorkeur geven aan flaps of remkleppen vol uit en dan (licht) aanduiken. Ook daarbij de snelheid in de gaten houden. Als je toch een tolvlucht probeert, kun je ook je remkleppen uit laten. Dat voorkomt als het goed is in ieder geval dat hij excessief snelheid oppikt.
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Hou er de moed in.
    Komt zeker in orde.

    Mvg.
     
  10. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    De V-straat ziet er met de stukjes triplex nu zo uit.

    Super Cirrus 151.JPG

    Nadat het triplex was vastgelijmd bedacht ik mij dat ik de V-staart ook had kunnen verstevigen met koolstof roving. Ik denk dat dit lichter is dan triplex. Ik ga er gewoon mee experimenteren en de andere zijde van de staartvlakken verstevigen met roving. Het is wel dubbelop maar ik ga het toch proberen. Als ik niet tevreden ben dan maak ik gewoon twee nieuwe staartvlakken.

    Ik heb nog koolstof roving liggen en ik heb het slechts een keer gebruikt voor het verstevigen van de staartboom van de Climaxx. Ik heb bij deze zwever een stuk aan de binnenzijde van de balsa zijkanten van de staartboom gelegd en daarna met een ruime hoeveelheid epoxy vastgezet. Achteraf hoorde ik dat ik veel te veel epoxy had gebruikt en dat de grootste sterkte juist bereikt wordt met weinig epoxy.

    Ik heb nu eerst informatie ingewonnen bij Ab van onze modelvliegclub, die veel weet van kunststof. Om er goed mee te leren werken heb ik eerst een proefstukje gemaakt. Allereerst een stukje huishoudfolie op de bouwplaat gespannen. De Roving, die niet mooi op de rol zit, heb ik aan een zijde van plakband voorzien en wel zo plat mogelijk. Daarna voorzichtig de roving met de vingers glad gestreken en een stuk je verder van plakband voorzien. De roving doorgeknipt in het midden van het plakband en op de folie gelegd. Vanaf de bovenzijde met behulp van een wattenstaafje (een kwastje is eigenlijk meer gebruikelijk) van weinig 24-uurs epoxy voorzien. Het proefstukje balsa is ook van een dun laagje epoxy voorzien en de roving is er daarna opgelegd. Met het wattenstaafje, waarop nog een weinig epoxy zit, de roving vastgedrukt op het balsa.

    Super Cirrus 152.JPG
    Na het uitharden van de epoxy kunnen de stukje met het plakband losgesneden of losgeknipt worden. Het voelt stevig aan.

    Bij 24-uurs epoxy moeten de 2 componenten op gewicht gemengd worden. Dit moet nauwkeurig gebeuren en is voor kleine hoeveelheden lastig te doen. Ik heb daarom een grammenweger gekocht, die tot een honderdste gram weeg met een maximum belasting van 200 gram.

    Ik heb er voor gekozen om de scharnierzijde van de V-staart over de hele lengte te voorzien van Roving. Dit is wat te veel van het goede maar dan is de hele scharnierzijde minder buigzaam. De tipzijde wordt van een veel korter stuk voorzien. Op de foto is het gewicht van de epoxy 1,52 gram en de harder 0,76 gram.

    Super Cirrus 154.JPG

    De roving is aangebracht op de staartdelen en de epoxy kan uitharden. Het balsa is op de plekken, waar de roving komt, licht geschuurd zodat het iets dunner is geworden. De dikte van de roving met epoxy is ongeveer 0,3 mm. De klinker is gebruikt om het geheel vlak op de bouwplaat te houden.

    Super Cirrus 153.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
    Berrie vindt dit leuk.
  11. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Het resultaat zier er zo uit. Ik heb zijkant van de roving geschuurd op de plekken waar deze buiten de latjes uit stak. De bovenzijde heb ik licht geschuurd om deze mooi vlak te krijgen. Of dit juist wel of juist niet goed is weet ik niet.

    Super Cirrus 156.JPG

    Een stukje balsa van 6 mm is in vorm geschuurd om als verbindingsstuk voor de 2 roerhelften te dienen. De 2 delen zijn vastgeklemd op de mal van 110 graden, die ik al eerder heb gemaakt. Het verbindingsstuk is met houtlijm vastgelijmd.

    Super Cirrus 157.JPG

    Na uitharding van de lijm is de V-staart aan de onderzijde vlak geschuurd op een omgekeerde mal (zie voor foto bericht van 31 maart 2018 op pagina 1). Er is een plaatje triplex van 1 mm dik op maat gemaakt dat aan de onderzijde aan de V-staart gelijmd gaat worden.

    De gaatjes voor de 2 nylon schroeven, waarmee de V-staart vastgezet wordt, zijn aangebracht in het verbindingsstuk en in het triplex plaatjet. Daarna is het plaatje aan de onderzijde aan de V-staart gelijmd. De lijmverbinding wordt geklemd door de staart met de 2 schroeven op de staartboom vast te klemmen.

    Tijdens bovenstaande bewerkingen is de Super Cirrus in elkaar gezet en uitgelijnd. Dit is gedaan om te zorgen dat alles onder de juiste hoek en recht wordt gemonteerd. Ook de afstanden van de vleugeltip tot de V-staarttip moeten aan beide zijden gelijk zijn. Dit is tot op een paar millimeter gelukt.

    Super Cirrus 158.JPG

    Later komt er nog een dun plaatje triplex of epoxy aan de bovenzijde op het verbindingsstuk.

    Super Cirrus 159.JPG
     
    ISOLA2 en Hans V vinden dit leuk.
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je dit een volgende keer repareert, zou ik dat driehoekje onder de schroeven anders plaatsen. En wel met de vezelrichting haaks tov. nu. Dus vezelrichting van links naar rechts.
    Nu zou ik over dat driehoekje een stukje glasvezel lijmen met epoxy. 1 cm breder dan de bovenkant van het driehoekslatje. 50 grams glas is voldoende, mogelijk 25 grams al.
     
  13. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor je advies Dirk. De vezelrichting komt zo haaks te staan op de richting waarin de meeste kracht wordt uitgeoefend. Daar had ik niet aan gedacht.
     
  14. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Aan de bovenzijde een stukje dun glasdoek met 24-uurs epoxy aangebracht.

    Super Cirrus 160.JPG

    Aan de onderzijde 2 strookjes glasdoek met 24-uurs epoxy aangebracht. Ook hier is de richting van de vezels van het hout van voor naar achteren. Ga ik een volgende keer anders doen.

    Super Cirrus 161.JPG

    Aan gewicht is er ongeveer 1 gram bijgekomen. Het geheel moet nu wel supersterk zijn.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Volgende keer de carbon strips laten doorlopen over het blokje :thumbsup:
     
  16. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor de tip René. Al met al heb ik al veel bruikbare tips gekregen. Ik leer nog steeds.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ben ik het niet mee eens om 2 redenen:
    • Hout is elastisch, carbon vele (honderden) malen minder. Vergelijk het met iets (250 gram) dat je ophangt aan een elastiekje. En dat elastiekje net niet sterk genoeg. Je komt 25 gram trekkracht tekort. Dus besluit je een stukje naaigaren toe te voegen, dat sterk genoeg is om 50 gram te dragen. 25 gram extra toch!? Wat gebeurt er als je het gewicht eraan hangt?: het elastiekje is nog niet uitgerekt en doet dus nog niet mee aan de trekkracht om het gewicht hoog te houden. Alle kracht komt op het naaigaren, het breekt. Vervolgens komt alle gewicht op het elastiekje (dat niet sterk genoeg is) en dat breekt ook.
    • Met één of twee carbon strips worden alle krachten op één of twee punten van het hout overgebracht. Kortom nu moeten (naast het verschil in elasticiteit) alle krachten door een klein stukje hout worden opgebracht .... Verzin de gevolgen.

    1. Probeer altijd krachtconcentraties te vermijden, tenzij het onderdeel daar echt sterk genoeg voor is (verbinder-pen)
    2. Combineer zoveel mogelijk materialen met vergelijkbare eigenschappen, m.n. de elasticiteit (glasvezel is vele malen elastischer dan carbon).
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Duidelijk Dirk , als het niet buigt dan breekt het
     
  19. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Wie kan mij helpen aan een goed totaaloverzicht over het toepassen van kunststoffen in de modelbouw? Bestaat er uberhaupt zo'n bestand?

    Ik pas regelmatig glasvezel en soms ook roving toe samen met epoxy (in combinatie met diverse vulmiddelen). Dit voor het verstevigen van verbindingen in rompen, vleugels en stabilo's. Vaak doe ik dat op gevoel en ik krijg regelmatig tips op dit forum ,die ik ten zeerstee waardeer. Het ontbreekt mij echter aan overzicht.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een totaaloverzicht is moeilijk.
    Dat zou een enorm dik boek worden.
    Beter is het om bepaalde eigenschappen van materialen te leren kennen.
    Dan kan je zelf de toepassing bepalen.
    Bijvoorbeeld rovings in combinatie met vulmiddelen, zoals je schrijft, heeft niet veel zin.
    Vulmiddel verzwakt de constructie en verminderd de stijfheid van rovings.
    Carbon moet je eigenlijk alleen maar toepassen in combinatie met vacumeren.
    Er moet zo min mogelijk harsaandeel in het produkt zitten om de eigenschappen van carbon te halen.
    Als je niet vacumeert kan je net zo goed glasweefsel nemen.
    Sommige fabrikanten weten dat de term carbon beter verkoopt en gebruiken gewoon zwart glasweefsel of basaltweefsel, mensen merken het toch niet.

    GJ
     

Deel Deze Pagina