help motor Patricia

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Shrimper, 21 mei 2020.

  1. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    Beste Henk,

    dank voor dit zeer sympathieke aanbod! De manometer heb ik nog niet hoor, dat is een plaatje van Wilesco onderdelen, dacht toen nog dat ik die gewoon zou bestellen en er op schroeven.
    De schroefdraad van de vuldop is M6; dan moet de manometer van de link toch passen? Dan is ws het meest eenvoudig om die te bestellen.

    groet, Harry
     
  2. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    of vergelijkbaar artikel bij modelbouw atelier Apeldoorn zie ik
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij manometers weet je één ding zeker, ze passen niet op standaard metrische draad.
    Eerst terug naar de vuldop M6. Past hier een standaard M6 moer (M6 x 1) op?
    Indien niet, dan is het fijn metrisch M6 x 0.75mm.
    Op de onderstaande foto twee kleine manometers ca. ø38mm met een vergelijkbaar meetbereik.

    SAM_3035.JPG

    De rechter manometer heeft een schroefdraad van M8x1mm, standaard M8 heeft een spoed van 1,25mm.
    De linker met de draadmeter heeft 28 TPI, ofwel 1/8 BSP.
    TPI staat voor Tooth Per Inch, ofwel gangen per duim.
    Laat van je weten of op de vulnippel een standaard M6 moer past.
    Henk
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedoel je deze?
    Manometer Regner.jpg

    Deze manometer heeft een schroefdraad M5x0,5mm, dus vraagt ook weer een speciale houder Bnr. 30123.
    Let wel op, dat de banjobout, de bout die in de vulschroef komt M6x0,75mm is, dus fijn metrisch en geen standaard M6.
    Henk
     
  5. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    draad is lijkt me wel metrisch M6, ik heb geen schroefdraad meter, maar moer praat gemakkelijk op vuldop en bout gemakkelijk in vulopening IMG_5884.JPG
     
  6. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    die bedoelde ik idd. Maar eigenlijk is hij niet bedoeld denk ik voor deze positie op de boiler, afgezien van schroefdraad probleem (wat ik me ook niet had gerealiseerd!)
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De belangrijkste vraag is opgelost, standaard M6 X 1mm.
    Volgende, de aansluiting van of de veiligheid of de vulopening gebruiken voor de manometer en de andere als vulopening.
    Uitleg, als je op de vul aan sluiting de manometer zet, dan de veiligheid losschroeven voor vullen van de ketel.
    Voor mij nog openstaand, een banjobout maken met standaard schroefdraad M6.
    Henk
     
  8. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    Schroefdraad is hetzelfde, zou niet durven stoken zonder veiligheidsklep
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Misschien heb ik het niet goed uitgelegd.
    Mijn voorstel was, op de plaats van de vuldop de manometer aan te sluiten.
    Deze kan je niet meer gebruiken om de ketel te vullen.
    Maar, je heb ook nog de veiligheid.
    Deze kan je losnemen en als vul opening gebruiken.
    Na het vullen van de ketel deze weer terug schroeven.
    Daar je niets veranderd hebt aan de veerinstelling van de veiligheid, staat deze nog steeds op de maximale keteldruk.
    Dus de veiligheid blijft op de dezelfde plaats op de ketel, maar wordt alleen voor het vullen losgeschroefd.

    Over de schroefdraad:
    - In jouw ketel zit het vuldop vast met standaard M6x1mm, goed te zien op je foto
    - De schroefdraad van de banjobout van je gekozen sifonaansluiting heeft een schroefdraad van fijn metrisch M6x0,75. Deze schroefdraad past niet in de aansluiting van de ketel.
    De getoonde oplossing is zodanig mooi, dat je deze als een permanente drukmeting op je ketel kan aansluiten.
    Rest nog het maken van de banjo bout M6x1mm die past op je ketel en de ringaansluiting van de sifonleiding.
    Je kent mijn voorstel.
    Henk
     
  10. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    beste Henk,

    van de vuldop en veiligheid is mij duidelijk;
    als ik het goed begrijp vind je de manometer van atelier Apeldoorn beter dan de Wilesco manometer die denk ik ook een M6 draad heeft alleen natuurlijk geen bourbon buis, want ik moet er nog steeds een kopen/bestellen

    groet, Harry
    [​IMG]
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Uitgebreid antwoord.
    Ik heb enkele jaren gewerkt bij een bedrijf, dat naast machinekamer besturingen ontwierp en maakte, als basis had het maken van temperatuur en manometers.
    Naast manometers met een bourdonbuis, heb je ook de "doos" manometers, deze zijn voor lage drukken en vindt je bijvoorbeeld in ouderwetse barometers.
    Dus je kan bij hogere drukken uitgaan van een manometer met een bourdonbuis.
    Eigenlijk niet correct, in mijn vacuüm meter zit ook een bourdonbuis.
    Dus je kan met een manometer met een bourdonbuis, zowel druk als vacuüm meten,
    Onderstaand de manometer voor vacuum, die ik in het verleden heb gebruikt voor het testen van de vacuum bediende onderdelen in een auto, aan de linkerkant de aansluiting naar de vacuum pomp met afsluiter en aan de rechterkant de aansluiting voor, b.v. de vacuüm vervroeger van de ontsteking of de rembekrachtiging.
    SAM_3036.JPG
    Deze manometer gaat de verkeerde kant op.
    .
    Terug naar jouw probleem:
    Volgens mij zijn er geen manometers met een standaard M6 x 1mm schroefdraad.
    Aan mij is bekend:
    - M5 x 0,5mm, zoals gebruikt op de beide manometers van Regner en atelier Apeldoorn. Gelijk aan de manometer op mijn schip.
    - Voor modelbouwers toepasbaar 1/8" BSP, dit is waarschijnlijk de aansluiting van de manometer, die je toont in bericht #50.
    - De eerdere met M8x1mm.

    Voor mij, de oplossing getoond door Regner, of atelier Apeldoorn, is, zeker in verhouding tot je ketel en schip, een mooie oplossing.
    Alleen een andere banjobout maken, maar goed dat had ik al geschreven.
    Henk
     
  12. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    beste Henk,

    dank voor je uitgebreide antwoord en info. Sorry voor al mijn domme vragen, dit is toch wel nieuwe techniek voor mij:
    De Regner manometer en sifon zoals afgebeeld zitten in hetzelfde vlak, verticale vulopening, banjobout door sifon opening, aansluiting manometer is ook in horizontale vlak, moet daar niet een sifon-achtige kromming naar beneden in zitten zodat water/condens beneden blijft?
    De Wilesco manometer lijkt M6 aansluiting, zie https://www.wilesco-shop.de/en/spare-parts/manometer/manometer-d18-d20-d22-d141-d430-t125.html, alleen weer geen bourbon buis, maar lijkt ervoor gemaakt direct op boiler aan te sluiten
    Dus wat is wijsheid?

    groet, Harry
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hoe denk je dat ik aan mijn kennis ben gekomen?. Vragen, nogmaals vragen en geen genoegen nemen met de dooddoeners. : iedereen doet dat : zo hoort het : etc.
    Soms kreeg ik pas na een keer of tien vragen eindelijk antwoord op mijn vraag.
    Daarnaast heb ik een paar leuke leerboeken op de kop kunnen tikken. Maar de meest toegankelijke is toch het boek "Modelstoommachines" Rob van Dort en Joep Oegema, ISBN 90-201-0998-7

    Indien ik de foto goed bekijk, dan heeft de manometer geen M6 schroefdraad, maar het tussenstuk, verloop van schroefdraad ketel naar schroefdraad van de manometer.
    Over de manometer.
    Een manometer dient voor continue bedrijf gebruikt te worden tot 2/3 van het meetbereik, zie ook bijdrage #37 van @willum, laatste alinea.
    Nu de manometer op de foto heeft een rode streep staan bij 1,5 bar.
    De veiligheid van jouw ketel staat misschien wel op 3bar. Dus je hebt de manometer al naar de eeuwige jachtvelden geholpen voordat de veiligheid aanspreekt.
    De manometer van modelbouw atelier Apeldoorn, Regner, www.regner-dampfechink.de, heeft een meetbereik van 6 bar, en wordt dus niet overbelast bij een druk van 3 bar.
    Voor een indruk van de stoomtemperstuur bij een druk van 3 bar, heb ik een .pdf bestand "Stoomtabel vlg. Regnault" bijgevoegd.
    Bij 3bar, 42,8 psi, (pounds per square inch), heeft de verzadigde stoom een temperatuur van 142,9 °C
    Nu bij deze temperatuur gaat de manometer kapot.
    Vandaar de sifon, waarin de stoom condenseert en de warmte verliest.

    Terug naar de aansluiting/sifon van van de manometer.
    Deze is ontworpen voor een zijaansluiting op de ketel. Jij hebt een bovenaansluiting.
    Eenvoudig, de leiding voorzichtig over een grote radius buigen (Niet geheel modelbouw correct, maar gewoon over je duimen voorzichtig buigen).
    Na het buigen zal je ontdekken, dat de leiding en de flens niet meer haaks staan. Gelukkig is koper vergevingsgezind en kan je de aansluiting nog een weinig torderen.
    Rest nog het maken van een juiste banjobout, passend in de schroefdraad van je ketel en passend in de ring van de aansluitleiding.

    Hopelijk, indien je de temperaturen ziet van de stoom bij de diverse drukken, begrijp je misschien, dat ik tijd besteed aan het uitleggen.
    Stoom geeft lelijke brandwonden door het wegkoken van de huid.
    Veiligheid is en blijft een vereiste bij het gebruik van stoom.
    Laat je niet ontmoedigen, alleen voorzichtig blijven en het voornaamste BLIJVEN vragen.
    Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    beste Henk,

    ik ben altijd heel voorzichtig! Informatieve tabel.
    Ok het is mij duidelijk, ik bestel de Regner manometer/syphon; jij wil voor mij de banjobout maken, geweldig! Hoe doen we dat praktisch?

    groet, Harry
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik zal je een PB sturen, alleen op deze reageren.
    Henk
     
  16. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    fabriek staat er nog! IMG_5887.jpg IMG_5886.jpg IMG_5888.jpg
     
  17. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    hij doet het steeds beter!


     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Drie opmerkingen:
    1- je gebruikt de stoomwisselschuif voor zowel volle stroomtoevoer, als wel knijpen van de stroomtoevoer om de snelheid te regelen. In het verleden heb ik hierover discussies gehad.
    2 - de machine start niet omgekeerd. Volgens mij een niet correcte afstelling van de "achteruit" nokken.
    3 - na omkeren start de machine niet direct, maar na nogmaals dicht- en opensturen van de stoomwisselschuif, opbouwen stoomdruk?
    Binnenkort weet je hopelijk meer, meten is weten.
     
  19. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    beste Henk,

    1- zou niet weten hoe het anders moet, gaskraan dichtdraaien?
    2- hij heeft een duidelijke voorkeursrichting, daar is is hij zelfstartend; net in het bad geprobeerd, blijkt dat hij dan achteruit vaart, slang aansluitingen nu verwisseld; ik geloof niet dat ik iets kan aanpassen aan de nokken op de krukas
    3- dat dacht ik ook! We wachten op de meter!

    groet, Harry
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Als niet-stoomkundige zit ik toch nog steeds te denken aan stoomlekkage in de wisselschuif. Is er geen manier om dat te controleren? Pijpje losmaken en zien of er stoom rechtstreeks van inlaatkant naar uitlaatkant verdwijnt? Krukas in een bepaalde stand vasthouden waarbij de stoomschuiven van beide cilinders dicht staan, en kijken of er toch stoom uit de uitlaat komt?

    Groet,
    Max.
     

Deel Deze Pagina