De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo, ik ben ook weer terug op mijn heuvel.
    Eerste auto begaf het op de snelweg, teruggebracht naar huis en de tweede, zelf opgebouwde auto gepakt en die heeft 850 km gereden, zonder problemen.
    En ook de eerste metingen gedaan, van 0-100 in 5,002 seconden...
    Moraal van het verhaal... alles wat je zelf opbouwt is beter, je weet hoe het in elkaar zit en je hebt er meer binding mee.
    Dus ARF is leuk maar als je zelf dingen bedacht hebt en je liefde erin gestopt hebt dan geeft dat veel meer voldoening.
    Dus maak je Massimo af en je andere normale model dan heb je alvast wat leuks als je je brevet hebt.
    Met de juiste input en weersomstandigheden kan je het voor het einde van de zomer al hebben.
    Dan heb je de extra en nieuwe Fourstar al in de stal staan en heb je de Massimo als "ander' model.
    Ik zou je verjaardagsgeld in cadeaubonnen vragen bij Hoellein of Lindinger.
    Dan koop je pas een model als je dat echt mooi vind en niet kopen om het kopen.
    Je hebt nog zat trainingsmodellen richting de speedkant.
    De Ion kan je ook nog op steroids zetten, koop er een Hacker B50-6L in op 4S, zet er een 16x16 prop op en je wordt gek.
    En om het speedvliegen betaalbaar te houden moet je leren met kleine modellen te vliegen, dus de E2K heb ik daarvoor aangeraden.

    Stapje bij stapje.
    Zelf vloog ik al minstens 15 jaar voordat ik de 250+ aantikte.
    Ten eerste was het met brandstof amper mogelijk om zo hard te gaan en ten tweede was ik er nog niet aan toe.
    Je zal merken dat van 200 km/u zoals met de Viper naar 250 km/u een hele stap is, alles gaat net even sneller.
    Bij een ding als de Viper kijk je nog naar het model.
    Gaat het harder dan volgt het model in je ooghoeken, je kijkt voor het model uit.
    Bas (HB Busking) kan dat beamen, die is ook nog niet zo heel lang geleden besmet geraakt met het hotlinervirus.
    En ik weet dat hij zich bij elke vlucht zich er mentaal op moet voorbereiden.
    Gerben en ik vliegen zo'n ding een beetje automatisch maar ik heb als nadeel dat ik nu langzame modellen eng vind omdat ik het idee heb dat het te langzaam gaat, dat ze uit de lucht vallen.
    Gerben niet, douw die iets in zijn handen en hij vliegt het alsof ie het al jaren vliegt, dat is gewoon een afwijking.

    GJ
     
    Hans V en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo is het maar net! :yes:
    Gerben is 'significant deviant'... anders wordt je geen hegemoon wereldkampioen F5B :stout::thumbsup: Haha...
    Gaat niets boven passie... maar de duimendraaierij uit onrust en remming... die energie niet uiten in het vullen van een hangaar.

    Ja... bij de Hawk moet de schakelaar even om... ook op de zender... maar dan...
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    Hans V vindt dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een wijs na-het-brevet-advies ;)
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bas, ga jij eerst mediteren voor elke vlucht? Werk je met klankschalen?
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... mediteren via de Calmato, soms, dan koffie, tevoren een stormrondje met de klassieker...
    die geven de juiste 'klang' uit de uitlaat.
    Bij ons is dat het EVO-rondje trappen... Staat niet voor een 4WD aangedreven rally rolmobiel uit Italiaanse stal...
    Maar voor de voorletters van de drie dorpen die met elkaar verbonden zijn...

    Punt is... de meeste werpers zijn bang voor de kist... en die joekel van een prop...
    als een worp mis gaat, is eens gebeurd, dan moet je geluk hebben dat het vliegt...
    Ik laat ze de kracht voelen met goed vast houden, en vervolgens zeg ik dat ze niet moeten werpen
    slechts een gericht zetje, rechtuit... en dan gaat ze met een fraaie zwiep, zo scherp als het maar kan, wolken surfen...

    Plan was een Hobie-Hawk uit de USA te halen... een gele of een oranje (imprint uit 1972), stuitte ik op de Hobby-Loby Eagle F5B...
    Ik dacht wohw! Wat anders dan een lui vliegende fragiele dongel.
    Tijdgewricht... 2008/2009, GJ en Gerben druk bezig Staufenbiel Hawkjes te mishandelen met een teveel aan vermogen. Kat in het bakie wat kenniswissel betreft...
    Kijken wat ie kan hebben... (veel)...

    Maar het model vliegt strak en mooi. Goed controleerbaar... maar het zicht-contrast kan omkeren... je mag hem nimmer uit het oog verliezen.
    Dat vraagt concentratie en vlietaktiek... en soms alerte ingreepjes...

    21122214_1460125420745266_2995007622364382308_o.jpg
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als ik het goed begrijp zal ik zo rond mijn 80ste een speedvlieger kunnen zijn.

    Ik ga weer slotracen. Dat was spanning en sensatie. Met 85km/uur over een houten baan racen. Toen ik stopte had ik de laatste 10 wedstrijden gewonnen, was ik Nederlands kampioen, had ik de baanrecords voor snelste ronde en het meeste aantal rondes.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Volgens mij lijkt me dit een goed moment om medicijnen voor te gaan schrijven......
    Medicinale wiet wil ook nog weleens helpen!

    Het divan zit een stalen balk onder, de deurkrukken heb ik in de rest van de praktijk ook verwijderd. Wel zo makkelijk....
    Ik heb gewoon zo'n vierkant ding op zak....
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    First things first.
    Brevet. En als je goed kunt vliegen zet je een Charter in meskant over het veld.

    Ik ga voor de looks... speed? Ach... bijkomst.
    Hawk en Ion ogen mooi.
    Een strakke charter ook. Als daar benzine op staat met elektronische mengselregeling is dat weer een extra traktatie.

    Belangrijkste is... als ze maar een beetje heel te houden zijn, starts en landingen dragelijk. Verveeld een kist niet snel.

    Veel op ons veld ter ziele zien gaan door verkeerde beslissingen, te ver weg laten vliegen en daarmee zicht.

    Als speed je doel
    Is? Prima! Toch heb ik een top piloot per seconde zijn speedkist zien afwrakken. Oh... hij was wat rap...


    Propgil, mooie snelle boog en whack... tot poeder... in de polder. Twas een F5 B dag... GJ was er ook...
    Die vloog em niet hoor?
    Bezint eer ge begint...
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Willy heeft er inmiddels al wat airmiles opzitten.
    Zo'n brevet rondje zou dan toch niet meer zo spannend moeten zijn.

    Als dat nog wel spannend is
    Dan heb je voor deze ambitie nog wel een uitdaging :p.

    Fly baby fly. Of je leven er vanaf hangt. ;)
     
    jve en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik crash geen F5B kisten, er is er maar 1 keer 1 stuk gegaan tijdens een wedstrijd, Rudi Freudenthaler stond er bij en keek er naar, hoe bij zijn kist (Surprise 17) de vleugel brak.
    Alle spullen aan hem gegeven, zoek maar uit hoe het komt.
    Zonder openen van de portemonnee opgelost.
    Voordeel als je een soort testvlieger voor zo iemand bent en ook je ideeen overneemt.
    Ik had voor de S17 een romp gemaakt die langer was.
    Was ook meteen een stuk sneller, daarna werd die in produktie genomen.
    Maar dan nog steeds... de Avioniks waren en zijn sneller en vliegen echt veel makkelijker.
    Maar ik kon Europees redelijk meedraaien met een soort Williams F1 onder de F5B modellen.
    En waarom dan geen Avionik?
    Wat Bas zegt, de looks vond ik erg belangrijk, een Avionik is niet mooi gebouwd, is niet mooi om te zien.

    Maar Wil, als je van je geld af wil..
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/fluxkompensator-f3s.271878/

    Is een oud model en heeft al wat schade, dan hoef jij het niet meer te doen.

    Aan de andere kant...
    Lijkt die je nou echt leuk om dit alleen maar met de kist te doen?
    Beetje dom heen en weer te knallen?
    Ik zou dan toch meer voor een F5B kist gaan.
    Daar kan je echt alles mee, zelfs kunstvlucht.


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Twas onze prop prof Rick.
    En nog op dat veld langs de boerin en de boze molenaar... twas geen sprookje... Twas verder wel een topdag. Zeer gezellig.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh ja.. maar dat was een Gilette, een door hem ontworpen en succesvol pylonkistje.
    Ook niet het fijnste model om te vliegen, ik heb er 1 gehad, van Ruud Zandvliet, voll gfk.
    Die ontplofte in de lucht... beetje als, het hagelt het hagelt, grote korrels Venz.

    En op die dag ontplofte ook de Surprise van Jos Mouris, ik stond naast hem met de radargun alleen plofte het ding net voordat ie bij ons was uit elkaar.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je moet wel aardig stalen ... onderdelen ... hebben als je het leuk vindt om met zulke vliegtuigen te vliegen als ze regelmatig ontploffen!
    Zou ik wat moeite mee hebben. Gebeurt hopelijk niet te vaak? (Zij hij optimistisch ... nu maar hopen dat de Supra straks wel heel blijft)
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ze ontploffen niet zonder reden.
    Als je een model gebruikt waarvoor het niet gebouwd is dan kan je iets verwachten.
    De Surprise van Jos wilde volgas, horizontaal een low pass maken.
    Dit soort modellen zijn gemaakt om alleen de motor te gebruiken om omhoog te komen en dan halen ze 300+ verticaal omhoog en dat maximaal een seconde of 2.
    Als je dat horizontaal doet kan of de prop, of het model het niet aan.
    Zelf deed ik het wel in demo's maar dan met een speciale prop en mijn model was moderner.
    375km/u horizontaal was geen probleem.
    In mijn hele wedstrijdleven heb ik 2 modellen stukgemaakt.
    1x in een wedstrijd, ik weet het nog exact, Burgkunstadt, roteind rijden.
    Vreselijk turbulent.
    Ik start, rond het eerste rak, zie de kist echt op en neer gaan richting 2e raak door de turbulentie en trek vol up, dat is dus iets van 270 km/u en dan keren binnen 5 meter.
    Ik zie de vleugel breken en de romp rechtdoor richting een huizenrij gaan.
    We vonden hem onder een maisveld.
    Probleem bleek mijn manier van transport te zijn, de vleugel werd op 1 punt te veel belast.
    En ik ben 1 kist verloren omdat ik even wat wilde testen.
    In plaats van alles doorsolderen, wat ik altijd deed, gebruikte ik een stekker voor de ontvanger accu, en dat stekkertje begaf het.
    Dat waren de enige 2 schades in een jaar of 8.
    De modellen kon ik elk jaar met winst verkopen...
    In Friedrichshafen heb ik alle speedmodellen kapot zien gaan tijdens een demo.
    1 sloeg de grond in met 450 km/u en je voelde de grond trillen.
    De andere vlogen uit elkaar door een kleine opening in de voorlijst van de schalenvleugel.
    Dus die werden opgeblazen.
    Zo kunnen kleine bouwfutjes grote gevolgen hebben.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Het maakt me blij dat mijn supra ontworpen is voor een lierstart en (voorlopig) alleen electro gebruikt gaat worden ... :)
    Hopelijk voldoende overkill om de bouwfoutjes te compenseren.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Of meer op het veld actief aanwezig zijn.
    Mijn student is vandaag afgestudeerd.:)
     
    jve vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Proficiat.

    Ik kan overdag. De instructeurs ´s avonds. En dan hebben we nog het weer.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Aanstaande woensdag tm zaterdag komen er een paar mensen van het forum hier naartoe om te komen vliegen.
    Je bent welkom..
    We kunnen op 2 velden vliegen en er zijn ook wat hellingen om te zweven.
    Hoop alleen dat het weer een beetje meewerkt.
    Vanavond even de Blizzard uitgetrimd en ik kon zowaar een beetje in de thermiek blijven hangen.
    En ik heb speciaal voor jou een stukje rugvlucht gevlogen, gerold en wat loopings gemaakt.
    Kan allemaal prima met de Blizzard dus je kan er mee aan de kabel, leszender is er klaar voor.

    GJ
     
    WillydeWoofer en Arnold 85 vinden dit leuk.
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik kan ook overdag, maar ja.... Weet niet of je mij als instructeur accepteert .
    Vraag het en je weet het!
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een mooi aanbod. Ik overleg even met mijn supervisor.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina