JetCat SPT5 Turboprop, probleem met ECU

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Johan C., 9 jun 2020.

  1. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo iedereen



    Ik had onlangs op de testbank een aantal verschillende props getest op mijn Jetcat SPT5 Turboprop, dit om te zien of de statische trekkracht veel verschild tussen de verschillende propellers.

    Bij één van de test runs is het draadje van de hallsensor die het toerental van de prop meet tegen de uitlaatbuis gekomen, dit had ik onvoldoende vastgemaakt op de teststand :hammer: tja, S..t happens
    Ogenblikkelijk viel de motor uit waarna ik de turbine heb nagekoeld met perslucht.
    De isolatie van het bruine draadje is weggebrand waardoor het koper tegen de uitlaatbuis een sluiting heeft gemaakt.
    Je zou denken dat de negatieve aansluiting van de hallsensor met de ‘massa’ van de turbine op hetzelfde potentiaal liggen, maar niet dus.
    Als ik nu de ECU onder spanning breng gebeurt er niets, ook geen uitlezing op het display van de GSU.
    Omdat de motor toch geen fabrieksgarantie meer geniet heb ik het zegel van de ECU verbroken.
    Op het eerste zicht en reuk, hier geen verbrande componenten.
    Heb ondertussen een mail gestuurd naar Jetcat en gevraagd wat de opties zijn, maar op dit moment nog geen antwoordt gehad.
    Het ECU type is V6.0

    Ik had gedacht om een nieuw ECU te bestellen maar weet niet of deze grotendeels voorgeprogrammeerd zijn voor een SPT5, eigenlijk zullen de instellingen grotendeels gelijk zijn met die van een P60 kero-start.
    Echter wordt de terugmelding van het toerental van de prop ook gebruikt om gas terug te nemen wanneer de prop ontlast wordt in de vlucht en het max. toerental overschreden zou worden.
    Tot hiertoe heb ik geen ervaring met de instellingen van een JetCat ECU.
    Ik weet wel dat JetCat een systeem gebruikt waarbij ECU en motor elkaar herkennen wanneer je ze koppelt, of dit ook zo is met een nieuw of ander ECU weet ik niet.

    Is er iemand van jullie die meer kennis heeft over dit type ECU of weet waar het probleem zou kunnen liggen?

    Als tweede optie had ik gedacht om eventueel een Xicoy Fadec V10 te gebruiken als aansturing van de motor, zo heb ik er nog ééntje liggen en deze instellingen zijn me beter bekend.

    De bewaking van het proptoerental komt dan wel te vervallen.



    Groetjes,

    Johan
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ha Johan,

    Ik kan je niet veel helpen maar het klopt wat je zegt mbt motor en ECU koppeling.
    ik heb ooit een gratis upgrade van ECU V5.0 naar V6.0 gedaan en daarvoor moest de turbine meegestuurd worden.
    Men wisselde je ECU om (kreeg een ander serienummer terug) en koppelde deze aan je motor.(onder de kap zit ook nog een board waarop een stukje data staat)
     
  3. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt Melvin.
    Ik wacht eventjes het antwoord van JetCat af.

    groetjes
     
  4. viper_l

    viper_l

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Waanrode
    Als je wil,ik heb nog een reserve ECU 6.0 liggen nooit gebruikt
     
  5. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo,

    Heb vorige week ééntje gevonden in Duitsland.
    Is momenteel nog onderweg...
    Toch bedankt!

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina