Welke servo gaatjes moet je kiezen?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 jun 2020.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Geen paniek, Willy, als je het plaatje van GJ in post #9 aanhoudt als referentie kun je weinig fout doen, lijkt me. Vooral waar "NOOIT" bij staat, ook echt niet doen :p.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uhm.... dat ben ik óók, weet je? Ik lul niet zomaar wat omdat ik alleen maar eigenwijs ben, héééél soms heb ik ook de relevante opleiding ervoor en weet ik écht waar ik het over heb.
    En Wil zijn kistje heeft WEL gewoon sullivan kabels (of vergelijkbaar), want je zegt zelf:
    Die Sullivan kabels waren trouwens alleen maar een voorbeeld, dat doet verder niks af aan het principe.

    Dat zou ik heel knap vinden, want dan zou je een nieuwe vorm van natuurkunde uitgevonden hebben.
    En ik "wil" het niet zo noemen, het is "moment" en in zaken zoals dit is terminologie behoorlijk belangrijk, anders lul je langs elkaar heen.
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Wees gerust Wil,
    Als je normaal vliegt met normale kisten is er weinig aan de hand. Als je hoge snelheden gaat vliegen en alles uit een machine probeert te halen word het een ander verhaal.

    GJ
    Als je de hevel dicht op de servo zet, dan maak je een heel kleine uitslag. Dan komen de 3d jongens toch nooit mee weg? Zit er ook niet verschil in f5x en Acro vliegen? Misschien dat daar de schoen wringt.....
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.810
    Locatie:
    Zeewolde
    Zet die WOT trainer in elkaar en ga lekker vliegen en laat die theorie wat dit betreft lekker links liggen.
    Mits je op op TOPGUN nivo / world cups of met modellen van +€ 20.000 vliegt heeft bovenstaande voor ons totaal geen zin (mits je je erin wilt verdiepen en niet bezig zijn met bouwen en vliegen).

    Handleiding volgen en een beetje boerenverstand is voldoende om een lekker vliegende kist te hebben, ga je naar echt snelle, dure, grote modellen dan zou je je in het bovenstaande eens in kunnen verdiepen.
    Ik zeg 'zou' want met de 'handleiding en boerenverstand' kan je zelfs die snelle, dure en grote modellen vliegen ;)
     
    Jonkje en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En toch ... de "liever niet" en "nooit" uit het plaatje van post #9, liever vermijden. Je ziet hele volksstammen dat wèl doen om vervolgens via Expo en/ of End Point Adjustment weer een redelijk bestuurbaar toestel te krijgen. Dat is natuurlijk jammer.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En vervolgens 20kg servo's in hun trainertje stoppen, omdat ze maar 20% van hun servoweg gebruiken :)

    Het grappige is dat Bert en GJ het in basis eens zijn, alleen door de manier van verwoorden lijkt dat anders. Enige wat Bert er nog bijtrekt is speling in de stuurstangen en dergelijke, daar heeft hij wel een puntje.
    En om het nog fijn ingewikkeld te maken: Aan de andere kant, als je wat frictie in de stuurstangen hebt (soms iet te vermijden), is het niet altijd ideaal het allerbuitenste servogaatje te kiezen. De frictie (een kracht), doet bij een langere hevel een grotere afbreuk aan het koppel wat op het roer uitgeoefend wordt.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    3D is een verhaal apart, Die uitslagen moeten haaks kunnen, daarom nemen ze ook de sterkste servo's, of koppelen ze er 2 om dat te kunnen doen.
    In elke andere kist is het verhaal zoals in mijn tekening.

    Al worden er Sullivan kabels bijgeleverd, die hoef je niet te gebruiken.
    Ik kan me nog wel leerlingkistjes herinneren die we de vorige les goed uitgetrimd hadden en dan een andere dag, warmer of kouder, alles opnieuw moesten trimmen omdat de hoogte en richting niet meer neutraal stonden.
    Beste is de servo zo dicht mogelijk bij het roer te zetten en ook jezelf leren bouwen zonder speling op de hevels een aansturing.
    Dat kan prima, kost niks extras en dan heb je dus geen speling in stuurstangen en hevels, kan ook schade voorkomen door flutter want 9 van de 10 keer is flutter het gevolg van speling op de aansturing, of door de verkeerde hevelverhouding.

    Als je normale servo's gebruikt kan je het zelf testen.
    Zet alles neutraal, ze de ontvanger af.
    Zet bij de servo de aansturing in het gaatje zo dichtbij de as als mogelijk en zet dan op het roerheveltje hem zo ver mogelijk bij het scharnierpunt vandaan.
    Probeer dan je roer te bewegen, dat gaat heel lastig of zelfs helemaal niet.
    Doe het nbu omgekeer of zet het stangetje bij de servohevel op het buitenste gaatje.
    Je zal dan zien dat je de servo wel kan bewegen.
    Zo toon je de hevelverhouding aan em als die verkeerd staat kan ook turbulentie het roer makkelijk bewegen met als gevolg een hoger stroomverbruik omdat de servo harder moet werken en kans op flutter.
    Daarom zo mogelijk voorbeeld 1 uit mijn tekening gebruiken, je HOEFT helemaal niet de maximale uitslagen te halen, als je in de buurt komt zit je goed.

    Ander theoretisch puntje om het Wil duidelijk te maken.
    Een servo draait met alles op 100% ongeveer 45 graden de ene kant op en 45 graden de andere.
    Als je dan een normale servo neemt dan zit het buitenste gaatje ergens op 18mm van de as.
    Een roerhevel van een gemiddelde kist is ook zoiets, 18mm tot het buitenste gaatje.
    Dat zou betekenen dan je roeren een slag kunnen maken van 45 graden beide kanten op.
    Dat moet je reduceren door een ander gaatje te kiezen op de servo.
    Voor een normaal model is 20-25 graden uitslag genoeg, dus kan je ergens rond de 9mm gaan zitten, dat zal het binnenste gaatje zijn.
    En omdat je dat doet wordt ook het koppel hoger en kan je veel preciezer sturen zonder in je zender te klooien.
    Meestal ga je dan nog terug naar 70% dualrate in een normale vlucht, dus hou je +/-15 graden uitslag over.

    GJ
     
  8. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ik wil nog even inpikken op deze discussie. Belangrijk aspect waarom je best het binnenste gaatje behoudt op de servo hevel is omdat je servo een resolutie heeft en de hevel van een roer niet.. Die servo heeft een resolutie van een bepaalde hoek, afhankelijk van hoe ver je naar buiten zit op je servo hevel zal dit overeenkomen met een translatie-resolutie van de stang. Deze translatie-resolutie wordt dan weer omgezet naar een rotatie-resolutie door de roerhevel. De enige manier om deze resolutie op je roer klein te houden is door het binnenste gaatje te nemen op de servo. Ik geef @GJVO dus gelijk en het internet staat vol met argumenten.

    Ik ben trouwens ook een "IR" :hammer:
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2020
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een IR-vriend die ook vliegt;

    Ik doe precies dat wat GJ zegt! Maar deze benadering is vooral van belang bij snellere modellen.
    Voor beginnerskisten: altijd streven naar maximale uitslag servo.
    Beginnen met buitenste gaatje op servo en dan uitslag roeren volgens instructie.
    Uitslag roer te kiezen door juiste gaatje in roerhevel.

    Even een ode aan vriend GJ;

    "Gee Jee ole ole oleee, you are the champion (2x), Gee Jee ole ole oleee, tralala la la la la laaa" :D

    (ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat schreef ik ook, dat je preciezer kan sturen omdat je die volle uitslag op de servo houdt.
    En ik hoef geen gelijk, ik weet dat ik dat heb...
    Praktijdervaring tegen theorie, praktijk wint altijd.

    NEEEE WIL!!
    Beginnen met binnenste gaatje op de servo, buitenste gaatje op de roerhoorn.
    Je hoeft het er niet eens in te prikken, met een stangetje in de roerhevel kan je al zien wat je ongeveer voor afstand nodig hebt op de servo.
    Als je een standaard servo gebruikt dan werkt dat.
    Een micro servo is anders, maar die hoort ook niet in die kist.

    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is het 'm nou juist! Ik ben compleet in paniek geraakt :D.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, het gaat wel weer Arnold :D.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat lijkt inderdaad waanzin.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga relaxen... in de cabrio naar het luchtvaartmuseum, daar op een terrasje zitten en dan op de terugweg nog even de F16's van Spangdahlem Air Base binnen zien komen voor de landing.

    Ga maar lekker kwijlen allemaal..
    https://www.flugausstellung.de/

    GJ
     
    Arnold 85, serge pot en Jelleeee vinden dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hier begrijp ik wel iets van.
    Overigens: hartelijk welkom in mijn topic, World Champion :D.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zo min mogelijk speling, lijkt me logisch. Zo stelden wij de slotrace karretjes ook af. En teveel geluid was verlies.

    De rest wordt al gauw te moeilijk voor me. Op zich niet erg, als ik maar weet hoe ik het aan moet pakken.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga het zelf proberen komende week. Alweer een leermoment.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Veel plezier, mijn beste!
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  20. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd dit is nog best lastig samen te vatten. wat stellingen:
    voor de meeste toepassingen, is het het fijnst als de servo een flink deel van de uitslag kan gebruiken. pakweg 45 graden ene kant op, en 45 andere kant op vanaf het midden van de servo. "hoeft" de servo minder te bewegen voor de gewenste roeruitslag, kan men een gaatje dichter bij de servo nemen (of meer gaatjes dichtbij).
    (uitzondering: als men bijzonder snelle reacties nodig heeft, bijv. actieve stabilisatie)

    als het kan, is het mechanisch het mooiste, de stuurstang zo ver mogelijk van de servo en het roer te houden (mits de stuurstang licht - of vrij beweegt), met behoud van de eerste stelling.

    men kan ongeveer bepalen hoe lang de roerhevel moet zijn, als men weet hoeveel het roer moet bewegen. als het roer ongeveer de helft aantal graden zal draaien (22 graden zeg maar) kan men een roerhevel nemen waarbij men de stuurstang in dat gaatje doet, waarbij de arm tot de scharnier as, ongeveer 2x zo lang is.

    als men kortere hevels (met dezelfde lengte verhouding) gebruikt, worden de krachten in de stuurstang, en, op de servo en het roer parallel aan de stang, groter.
    soms is dit prima, en aerodynamisch wenselijk vanwege voorkomen van uitstekende delen. vaak gebruikt men dan extra degelijke hevels, tegenlagers, en stevige carbon stuur"staven."

    bij lichte langzamere vliegtuigen, kan men prima lange hevels gebruiken met dunnere (lichte) stangen. tevens vrij weinig belasting van servo lagers. (steeds met behoud van de 1e stelling)
     

Deel Deze Pagina