Mijn eerste GR130

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MadRay66, 24 mrt 2012.

  1. Halair

    Halair

    Lid geworden:
    6 nov 2018
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Norway
    Spot welded the evaporator sticks yesterday, went quite well. The 6mm tubes were flanged on one side and press fit onto the CC-rear wall.
    4-6 weld spots per tube secured them nicely.

    The fuel ring is done and fit, with the 0,8mm tube touching the evaporator stick walls. It is time to complete the CC which is on my next to-do item :D
     
  2. Halair

    Halair

    Lid geworden:
    6 nov 2018
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Norway
    New update - while progress have been slow, progress have been made :popcorn:

    I needed to revise my spot welding technique and I feel the result is good, good heating of the spot and good bond.
    Still manual work though..

    What is done since last update is:
    Make the NGV fit the rear fuel stick ring
    Spot weld inner CC to front CC ring
    Spot welded evaporator sticks to the rear ring
    Spot welded the rear ring to the outer CC, if sequence is different one wont be able to get spot weld access for all parts.

    Next on my list:
    Make a spot weld arrangement for easy welding the front CC ring to the outer CC
    Spot weld the CC making it complete
    Adapt the diffusor so the Simjet3000 axle tunnel will fit.

    The rest after that is starting to tie in all parts and make it a full system :) Piece of cake lol! :rolleyes:

    IMG_0635.JPG IMG_0631.JPG IMG_0633.JPG IMG_0632.JPG
     
  3. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, dan eindelijk weer eens een update. De laatste maanden hier en daar toch weer wat tijd kunnen besteden aan dit meer-jaren project :jan:
    De verbrandingskamer is nu klaar, helemaal gepuntlast. Ook de astunnel is klaar, inclusief stalen lager ringen (en past ook door de binnenring van de verbrandingskamer (was nog ff een dingetje o_O). Ook de NGV is prima gelukt. Geen enkel probleem met bewerken van het materiaal. In een van mijn vorige updates had ik het er over dat ik een interne ontsteking wilde maken, dat is nu dus ook gelukt (wel twee gloeistiften verkl...vernaggeld, maar nu een werkbare oplossing gevonden).
    Ook de diffusor is zo goed als klaar, alleen nog de radiale tapgaatjes voor bevestiging van de can. Hij is niet helemaal 100% perfect, bij 2 wiggen is er net een aansnijding van de gaten voor bevestiging van het deksel en de doorvoer van de aansluitdraad voor de gloeistift (zie je ook op de foto). Ik denk niet dat dit een probleem gaat zijn, dus typisch gevalletje van "shit happens" en volgende keer wiggen frezen en gaten boren in 1 opspanning doen.
    @Ger: niet vergeten: ik heb nog altijd jou verdeler :worship:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    Er zijn nu zoveel onderdelen klaar dat het leuk wordt de boel eens in elkaar te zetten, het begint echt al ergens op te lijken

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]


    Als volgende komen nu de smeerolie leiding voor de lagers en de installatie van de verdampernaalden aan de beurt, gevolgd door de can en de uitlaat. Daarna nog het compressorwiel op maat maken, spinner en turbinemoer maken, inlaatkelk fabriceren en thermokoppel monteren....en dan wordt het zo langzaam aan tijd om eens een teststand te bouwen en te kijken of hij ook wil brullen :thumbsup:. Uiteraard wel nog even de boel vooraf balanceren ;).

    Zoals altijd hoor ik graag jullie reacties :thumbsup:
     
    G J Broekhuizen vindt dit leuk.
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooie update, ziet er allemaal goed uit! Wbt de diffuser aansnijding, geen enkel probleem, zal de motor geen last van hebben. Ik heb dat ook bij één van mijn motoren.

    Je bent lekker op dreef, mooi om te zien dat er weer een homebuilt goed vordert!

    Groetjes
     
  5. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    De laatste paar weekendjes weer wat vooruitgang geboekt :yes:
    De smeerolieleiding zit op z'n plek en ook de branderring is op z'n plek gezet. De steuntjes met 3mm RVS316 popnageltjes vastgezet en de lippen om de branderring gebogen: dat gaat nergens meer naar toe.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Ook een opvulringetje voor het compressorwiel gemaakt zodat er iets voorspanning op de lagers komt en het compressorwieltje op de juiste hoogte/diepte komt tov de diffusor.
    [​IMG] [​IMG]
     
  6. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Tevens een tooltje gemaakt om het compressorwieltje gecentreerd in de draaibank te kunnen inspannen om te bewerken.
    [​IMG] [​IMG]

    Hiermee heb ik een kamertje kunnen draaien voor de ringmagneet om straks het toerental te kunnen meten met een hall-sensor.
    [​IMG]

    Daarnaast ook nog forceermal gemaakt om een randje aan de can te maken. Dat is prima gelukt en de can past nu mooi, licht klemmend, om de NGV. Over deze rand wordt straks de uitlaat gepuntlast. Ook het compressordeksel past licht klemmend in de can aan de voorzijde, terwijl de compressor/turbine combinatie mooi soepel draait. Afgelopen week deze combinatie met perslucht ook even op toeren gejaagd....geen enkele trilling voelbaar ! De balancering van het compressor- en turninewiel is dus blijkbaar af fabriek al prima voor elkaar (of ik heb gewoon ontzettend veel mazzel hiermee).
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Qua gewicht zit de motor nu op 1049 gr. Ik verwacht uiteindelijk rond de 1300/1400 gram uit te komen. Prima waarde lijkt mij.

    Dat is de stand van zaken tot nu toe. Commentaar/advies zoals altijd welkom.
     
    henky vindt dit leuk.
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ziet er netjes uit, de gang zit er goed in!

    Ik heb zelf jaren gevlogen zónder balanceren. Ik had toen een geslepen as laten slijpen, compressor komt idd voor gebalanceerd en het turbinewiel had ik ook voor gebalanceerd gekocht. Misschien ook beetje geluk maar dat ging redelijk goed.
     
  8. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ziet er netjes uit.
    Voor het compressorwiel was het makkelijker geweest om een asje te draaien met een iets overmaat, niet uit de draaibank nemen ,compressor met een verfstripper verwarmen op het asje schuiven, wachten tot het afgekoeld is en kamertje er in draaien.
    Even warm maken en je pak hem er weer af .
     
  9. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je, Gert Jan.
    Ik heb inderdaad overwogen een asje te maken om de compressor daarop te krimpen, maar met die methode heb ik tot nu toe niet veel succes gehad. Als de onderdelen er eenmaal op zitten, krijg ik ze er met geen mogelijk meer af, zelfs niet bij 300 graden! Heeft me al een astunnel en een compressorwieltje gekost. Daarom dit keer anders gedaan en dat werkte perfect. Meerdere wegen naar Rome, nietwaar ? En ik neem meestal de toeristische route .
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  10. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    En weer een stapje verder. De uitlaat is nu ook compleet...Wat je al niet kunt maken van een gasbus, cocktail shaker en pepervaatje :hammer:En wat ben ik blij met mijn puntlas apparaat :D.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Nu nog de inlaat, een teststand en de elektronica (brandstofpomp, ventielen, FADEC) en een jerrycan peut.
    Het gaat nu snel de goeie kant op.

    En de kist is ook gekozen: de F9F Panther van NIck Ziroli, maar dan vergroot van 1:6.3 naar 1:5. Dan wordt die 230 cm lang, 230 cm spanwijdte. En met die rechte vleugel zal het ook lekker goedmoedig vliegen verwacht ik.
    Dat wordt dus de klus voor deze winter.
     
    henky vindt dit leuk.
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Er is ook een 1:5 bouwkit met gfk romp. De panther van Schmalenbach F-9F.
    Hij heeft een kleine en een grote. De grote is 2,2 meter. Gewoon als tip, mocht je graag een gfk romp willen.

    Of hij nog te krijgen is, dat durf ik niet te zeggen. Vroeger kon lorenz hem leveren (lorenz van de f3a modellen)
     
  12. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je voor de tip. Zal ik zeker even uitzoeken.
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  14. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je, Gerald
     
  15. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    The magnetic ring can
    to put under the spinner instead of in the upper part of the compressor?
     
  16. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    743
    Wat een vak werk!! ziet er prachtig uit!! Mooi om te zien hoe zo'n turbine en van binnen uitziet Ben benieuwd naar de test resultaten.

    :yes:
     
  17. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Dit is een oud draadje, maar dat zijn de meeste zelfbouw turbine draadjes hier :) Ik hoop dat het OK is om hier een vraag te stellen.
    Ben ook weer bezig met het bouwen van mijn KJ66. Ben een heel eind, alleen verbrandingskamer en behuizing nog.
    De behuizing is een RVS diepgetrokken binnenkant van een champagne cooler, zie foto's.
    Ik ben er nog niet uit hoe ik het beste het gat voor de NGV kan realiseren... heeft iemand tips? Ik heb een draaibank en een freesbank.
    Alvast bedankt!

     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Jeroen, geen probleem!

    De meesten gebruiken hier een mal voor. Metalen staaf, 2 hout schijven er op lijmen met epoxy en die op binnen maat draaien zodat je behuizing er nét over past. De behuizing hoeft verder niet vast gemaakt te worden, tijdens draaien wordt deze vanzelf vast gedrukt. Het gat zelf draaien met bijtel, stapje voor stapje totdat ring er uit valt, daarna uitdraaien voor juiste diameter. Hopelijk helpt dit?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Jeroenvw vindt dit leuk.
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooie mantel heb je daar trouwens, waar heb je die vandaan?

    Groetjes,
    Gerald
     
  20. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Ik was ook al met zo'n mal begonnen, maar twijfelde of dat wel star genoeg is. Het uiteinde steekt best een eind uit, het deel waar het gat in gedraaid wordt zit best een einde van de klauwplaat af.
    Maar ik ga het proberen! Bedankt voor de info Gerald!

    Ik ben al in 2009 begonnen met de bouw van deze motor. Ik had toen ook net mijn cnc machientje af en een Myford draaibank gekocht. Heb toen van een vriend (die ondertussen geëmigreerd is) die mantel gekregen. Dat is dus ook al zo lang geleden, dat is niet meer te achterhalen waar dat vandaan komt. Sorry!
     

Deel Deze Pagina