Renovatie van een Inga IV

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bert V, 20 feb 2020.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Geert :).

    Ja, dat gaat perfect!
    Ik heb meerdere machines van Proxxon in mijn bezit en ben eigenlijk over alles dik tevreden.
    Gewoon gebruiken waar het machientje voor gemaakt is, niet te snel willen gaan en zeker niet teveel hooi op zijn vork willen laden.
    Ze hebben voor verschillende te zagen materialen, verschillende zaagbladen, dus het juiste zaagblad is ook van belang en voor de prijs hoef je een bladje meer of minder niet te laten.
    Misschien op zijn tijd een nieuw zaagbladje, maar zelfs die gaan - mits je ze niet mishandeld - nog best lang mee.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
    Geert G vindt dit leuk.
  2. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Goed bezig Bert ! Wordt een hele mooie renovatie !
     
    Bert V vindt dit leuk.
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    mooi bootje geworden Bert!
    Ik heb zojuist ook nog eens alle foto's achter elkaar gelegd. dan zie je wat dit voor een verbetering heeft opgeleverd. Met name de romp ziet er zo veel strakker uit, en de kleur is ook veel mooier. Mooi fineerwerk ook en prachtige detaillering.
    Een puntje van kritiek, als dat mag. Niet vervelend bedoeld overigens, want het is een prachtig stukje werk, maar we hebben het forum natuurlijk ook een beetje voor de discussie en om allemaal nog beter te worden in deze hobby. Persoonlijk vind ik het altijd een beetje knullig staan dat zo'n schip tot in details prachtig is nagebouwd, en dat het tuig er dan met een paar van die knullige schroefoogjes wordt opgezet. Onrealistisch en in mijn ogen storend. (Je schrijft het zelf al -terecht- over dat oog op de preekstoel). Er zijn prachtige putting ogen te koop, die een stuk beter 'ogen' dan die messing oogjes. Zelfs een handgebogen U oogje uit 1.5 mm rvs draad, via twee gaatjes door het dek geprikt ziet er in mijn ogen al 100x beter uit.
    Ik stuur je met plezier een paar foto's als bovenstaande je niets zegt.
    groet
    Hay
     
    Bert V vindt dit leuk.
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je voor de complimenten Hay.
    Ik heb het al eens eerder opgemerkt, je moet een boot proberen te bouwen zoals je zou willen dat zij er ook in het echt voor je uit zou zien en in deze boot zou ik me dus wel kunnen vinden :yes:.

    Nee natuurlijk is dat niet vervelend, als iemand daar niet tegen zou kunnen, zou die er beter aan doen om niets meer te posten en alles gewoon voor zichzelf te houden.
    Wat je zegt; dat is wat een forum is, waar je het voor gebruikt en wat een forum tot een (nuttig) forum maakt ;).

    Opmerkingen als deze van jou hebben zelfs voordelen.
    Namelijk; dat je je verslagpost in eerste instantie kort, overzichtelijk en zonder al teveel :offtopic: :offtopic: kan houden.

    Later als er vragen of opmerkingen over komen, kan je de gemaakte keuzes van werken verder toelichten.

    Dat ben ik volledig met je eens Hay en nu kan ik uitleggen waarom die oogjes daar nog zitten ;):).

    Eigenlijk is het zelfs nog iets erger en zijn er behalve de simpele oogjes ook 2 verschillende soorten wandspanner onder elkaar gebruikt :oops:.
    Ook dat is / was een bestaande situatie bij deze boot.
    De messingspanners en normaal gesproken verstelbaar, zaten als een huis zo vast en toen ik - toch heel voorzichtig en een dosis geduld - probeerde deze weer los en werkend te krijgen, was het resultaat … :(.
    Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar nadat er in de messing exemplaren geen beweging meer zat, er gewoon een paar simpele lijnspanners boven geplaatst en was het probleem daarmee opgelost.

    Toen ik het scheepje in mijn bezit kreeg heb ik vrij snel en voor mezelf een stappenplan gemaakt.
    Een groot aantal dingen daarvan zijn inmiddels gebeurd en een aantal dingen staan nog te gebeuren.
    Zo vond ik het bestaande dek eigenlijk niet mooi genoeg, maar heb ik besloten om het vervangen daarvan nog even uit te stellen.

    Waar de één zegt; Je moet je schip eerst en volledig afbouwen, heb ik er voor gekozen om eerst de meest noodzakelijke dingen te willen doen, te zorgen dat zij toonbaar is om mee naar buiten te nemen, dan een aantal keren mee varen, te zien waar nog verbeterpunten zitten en dan later als najaar- of winterklus de noodzakelijke punten aan te pakken en details verder te perfectioneren.

    Om het dek straks te vernieuwen, moet toch alles van dek en is dat een mooie gelegenheid om bijvoorbeeld wantputtings te vervangen of te verfraaien, indien nodig de onderdekse punten daarvan te versterken en gelijktijdig een nieuwe preek- hekstoel te maken.
    (de kritische kijker heeft misschien gezien dat laatst genoemde ook wel wat scheef en scheel zijn).

    Nog even terug naar de verstaging;
    Het Bezaanzeil en giek steken achter het schip zover over, dat een achterstag voor de Bezaanmast (die in de toppen ook nog een verbindende stagdraad naar de hoofdmast heeft), eigenlijk niet mogelijk is.
    Ergens in de Doldrums vermoedelijk geen probleem, maar bij het - op een onrustige dag - ronden van een verre Kaap ...:eek: :hammer::confused: :( :p ?

    Misschien voor de Bezaanmast eens denken over het plaatsen van een paar extra bakstagen :rolleyes:.

    Ook met de zeilen moet nog het één en ander gebeuren.
    De bestaande zeilen stellen echt niets meer voor en kunnen slechts dienen als voorbeeld om, simpel gezegd, een paar nieuwe platte driehoek zeilen te maken.
    Met die nieuwe platte zeilen hoop ik in elk geval even het water op te kunnen, te voelen hoe het reageert en wat anders moet of kan.
    Ik stoei af en toe nog met het programma "Sailcut", dat programma laat me - eigenwijs als ik soms kan zijn en wetende welke noodzakelijke precisie daarbij nodig is - nog niet los en hoop daar toch nog eens iets mee te kunnen maken waarvan men zegt; hoe heb je dat nou weer gedaan :D.

    Dus geneer je niet om op- of aanmerkingen te maken, ik kan er tegen en sommige punten hebben wel eens een toelichting nodig, of heb ik het zelf misschien nog niet gezien of aan gedacht ;).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2020
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    goed te horen Bert. die bowsies had ik ook al gezien, maar ik veronderstelde dat ze tijdelijk waren en dacht "daar begin ik niet ook nog eens over".
    dat probleem met de verstaging van de bezaan, dat komt vaker voor. je ziet soms een uitbouw aan de spiegel, waar de achterstag dan naar toe gaat, maar ook vaak een paar extra wanten, die vrij ver naar achteren staan. bijna zoals bakstagen, maar die moet je dan steeds weer bedienen, en dat wil zeker niet iedereen. Dat is op zich een hele reeële manier om dit probleem op te lossen. De uitbouw achteraan zou ik niet maken. dat heeft het schip nooit gehad en hoort dus niet.
    over zeilen maken heb ik wel een paar nuttige artikelen. onder andere over het gebruik van de 'Claudio" methode. erg eenvoudig en geschikt voor vrijwel elk soort zeil.
    ik zal een paar artikeltjes uploaden.
    succes!
    Hay
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V vindt dit leuk.
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Bert kijk anders eens naar hoe het bij een contest 48 ketch zit die heeft ook een overstekend bezaanzeil
     
    Bert V vindt dit leuk.
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    :p:D

    Ik bedoelde ook eigenlijk meer wanten dan bakstagen :oops: en nee, te bedienen bakstagen of een uitbouw achter aan de boot gaat het zeker niet worden ;) :D.

    De Claudio en nog wat andere methodes had ik bij de renovatie van mijn Draak al eens gezien, gelezen en bestudeerd.
    Goed om deze nu weer opnieuw te zien, want eigenlijk was ik me ongemerkt al weer een beetje in het Sailcut programma aan het vastbijten.
    Ik ga nu de andere (niet Sailcut) methodes nog eens opnieuw bekijken en zien of deze voor mij misschien toch niet beter zijn :rolleyes: .
    Bedankt voor de tip en de uploads dus :).

    Groet, Bert
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat heb ik (nu) gedaan en bij het zoeken en zien op Google herinner ik me, dat wij daar vroeger bij een yachtmakelaar ook al wel een kortstondig naar gekeken hebben.
    Voor de (vraag)prijs kon je ook bijna een huis kopen, maar helaas hadden wij geen geld voor twee huizen, dus dat was toen snel klaar :rofl: :D.

    Maar het is zeker een vergelijkbare boot en goed om daar eens te kijken en te zien hoe ze het probleem van het Bezaan-achterstag oplosten.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2020
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Afgelopen zondag is de (Inga) Westen Wind mee naar de waterkant geweest en heb ik er al even mee op de motor kunnen varen.
    Het vaargedrag, zoals acceleratie en (schaal)snelheid, vond ik heel natuurlijk en passend bij een schip als deze.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet, Bert
     
    Hay, DioM, smaragd en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    De vorige keer een proefvaart op de motor.
    Maar vandaag dan toch eindelijk - zei het wel met weinig ceremonieel :oops: - de "Maidentrip" onder zeil :yes:.

    Aanvankelijk stond dit voor gisteren in Maasdam - alwaar wij zo op zijn tijd met een aantal MBF (vaar)vrienden afspreken - op de planning, maar de combinatie van de onregelmatig draaiende wind, een nieuw (gerenoveerd) schip, veel (model)scheepvaart en op een steenworp afstand een rietkraag die - mocht het fout gaan - alleen per zwembroek :eek: bereikbaar is, lokte me toch niet zo en heb ik besloten dat nog even uit te stellen.

    Kriebelen deed het echter wel en daarom vanmorgen bijtijds - vóór de komst van de grote warmte (30 graden en méér) - naar een vaarwatertje hier in de buurt gegaan, om daar toch maar eens te kijken wat het scheepje onder zeil doet.

    Lang :offtopic: verhaal kort;
    Het scheepje vaart lekker, ligt goed op haar roer (je kan haar zelfs met losse handjes varen :p) overstag gaan duurt met zo'n lang-kieler natuurlijk wat langer dan met bijv. mijn Draak of Robbe Diana en was het nu niet zo erbarmelijk warm, dan zou ik het liefst nu al weer terug naar de waterkant gaan :D.

    Dus maidentrip geslaagd :banana:.


    De oude zeilen had ik afgelopen week gekopieerd naar / op - in China besteld - vliegerdoek, dit zijn dan ook de meest simpele platte zeilen die er te maken zijn en is eigenlijk niet zo heel veel meer over te vertellen.
    Hoewel ze bij het varen eigenlijk helemaal nog niet zo tegen vielen, weet ik dat deze zeilen - hoe kan het ook anders? - voor verbetering vatbaar zijn (denk aan bijv. zeillatten) en misschien dat ik er - voor hier in het verslag - t.z.t nog eens wat meer aandacht aan kan besteden.

    Gelukkig wilde mijn vrouw ook wel eens zien waar ik afgelopen maanden zoveel voor boven op mijn hobbykamertje gezeten heb en was zij zo vriendelijk om vandaag mee naar de waterkant de gaan en de 'Maidentrip op de gevoelige plaat (lees mobieltje :D) vast te leggen :).

    [​IMG]

    Rustig aan beginnen en daarna op weg naar de plekken waar de wind tussen de huizen doorkomt :yes:.

    Het zonnehoedje waar ik gisteren te eigenwijs voor was om deze op te zetten, heb ik vandaag toch maar wel even opgezet :rofl:.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    In de schaarse windvlagen trok zij er lekker aan en bleef ook dan goed op haar roer liggen :).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Natuurlijk zijn er altijd nog wat verbeterpunten, maar die horen erbij en komen vanzelf goed ;).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2020
    Mabo, smaragd, DioM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooie plaatjes Bert!!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Proficiat! Ik vind het prachtig! En met support van je eega zelfs, wat wil je nog meer.

    Rustig zeilend, aan boord plezier en ontspanning, koffie voor de stuurman, wind in de zeiltjes, mooie V van boeg- en hekgolf. Mooi hoor, eer van je werk!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mooie boot hoor pjoeewww, eer van je restauratie werk :thumbsup:.
    Grt peter
     
    Bert V vindt dit leuk.
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Jij snapt hem Frank :rofl: .
    Komt helemaal goed :p.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina