Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Kijk uit met wat je schrijft Mathieu, Jaffa kan moeilijk een uitdaging weerstaan. ;)
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wel "small teaser," als je goed kijkt zie je dat de navigatie lamp op de vleugel een echte LED is, het dek en stuurhuis is volledig afneembaar, als ook de jetdrive, er is een reden waarom ik dit zo heb gemaakt. Je ziet ook dat de stoel speciaal in het bovenste deel van de spiegel is geplaatst zodat daaronder nog een motor as door kan van de jet drive.

    Ik heb nog 6 kanalen over op de taranis, ik heb reeds een 4 kanaal ontvanger besteld, deze is zeker klein genoeg, een ESC had ik hier al, en met een S1 batterij kom ik niet aan mijn maximaal gewicht.

    hij mag 26gr wegen, met servo, motor batterij en ontvanger zou ik aan 15gr zitten ik heb al een Jet getest maar deze was uit messing en eigenlijk te zwaar. Nu bekijk ik wat kan in kunststof of ALu.

    Het was eigenlijk enkel een idee maar ja, jullie moeten er weer een uitdaging van maken:p. Mathieu, Sjoerd weet dit al, ik heb de grootste moeite om nu nee te kunnen zeggen, maar, naar alle waarschijnlijkheid gaat hij wel varen.

    Wat moeilijker zal zijn hem mooi op en af de David te krijgen. Nu is hij zelf positionerend met een magneet onder in de david en de romp.

    Op dit moment kan hij als hij 4mm wordt opgetild mooi naar buiten swenken.
    Ik moet alleen eens testen of ik hem kan aan klikken met een electro magneet en of dat sterk genoeg is...
    Maar ik zit met heel veel leverings problemen eigenlijk dus ook deze magneten, een hoop spullen vanuit China is al meer dan 3 maand onderweg en ik raak stilaan zonder bouw materiaal...

    Varen is helemaal geen probleem ik heb hier ook ergens zo'n 1/200 smit nederland liggen van revel en die vaarde ook, het mooi in en uit de boot laten dat is iets anders vrees ik.

    To be continued...
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
  4. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Hier sta je gewoon met open mond naar te kijken, in het Frans heb je een uitdrukking "Incroyable mais vrai" en in het Spaans "Increíble pero cierto" maar het is echt waar, ongelooflijk mooi werk
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Heren,

    Ik vraag jullie weeral eens om jullie inzicht, stilaan ben ik aan de aandrijving gekomen, jullie hebben in het begin van het verslag gezien dat de trusters 180° links en 180° lopen, de servo heb ik hiervoor aangepast met een extra weerstand.

    Maar omdat ik nogal een lastig iemand ben hierin, zou ik toch graag een infinity sturing hebben, dus echt een sturing waar de uitslag van de stick de vector is van de thrust...

    Ik heb al wat op liggen zoeken en ook al wat getest maar zonder de sticks aan te passen lukt dit niet. En de sticks aanpassen kan niet want ik gebruik ze ook voor de kraan en andere dingen...

    Nu viel mij oog op het IMTH systeem wie heeft hier echte ervaring mee en wat zijn de problemen die ermee zijn? Dat het duur is weet ik vandaar ik het liever vraag alvorens ik veel geld investeer in iets wat misschien niet werkt naar behoren maar dan wil ik wel weten wat er niet goed is enz...

    Heeft iemand op het forum dit, waarschijnlijk wel, en wat zijn de bevindingen?

    het zou enkel gaan om de 360° module dus niet de stick modificatie.

    Alvast heel erg bedankt voor jullie info!
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,
    Ik ben niet direct bekend met het systeem, heb je toevallig een linkje naar een site?
    Even zo uit mijn hoofd lijkt mij niet dat je zonder stick aanpassing oneindig 360 graden rond kan, zodra je de stick weer loslaat zal de thruster weer terug naar zijn '0' positie draaien.
    Op zich niet mis mee maar is dat dan niet makkelijker te bewerkstelligen door een andere weerstand in je servo's te kiezen zodat deze de thrusters 360 graden laten draaien?

    Ik ben voor mijn Seabex ook aan het zoeken geweest voor iets dergelijks maar vanwege de kosten heb ik ook de optie van de tandwiel aandrijving gekozen en de draaihoek vergroot met weerstanden.
    Uit mijn hoofd haal ik nu zo'n 120 graden beide kanten op, is voor mij voldoende voor het moment want ik gok dat ik mijn handen vol zal hebben tijdens het varen.

    Groet,
    Mathieu
     
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mathieu, ja ik kan me zelfs no herinneren dat je mij die vraag stelde hoe de 180° per kant moest, nu dat doen ze he en dat loopt goed, maar zoals je weet als ze dan volledig naar achter staan, dus 180° gedraaid dan zit je met het probleem dat ze niet verder verder kunnen. dit is het systeem:

    https://www.imth.de/index.php/kategorien-de/product/view/1/58 en dit is de "goedkope" versie, tegen dat ik het hier heb ben ik meer dan 250€ kwijt dus wil ik echt wel weten of het iets is of niet...









    zo heb je een idee, ik krijg van al deze filmjes altijd het gevoel dat dit een heel goed systeem is maar ik zou graag wat ervaringen van het forum hebben...
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    He Jan,

    Wat je zegt, het ziet er goed uit maar wie heeft er ervaring mee?
    Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om een aangepaste zender erbij te gebruiken.
    Waarom?
    Je hebt 2 verschillende modus voor het sturen: 1. hij blijft staan in de positie waar je de stick los laat, 2. na het loslaten van de stick gaat de thruster weer naar de '0' positie.
    Ik weet graag hoe mijn besturing erbij staat als ik alles loslaat, bij optie 1. heb ik toch het idee dat je iedere moet zoeken naar de '0' stand. Zoals ik het zie verandert die magneet in de '0' positie daar niets aan.
    Bij optie 2 krijg ik het idee dat je wel leuk 360 graden kan draaien maar doordat de thruster weer naar de '0' stand schiet als je de stick loslaat mis je eigenlijk de lol van het 360 graden kunnen draaien.

    Een aangepaste zender met optie 1 geeft je in ieder geval het idee dat je weet waar je thruster naartoe staat wat het manoeuvreren realistiser een eenvoudiger maakt.
    Maar ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is.
    Ik zag in een ander filmpje dat er ook een mogelijkheid op zit om 2 thruster of los van elkaar of synchroon te besturen:


    Uit filmpje leid ik wel af dat een en ander samen met Graupner is ontwikkeld waardoor ik me af ga vragen of en hoe dit systeem met andere merken functioneerd, zeker wat betreft de 'co-piloot' ombouw zoals ze dat noemen.

    Het systeem is inderdaad stevig aan de prijs.

    Ik vraag me nu wel af of een multiprop systeem (de encoder) om te bouwen is voor 360 graden toepassing, dat zou het verhaal wat eenvoudiger maken denk ik.
    De grootste uitdaging is denk ik om de thruster sturing 1 op 1 te maken met de bediening vanaf de zender.
    Ik hou het in mijn achterhoofd maar laat het nog even voor wat het is, eerste de boot maar eens aan het varen krijgen.

    Groet,
    Mathieu
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mathieu,

    Zoals ik het begrijp zijn er inderdaad 2 mode, makkelijk door een dipswitch om te zetten ik denk dipswitch 3 die de truster laat staan waar hij stopte als jij de stick loslaat en de laat maar zeggen terug naar 0 mode waar ze steeds terug gaan naar de laat ons mar recht vooruit stand.

    De stick ombouwen wil ik niet doen voor een goede reden 1 ik gebruik die sticks ook voor het sturen van de kraan en het sturen van de FIFI, dus moeten de sticks blijven. Ook wil ik niet voor elk model een andere zender, ik heb veel tijd en geld in die Taranis gestoken hij moet gewoon voor alles wat ik nog bouw dienen, op de Zeeleeuw na dan misschien. Maar ik denk wel dat de truster blijft staan hoor je kan hem ook zo instellen dat bvb de eerste mm uitslag de richting is en dan pas de motor.

    Nu ik heb via FB van iemand goede info gekregen met zelfs wat ervaringsfilmmateriaal. Hij was er heel eerlijk over het is niet zo goed als het Kegelmachersysteem wat met een stappenmotor werkte maar waarschijnlijk is het het beste, zo niet het enige nu op de markt. je kan natuurlijk ook gewoon voor de 2X90° gaan met de voor en achteruit op de ESC, dan heb je eigenlijk als functionaliteit helemaal hetzelfde maar de cool factor is er niet.

    Wat ik een beetje straf vind dat niemand hier op het forum iemand kent of zelf ervaring hiermee heeft als ik zie hoeveel ASD slepers er gebouwd zijn in het verleden en nog zullen worden gebouwd.

    Een beetje electronica man kan hier een goudmijn van maken. Ik denk dat mannen zoal Pim hier eens zouden moeten naar kijken met wat gelijk gezinden die maken mooi spul mocht er dan een 360° sturing bij zijn zoals die van Kegelmacher met een stappenmotor en kleine hallsensor krijg je een heel goed systeem wat nog niet duur hoeft te zijn ook niet...

    Ik zit er een beetje mee omdat ik stilaan aan de besturing wil beginnen maar niet weet of ik een risico van 300€ wil nemen...
    Terwijl ik in het verleden een hoop mannen heb horen zeggen dat het toch niet echt werkt...

    Tja ik zie wel het is zomer misschien zitten er niet veel experten op het forum...
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Korte update, het schiet er wat in aan motivatie ik om echt te bouwen... Vandaar een bijzonder karige update deze week, nu de boot toch heel wat verder is kan er wat afwerking worden voorzien, ik heb links en rechts al wat spuitwerk afgemaakt, daarnaast was het tijd voor wat fender werk.

    De achter fenders voor gelijmd met Pattex gummi laat ons hopen dat dat goed houd?

    [​IMG]IMG_5416 by Jan Fabri, on Flickr

    Omdat veel lijm erg agressief is toch maar wat het schilderwerk beschermd:

    [​IMG]IMG_5420 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5421 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan alles goed vastzetten en hopen...

    [​IMG]IMG_5422 by Jan Fabri, on Flickr

    Van voor meer van hetzelfde:

    [​IMG]IMG_5423 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5424 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5425 by Jan Fabri, on Flickr

    Voorbereiding van de boegfender, hiervoor heb ik mosrubber gebruikt, dit is lekker zacht als je dan eens tegen de rand vaart of tegen collega's schepen zijn er geen brokken.

    [​IMG]IMG_5426 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5427 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5430 by Jan Fabri, on Flickr

    Als ik zo de foto's bekijk is het best strak gelukt!

    De patrijspoort glazen:

    [​IMG]IMG_5431 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5434 by Jan Fabri, on Flickr

    Al de draadjes aan de romp is de voorbereiding van de banden, deze zijn klaar maar ik wacht nog steeds op ketting uit het Oosten... Ongeveer 3 maand nu...

    Dit was heel wat werk! Al de kleine gaatjes waren natuurlijk dicht geslibt door het spuiten en moesten allemaal worden doorgeboord met de hand om zeker geen beschadiging aan het lakwerk te hebben...

    Na 2x een halve dag prutsen:

    [​IMG]IMG_5432 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5433 by Jan Fabri, on Flickr

    Aangezien ik wat strop zit door materiaal wat maar niet doorkomt en ik nog geen idee heb wat ik met de besturing ga doen, wat railing werk:

    [​IMG]IMG_5444 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5446 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5442 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5441 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5435 by Jan Fabri, on Flickr

    Vanavond nog wat afwerken en dan is de railing klaar voor de spuiterij...

    Dan ga ik de boegschoef op orde maken er moeten nog 2 bevestiging moer systemen worden geplaatst en vastgelijmd om de roosters voor de prop te monteren en direct maar de motor enz. plaatsen en testen. dan kunnen de trusters er in. Ik hoop dat de ketting volgende week aankomt dan kunnen de banden erop, de verbinding van de banden zit door de romp heen, dus deze moeten erop voor ik een dichtheidstest kan doen.

    Ook zou ik stilaan een beslissing willen nemen hoe ik de trusters ga sturen of 180°links/rechts of 90°links/rechts of 360° eindeloos. Maar ik wacht nog op wat input hier...

    Voila een zoals gezegd karige modelbouw update en week,

    Doei.
     
    P Voogt, Marc w, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Nou dit noem ik geen karige update hoor. Ziet er weer netjes uit. Je railingwerk had ik al elders even gespot en neem je tip dan ook even mee.
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Is weer klasse wat je ons laat zien Jan. Hoop voor je dat je vindt wat je zoekt qua besturing.
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Die baard ziet er goed uit! Er netjes allemaal, ik volg al tijden in stilte maar wil toch eens laten weten dat ik je enthousiast volg.

    Ik hoop dat je trots bent op je werk!
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Weer keurig werk hoor.
    Die draadjes voor de banden is wel een monnikenwerk zeg!

    Wat je zegt over die ASD's klopt en ik heb een tijdje een draadje hier op het forum gevolgd maar kan het zo snel niet vinden.
    Zij hebben zelf een systeem ontworpen en uiteindelijk toch ook hun zender aangepast met eigen 3D geprinte bediening (naar voorbeeld van Rolls Royce) maar wat je zegt als er andere functies van die sticks afhankelijk zijn kan dat mogelijk lastig worden.
    Ze zijn er dus wel maar wat je zegt zullen ze meer buiten bezig zijn dan achter de pc (of juist wel achter de pc maar dan aan het programmeren;))

    Groet,
    Mathieu
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Tazz, bedankt! ik las inderdaad een raag hierover in een ander topic toen ik mijn foto's uploadde vandaar mijn input iedereen doet ermee maar wat hij wil he, ik probeer waar te helpen zonder direct commentaren neer te pennenwant dat is niet altijd leuk, zij die mij wat beter kennen daar wil ik dan al wel eens wat op zeggen maar uiteindelijk doen we allemaal maar gewoon ons best he.

    Hey Sjoerd, als jij het ok vind dan weet ik altijd zeker dat ik goed bezig ben! Die besturing tja daar zit ik wat mee inderdaad, eigenlijk vind ik de gok te duur, als ik nu wist dat het goed zou werken dan gin ik ervoor maar ik hoor enkel geruchten, maar buiten een heel vriendelijke post via FB ben ik nog niet echt verder, daar was het ook nog in test opstelling dus... En onze vriend uit Hoorn heeft nog niets laten horen, ik denk dat hij er misschien we het meest van af weet? De mails van IMTH zijn natuurlijk allemaal heel lovend, ik ken dat dan koop je het en dan...



    Misschien wat duiding voor het railing werk,ik heb dit gemaakt uit nickel zilver.
    De meeste onder ons maken dit uit messing en ik vroeger ook, maar sinds ik die nickel zilver draad heb is alles gewoon oersterk geworden als dat dan al kan.
    Om een idee te geven de onderste 3 dwarsers zijn 0,3mm de bovenste 0,7mm (ongeveer 35 mm in het echt).
    Dit materiaal is zo stijf en sterk dat ik zelfs voor de 0,7mm al een tang moet hanteren om het te plooien, ook is het heel veerkrachtig zodat het zeker 30° buit alvorens vervorming optreed, dit is een hel tijden het produceren maar een vreugde tijdens de rest van haar leven omdat de railing bijna niet krom trekt.
    Ook soldeert het tamelijk goed.
    Nu ik soldeer graag en heb ondertussen hier wel al wat oefening in gehad...
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Mag ik vragen waar je dat draad vandaan hebt voor je railingen? Klinkt goed werkbaar zoals je het beschrijft.
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Tazz, sorry deze vraag had ik overgekeken, ik koop ze in de plaatselijke modelbouw shop, deze verkopen ze los (per meter) of in pakjes van 30cm dan zitten er afhankelijk van welke dikte het is 5 tot 7 in. Voor de buisjes telkens maar 1 die neem ik niet want deze zijn te duur naar mijn aanvoelen.

    Het merk is Albion Alloys, je kan ze ook wel online vinden, ik betaal per pak wel zo'n 5€ niet goedkoop maar voor een blinkende railing een super optie! het roest ook niet.

    Ik doe het omdat het veel sterker is dan messing je kan ze ook gewoon aan messing solderen of zelfs aan blik het werkt gewoon heel fijn!

    Groeten...
     
  19. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bedankt Jafa, dan weet ik even waarop en waarnaar ik moet zoeken. Top!
     
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    De laatste update is toch weer even geleden, tja, ondertussen pikt het leven weer op mijn bass vond dat het stilaan tijd was terug te gaan werken, dus ben ik ingepland voor training en opfrissing cursussen voor het einde van juli, eigenlijk wil dat zoveel zeggen dat ik terug met mijn neus in boeken zit om tijdens de trimestriële examens dan toch maar weer een respectable score neer te zetten, anders geen job meer...

    Er is nog wel wat gedaan, maar dan vooral aan elektronische kant, ondertussen zijn er ook een hoop materialen terug aan het binnen komen dus wordt dit terug opgepikt medio augustus.

    Nu ik heb niet helemaal stilgezeten maar heb me vooral wat bezig gehouden met de zender uit te diepen. Ik had al eerder vermeld dat ik wat sukkelde met de besturing.

    Nu een 360° systeem is er wel maar blijkbaar trekt dit op niet veel, ik een aantal mensen gesproken wat filmpjes gezien en niemand was echt overtuigd, daarnaast kost het meer dan 300€ voor het hier is, dus dit was een moeilijke noot om kraken.

    De trusters die ik gebruik, komen van bij Pim, hier wel bekent, en ik moet zeggen dit zijn heerlijke dingen!
    Ze werken mooi stil, je ziet dat zowel Pim als Sjoerd hier vakmanschap hebben afgeleverd.

    Het enige wat ontbrak voor mij was een leuke besturing, nu voor het vooruit varen en links en rechts stelt dat niet veel voor, je neemt de truster (de servo geeft hem 180° links/rechts) en zet er een ESC op,
    vervolgens laat je hem vooruit lopen op de vertikale stick, en vol links draait de truster op 90° links en voor rechts het omgekeerde, eventueel kan je de boegschroef er tussen mixen mocht je dat willen...

    Maar wat ik eigenlijk wil is een sturing zoals in de boot, nu dat is moeilijk want dat is een ronddraaiende encoder met daarop een trustlever. maar wat dit eigenlijk voorstelt is gewoon de stick van je zender.

    Op de boot varen ze gewoon met "trust" vectors, dus de sticks en de uitslag stelt gewoon de richting (azimut) en de kracht(trust) voor bij ons is de azimut door de stuur servo gecontroleerd, en de trust door een ESC.

    En dan kan je nog kiezen of de ESC enkel vooruit loopt en je de truster omdraait of dat hij vooruit en achteruit loopt dan moet de truster niet om...

    Nu voor het gewoon varen vooruit links en rechts weet ik niet of dit allemaal iets uitmaakt, maar voor het manoeuvreren denk ik dat wel, of het nu zin heeft met een modelboot weet ik niet, het is mijn eerste ASDer en mijn vorige boot heeft ook nog geen water gevoeld.... (pffffff)

    Ok wat ik dus moest programmeren is een servo (roer) die 180 L/R gaat en een ESC die in alle richtingen kracht bij geeft van het midden uit. Lijkt eenvoudig maar dat was het niet!

    Ik werk met een Taranis, deze zender is voor mij nog nieuw maar ik moet wel toegeven dat hij heel leuke mogelijkheden heeft en niet de limitaties van alle dure merkzenders.
    Hier een korte omschrijving van wat ik heb geprogrammeerd: de ESC ik heb 2 versies 1 voor 90°LR en 1 voor 180° LR, wat zoveel wil zeggen dat bij de 90° de Esc ook achteruit moet kunnen.

    Dus in het midden geeft hij 0 en in alle richtingen moet de uitslag vergroten om op alle uiteinde 100% te zijn (voor de 90° moet hij in de 2 onderste kwadranten negatief gaan)

    Wat ik ook nog wou was dat de kracht kon worden geregeld, jullie kennen dit onder de dual rate functie, ik heb er VarioRate van gemaakt omdat het van 0% naar 100% traploos kan gaan.

    Daarnaast moet de servo rond gaan en de richting van de stick vasthouden, nu de zender heeft geen goniometrie aan boort dus dat was behelpen met mixes.

    Lang verhaal kort ik heb de stick opgedeeld in 4 kwadranten, en hun midden positie, in elk kwadrant wordt een andere mix uitgevoerd om zo tot een zo goed mogelijk resultaat te komen vanaf dat de uitslag 25% is het perfect daaronder wordt de resolutie van de stick zo klein dat het moeilijk is, nu daar is de kracht van de vector dan ook zo klein dat dat helemaal niets uitmaakt.

    Wat een uitleg pfff, kijk een film maak alles duidelijk dit is er geprogrammeerd, ik denk dat er wel een heleboel ASDers dit leuk zullen vinden...



    Voila laat maar weten wat je ervan vind, dit is voor 1 truster het kan voor 5 als het moet....

    Bye
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020

Deel Deze Pagina