servo hier, servo daar, servos gebruiken we allemaal.

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Dipp, 20 jun 2020.

  1. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Maarssen
    Maar wat is nu een geschikte servo voor de TT-02. Dan bedoel ik niet zozeer welk merk, maar meer waarop ik moet letten bij aanschaf. 14kg, 3kg en alles wat er tussen ligt.? spatwaterdicht snap ik wel, digitaal/ analoog?
    ( ben enthousiast muziek beluisteraar op puur "analoge"bron: de platenspeler.)
    verschil gewoon/hi torque?
    Graag wat tips voor artikelen die online te lezen zijn. Menigen mag ook.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  3. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Maarssen
    Dank voor je antwoord, en ja, die had ik al gelezen. Maar echt een antwoord is het niet. Ik vraag juist niet naar een merk en/of specificaties. Ik ben op zoek naar het verschil in bv 14 kg of 3 kg. Wat bedoelt men daar mee en wat is dan passend in de tt-02? en meer artikelen zoals vermeld in de start van dit topic.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je vraag komt overeen met de zijne dus mag je best ook een ander zijn topic gebruiken om door te vragen maar ok laten we hier maar doorgaan

    De kg notering is zoals de specs ook aangeeft de torque ofwel kracht notatie. Eigenlijk is het kgcm dus als een servo 3kg aan kracht heeft betekent dat die op 1cm van het hart van de as 3kg kan trekken en op 2cm nog maar 1.5kg.
    Heb je voor een 1:10 tourwagen veel kracht nodig? Nee, met een 3kg servo zoals een Futaba S3001 was vroeger prima een tourwagen te sturen dus is alles boven 10kg overkill hoewel veel servo's vandaag de dag dat makkelijk kunnen leveren.
    Aan te bevelen is een servo dat wel metalen tandwielen kent, op het stuur krijgt een servo best wel wat te verduren, een zgn servo saver moet de klappen opvangen maar de trend vandaag de dag is dat er geen saver meer wordt gebruikt. Jouw Tamiya als het goed is nog wel.

    En dan heb je de beweging-snelheids factor. Rij je een beetje op straat of op een pleintje zal een trage servo snel genoeg zijn, wil je toch beter/directer sturen zal je toch een servo moeten nemen van 0.1sec of sneller over 60 graden.

    In de wedstrijdwereld wordt er veel met Sanwa zenders gereden, Sanwa kent een super high response mode genaamd SSR, in deze mode reageert de servo heel snel zonder een merkbare vertraging (ofwel latency,niet te verwaren met de beweging-snelheid). Om van deze mode gebruik te kunnen maken moet je dan ook een SSR compatible servo hebben en zijn dan ook de Sanwa servo's populair. De betere Futaba zenders hebben een soortgelijke SR mode welke niet compatible met Sanwa is en dan ook speciale SR servo's van Futaba nodig heeft indien je van deze mode gebruik wilt maken.
     
  5. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Maarssen
    Top! Duidelijke uitleg
     

Deel Deze Pagina