GPS-Triangle

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door gertjan siemons, 4 jun 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Harry, de maximale hoogte van de light klasse wordt 200 meter en ze vliegen ook dichterbij.
    Met wat oefening kan je redelijk precies schatten waar de hoeken liggen, in F5B draai je eigenlijk ook al voordat je het signaal hoort, dat is gewoon je kist kennen.
    Maar ik denk eerlijk gezegd dat in ons overgeregelde landje dit niet mogelijk is.
    Als ik Kampen als voorbeeld neem.
    Veld is groot genoeg om de driehoek overheen te leggen.
    Probleem is inderdaad het overschieten in de bochten en het thermiek zoeken.
    Je zit dan al snel boven de snelweg of in een ander verboden gebied.
    In Vught idem dito.
    Dalfsen kan maar dan heb je te maken met die hoogspanningsmasten, Odoorn kan denk ik ook net, als er geen klagende buren zijn.
    Dus ik zie niet heel veel mogelijkheden.
    Zelfs in Duitsland zijn er maar een paar locaties waar het kan.
    Maar daar krijgen ze ook een probleem want europese regels... je mag niet hoger dan 300 meter en ze willen op 4-500 meter zitten.

    Wat je wel voor Nederland zou kunnen doen is een vrije klasse maken, modellen vanaf 180 span en dan een driehoek van 150 meter aanhouden.
    Dat is op meer velden wel haalbaar.
    Dan kan je gewoon met je EPO zwevertje meedoen, of met je Hoellein F5J kistje en bespaar je duizenden euro's omdat je dan niet zo'n dure GFK/CFK bak hoeft te kopen.
    Mocht je dan toch ambitie krijgen om het groter aan te pakken dan zal je steeds richting Zuid Duitsland moeten rijden om daar mee te vliegen en dan zal je toch ook echt zo'n kist van 2000 euro leeg aan moeten schaffen..


    GJ
     
  2. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Behoorlijk wat reacties zo te lezen :)

    Het lijkt me wel een interessant spelletje. Bereikbaarheid is altijd wel een ding. Dat moet zeker niet uit het oog worden verloren. Maar je moet niet vergeten dat competitie altijd een driver is voor technologische vooruitgang. Zowel in full size als in de modelbouw.
    Wat ik niet begrijp is de Light (30 gram/dm2) limitatie. Je zet gelijk een hele groep buiten spel. Bijvoorbeeld Electro F3B. Dat lijkt me nu juist een groep die interesse hierin heeft.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De regels staan nog niet vast maar zoals het in Duitsland voorgesteld is gaat het niet werken in NL.
    Dus dan maak je gewoon je eigen klasse, net zo makkelijk.
    Dat het voor electro F3B interessant is werd ook over F5J gezegd door F3J mannen.
    Veel zouden overstappen en het zou een hele grote klasse worden.
    Dat is niet gebeurt, veel recreanten wilden wel instappen maar hikken tegen de kosten op.
    De insteek was destijds dat men met simpele modellen redelijk in de top mee zou kunnen vliegen.
    Het is verpest omdat mensen kapitalen aan modellen uitgeven omdat een duur model zogenaamd beter vliegt.
    En dat zie je in alle klassen gebeuren.
    Ik heb het zelf ook zien gebeuren in F5B, de eerste jaren vlogen er nog mensen mee met redelijk simpele modellen, vliegklaar 600 euro.
    Daarna werden het allemaal Avioniks en dergelijke, allemaal dingen van 2000 Euro, als je dan steeds laatste wordt met je 600 euro model is de lol er ook snel af en dus is de klasse nu gereduceerd tot een man of 4-5 die nog regelmatig vliegen.
    Er zou op bepaalde klassen een soort budget cap moeten komen, zoals in de F1 gaat gebeuren.
    Bijvoorbeeld, wel gfk romp maar geen gfk vleugels, of een maximale prijs instellen voor een model.
    Dan blijft het ook voor de minder bedeelden leuk.

    GJ
     
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Gert-Jan

    De invlieghoogte bij het begin van de taak is maximaal 200 meter, over het aanpassen van de 350 maximale hoogte is mij niets bekend. Lijkt mij overigens erg onwaarschijnlijk want de meeste klachten voor wat betreft het 'Light reglement' was/is de geringe maximale hoogte.
    Nog even de geruchten, omdat de maximale vleugel-belasting zo laag is (zie ook de opmerking van Pascal) gaat de ontwikkeling naar superdunne vleugels in CFK Hoogmodul, trek de beurs maar open.
     
  5. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedemorgen GJ zoals ik het lees is de maximale hoogte is 350m. De max starthoogte en snelheid zijn 200m en 60 km/h
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Hoeveel kisten landen er buiten het landingsgebied als ze te laag nog even de driehoek willen afronden? Ik zat er daarom aan te denken om het landingsgebied naar het centrum van de driehoek te verleggen mits het terrein het toe laat zodat je nooit te ver weg bent van de landingsstrip. :)

    Het probleem is dat die verplichte driehoek alles bepalend is want al zou je een vierkant uitzetten van 600m, als je er een driehoek in tekent dan is de gevlogen en te meten afstand aanzienlijk minder.

    Kampen.jpg
     
  7. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedemorgen Pascal 30 gram/dm2 is toch nog redelijk veel misschien reken ik verkeerd maar mijn Infinity NG heeft een vleugel oppervlak van 75 dm2 dus mag hij 75*30 gram wegen das 2250 gram de kist weegt 1700 gram vliegklaar dan kan ik zelfs nog 550 gram ballast mee nemen, das prima toch? Ik denk dat de GPS-Lifgt initiatiefnemers proberen het spelletje voor F3/5J vliegers toegankelijk te maken.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, leuk, echter de rechterbovenhoek komt te dicht bij de boerderij, die moet dan kantelen naar links, dan kan het prima
    Sterker nog, ik heb in de omgeving nog 2 (wedstrijd) velden met een VvGB van de gemeente. Die zijn nog groter en helemaal vrij. Er is een dingetje om rekening mee te houden, evenementen mogen niet vanaf 15 maart tot 15 juli ivm de vogeltjes.
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(Hoeveel kisten landen er buiten het landingsgebied als ze te laag nog even de driehoek willen afronden)

    Viel wel mee, wel geregeld storingen gezien bij laag en veraf draaien, waaronder een erg verse 'Perlan'.
     
  10. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat ik uit de youtube filmpjes en reacties begrijp is dat het voor de GPS-Light klasse toch voornamelijk thermiek vliegen wordt, 20 minuten bovenblijven met een beetje wind is al een uitdaging en dan ook nog het traject vliegen lijkt me niet eenvoudig zeker niet onder gemiddelde Nederlandse omstandigheden.
    Mijn ervaring tot nu toe is dat als je boven een goed thermisch gebied zoals een heide vliegt je toch minstens een keer per ronde een bel nodig hebt om bij te tanken, het is nu eenmaal beter om niet onder de 100 m te komen omdat de thermiek daar moeilijker te centreren is. Als je dan in 20 minuten 10 rondjes kan vliegen in ben je al een hele bink dacht ik zo :koud: en over buitenlanden Harry dan heb je toch geen score meer? en wat let ons om een keer een GPS-Superlight meeting te organiseren waarbij iedereen zij ideeën of kunde kan presenteren zonder al te veel regels just for fun. En het lijkt mij ook leuk om eens te zien wat die open-TX en Jeti gasten allemaal op hun zender kunnen 'toveren' de ontwikkelingen daar gaan ook supersnel.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Afgelopen weken was dat in Vught geen probleem, wat n thermiek . En het bleef maar doorgaan. Meer moeite met afbouwen dan met het naar boven schroeven.
    Ben benieuwd hoe dat de rest van het jaar wordt.
     
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Natuurlijk doet er bij elke poging die je doet zich een andere vliegsituatie voor en juist omdat het vrij moeilijk is blijft het voor de piloot een uitdaging om zich steeds verder te verbeteren zodat je meer dan die 10 keer rondgaat. Daarbij hoort ook dat je op 100m die bel wel kan uitbuiten. ;)

    Laag de thermiek oppakken vraagt een andere aanpak qua sturen in de bel (vooral vlak draaien) en soms ook even wat verder zoeken om te bepalen hoe de bel zich gedraagt en ook rekening houden met de draairichting van de bel. Draai je mee met de draairichting van de bel (linksom) dan gedraagt de zwever zich anders dan dat je tegen de draairichting indraait (rechtsom). Zou je in een (sterke) bel toch linksom willen draaien dan moet je ook je vliegsnelheid verhogen omdat je feitelijk vliegt alsof je met de wind mee vliegt. Maar geen elke bel heeft dezelfde eigenschappen. Een thermiekbel komt spontaan los door opwarming en neemt alle warme lucht aan het oppervlak mee of misschien door een fietser die de lucht verstoord en die daarmee een klein belletje veroorzaakt, u mag het zeggen. :)

    Sommige 1:1 zweefpiloten vragen zich af waarom wij zulke kleine cirkels draaien en dat is omdat de thermiek in het begin zich meestal ontwikkeld als de vorm van een paddenstoel. Even er een beetje buiten en je ondervind alleen maar sterk dalen.

    De mei maand is de meest gunstige maand voor de thermiek, koude bovenlucht en genoeg zonkracht (lees opwarming). Later warmen de bovenste luchtlagen zich wat op en zal de thermiek minder krachtig zijn maar ruimschoots voldoende om nog flink te stijgen.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan is de maximale hoogte 350 meter maar omdat je de nieuwe regeling krijgt word dat dus max 300 meter.
    Als ik dan kijk wat voor hoogte ik nodig heb, zonder thermiek om met een F5F kist 10 minuten boven te blijven dan haal ik met zo'n kist met geluk 8 minuten minuten vanaf 200 meter.
    En dat zijn toch redelijk goede zwevers.
    En een CFK hoogmodelus gebouwde vleugel hoeft niet zoveel te kosten, ik zie eigenlijk niet het voordeel bij dit soort modellen, er komt amper kracht op de vleugel te staan.
    In F5F en F5B gebruiken ze het al jaren en de modellen zijn niet duurder geworden.
    Het is een beetje wat een gek ervoor geeft.
    En zoveel verschil maakt het niet.
    Een vleugel van 220cm, 36,3 dm2 woog met normaal carbon ongeveer 300 gram, nu zijn ze met HD 280 gram, dikste punt 12mm en dan wel 50-60G aankunnen, ook met gewoon carbon.
    Als je met een F5J achtig model 10G trekt is dat enorm veel.
    Dus onzin dat UMS carbon, verkooppraatje.

    Ik heb besloten dat ik in ieder geval een setje ga bestellen voor de Mistral en dan eerst maar eens oefenen op de club voordat ik 400km naar Zuid-Duitsland ga rijden.

    GJ
     
    gertjan siemons vindt dit leuk.
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(En een CFK hoogmodul gebouwde vleugel hoeft niet zoveel te kosten, ik zie eigenlijk niet het voordeel bij dit soort modellen, er komt amper kracht op de vleugel te staan.)

    Het punt is dat door de superdunne vleugels (dus HM CFK) en een modern vleugelprofiel de glijhoek (super belangrijk bij GPS vliegen) sterk verbeterd.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Wat bedoel je precies? Je verhaal gaat alle kanten uit. Je wil liever een high tech klasse met beperkingen? Budget GPS :thumbsup:

    Mijn punt was meer dat door de huidige regels bij voorbaat leuke modellen uitgesloten worden. Zoals jouw F5F model bijvoorbeeld. Niet iedereen wil om te proberen gelijk een nieuw model aanschaffen speciaal voor deze klasse.

    Goedemiddag Gertjan. Klopt. Voor moderne F5J modellen komt dat mooi uit. Maar als ik het met een oudere electro F3J wil proberen is er maar weinig ruimte. Plus met wat wind zou ik liever met 3 kg vliegen i.p.v. 2250 gram :D
     
    jve vindt dit leuk.
  16. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Ze vliegen bij GPS-Light tot 10 m/s wind dus tm 5 Bf =vrij krachtig frisse bries bladeren van bomen ruisen, kleine bomen bewegen, gekuifde golven op meren en kanalen, vuilnisbakken waaien om, containers kunnen niet worden afgezet op terminals erruugggg bij F5J staat nog 12 m/s daar hoort nog bij tenten waaien om... Bulgarije 2018:hammer:
     
  17. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    En daarom kan ik mijn F5J ballasten tot 3,4 kg. Niet dat het perse nodig is. Maar wel lekker :koud:
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    We zwaaien inderdaad enigzins alle kanten op. Voor Pascal kan ik me voorstellen dat gewoon meedoen in de GPS light klasse gewoon een goede optie is. Voor anderen (mijzelf incluis) zijn de kosten (van vooral model maar ook electronica) echt wel een punt. De huidige gps light regels zullen daarmee misschien niet aanslaan, ook ivm krappe velden. Een echte budget versie lijkt (x-light) lijkt me wel leuk om te proberen. Een te kleine driehoek zal echter ook niet werken omdat je dan weer niet aan het "overlandvliegen" bent.

    Eerst maar eens een supra afbouwen en de GPS app op de horus werkend krijgen. Wie weet.
     
  19. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    IMG-20200619-WA0002.jpeg IMAG0877.jpg

    Ondertussen de GPS apparatuur aangeschaft en aan het oefenen
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2020
    Lyckele, jve en Justus vinden dit leuk.
  20. hstruyk

    hstruyk

    Lid geworden:
    5 sep 2003
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zierikzee
    En als je wel een Jeti hebt?
     

Deel Deze Pagina