CARF Rebel 2m

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 22 mei 2020.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    En gelijk je torsie weg op je stuurarmen. Perfect.
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  2. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Schitterende kist Melvin en volg dit draadje op de voet.
    Persoonlijk had ik de sprint lekker gehouden.
    Het is toch heel fijn als je een kistje achter de hand hebt die je door en door kent.
    En ook bij wat twijfelachtige omstandigheden toch mee te vliegen is.
    Zodat je genoeg vlieguren blijft maken.
    Ook al verkoop je hem over een jaar hij zal dezelfde centen opbrengen denk ik.
    De rebel zal toch eerst alleen vliegen bij goede omstandigheden.
    Of je moet er zo snel aangewend zijn natuurlijk.
    Maar qua centen is deze niet te vergelijken dan met de sprint.
    En helaas spelen de zenuwen ook weleens parten bij een mens.
    Maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Tja, een goed vliegende kist pak je juist sneller en vliegt overal, maar dat kan aan mij liggen :)
     
  4. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Klopt natuurlijk.
    Je kunt het of je kunt het niet.
    mij lukte het net niet helaas.
    Maar het jeukt nog wel.
    Niks gaat boven het geluid en snelheid van een turbine motor.
     
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    @serge: thanks, klopt helemaal!

    @arjan: Begrijp wat je bedoelt.
    Maar ik weet dat de rebel net zo’n goed vliegende kist gaat zijn als de sprint.
    Heb er zo vaak naast gestaan terwijl berto ermee aan het sturen was, daar kun je werkelijk alles mee.
    Je land m bij wijze van spreken met 25 km/h op een postzegel. Ze zijn niet voor niet zo populair!
    Hij kan veel langzamer dan hij er uit ziet en is super goedmoedig. Geen rare nukken.

    De sprint vliegt heerlijk en heb er echt van genoten maar ga daar straks een andere beginner blij mee maken. Heb hem zo goed voor mekaar en netjes bijgehouden dat t echt een topkistje is.

    Twee jets is voor mij gewoon teveel, ik heb er de tijd niet voor, Deelen is beperkt vliegbaar door de natuurbrandrisico status en vind het zonde van het geld als ie stof ligt te happen.
    Daarnaast door 1 jet te vliegen wordt je gedwongen om m te finetunen tot perfectie en leer je hem echt goed kennen.

    We gaan er iets moois van maken en er lekker van genieten!
     
  6. Dutch-TW

    Dutch-TW

    Lid geworden:
    9 aug 2013
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Enschede
    Hoi Melvin,

    Leuk om jou verslag te lezen. Ik ben namelijk exact dezelfde kist aan het bouwen.
    Ben nu ook begonnen met de servo’s in te bouwen en ben nieuwsgierig waar jij die alu servo hevels vandaan hebt?

    Gr Dick
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Met de Rebel heb je aan 1 jet genoeg, die kist kan je o veral vliegen met elk weertype, daar hoef je geen Sprint voor erbij te hebben ;-)
     
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hoi Dick, leuk! Nog een rebel!

    Ik heb de hevels bij Lindinger vandaan!
    De alu hevels voor het hoogteroer zijn alleen nu uitverkocht, had de laatste twee...

    Modelbau jung heeft ze nog wel;

    https://www.modellbau-jung.de/Servo...?SessionId=&a=article&ProdNr=GR-7908.35&p=160

    De flaphevels zijn deze;

    https://www.lindinger.at/en/rc-elec...essories/gabriel-fork-lever-1-arm-17mm-futaba

    Voor de rol en rudder servo’s gebruik ik deze;

    https://www.intairco.net/servo-arms/intairco/

    Vanavond even wat gedaan, MR30 stekkers aan de hoogteroer servo’s gemaakt & een kabeltje voor de servotester.
    Omdat ik ze met arm gemonteerd moet plaatsen kan ik ze nog niet monteren. Servotester kaduuk dus wachten op een nieuwe...
    Wel zo handig als de hevels ook op het juist punt worden gemonteerd nl!

    [​IMG][​IMG]

    Verder de sleuf gemaakt voor de servo arm.
    Deze zit er standaard wel in maar staat te ver van het spant af waar de elevator servo in moet komen en hij is niet recht t.o.v. de hevels in het roer...
    Vandaar dat de sleuf nu wat groot is uitgevallen...
    Links aangepast, rechts origineel;

    [​IMG]
     
    serge pot, gpman en Berto vinden dit leuk.
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Lekker bezig Melvin!

    Óf je hangt hem gewoon aan je ontvangen :) (met een verleng kabeltje naar je model als je geen extra ontvanger hebt)
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Thanks! :zon:

    Tja, heb geen losse ontvanger en de central box 210 moet ik me eerst even in verdiepen!
     
    e.rukkers vindt dit leuk.
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Goodies have arrived!!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Unilght spots gaan mooi passen!

    [​IMG]
     
    serge pot en Berto vinden dit leuk.
  12. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    715
    MOOOOOOOIII!!!!!!
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Weer wat verder gekomen de laatste dagen, de elevators zijn nu af.
    Helaas zijn de sleuven voor de servo hevels erg groot en ongelijk. De precuts zaten totaal op de verkeerde plek, scheef en op het ene roer totaal anders dan het andere...

    Nouja, we moeten er maar mee leven, het zit tenslotte aan de onderzijde...

    [​IMG]

    Wel een setje hele mooie 16 pins wing stekkers binnen gekregen, nieuw product van smt-rc.com
    vers van de pers!

    https://www.smt-rc.com/product/16-pins-connector-stekker/

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de aileronservo zit op zn plekje;

    [​IMG]

    Ben inmiddels druk met het gear monteren en de navlights + Landinglight.
     
    serge pot en Berto vinden dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zal denk ik maar alvast de Kingtech K120G4 gaan bestellen, kan je na je vakantie de Rebel invliegen :D
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Als jij m op de plank wil leggen... be my guest!
     
  16. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Die lampen passen wel bijzonder mooi op de poten zeg :), word mooi!
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Inmiddels weer wat kleine stapjes gemaakt;

    Het main gear uitgemeten en vastgezet.

    [​IMG]

    En de volgende zet was de neuspoot.
    Maar die bleek niet te passen. Te lang voor de cutout in de romp. En aangezien het verkocht wordt met de term “drop in fit” leek het me dat ik het verkeerde neuspootje had ontvangen.
    Echter na hem op zijn poten had ataan leek hij niet eens zo verkeerd te staan, ongeveer 2,2 Graden nose up.
    Zoektocht onder mede rebel eigenaren bleken beide lengtevarianten in omloop te zijn.
    Nu toch electron gevraagd en ze sturen nu een kortere op, dan nog eens meten wat dat doet (ik gok dan naar de 1 graden te zakken) en dan gaat een van beide weer retour.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de speciaal gemaakte brandstof/smoketank is binnen, erg blij met de kwaliteit die cmjets.com heeft afgeleverd!
    Met het boutje is hij eenvoudig in de romp vast te zetten. Hoewel ik wel aan de voorzijde ook nog een bevestiging ga maken;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende stap is verlichting, eerst de tiplights erin geslepen.
    Draden trekken is eenvoudig, na de aileron servo zitten er geen spanten meer in de vleugel.

    Ook het materiaal aan de tip is dik genoeg om een sleufje in te slijpen zonder dat we de sterkte aantasten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Terug van vakantie, dus weer bouwen!

    Niet veel om jullie te laten zien, maar ik heb uitgezocht hoe ik de vleugels ga bedraden.
    (Eerste vleugel neemt altijd de meeste tijd in beslag )

    Besloten om geen draden te bundelen, is gemakkelijker om ze er indien nodig uit te halen.
    Alleen de gear en brake draden worden gebundeld.

    Wanneer alle draden in de vleugels zijn gelegd en ik de ontvanger in de kist heb geïnstalleerd, ga ik de kabels van de wingconnector naar de ontvanger voorbereiden.
    Pas daarna sluit ik de connector aan op de vleugelkabels.
    Op deze manier weet ik zeker dat ik geen verbindingsfouten maak!

    [​IMG]

    Nav/flash light is ook bedraad en vastgelijmd.

    [​IMG]

    Gisteren kreeg ik een korter neuspoot van electron binnen.
    Degene die geleverd was, was te lang voor de opening in de romp.
    Het lijkt erop dat er een verschil is tussen de carf- en pirotti-versie.
    Later deze week de instelhoek controleren met beide poten en dan kiezen welke lengte de beste is.

    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter en gpman vinden dit leuk.
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Al een tijdje geen update meer geplaatst!

    Toch zijn we weer war verder;

    Turbine is binnen. Erg blij mee!!
    Verder zijn de vleugels helemmal klaar en ook de rompstekkers van bedrading voorzien.

    Verder is de korte neuspoot de ideale oplossing; kist staat mooier op zn pootjes en heeft nu eenstelhoek van 1 grsden!

    Morgen verder met de neuspoot inbouwen!

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
     
    mac, eddie, ik ben een vliegtuig.nl en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    [​IMG]

    Binnenzijde rudder en roerhoorn geschilderd, servo geplaatst en kabel verlengd.

    Langzaam aan de indeling van de romp beginnen!
     
    Berto vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina