Nieuw en heel veel vragen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Harold Rutgers, 23 jun 2020.

  1. Harold Rutgers

    Harold Rutgers

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Winsum
    Thans voor de reactie, ja snel even wat aanschaffen is meestal duurkoop lees is overal terug. Wil ook niet direct the top of the bill hebben. Ik ga eens kijken naar je linkjes en opzoek.
     
  2. Harold Rutgers

    Harold Rutgers

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Winsum
  3. rolandcube

    rolandcube

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Hoogerheide
  4. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    wellicht is dit wel iets ? staat vanaf gister te koop.
    Staan helaas geen foto's bij, die zou je nog even via de mail kunnen vragen.

    Mhz lizard in cfk.rtr.
    LIZARD IN CFK ABZUGEBEN.ESC MPB 8S250 AMP MIT ZUSATZKONTIS.HARTWARE VON MTC.TRIMMKLAPPEN UND FINNEN MONTIERT.PROP
    IST VOM ALEX UKRAINE. 644 IN KOBOLD STAHL.MOTOR VON SSS.4082 MIT 2000 KV.BILDER GIBTS PER MAIL .victory77@hotmail.de
    PREIS 499 EURO PLUS VERSAND.
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Das een mono. Geen catamaran
     
  6. Harold Rutgers

    Harold Rutgers

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Winsum
    Ben nu bezig met deze
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Harold Rutgers

    Harold Rutgers

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Winsum
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Wat voor motoren en regelaars zitten hierin?
     
  9. jordyhuijskens

    jordyhuijskens

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    almelo
    een goede middag heren .

    heb laats een nieuwe speedboot gekocht .
    en heb hier en daar al gezien om een setup te maken veel berekenen is .
    heb al 2 boten maar die waren al klaar .
    zou iemand mij is uit willen leggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat .
    en waar ik moet beginnen .

    denk aan
    motor 3674-4082 met kv van 1650
    de prop is 42
    ik dacht zelf aan een seaking 120 of 180





    gr Jordy

    WhatsApp Image 2020-08-10 at 13.44.24.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Leuk, een varende spelfoud!

    Sorry Jordy, ik kon het niet laten.

    Een Wasabi, een Bas Ladru ontwerp.
    Hoe groot is de boot, en hoe hard (en hoe lang) wil je kunnen varen?

    Heb je meer foto's?
    Zit er een flexas in?
    Is de strut (indien aanwezig) verstelbaar?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
  11. jordyhuijskens

    jordyhuijskens

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    almelo
    hallo jan .
    vind je dat Jan ?

    de romp is 95 cm plus hardware is 107
    en 15 cm breed
    rond de 50 tot 100 km ongeveer 20 a 30 min
    ja er zit een flexas in van 46.7 mm
    ja zit er in en verstelbaar

    vriendelijke groet Jordy.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jordy,

    Die 95 cm geloof ik, maar als de servo op de foto een standaard servo is, dan passen daarvan wel vijf naast elkaar in de romp, dat red je niet op 15 cm...

    Bij een motorboot model heb je twee opties:
    - lang varen (= schaalmodel, met veel ruimte voor grote accu's en een efficiente, langzaamdraaiende motor).
    - snel varen (= speedboot, met een snelle motor en een beperkte vaartijd).

    Een vaartijd van 20-30 minuten haal je alleen als je op een bescheiden snelheid, (30-40 km/h) de boot nét in plané houdt en ruime bochten vaart.

    De Wasabi is een lang slank model, dus ik zou voor een hoogtoerige set-up gaan met een (relatief) kleine prop.
    Hoeveel ruimte heb je tussen de aluminium zijkanten van de motorsteun, oftewel hoe dik mag de motor inclusief waterkoelmantel zijn?
    Hoe groot zijn de houders voor de lipo's?

    Weet je wat de vorige eigenaar heeft gebruikt, motor, en aantal cellen?

    Groeten, Jan.
     
  13. jordyhuijskens

    jordyhuijskens

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    almelo
    beste Jan

    natuurlijk bedoel ik ook 25 cm breed:hammer:
    ja precies ligt natuurlijk ook hoe groot en de breedte van de boot.

    de ruimte tussen de motor steun is vier en een half .
    de accu houders zijn 18 om 5 cm

    de vorige eigenaar maakte alleen maar rompen .

    vriendelijke groet Jordy
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jordy,

    Goed, met 45 mm tussen de wangen van de motorsteun kun je dus geen Ø40 mm motor plus koelmantel kwijt, want die zijn breder, rond de 48-49 mm, afhankelijk van welke koelmantel je neemt.
    Je moet dus werken met een Ø36 mm motor, zoiets bijvoorbeeld:
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...mm/3674/BL-Motor-TFL--3674-1750KV---4-5D.html
    Of deze:
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...TFL-36-mm/3674/BL-Motor-TFL--3674-2075KV.html
    De 2075Kv is (uiteraard) ook in China te koop:
    https://nl.aliexpress.com/item/3226...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Beide motoren draaien gemakkelijk een Ø42 mm prop, het verschil zit 'm in het maximale toerental dat je haalt: 22,2 x 1750 x 0,9 = 34965 toeren onder last, bij de tweede motor is het 22,2 x 2075 x 0,9 = 41485 toeren onder last. Het scheelt dus in maximale snelheid.
    De tweede motor trekt ook meer stroom, dat zorgt voor een kortere vaartijd.

    Eigenlijk noem ik de tweede motor voor de volledigheid, want als je meer vaartijd wilt, moet je genoegen nemen met een lagere topsnelheid.
    Staar je hier niet blind op; onze 80 cm Arowana's lopen op 4S met een 2200Kv motor (14,8 x 2200 x 0,9 = 29304 toeren onder last) al rond de 80 km/h...

    De toerentallen zijn gebaseerd op het varen op 6S (22,2V), dan kun je twee lipo's van 3S (11,1V) nemen en die in de boot in serie zetten, wat een lichtere boot oplevert, óf twee lipo's van 6S (22,2V) en die in de boot parallel schakelen, wat een zwaardere boot oplevert, maar een langere vaartijd, reken bijna twee keer zo lang, bij dezelfde capaciteit.

    Ook hier heeft elk voordeel z'n nadeel; twee 3S lipo's zijn goedkoper dan twee 6S lipo's.
    Bijvoorbeeld twee van deze: https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Of twee van deze:
    https://nl.aliexpress.com/item/725699088.html

    Welke je ook kiest, bestel ze met de XT150 stekkers, die kunnen de stroom gemakkelijk aan en je kunt ze zonder gedoe in serie schakelen.
    Voor een parallel gebruik moet je zelf een kabelboompje maken en dus losse TX150 stekkers, male en female extra bestellen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
  15. jordyhuijskens

    jordyhuijskens

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    almelo
    Beste Jan

    Hoe begin je met die berkening ?

    Dus als ik de 2 motor neem en hem parallel laat lopen met 2 accu,s van 6s 22.2v ik heb die hierliggen van 6000mah dan zou dat kunnen . Alleen de zou de prop ook kleiner moeten want hebber nu een 42 opzitten inplaats 40 . Maar alleen iets lagere snelheid . Op wat voor regelaar kom ik dan uit 180A? Ik gebruik altijd xt60 stekkers bevalt me prima ook met mijn tlf zonda van 22.2v van 8000mah



    Maar bedankt tot zo ver daar komen we veder mee

    Gr Jordy
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jordy,

    Ik dacht wel dat je voor de 2075Kv zou gaan (jeugdige overmoed?), houdt er rekening mee dat dit écht een heftige set-up is, met 46000 toeren onbelast (22,2 x 2075), die een flinke belasting voor je lagers is, met name de glijlagers in de strut. Onbalans in de prop wreekt zich hier ogenblikkelijk door een lawaaiige aandrijving en heftige slijtage van je lagers.
    Even op het droge 'kijken of 'ie het doet' door de motor kort maximale toeren te laten draaien, is iets om te vermijden... Het smeren van de flexas en glijlagers nog even uitstellen ook.

    Mooi dat je de lipo's al hebt liggen, dat scheelt weer. De 40 mm prop was een typefoutje van mij, ik heb het aangepast, deze motoren draaien fluitend tot 45 mm (zelfs een 48 mm met smalle bladen) dus een 42 mm kan probleemloos.
    Of de Wasabi ook met deze toeren en dat vermogen overweg kan zal de praktijk moeten uitwijzen, ik weet van Wasabi's die nogal problematisch op veel vermogen (= snelheid) reageren met betrekking tot het vaargedrag, uitbreken, dwars slaan en meer van dat soort ongein...

    Regelaar; de 2200 Watt van de specs is het vermogen dat de motor continue kan leveren zonder te warm te worden (met goed werkende koeling) rekenkundig kom je dan rond de 100A uit (2200 : 22,2). De 73 A van de specs is gebaseerd op een Voltage van 30V (=8S), dat is een beetje teveel van het goede (56000 toeren onder last, dan wordt de prop wel héél oneconomisch klein).
    Piekstromen bij het wegvaren vanuit stilstand, of accelereren na een bocht kunnen het dubbele zijn, maar zoiets steekt een regelaar als de Flycolor 150A moeiteloos weg; de bijzonder optimistische gebruiksaanwijzing rept van een piekstroom van 900A, dat is geleuter, dan gaan de printsporen in rook op, maar 300A als piekstroom gaat goed.
    https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Ik gebruik de BEC tot 4S, daarboven gebruik ik een externe UBEC om op safe te spelen. Koop bij de Flycolor 150A wél de programmeerkaart, want aan de hand van de gebruiksaanwijzing lukt het instellen dus niet...

    Als je een 180A regelaar hebt liggen zou ik die nemen, werkt ook.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
  17. jordyhuijskens

    jordyhuijskens

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    almelo
    Beste Jan

    Dankje voor het uitleg dan ga ik toch voor de 2075kv
    Lijkt me dan wel beter .heb hier nog een seaking van hobbywing van 180A
    Dan heb ik nu alles compleet !

    Jan bedankt!

    Vriendelijke Gr Jordy
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jordy,

    Graag gedaan.

    Houd ons op de hoogte van je vorderingen.

    Groeten, Jan.
     
  19. jordyhuijskens

    jordyhuijskens

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    almelo
    Zo alles is binnen en nu in elkaar zetten.
    Heb de regelaar met de zender en ontvanger verbonden het roer doet het alleen. Normaal piept de motor ook altijd met het verbinden maar dat gebeurd niet . Iemand een idee wat ik fout doe?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Regelaar niet goed geprogrammeerd?
    Als alleen het roer werkt (en de ontvanger) dan geeft de regelaar de motorstroom niet vrij en werkt alleen de BEC.
    Loop de gebruiksaanwijzing even na, want ik heb geen ervaring met deze regelaar.

    Wat betreft de inbouw; de draden aan de regelaar lijken superlang, dat kan (als de balans van de boot goed blijkt te zijn) korter.
    De uitlaat van je motorkoeling moet op het hoogste punt zitten, anders blijft er lucht in de koelmantel achter, dat koelt een stuk minder. De inlaat komt dan aan de zijkant tussen de motorsteun door. Desnoods de haakse nippen voor een rechte uitwisselen, als dat gemakkelijker is met het aansluiten van de slangen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina