Verschaalbouwverslag F8F-2D Bearcat

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Tadango, 27 jun 2020.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Tja, echt en bouwverslag wordt het niet gezien het een ARF is, maar deze gaat wel verbouwd worden zodat het een stuk meer schaal wordt :) tenminste, dat is het plan ;) Dit betreft een model van cy model geschikt voor 30 - 50cc, maar er komt een electro setup in. Als het goed gaat ook een geluid moduul.

    Zo komt deze uit de doos:
    [​IMG]
    Dit is de setup (voor nu):
    - Turnigy SK3 6374 - 192kv
    - YEP 120 HV regelaar
    - 12s 5000 mAh SLS XTRON 30C
    - Electron ER40 mechanieken met CY models poten en wielen (poten lijken erg goed)
    - Iets van een 22x12 prop om te testen

    Dingen die ik wil gaan veranderen:
    - Intrekbaar staartwiel zelf maken
    - Meer schaal details zoals uitlaten en antennes edg toevoegen
    - Uiterlijk matteren en weatheren
    - Schaal verlichting aanbrengen
    - Schaal cockpit bouwen met een full size piloot erin

    Eenmaal uit de doos is het duidelijk dat je krijgt waarvoor je betaald. De afwerking is matig maar gezien we gaan verbouwen een weatheren is dat niet zo erg. De romp is gfk en het spuitwerk is matig. 2 lopers in de verf en wat minder goed afgeplakte delen zijn jammer, maar vallen met weatheren straks niet meer op. De vleugels zijn bespannen met oracover en het hout schijnt door, en dat blijft wel een probleem. De bouw is verder wel netjes en degelijk. De passingen zijn ook prima voor de prijs. De gebruikte hardware is bovenverwachting en ik zie nergens een reden om iets te vervangen voor nu. Mooie dubbele gfk hevels voor de roeren, nylon scharnieren voor de flaps en pen scharnieren voor de roeren. Het gewicht voelt goed al voelen de staart delen wel onnodig zwaar.

    Als eerste de motor erin. De motorkap is gigantisch en past mooi strak. Er moet een dummy in want anders is er veel te veel ruimte rond de motor wat echt niet lijkt. De motor plaatsen is eenvoudig maar..... koeling is er 0,0. De motor, regelaar en accu hebben koeling nodig dus hoe gaan we dat oplossen? Pas na het motorschot kan er lucht uit de romp als we enkele schaal openingen open gaan maken (dat doen we toch, dus geen probleem) maar dat is nog steeds erg beperkt gezien de lucht verder niet uit de romp kan. Er moeten toch gaten in het motorschot worden gemaakt om de accu's te koelen maar voor de motor / regelaar ga ik een andere oplossing zoeken. Ik denk dat aan de onderkant van de motorkap maar 2 flinke gaten moeten komen waarin een gaas wordt gelijmd welke in kleur gespoten wordt. Dat moet dan minimaal opvallen. Voor de accu's zit ik er nog aan te denken om de wiel openingen deels open te maken zodat daar ook lucht weg kan. Dan zitten er rondom in de romp wat koel gaten welke schaal zijn of niet opvallen.

    Morgen eens shoppen in de bouwmarkt voor materiaal om de motor te monteren.
     
    HansH en Berto vinden dit leuk.
  2. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    785
    Locatie:
    de koepel
    Ik zou absoluut de pen scharnieren vervangen van deze kist. Zijn echt Chinese kwaliteit. Ik heb zelf afgelopen tijd de P47 met 244cm spanw. gebouwd en heel veel modificaties gedaan bij deze kist van CY models. Scharnieren vervangen door robart pen scharnieren, de deuvels in het stabilo vervangen naar houten deuvels. De kunstof draadeinden om je vleugel vast te maken vervangen door metalen slotbouten. Extra spant in de romp ten hoogte van het gear om hem minder flexibel te maken en nog diverse dingen. Zwaarte punt verder naar voren omdat ze te achterlijk zijn volgens de handleiding. En verder wat meer schaal gemaakt. Vliegt verder wel echt super en is vrij licht voor de afmeting. 20200609_161444.jpg 20200609_161512.jpg 20200609_161458.jpg 20200620_183424.jpg
     
    Berto vindt dit leuk.
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt. Scharnieren vervangen is een goed idee, ook al trilt electro minder. Deze vleugels zitten vast met draadstangen in de vleugels en metalen vleugelmoeren in de romp. Dat zit wel goed.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Er zit wel een spant al bij de wielbakken maar ik zal kijken als hij op zijn poten staat of er meer nodig is. Sowieso gaat de spant in de romp eruit vanwege de cockpit. Btw. heb jij 1 vleugelbuis welke doorloopt? Of per vleugel een bevestiging? Deze kist heeft 1 vleugelbuis, dat scheelt ook.

    [​IMG]

    Ook lekker bezig met de koeling. Er komen gaten onderin het motorschot zodat er doorstroming is voor de accu's. Deze gaten vallen mooi onder de kap koel flappen weg.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    785
    Locatie:
    de koepel
    Ik heb ook 1 vleugelbuis. Ook was bij mij deze dunner als de buis in de romp waar hij doorheen gaat. Die kunstof draadstangen om je vleugel mee vast te zetten met die vleugelmoeren zijn afgeknipte breekbouten die zonder kop in hout zijn gelijmd. Ik heb ze uitgeboord en daar metalen slotbouten in gezet. Dus dat de kop van de slotbout achter het spant van de vleugel zit. Zodat als je de vleugelmoeren aandraaid je nooit hem er uit trekt. Vond ook dat Chinese kunstof niet betrouwbaar en sterk genoeg. Ze dienen ook gelijk als deuvels
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De motor zit erin. Simpele constructie met carbon buisjes met M5 draadeind erdoor
    [​IMG]

    De motorkap moet volgens de tekening met 5 schroeven van buitenaf worden vastgezet, dus dat doen we anders. Ik heb steuntjes in de kap verlijmd welke van binnen worden vastgezet. Staat beter.
    [​IMG]

    De cockpit cap moet ook met 2 schroefjes van buiten vast gezet worden maar dat is lastig met electro. Er zit een simpele sluiting in (valt straks minder op ;))
    [​IMG]

    Toen eens de poten in de vleugels gepast, maar daar klopt iets niet. De wielen zitten veel te diep. Zelfs met minimale afstandbusjes zitten ze nog klem in de vleugel / bak. Dus 2 opties: Mechanieken schuin zetten of verhogen. Ik heb ze 5mm verhoogd en een tikje schuin gezet en dan pas het mooi, maar de poten vallen nu aardig buiten de vleugel en ook de wiel deuren staan redelijk ver van de vleugel. Dat kan dus niet anders.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Begint wel wat te worden zo. Het cockpit glas is alleen erg dof, zonde om daar een hele cockpit in te bouwen eigenlijk. Als iemand weet hoe je dat beter kan krijgen dan hoor ik dat graag. Als prop even een 24inch erop gezet voor de maat... staat prima. Ik heb een 195kv motor waar deze 24inch prima opdraaide.... teveel voor de Turnigy ben ik bang. Ook even gekeken wat de schaal maar is.... 28inch 4 blad... Dat is even slikken. Hoe krijgen we die erop (28x18 Biela 4 blads bv :))? 2 opties: Andere motor met veel lager KV (drone pancake motor, heb al 1 gezien) of een vertraging..... beiden zijn wat werk en gaan we later bekijken. Beiden zijn niet veel zwaarder (120kv 3300W motor van 650g bv :)) maar kosten veel werk en geld. Eerst maar eens vliegen.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Het standaard meegeleverde staartwiel is prima, maar de steun ervoor is niets. Het is een dun alu stripje welke gaat buigen en de as is te kort afgezaagd waardoor je het wiel niet eens vast kan zetten. Bovendien is het niet intrekbaar en dat is jammer. Dus eens zelf wat geprobeerd te maken. Past ook nog en het lijkt allemaal goed uit te komen (mechaniek is nog niet af. De ruimte in de romp is net lang genoeg en de slag ook. Het wiel gaat volledig in en steekt mooi schaal uit. Alleen nog even bedenken hoe we dat af gaan dichten. Een klepje met een veer kan wellicht prima gezien deze toch dicht geblazen wordt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    715
    Mooi veld lijkt Rozenburg wel:bye:

    Mooie war bird by the wee
     
  9. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    @Tadango

    Kan je de wielen van het hoofdlandingsgestel niet wat dichterbij de strut zetten?
    Er zit nog behoorlijk ruimte tussen de strut en het wiel.
    Eventueel het asje iets inkorten.

    René
     
    Tadango vindt dit leuk.
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Is al maximaal aangepast (scheelt 3mm). Deze struts zijn niet de juiste. Ik denk dat de juiste vorm niet sterk genoeg was. Deze voelen wel goed sterk. Liever degelijk dan schaal, dat is de kist toch lang niet
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De vleugels schieten mooi op maar die gladde folie afwerking begon me te irriteren. Hoe krijg je daar een mooi paneel effect op? Plakband :) Met dunne strookjes transparant plakband heb ik de panelen afgetekend. Het trim vlak is gemaakt met zwarte plakstrip. Daarna verdunde olieverf erop en afvagen in de juiste richting. Erg simpel, zo klaar en het effect is super :) Door de plakband blijf je mooi dunnen scherpe lijnen zien die heel aardig op paneel lijnen lijken.

    Daarnaast heb ik de glanzende opstap vlakken bedekt met een ruw vlak (schuurpapier) wat ook een erg groot verschil maakt. De plastic coolers zijn ook aangepast en opengemaakt zodat je echt ergens in kijkt. Het glimmende zwart is ook mat geschilderd. Lijkt al heel aardig zo :)
    [​IMG]
     
    Jonkje, Bart83, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Zie dit nu allemaal pas.

    Het lijkt me dat het probleem veroorzaakt wordt doordat de poot tot aan de wielas een rechte lijn is.

    Pootjes/retracts vervangen door dit type

    robart-153-51-pneumatic-retract_1_0851bbd8dd71e68bbf396a5de244e4a9.jpg

    en het probpleem is opgelost. :)

    Toch?


    jan.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    @jan brilman Klopt, maar deze zitten erbij en zijn erg degelijk. De kist is toch lang niet schaal dus dus schaal poten maakt me weinig uit. Als je het goed wilt doen moet je zelf poten maken welke inklappen op de juiste manier maar dat kost me veel te veel werk :) Eerst maar eens kijken of het wil vliegen want de uitslagen edg slaan helemaal nergens op. Dat doe me ook sterk twijfelen over het zwaartepunt en gaan we eens narekenen.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Eens op zijn poten gezet voor het zwaartepunt en de prop speling.... beiden wordt je niet heel blij van.
    [​IMG]

    Dit is een 24inch en dat is echt maximaal, maar kleiner moet eigenlijk niet. Zwaartepunt zit nu op 200mm en dat moet 170-180 zijn volgens de tekening. Ga ik nog nog even narekenen maar dit voelt te ver naar achteren. Nu heb ik wellicht een leuke oplossing..... een zwaardere motor van richting de 1400g. Zwaartepunt komt dan prima uit (ontvanger en verlichting accu's liggen nu voor in de motorkap) en met 120kv op 12s is een mooie 24inch 4 blad 16 - 18 spoed oid wel te doen. Ik ga het gewicht nog even wegen maar veel meer naar voren is lastig. Ik ga de accu's nog draaien om te kijken hoeveel dat nog uitmaakt anders moeten deze naast de motor komen met deze motor. Lood toevoegen doen we niet, dan liever een beest van een motor erin. Zolang het totaal gewicht niet veel te hoog wordt kan dat.

    Edit: 10.19kg nu...... wat nog mist:
    - 4x Servo's rol en flap + hevels en montage kappen edg
    - Dummy motor
    - Cockpit

    Opgave is 10.4 en daar ga je altijd overheen dus heel slecht zit ik nog niet. Met de zwaardere motor onder de 11kg zou heel netjes zijn. Ik ga eens rekenen met props om te zien hoe dat uit komt :)
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2020
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Even de CG meter grof ingesteld en deze geeft aan dat hij 25mm te ver naar achteren ligt. Er zou voor in de neus 580g bij moeten..... Dat is die andere motor + prop extra :) Met de accu's platter tegen het motorschot aan moet er nog 350g bij, wat al in de buurt komt van een mooie dummy. Helaas zou dat niet voldoende zijn als er een complete cockpit ingebouwd wordt. Daarnaast komen de servo's in de vleugel ook nog achter het zwaartepunt. Keuzes..... een motor van 1400g is wel echt overkill, maar dat is ook weer iets schaal :)
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik had CY Model een bericht gestuurd over het zwaartepunt en de uitslagen en de poten, en heb netjes antwoord terug :) Uitslagen klopt inderdaad niets van, dus dat is bevestigd. Zwaartepunt is bepaald door de Italiaanse dealer en moet kloppen (en lijkt ook goed, dus die houden we aan). Qua poten stellen ze voor smallere wielen te gebruiken.... tja, lever die dan bij ;)
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Wat is het vleugeloppervlak, en op wat voor belasting kom je dan ongeveer uit?


    jan.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    72dm2 is het volgens opgave, bij zeg eens 11kg. Dus 152g/dm2 wat een prima gewicht is voor dit formaat warbird.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb de knoop doorgehakt: grote verbouwing is de beste optie. Ik heb nog een axi motor beschikbaar welke een 24x10 prop aankan aks je rustig aan doet met je gasknuppel. 2 blads dan, maar het is tenminste een aardig formaat prop. Deze motor is maar 30g zwaarder maar heeft wel meer koper. Geen extra ringlager maar voor een warbird is dat niet zo erg. De montage kan dan ook mooi kort en simpel. Gewicht moet naar voren en dat zijn dus de aandrijf accu's. Ik heb gaten gemaakt in het motorschot en van 5mm triplex 2 accu dragers gemaakt. De accu's komen zo 2/3 verder naar voren. Ik houd ruimte over aan de voorkant voor een dummy motor. Deze dragers zijn iets groter dan de accu's zodat er genoeg koellucht langs kan. Hopelijk stroomt dat genoeg door naar de openingen achter in de kap. In de hoeken komt een laagje schuim zodat de accu's er mooi klem in liggen. Betere koeling kan ik me niet bedenken. Ik ben alleen wel bang dat er een opening moet komen onderin de kap. Wellicht met een stuk geschilderd gaas zodat het niet zo op valt. Dat zien we na een testvlucht wel. Morgen eerst eens alles inelkaar zetten en wegen voordat we iets gaan vastlijmen. Als het nog anders moet kan dat altijd dan.

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina