Bouwbeschrijving ELG 4.0

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 17 okt 2019.

  1. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 9

    Allereerst allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    We zijn weer begonnen met bouwen en zijn gestart met de 1e proef voor de carbon vleugelpen.
    We hebben gemeten dat de carbon 0,5 mm dik is en gaan dus 20 strookjes maken op de breedte, 15 mm, van de mal. De lengte is 130 mm dus gaan de strookjes 150 mm maken. Dat gaat fantastisch met de pizzasnijder en het carbon aan 2 zijde in de plasticfolie!
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 130.jpg ELG 4.0 - 132.jpg ELG 4.0 - 133.jpg

    Al deze 20 strookjes hebben we in de mal geplaatst en daarna de bovenzijde van de mal tussen de zijwanden gedrukt en met 4 lijmtangen alles goed aangeperst en zo in de oven. (14 uur-40 graden)
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 134a.jpg ELG 4.0 - 134c.jpg ELG 4.0 - 135.jpg ELG 4.0 - 138.jpg

    Nu weer een spannend moment, hoe komt onze 1e carbon vleugelpen uit de mal!!!
    Nou, wij vinden het resultaat niet slecht! De mal ging heel goed open en het afwerken was super makkelijk. Even met een schuurblokje onder 45 graden op de hoek en de vliesjes waren er al af.
    Zie onderstaande foto’s
    ELG 4.0 - 142.jpg ELG 4.0 - 144.jpg ELG 4.0 - 146.jpg

    Omdat de mal opgebouwd is uit losse elementen hebben we besloten dat we nog een proef gaan maken met een breedte van 8 mm. We laten de platen die onder de hoek staan en 15 mm breed zijn nog een set maken, maar dan 8 mm breed. Waarom 8 mm? Omdat we de hoofdliggers ook 8 breed gaan maken. Later hierover meer.
     
    TheNorb, Berrie en tjarko vinden dit leuk.
  2. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 10

    We zijn alweer een stukje verder!
    De mal voor de vleugelpen is agefreesd naar 8 mm breedte en de eerst 2 pennen zijn klaar! We hebben ze met 2 schuitmaten gemeten om te laten zien hoe weinig ze afwijken!
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 149.jpg ELG 4.0 - 154.jpg ELG 4.0 - 155.jpg

    We moeten dus nog 2 pennen maken!
    Het gewicht: 15 gram! ( en er moeten nog stukje af!)
    ELG 4.0 - 161.jpg

    Ook met het gloeien zijn we alweer een stuk verder. De ingegeven maat voor de compensatie van de gloeidraad is nu ok.

    We hebben een proefvleugeltje gemaakt met een koorde van 150 mm en nu is deze gegloeide vleugel óók 150 mm! Tevens zit in dit programma de mogelijkheid om van de koorden en tip een rib te frezen met de cnc freesbank.
    Ook dit hebben we gedaan en …….. alles past perfect.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 139.jpg ELG 4.0 - 140.jpg

    In de mal van de romp moeten nog 2 halve cockpitjes gelijmd gaan worden om in de romp een rand te krijgen waarin straks de cockpit valt.
    Deze cockpit hebben we ook klaar!
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 163.jpg

    Tot volgende keer!
     
    aurectar, TheNorb en Hans V vinden dit leuk.
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Lekker bezig weer!

    Hoe erg zijn de ribbels op de kern? Ze lijken vrij fors.
     
  4. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle

    Dit zijn proef stukjes. We weten wat de oorzaak was. Normaal zijn onze kernen spiegel glad. Nieuw software, andere manier van gloeien. Vandaar! ☹️
    Ging alles maar meteen goed, maar dat is natuurlijk wel de uitdaging en grote diversiteit van onze mooie hobby!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  5. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 11

    Toen we het cockpitje gemaakt hadden kwamen we erachter dat de binnenzijde van dit cockpitje glad moest zijn! Het randje in de romp moet nl glad zijn en niet voorzien zijn van de glasmat structuur. Dus hebben een nieuwe mal gemaakt met de buitenzijde glad. Hierop gaan we een nieuw cockpitje maken. DIT cockpitje gaan we dus gebruiken om in de mal te lijmen.
    Zie onderstaande foto’s van de nieuwe mal.
    ELG 4.0 - 162a.jpg ELG 4.0 - 162b.jpg

    Er zijn nu ook al 3 carbon vleugelpennen klaar voor 2 hebben we ook de hulzen klaar waar de pen in wordt geschoven.
    Eerst hebben we geprobeerd om deze van carbon te maken maar we konden de
    buitenmaat van de huls niet onder controle krijgen. Om ze straks netjes in de vleugel, in te bouwen moet alles wel een beetje recht en maatvast zijn.
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 178pg.jpg

    Dus zijn we overgestapt op een heel oude methode: het pakpapier!
    Een vriend van me werkt in een drukkerij en weet wel wat van papier. Hij wist me ook te vertellen dat drukpapier een langs richting heeft, waarop je heel prettig kunt vouwen! Na wat wikken en wegen hebben we besloten om te kiezen voor een dikte van 0,25 mm. We hebben eerst een strook gesneden van 60 mm breed en 335 mm lang.
    Daarop hebben we streepje getrokken op de maten 36-38-40-42-44-46-48 en 50 mm. Dit is 8x erom een dikte van 2 mm!
    Belangrijk is dat de eerste vouw goed haaks is! Als de eerst vouw gedaan is vetten we de carbonvleugelpen goed “vet” in. Nu gaan we het papier met de 1e vouw strak tegen het carbon drukken en snijden heel lichtjes tegen het carbon het papier in en doen dit telkens tot de eerste laag papier erom heen zit. Nu gaan we telkens, op het papier in de hoek, wat houtlijm leggen. Bij elke vouw snijden we, door de lijmlaag heen een kerfje in het papier. Hierdoor vouwt het papier veel lichter!
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 163a.jpg ELG 4.0 - 164.jpg ELG 4.0 - 166.jpg ELG 4.0 - 167.jpg

    Bij de laatste laag papier snijden we het reststukje af.
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 172.jpg

    Dit pakketje papier zetten we in een metalen “Mal” en met klemmen drukken we alles goed in elkaar. Nu laten we de houtlijm goed drogen.
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 176.jpg


    De houtlijm is nu droog en de pen ging er goed uit! We hebben nu 2 pennen en 2 bussen klaar! Ze passen zuigend en we hebben de randjes extra hard gemaakt door er een randje 10 seconden lijm op te zetten.
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 174.jpg

    Nu het volgende setje nog!
     
    aurectar, TheNorb en Lyckele vinden dit leuk.
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Interessante methode. Hopelijk krijg je geen last van werking door vocht, of het gebrek er aan.

    Zelf maak ik voor rechthoekige verbinders de hulzen van stripjes van glas/epoxy. Dikte van 0.5mm volstaat. Overhoeks verlijmen met een drupje dunne CA. Dan wikkelen met kevlardraad wat je weer fixeert met dunne CA. Wel effe opletten dat je tijdens dat proces de verbinder niet vast lijmt met de huls in wording..
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Heb je hier een fotootje van Berrie?
    Het eindresultaat.
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zeker kan dat:



    [​IMG]

    Uiteindelijk zitten ze dan zo ingebouwd:

    [​IMG]
     
    aurectar, ISOLA2, flymax en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Ziet er goed uit Berrie, gaan we zeker ook zo proberen! Thanks
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Voor de volledigheid wil ik nog wel even opmerken dat op bovenstaande foto's de omwikkelingen niet compleet zijn. Daarom nog twee foto's in eindsituatie, vlak voor het inbouwen van de liggers:

    Zware middenverbinding:

    [​IMG]

    Ligger tip vleugel. De carbon omwikkeling is wat lastig te zien, maar toch:

    [​IMG]
     
    aurectar, Lyckele, Piet G en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 12

    Door Corona heeft ons project een tijdje stilgelegen. Bouwen op 1,5 meter gaat niet echt. Toch hebben we voorzichtig ons project weer opgepakt en we hebben er weer zin in!
    De laatste reactie Berrie heeft ons aan het denken gezet en we hebben besloten om de kokertjes van papier te gaan vervangen door kokertjes van carbon. We hebben een carbon strip besteld van 10x0,8 mm en hier stukjes van 60 mm lengte van gemaakt. Als we deze om de carbon vleugelpen plaatsen past dat precies rond!
    Deze hebben we 10 seconden lijm gefixeerd en daarna vanuit de binnenzijde over de gehele lengte gelijmd en opgezuiverd zodat de pen er weer zuigend inpast.
    Daarna deze kokertjes met kevlar draad omwikkeld en met 10 seconde lijm geïmpregneerd! Ziet er beter uit Berrie! Nog bedankt voor de tip.
    Zie onderstaande foto’s.

    Tevens zijn we een nieuw project gestart: Een CNC laser unit ! Zie hiervoor op onderstaande link in het MB-forum.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/cnc-freesmachine-bouwbeschrijving.247417/page-2
    Helemaal onderaan begint het laser verhaal!

    ELG 4.0 - 180.jpg
    ELG 4.0 - 182.jpg ELG 4.0 - 179.jpg ELG 4.0 - 181.jpg ELG 4.0 - 183.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
    TheNorb, Lyckele en Berrie vinden dit leuk.
  12. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Mooi spul dat gele draad;)
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  13. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ja Theo, waar zou dat spul nou vandaan komen... :hammer:

    :beer:
     
    Piet G en Theo P vinden dit leuk.
  14. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 13

    Het is alweer een poosje geleden dat we wat gemeld hebben over ons project ELG 4.0! De reden is dat we nogal wat problemen gehad hebben met het gloeien met de cnc gloeiunits!
    De laatste keer dat we in deel 10 gesproken hadden over het gloeien, kregen we de opmerking over de ribbels in het profiel. We dachten dat het te maken had met het nieuwe softwarepakket dat we hadden gekocht, Devwing Foam. Na veel te hebben getest hebben we toch maar even contact opgenomen met Stefano die ons een site adviseerde waar deze problemen besproken werden. Het probleem moest zijn een te koude draad!
    Wij gebruiken een trafo met verschillende voltages als output en zijn van 14,8 volt naar 24 volt gegaan. We regelen de “warmte” via een dimmer op de 220Volt zijde en konden nu de temperatuur dus veel hoger zetten. De juist instelling legden we vast d.m.v. een energieverbruiksmeter.
    Met een vermogen van 103 Watt en een snelheid van 2 milimeter per seconde snijdt hij nu geweldig!! Zijn we toch even mee bezig geweest!!!
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 184.jpg
    ELG 4.0 - 188.jpg ELG 4.0 - 187.jpg

    De tekening van de vleugel is klaar! De midden-delen staan klaar in de G-code om te worden gegloeid. Bericht hierover volgt.
    Er moest nog één vleugelpen worden gemaakt en voor in de romp-mal nog de negatieve mal van de cockpitmal. Dit om in de romp het randje te verkrijgen waar de cockpit straks in past. Omdat de cockpitmal al klaar was hebben we meteen de 1e cockpit al gemaakt.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 190.jpg ELG 4.0 - 189.jpg
    Volgende keer laten we hopelijk weten hoe goed het vleugelsnijden is gegaan!
    Spannend!
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    Berrie, ISOLA2 en TheNorb vinden dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2 m/sec ?
     
    Berrie vindt dit leuk.
  16. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Goed opgelet!
    Moet zijn mm. Is al aangepast.
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  17. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 13a

    Het vleugel snijden is goed gegaan!! Zie bijgaand filmpje van het rechtse midden deel. Wortel en tip zijn hier 220 mm en de lengte is 850 mm.
    Al de midden delen (deel A ) zijn klaar en ook de rechtse delen B zijn klaar. Nu de 2 linkse B delen nog en de 4 C tippen!



    Voor de rook hebben we een afzuigkap gemaakt van een kartonnen doos in combinatie met een stofzuiger!
    ELG 4.0 - 0.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2020
    Hans V, Berrie, TheNorb en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :worship:

    Een prachtig project. M.n. de consequente verslaglegging!
    Ik wil nog wel even terugkomen op het snijden.
    Die ribbels zijn 99% zeker het gevolg van (een heel klein beetje) te koud snijden.
    Door die nieuwe snijsoftware vind ik het logisch dat de warmte-instelling net een haartje anders is geworden.

    Een tweede punt:
    Probeer eens een dunnere draad.
    Daarvoor heb je mogelijk een nog hogere spanningsbron nodig, maar mijn ervaringen zijn dat een dunne draad (nog) mooier snijdt. En de kerf (het stuk dat je wegsmelt) is flink kleiner. Zo op het oog is jullie kerf zo'n 3 mm of zelfs iets meer. Ik snij met een draad van 0,18 mm diam., mijn kerf varieert van 0,85 tot 1,85 mm
    Een tweede voordeel is dat daardoor de absolute hoeveelheid warmte die het schuim moet opnemen kleiner is, en dat is een voordeel bij dunne en (flink) tapse panelen. Omdat de snijsnelheid aan de kleinere tip lager is, en de draadwarmte over de hele lengte gelijk, én de tip dunner is (absoluut, maar meestal ook relatief) kan het schuim van de kern van die tip al die warmte niet afvoeren en vervormt. Dunne draad en heel langzaam snijden (ik ga wel tot 0,85 mm/s) resulteert in duidelijk minder mislukkingen.
     
    Hans V en Berrie vinden dit leuk.
  19. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Zoals in het volgende draadje te zien is: https://www.modelbouwforum.nl/threa...n-met-cnc-vleugelsnijder.272198/#post-4062988 waren we er al achter dat het door een te koude draad komt, maar bedankt voor de tip :)
    Een hoger voltage, wat hoogstwaarschijnlijk voor een hogere vermogens-stabiliteit en temperatuur zorgt lost het probleem op.

    De "dikke" draad is totaal geen probleem, de software compenseert voor de kerf. Je kunt (en dat doen we) een andere kerf instellen bij de wortel en de tip. Want idd bij de tip gaat deze langzamer en zal de kerf groter zijn als gevolg.
    Een voordeel van een dikke draad is dat deze niet gauw kapot gaat. Mocht deze ooit kapot gaan en we geen vervanging meer op voorraad hebben dan zullen we hoogstwaarschijnlijk wel een dunnere draad proberen.
    Tot die tijd zijn we meer dan dik tevreden over ons resultaat :D
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  20. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 13b
    Alle delen voor 2 vleugel sets van 4 meter zijn gesneden!
    Zie onderstaande foto.
    ELG 4.0 - 191.jpg
    Gisteren de cockpit voor in de mal door midden gezaagd en in de mal gelijmd. Dus volgende keer kunnen we de eerste rompschalen gaan maken.
    Zie onderstaande foto's.
    ELG 4.0 - 192.jpg ELG 4.0 - 193.jpg ELG 4.0 - 194.jpg
     
    Berrie en TheNorb vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina