Octura x447 & x447r op de zelos 36

Discussie in 'Speedboten' gestart door JP74, 30 jun 2020.

  1. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo ,

    Heeft er iemand ervaring met de Octura x447 & x447r op de zelos 36.

    Gegroet JP
     
  2. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Haarlem
    Volgens wat ik altijd heb begrepen zijn die echt een stuk te groot , tenminste als de orginele 3662 motoren met 2000 kv er nog in zitten .
    Al helemaal als je zoals ik begreep vanuit je andere topic hiermee op 6 S vaart wat eigenlijk al te veel van het goede is .
    Je zit dan onbelast op dik 44000 toeren dit zijn toerentallen voot SAW runs niet voor normaal varen .
     
  3. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank je wel , ik kom deze set ups allemaal tegen op you tube en zie en hoor allemaal geweldige verhalen . Maar als het mis gaat zetten ze dit vast niet op you tube
     
  4. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik zie ook dat vele de stock props aanbevelen maar dan geslepen en gebalanceerd , ken jij een adres waar ze dit doen?
     
  5. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Haarlem
    Octura zijn prima props alleen zou geen 47 mm nemen maar dichter in de buurt van de orginele maat dus 42 of 43 .
    En op 6 S zeker nog kleiner en dan nog is het op passen 2000 Kv motoren zijn eigenlijk voor 4 of 5 S .
    En hou er rekening mee dat deze meestal ruw verkocht worden
     
  6. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoe verklaar ik dit , dit moet dan toch helemaal verkeerd aflopen ?
     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi J,
    Klopt , dit soort dingen gebeuren dan vaker als je lief is.

    Ik zou voor safe gaan , proberen hem eventueel met hulp zo netjes mogelijk afgesteld te krijgen met goed geslepen props kom je ruim over de 100.

    Bij TFL-hobby.de heb je misschien een mooi tussenmaatje 43/44 als propupgrade.

    Gr Gerjan

    IMG-20191020-WA0029.jpeg
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @JP74 Tuurlijk kan dit. Alles kan. Maar hoe lang, hoe vaak?

    Props erop en gaan. Minuut vol gas en dan temperaturen meten. Dan weet je waar je staat.
     
  9. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt , ik zie dat je je koelslangen rechtstreeks verbonden heeft is dat beter ?
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kijk ff goed naar de foto! :rofl:
     
    JP74 vindt dit leuk.
  11. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Zit inderdaad het antwoord op mijn vraag in :rofl::rofl::rofl:
     
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    De Zelos van de foto is van een kennis.
    Meten is echt weten , de koellijnen zou ik liever per kant maken zodat je de combinatie van 1 esc en motor per kant apart kan meten , is een beetje lastig in deze opstelling ik snap het.
    Als je met meerdere gaat varen vaar je altijd rechtsom loopt de buitenste prop harder en zal daardoor verschillen in temperatuur en belasting per kant (accu,motor,esc) kunnen opleveren.
    Sommige liefhebbers wisselen om dit fenomeen zelfs de lipo,s om de 5a10 vaarten.
    Hoewel dat voor een twin boot zelf niet uit maakt , deze vaart even goed links om als rechts om.
    Nummer je lipoos , is een tip.
    Al met al word het dan wel serieus hoor

    Gr Ger Image.jpeg
     
  13. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt , beter serieus dan ik de boel in de fik zet !
     
  14. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Vind het wel jammer dat mij een prop word verkocht van 50 mm als upgrade onder het kopje voor de zelos 36 . Als ik dan de winkel mail dat de boel wel erg heet word krijg ik het antwoord : dan zet je de stocks er toch weer op :koud:
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ze verkopen het, maar weten er waarschijnlijk niet veel van. Props komen nauw.
    Ik zou eerst eens met de nwe accu’s proberen met de stock props. Wel balanceren! Scherp maken is stap 2.
    Dan een minuut vol gas en temperaturen meten.
    Eigenlijk is alles hierboven al gezegd.
    En stop op tijd! Als je normaal bv 8 minuten vaart (en dat sloopte blijkbaar je accu’s) dan nu 4 minuten varen. Stoppen en de accu’s thuis weer vol laden. Kijken hoeveel er weer bij gaat, dan kun je uitrekenen hoe lang je kunt varen om nog 20-30% capaciteit over te hebben.
    Die moeite moet je echt doen. Kost tijd, maar scheelt geld en ergernis.
    Succes! :thumbsup:
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  16. JP74

    JP74

    Lid geworden:
    7 jul 2019
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Amsterdam
    Thanks
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina