DA 100cc onder de 85DBa?? is dat mogelijk

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door dementor, 1 jul 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het ging toen om het berekenen van de tijdgewogen geluids"overlast" (dus niet de PIEK) en dan kan een bron wel slechts één bron zijn, maar dat ding vliegt alle richtingen uit, dus is een gemiddelde geluidswaarde in meerdere richtingen wel degelijk de waarde waar je op moet letten. Tenminste, voor ons wel. Want in de praktijk zijn er vaak meerdere toestellen in de lucht.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een heel waar woord.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee dit is maar een moment opname.

    Een groter gevaar voor een vereniging zijn de beleidsmakers van de gemeente waar een bestemmingsplanwijziging op handen is, waar niet over gecommuniceerd wordt naar de omgeving van de benadeelden en waarin de gemeente zich een sturende rol heeft toebedeeld heeft ipv de opvolgende rol.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo lang je een ander de schuld geeft hoef je er zelf niets aan te doen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nee, dat schuim heb je niet constructief nodig..
    ik heb meerdere toestellen gebouwd.. en bij meerdere heb ik veel scherpere bochten in de balsa zitten.
    ik maak zelfs mijn neuslijst van de vleugel met 1 plaat balsa.
    kwestie geduld, water en een beetje opspannen. en natuurlijk dun balsa pakken, met 5 mm gaat het je niet lukken.
    zit al meer dan 5 jaar goed, zonder scheuren, zonder barsten.

    vandaar mijn opmerking dat het schuim er puur zit voor resonantie uitdagingen.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    1 bron produceert nooit meer energie één kant op dan de energie die die kant op gaat.

    Als je aan de voorkant 100dB meet en aan de achterkant 100dB meet dan wordt dat in de meting geen 103, omdat het geluid aan de andere kant geen invloed heeft op tegenoverliggende geluid.
    Het zelfde als je aan beide zijkanten 50dB meet dan kan dat nooit 53 worden.
    Zelfs als van de 100dB een beetje mee komt in de meting van de 50dB,dan geeft de meter 50dB aan, omdat het beetje van de 100 er al bij de meting in zit.
    Dit is echt hogere wiskundige akoestische logica, met een vleugje natuurkunde.

    Modelfladder je naast een stilte/natuuurgebied, dan is het mijn meting.
    Modelfladder je in een stilte/natuurgebied dan prefereer ik jouw opgelegde methode als het er maar complex en ingewikkeld uit ziet.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik weet niet of je altijd op je eigen veld vliegt.
    Anders zou je misschien een afspraak kunnen maken om op jullie veld je vermogen terug te schroeven.
    Maar je moet daar dan niet mee gaan rommelen natuurlijk.
     
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Wat bij mijn twin DLE60cc heel goed werkt, met een beetje geluk volgens mij: een aluminium Heineken fles! De originele uitlaten (nauwelijks uitlaat te noemen) is 20mm in doorsnede en de Heineken fles heeft een opening van 20,4 mm. Dit kun je afdichten met teflon tape. 3 aluminium pijpjes met binnendiameter van 12mm als uitgang en je hebt nauwelijks weerstand qua doorstroming maar het dempt heel goed. Maar goed dat moet dan ook wel op de DA100 passen, geen idee. Bij mij komt de motor in een heli dus de dempers kunnen gewoon naar achteren wijzen
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2020
  9. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    een hoop reacties, maar eigenlijk weinig waar ik wat aan heb.

    de opmerking van zimmermann is een goeden en hier ga ik naar kijken. begrijp mij goed alle normaal heb ik ook goed spul in mijn modellen zitten. zoals ks, bmb, mtw ect. echter normaal lag de druk er niet zo op en was een db meer of minder niet zo erg.

    veder een mooi verhaal over het meten allemaal maar de meeting op iedere club lijkt mij het zelfde en komt ook van de knvvl volgens mij, dus hier lijkt mij weinig tot geen winst te behalen. het toerental terug draaien is degelijk een optie, maar inderdaad moet je dit dan wel getrouw iedere vlucht netjes doen. uit ervaring zit er altijd een redelijke sprong qua geluid in die laatste 2 tot 3 honderd rpm, dus mogelijk dat het afvlakken van de top net genoeg doet.

    waar ik eigenlijk naar opzoek was zijn mensen die de zelfde of gelijkwaardige motor onder die waarden hebben gekregen en hoe zij dat hebben gedaan!!
     
  10. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer

    mogelijk dat dit komt door het op toeren van de motor in een duik? ik had dit met een edge. deze was redelijk stil, maar kwam je van een redelijke hoogte aan gedoken met vol gas gingen de tippen van de prop snerpen. een heel tof geluid!!, maar op zeker over de grens... echter op de grond viel het allemaal reuzen mee met het geluid.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat mij opvalt bij deze motoren in vliegtuigen is het geluid van de inlaat, Bwaaap bwaaap, de uitlaat hoor je nauwelijks. Net als de bosmaaiers, je hoort alleen de inlaat. Zo een zuigend geluid. Filter erop ?
     
  12. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    dat heb ik ook wel is begrepen ja! het nadeel van de Da100 is dat die aan de onderkant zit en dus lastig de romp in te krijgen is om goed te dempen. er zijn wel haakse stuken voor de krijgen van bijvoorbeeld secraft, maar ik vraag me dan weer af wat voor nadelige gevolgen dat kan hebben voor het vermogen en of de betrouwbaarheid van het lopen van de motor.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als je het filterdeel goed inbouwt, zorgt dat hij groot genoeg is, en er niets klemt, heeft dit niets te maken met het wel of niet betrouwbaar lopen.
    er moet voldoende flow doorheen kunnen, het mag geen restrictie zijn.
    dat is het altijd wel enigszins, daarom moet er ook een wat groter filter op.
    zelfde als de 90 graden bocht, dat is ook een restrictie. maar wel overheen te komen.

    anderzijds.
    zolang dat motor wel de mogelijkheid heeft om makkelijk zijn lucht aan te zuigen, zou dit geen punt mogen zijn.
    al zal het best zichtbaar zijn in de afstelling. dat zal wat verlopen tov geen filter.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het is trouwens ook een moeilijk verhaal.
    je vraagt om mensen met een gelijkwaardige motor, maar eigenlijk is het dat geluidstechnisch nooit.
    je toestel is eigenlijk altijd wel anders, en de klankkast of specifieke opbouw is altijd anders.
    uitlaten zijn eigenlijk altijd wel anders. of de ophangen van de uitlaten in het frame.
    uitlaten buiten of in het frame
    ophanging motor.
    locatie carb (voor de inlaatgeluiden) is altijd wel een tik anders.
    vorm van de cowl

    status van inlopen.. blubberrijk, begin inloop = lage toeren, paar liter verder en afstellen en je zit zo een paar honderd toeren hoger.

    er zijn zo veel factoren...
    al heeft iemand een 100cc motor, en hij heeft hem onder de 85 decibel, het is nooit met zekerheid te zeggen dat exact die aanpassingen bij jou ook zorgen voor een geluid onder de 85.
    Heel veel is te winnen in de uitlaat en inlaat.
    passende en goede prop erop.

    en lullig gezegd, vanaf daar moet je gaan proberen..

    als het 1 dezer weken eindelijk eens goed weer is, zal ik mijn 70 cc twin eens meten.
    daar hangen ook goede uitlaten onder. maar verder geen speciale zaken gedaan, dus de inlaat is vrij, en hij hangt recht op het motorschot.
     
  15. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    tuurlijk dat is zeker waar, maar als meerderen zich melden dat het gelukt is en ze vrolijk rond vliegen is de kans een stuk aannemelijker dat het in dit geval ook lukt...
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het kan zeker lukken maar alles wat je wordt aangedragen wordt schiet je af.

    Motor op een hydromount al dan niet zelf gemaakt.
    De inlaat en uitlaat in de romp.
    Mijn voorkeur ging uit naar een aluminium resopijp omdat dit zachter is.
    3 of 4 blads prop.
    Zorg voor een laag toerental.
    Isoleer de verbinding tussen de romp en vleugel.
    Zorg dat je geen klankkast van zowel de romp als de vleugel maak.
    In mijn optiek moet het dan lukken.
    Maar als je een arf kist koop zal je over het algemeen erg veel moeten aanpassen.
    Daarom is electro lekker handig.
    Weinig gedoe en vliegen zonder zorgen.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2020
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beweer ik dat dan?
    Ik heb echt geen flauw idee waarom je deze kant uit gaat.
    Als een waarnemer op X afstand blootgesteld is gedurende langere tijd, aan een rondvliegend model, dan is die waarnemer, gemiddeld, blootgesteld aan geluid afgestraald vanaf alle mogelijke richtingen van het model. Dus is die waarnemer gemiddeld blootgesteld aan het gemiddelde wat tijdens die meting bepaald is.

    En daar kun je van alles van zeggen, maar ik heb gerust verschillen gezien van 5 a 6 dB tussen de verschillende metingen dus een gemiddelde zal ALTIJD lager zijn dan de piekwaarde. Als het dan in je geluidsrapportage staat, schiet je jezelf alleen maar in je voet door maar één meting te nemen, want om te beginnen wéét je niet eens of dat de hoogste, de laagste of bij benadering gelijk aan de gemiddelde waarde is.

    Kun je lekker eigenwijs over doen of de nu meermaals herhaalde denigrerende opmerking "als het er maar ingewikkeld uitziet", maar zo is het nu eenmaal: Een gemiddelde waarde is altijd lager dan de piekwaarde, en als "ingewikkeld" meehelpt om een ambtenaar het verhaal te laten geloven, dan des te beter...
     
  18. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb hellemaal niet alles afgeschoten... zou het nog is allemaal na lezen...

    Ja een hydro mount word lastig en zie ik weinig kans van slagen in. Het model word zwaarder en de lengte van de motor mount is gemaakt voor een da100/120, dus geeft hier ook gaan ruimten toe.

    Uitlaat in de romp 100% voorstander van, dus dat is advies 1 wat ik al niet in de wind sla.

    Inlaat in de romp. Daar had ik gewoon wat vragen over wat het mogelijk negatief effect hier van kan zijn met 90° bocht en of filter. Ik sla nog niks in de wind ik zoek nuttige info voor ik ergens aan begin.

    Isoleren van de ruimte tussen vleugel en romp daar kom ik zelf al mee... Ik gaf aan dit te doen met vilt... Dus weer iets wat niet in de wind geslagen word.

    Zo kan ik wel doorgaan.

    Over electro kan ik kort zijn dat word hem niet... juist veel te veel gedoe zoals opslag van accu's ( die in mij. Optiek gevaarlijker kunnen zijn dan een kan met 5 liter benzine), alles wat mis kan gaan met regelaars zeker als je stromen van 150A gaat treken, gewicht op de verkeerd plek, ect. Electro is niet handig voor dit soort modelen.
     
  19. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Hier
    Er moet vast nog wel wat terug te vinden zijn over de wedstrijd Xtra van Dennis v.d. Tooren van hobbyin.
    Allemaal praktische tips had hij toen die zeer goed werkten.
    Dus effe googelen en je hebt bruikbare info, en geen geneuzel over metingen en/of hoe te meten.
    Lange uitlaat bochten, groot koppel bij laag toeren dus en daardoor een grote propeller, zelfs meer dan 2 bladige propellers gebruikte hij op zijn wedstrijd kisten.
    Inlaat carburateur vanuit de romp en de motor op hydromount gemonteerd met schokdempers.
    Zover ik mij het nog kan herinneren.
    Slimme kerel die Dennis.
    Succes.
     
  20. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer

    thanks ik ga zoeken!
     

Deel Deze Pagina