DA 100cc onder de 85DBa?? is dat mogelijk

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door dementor, 1 jul 2020.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Dennis gebruikte in de Xtra 2000 4 rubbers waar de motor aan bevestigd was en een schokdemper.
    De 4 standaard rubbers waren om de trillingen van de motor te isoleren van de romp. De schokdemper was om het trillen / schudden van de motor tegen te gaan. Dennis had het zelf gemaakt, kun je zo kopieren voor een grotere motor. Uitlaat van de Xtra zat in de romp om ook hier geluid te reduceren.

    Het toerental van een DA 100 ligt veel lager dan de motor die Dennis gebruikte. Hierdoor zijn de trillingen / resonanties anders en moet je een andere hardheid van de rubbers toepassen. Het beste is even een testbokje te maken. Kun je goed zien hoeveel de motor beweegd en hoe dit zich verhoudt tot het geluid.

    85dB moet je kunnen halen, zal niet makkelijk zijn maar is mogelijk. Het motortoerental is ca 6000 - 7000 toeren. Goede prop kiezen.

    Succes en grt ,

    Arnoud.
     
  2. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    ik ga er is naar kijken. de verkeerden demper en rubber combo kan het ook erger maken, dus dat kan een flink experiment worden om iets werkbaars te krijgen wat ook daadwerkelijk werkt.

    op dit moment zou ik het dus ook als eerst zonder proberen.

    maar geen mensen met ervaringen van hun vergelijkbare motoren en hun club meting?
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb niet zo'n grote motor op de kistjes maar zie wel af en toe getalletjes voorbij flitsen van niet op de bok metingen.
    Krumscheid ff klikken produceert ook uitlaat potjes.
    En Pefa ff klikken doet dat ook.
    Het motortje wat je hebt, is een 2 takt, dus dan kun je wat rommelen met de resonantie om het toerental naar beneden te brengen, met behoud van het koppel.
    Waardoor er een grotere lepel met meer spoed op kan.

    De motor van Dennis was een 26cc met resonantie pijp.

    Inlaat/uitlaat, alles in de romp.
    Die max 85dB(a) is te doen.

    Maar officiële op de bok metingen. ja het wordt weer eens een keertje tijd om de achterstand in te halen.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
  5. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Die adviezen had ik destijds ook gebruikt voor mijn benzine motor.
    Dat is dus ook eigenlijk allemaal in mijn rijtje te vinden.
    Hydromount scheelde uit mijn hoofd gezegd ongeveer 3 db.
    Zelf een kist bouwen is eigenlijk het beste.
    Dan hoef je niet bijvoorbeeld de neus van een arf kist te zagen.
    Vaak is een arf kist moeilijker stil te krijgen.
    Even een idee, ik heb destijds zelf een hydromount gemaakt die niet voor het motorschot zat, maar er achter.
    Dan komt je motor dus niet naar voren.
    Als je wil kan ik je daarvan foto's mailen.
    Er stond een 3 w 75 cc op
    De kosten waren 20 euro.
    Ik gebruikte ipv olie dempers ook rubbers.
    De rubbers had ik uit de auto industrie 3 euro per stuk.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2020
  7. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik laat de hydro mount voor wat het is. Probeer het gewenste resultaat eerst te hallen door middel van goeden dempers ect.

    Wat betreft het zelf bouwen van een kist denk ik dat ik en weinig mensen dit beter kunnen dan carf.

    Een hout model zal nooit even sterk en licht zijn als een voll glas model vooral de combi sterk en licht word in hout heel lastig. Daarbij komt dat de levens duur van een glas model velle malen langer is dan hout. Hout klappert na een paar jaar uit elkaar, maar dat is wat ik zelf ondervonden heb.

    Tuurlijk is zelf bouwen in gfk mogelijk, maar de investering in een mallen set voor zo'n model is ongelofelijk duur.

    Dus ik zet toch stevige vraag tekens bij je bewering.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb me vergist.
    Ik had het idee dat je een arf houtbouw ging kopen.
    Dan heb je inderdaad gelijk.

    Ik denk dat je het zonder hydromount niet gaat lukken.
    Al laat ik me graag verrassen.
    Er is nog een mogelijkheid om iets te winnen.
    Ik heb een keer een soort servo rubber nagemaakt in het groot.
    Daar de motor mee vast gezet.
    De bout door de motor.
    Dan een stalen ring, dan een slang daar overheen een rubber ring, (dus tegen de stalen ring) dan doet het motorschot, dan weer een rubber ring, dan de slang op die lengte afsnijden, dan weer een stalen ring, dan er moer en als laatste nog een borg moer.
    Dan heeft hij iets ruimte.
    Misschien is dat een idee.
     
  9. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer

    Zoiets als dit?

    http://www.secraft.net/m/view.php?number=1254
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat lijkt er wel op ja
    Maar ik maakte het gewoon zelf.
    Slang kan je overal kopen.
    Ik gebruikte als rubber ringen kraanleertjes geloof ik.
    Je moet de moeren niet al te vast draaien want dan werkt het niet meer.
    Maar ik denk dat het, het proberen waard is.
    Alle beetjes helpen.
    Ik zou als je een gfk romp heb ook proberen halverwege tussen de vleugel en het stabilo een dun schuim spant te maken.(Misschien eerst klem om te kijken of het werkt)
    Dat absorbeert ook weer wat geluid denk ik.
    Je moet met lichte materialen wat proberen.
    Ik gebruikte tussen de romp en de vleugel glas band.
    Dat is er in zwart grijs en wit en in verschillende diktes.

    Nog even 1 ding als je een grote prop gaat gebruiken lijkt me 3d vliegen lastiger omdat de motor wat slomer reageert.(althans dat denk ik)
    Maar ik heb hier geen ervaring mee anderen wellicht wel.

    Ik had trouwens vroeger een aluminium ks lange pijp.
    Ik had het idee dat het materiaal van de pijp ook een positieve invloed had.
    Je ziet wel ik probeer wel met je mee te denken;)
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik durf ook wel hardop mee te denken en geen zij spoortje in te slaan.

    ipv veel zelf experimenteren kan de vraag ook bij de leverancier neer gelegd worden.
    Maar dan moet dat geen dozenschuiver zijn.

    Zo'n reuze servo rubber is er ook in een kant en klaar variant. >ff klikken<
    Voor een 10tje ex porto wordt dat opgestuurd.

    Onze clubleden hebben zo hun adresjes voor de spulletjes.

    Maar het is een flinke uitdaging, makkelijker is het om met een kleinere spanwijdte te vliegen en dito kleinere motor.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Verdorie ja, daar haal ik ook bijna altijd het rubber spul vandaan.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De fabrikant waar ik mijn Nemesis F1 gekocht heb (AirCRace)zei dat een rubber ophanging juist voor meer herrie kon zorgen.
    Mijn 150cc was dus direct op het motorschot bevestigt en zo deed ie dat bij alle modellen.
    Zelf bij kleinere modellen heb ik gemerkt dat ophanging in rubbers niets uitmaakte of zelfs meer herrie ging maken.
    Aanzuigen uit de romp en een goede uitlaat en prop zijn het belangrijkst alhoewel ik nooit een 100cc model gezien heb dat onder 85 dBA bleef.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alleen als er zoveel beweging in het geheel zit dat onderdelen elkaar gaan raken. Mijn Saphir doet dat een beetje rond stationair, maar word (in de lucht, als de prop niet overtrokken is) op toeren prettig stil.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee er komen geen onderdelen tegen elkaar en de uitlaat hing ook aan een rubber.
    En ik heb het wel vaker gehoord en gelezen dat een starre ophanging stiller is.
    Air C Race gebruikte altijd boxermotoren die zullen wel stiller zijn dan een 100cc stampertje.
    Maar altijd star op het motorspant.
    Ik zou even contact opnemen met de leverancier van de DA motoren, Toni Clark.
    Die heeft altijd wel handige tips.

    GJ
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je een Boxer in rubbers ophangt, weet je ook niet helemaal waar je mee bezig bent, want dat is onnodig. Helpt inderdaad ook niks, en dan gaat de propschijf zwabberen, en dat maakt inderdaad een hééél klein beetje meer herrie. Niet veel, maar net genoeg om meetbaar te zijn.
     
  18. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een DA 100 is een boxer! Geen stamper...


     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zullen rubbers minder effect hebben, schat ik zo in.
     
  20. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gezien het model vrijwel zeker bij aerobertics vandaan gaat komen even contact met hun gehad. Ook in België worden de regels qua geluid vrij streng, dus ik vermoede dat zij ook wel wat ervaring hadden met de Da 100 en geluid.

    Hun antwoord op de vraag de da100 onder de 85DBa te krijgen was

    "DA100 met een 25x12S 3blad van Mejzlik en MTW dempers is de stilste combinatie

    Dat zou moeten lukken, maar hangt ook altijd een beetje af vd romp zelf

    Eventueel in inlaattrechter kan ook nog helpen"
     

Deel Deze Pagina