IOM 'Slice' in red cedar

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 3 feb 2020.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    gisteren de gangboorden en het voordek passend gemaakt. later de gangboorden in de epoxy gezet, met een smal reepje glasvezel over de rand heen. Geeft wat 'botsbestendigheid'. voordek past mooi, al zeg ik het zelf.
    vandaag hopelijk de flens van 0,8mm triplex onder het gangboord plakken. daar worden voor- en achterdek dan op gelijmd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ard, wim bakker en Bert V vinden dit leuk.
  2. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben nieuw in dit wereldje en heb 'blanco' een rg65 Goth gebouwd. Daarbij de bulb netjes in het hart van de vin geplaatst (massa). Gaat de boot niet raar reageren als het gewicht uit het centrum van de vin hangt?

    Hay, eindelijk de tijd genomen je bouwverslag eens helemaal te lezen. Snap nu hoe het er zo fraai uit kan zien.
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ha, leuk Hans. Ja, het wordt wel aardig denk ik
    De bulb kun je iets schuiven zonder dat de torsie te gekke dingen gaat doen. sommige ontwerpers denken zelfs dat een klein beetje torsie in de vin een lift effect heeft. Met de moderne inzichten in de IOM (vin en mast vrij ver naar achter en relatief veel volume voorin) ontkom je er bijna niet aan om de bulb met zijn zwaartepunt iets naar voren te schuiven. Anders gaat je schip achterover hellen. tot nu toe lijkt dat in ieder geval niet langzamer te zijn.
     
  4. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Dan zal ik die vin, die ik voor je als oefening wilde maken, dus ook nog voldoende torsiestijf moeten zien te krijgen.
    En als we het er toch over hebben, wat zijn de afmetingen?
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dat is nog eens een mooie oefening!!!
    meestal zijn ze 6-7% en een mooie smalle (waar ik grote interesse in heb) is boven 8 cm en onder 6. Dan heb je een dikte van 5-6 mm boven en 4-5 mm onder. De totale lengte is rond de 43-44 cm, waarvan ongeveer 2 cm in de kiel verdwijnen en 7-8 in de kielkast. De totale diepgang mag max 42 cm zijn. hiervan is max 6 cm romp (maar daarin loopt de vin door) en de onderste 3-4 cm zijn bulb (afhankelijk van het model van de bulb) dan heb je ongeveer 32 cm aan kielvin als exposed oppervlak. het stuk dat de romp in gaat is vaak wat versmald, maar dat is niet noodzakelijk. de foto is van de vin die ik net pas heb gemaakt voor mijn ellipsis. de koelbout aan de onderkant zit vrij ver voorin de vin, maar gaat door het zwaartepunt van de bulb. dat ligt dus vóór het midden van de kielvin, zelfs voor het punt van maximale camber. toch valt de torsie enorm mee. de vin is er stijf genoeg voor om dat op te vangen. Bij het lamineren wordt daarom vaak longitudinaal carbon gecombineerd met diagonaal carbon.
    Ik ben erg benieuwd Hans!!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Hay
    Zijn er nog vorderingen in het bouwproces?
     
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Hoi Wim,
    De Slice heeft even stil gelegen. Heb toch nog wel een en ander moeten doen aan de tuigjes voor de Ellipsis, en ben nu ook druk met het maken van carbon masten en gieken voor mijn Marblehead. Ook is het 'gewone werk" inmiddels weer opgestart, zodat de modelbouw iets minder tijd toebedeeld krijgt.
    Maar het komt zeker goed met die Slice!
     
  8. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Vergeet je niet te zeilen....
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dat is ook wel een van de redenen Hans o_O
     
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Keuzes maken.......
     
  11. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Of wekelijks (?) een vast tijdstip in je agenda zetten. Voorkomt keuzes
     
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Zo, ben weer begonnen!
    Eerst het hok maar eens opgeruimd, want dat begon echt nodig te worden. Vervolgens mijn uitlijn-jig nog wat aangepast en een mooi statief voor mijn laser gescoord op marktplaats.
    Ik had al een kielkast gemaakt, maar die was voor mijn gevoel nog niet dik/sterk genoeg. daar dus nog een paar laagjes 50g doek aan toegevoegd. vervolgens de sleuf voor de kielvin in de romp gemaakt (ik blijf het eng vinden). meteen het gat voor de roerkoning geboord. dat ligt dan mooi op dezelfde centrale (laser) lijn. Ik heb nu een boutje door dat roergat en dit gaat weer door het hulpstuk voor de roer-uitlijning. daarmee staat de romp mooi gefixeerd op de jig. Dat maakt het weer gemakkelijker om de kielvin precies in het midden uit te lijnen. Daarna vast gezet met dikke epoxy, en nu vooral 24 uur niet aan komen. Dit is in mijn ogen een van de belangrijkste acties in de bouw. als die kiel er niet exact onder zit, krijg je nooit een mooi vaargedrag.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooi dat je het weer opgepakt hebt Hay!
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Zo, weer ff 'bijpraten'. In de corona tijd toch niet helemaal stil gezeten. Het 'interieur' gemaakt en het dek pas gemaakt. diverse doorvoeren etc. gemaakt en geplaatst. Enkele valkuilen van mijn vorige IOM vermeden, en diverse moertjes onder dek met epoxylijm vast gezet, zodat het beslag (o.a. wandputtings) er later probleemloos op gedraaid kan worden. Bij deze boot zit in principe alles achterin en heb ik geen luik in het voordek nodig. ik heb wel een alu buisje onder het voordek gelijmd, met beide openingen in het bulkhead. daar gaat straks het siliconen elastiek doorheen lopen, om de schoot op spanning te houden. Ook heb ik dit keer geen verbinding tussen de romp en de aangrijpen van de fok-swivel gemaakt. de constructie is daar zo stijf, dat dit in mijn ogen niets toevoegt, behalve gewicht. om alles goed aan te laten sluiten heb ik een paar kleine nokjes gelijmd, waar de spiegel later tegen aan valt, zodat ik die er mooi in kan zetten als het dek eenmaal vast zit. door de spiegelopening kan ik het verlijmen van het dek goed controleren. de volgorde is dus: achterdek; voordek; spiegel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  15. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    nog wat plaatjes van o.a. de montage van de mastdrukker; het maken van wat contragewichtjes voor de fokkebomen en nog een laag epoxy en weer schuren en afplakken voor het wit spuiten. Intussen wordt het gewicht natuurlijk nauwgezet in de gaten gehouden. ik kom op 100-130g correctie uit, dus ik heb alvast 100g aan de voorkant van de mastkoker gelijmd, voor het voordek er op ging. daar kom ik dus niet meer bij, tenzij ik alsnog een gat in het voordek ga zagen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ard, Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ook met de tuigjes en de appendices begonnen. Ik had van een vriend een 'mislukt' RG65 vinnetje gekregen. op maat gemaakt en een carbon roerkoning er in gelijmd; zie daar een stijf en heel licht roertje. Verder onder vacuum een carbon laminaat gemaakt van 2x 200g diagonaal keper en 1x 100g unidirectioneel. dit gebogen en verlijmd over twee 4 mm carbon tubes, en dat werd een heel aardige lichte vin. Omdat de onderkant altijd in de bulb steekt, is het in mijn ogen onzinnig om deze op die plek zo licht te maken; dus ik heb de onderste 4 cm van de vin met lood gevuld. De vin weegt 65g, en er zit nu 40g lood onderin. Op die manier kwam ik precies goed uit met een loden bulb die iets te licht was uitgevallen. De bulb ook mooi rond gemaakt en in de epoxy gezet.
    inmiddels het achterdek wit gespoten en weer geschuurd. gisteren alles in de 2K blanke lak gespoten.
    nu laten harden en dan weer schuren en polijsten. 1200, 1500 en 2000 waterproof. dan 4800 polijstpasta en tot slot 12000 polijstpasta.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V, Ard en Zeiler vinden dit leuk.
  17. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    bij het maken van de tuigjes had ik het idee om de reguleerlijn van het achterlijk van de fok op spanning te houden met een siliconen elastiek dat in de fokkeboom zit, en dus niet als dubbeling omhoog loopt. eens kijken hoe dit werkt!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V en Zeiler vinden dit leuk.
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Wat laat je een mooie plaatjes zien Hay, je bouwstandaard ligt hoog! Veel plezier met de verdere afbouw!
     
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Nou, Crispijn, jouw bouwstandaard bij de stoomsloep is anders ook van wereldklasse!!
    Overigens wel heel leuk om de verschillen in stijl te zien. We zijn allebei best precies, maar jij pakt alles heel gestructureerd aan, rekent het uit en maakt een hulpmiddel om het precies te kunnen maken. Ik heb daar veel bewondering voor, want ik ben meer 'free-hand' en doe veel op het oog en uit de hand en doe mijn metingen 'along the way'. Op beide manieren kun je blijkbaar veel modelbouwplezier maken, om Willum maar eens te citeren.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  20. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Hay, ziet er prachtig uit, ruim boven de standaard die ik aanhoud voor de afwerking. Ik wil altijd zo snel mogelijk zeilen. Even over de kiel, ik heb ook op deze wijze kielen/vinnen gemaakt met wisselend resultaat. Mijn vraag is hoe je weet of dit het juiste profiel is? Ik heb ook de kiel van een Dragonforce als mal gebruikt, maar ook daarover heb ik mijn twijfels. Bij commerciële kielen wordt ook geen referentie gemaakt of deze kiel wel het juiste profiel heeft. Dun en stijf is goed zegt men. Als ik kijk naar foil vinnen of vliegtuig vleugels en vergelijk met RC zeilboot vinnen zie ik een aardig verschil. Ben aan het experimenteren met kielen uit een 3D geprinte mal. Maar ik heb nog niet het juiste profiel en een 3d printer wil natuurlijk ook niet echt meewerken. Bij een RG 65 is meer dan de helft van de laterale weerstand afkomstig van de kiel. (als je niet te schuin gaat), en een kiel staat eigenlijk nooit parallel aan de vaarrichting, dus dikte lijkt mij minder relevant dan een juist profiel. Of juist niet omdat bij deze lage snelheden een goed profiel niet echt helpt en een dikke kiel remt.
     

Deel Deze Pagina