Laser arrow v1

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door serge pot, 16 jan 2020.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Die waren van het type bmi, nog bij rc wings vandaan. Graupner Enn Robbe hebben dezelfde geleverd.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toevallig een plaatje? Want dat zegt me niet zoveel (al denk ik dat dat ook betekent dat ik ze niet heb... :D)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik neem aan dat het gewoon zo'n zwarte schakelaar is met aan de ene kant 2 stekkers en aan de andere kant 1 stekker.
    Voor zover ik weet staat daar ook geen merk op.
    De (goede) Robbe schakelaars hadden volgens mij vergulde contacten, ik heb zomaar het vermoeden dat de BMI (Belgische Model Industrie) dat niet hadden.

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, die... Die gebruik ik al hééééél lang niet meer, minstens 20 jaar niet meer, wegens een hoop ellende.
    Tot aan de ondergang van Robbe de Robbe Safety Switch gebruikt (bij mij met 100% betrouwbaarheid) en daarna de RcExl switch met ingebouwde laadstekker
    https://www.justengines.co.uk/shop/...ion-accessories/on-off-switch/?v=796834e7a283
    volgens mij is dat dezelfde als deze van Hobby In: https://hobbyin.nl/product/futaba-schakelaar-2/
    Daar heb ik nu zo'n 4 a 5 jaar ervaring, tot nog toe ook 100%, maar ik weet niet of die ook een uitvalbeveiligingsschakeling heeft zoals die Robbe Safety Switch.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    GJ: Waar jij aan refereert was de ontvanger in een BigLift, meer dan 20 jaar geleden. Een Robbe/Futaba R118. Die was trouwens niet nieuw.
    Inderdaad pootje waar de + opgestoken werd was losgekomen van de printplaat. Waardoor het model na een overshoot niet meer bestuurbaar was.
    Wist je dat een Zenoah ZG22 heel lang draait op een 750ml tank? :):)

    Schakelaars: nadat ik ooit een Hobbyking schakelaar opengemaakt had, direct besloten die nooit in een vliegtuig te gebruiken.
    De goede merkschakelaars hebben een dubbel-schuifcontact. Dat klemt goed en is in zekere mate zelfreinigend (vuil wordt eraf geschoven).
    De Hobbyking schakelaars werken met een balletje, wat door een veertje op het contactpunt gedrukt wordt. Een klein contactvlak, gevoelig voor inbranding en maar matig contact. Rommel die niet in een vliegtuig hoort in ieder geval.

    In de F5B Modellen gebruik ik de 3-seconden magneet schakelaars van https://www.practicalrc.com/ . Altijd een zeker contact.
    En in de 3-seconden versie gaan ze pas uit als ze 3 seconden lang een magneet zien op het goede plekje, een extra veiligheid tegen een korte magnetische storing door een motor of veld om de bedrading
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de Big Lift langs de A9...
    Ik dacht dat die ontvanger nieuw was, maar hoe dan ook, het mag sowiezo niet gebeuren dat een pootje losgaat.
    En stekkertjes van Hobbyking is ook niet een goed idee, beter gewoon doorsolderen.
    In mijn F5B modellen had ik altijd een aan/uit schakelaar van Graupner of Robbe, die magneetschakelaars is iets van de laatste jaren.
    Maar bij een electrokist heb je amper trillingen, anders dan een brandstofkist.

    GJ
     

Deel Deze Pagina