alles vanaf 7 kanalen. verder is het maar net wat je wil gaan doen, wat je wilt, wat je budget is. ook telt mee of je al kunt vliegen. of dat je nog les moet krijgen. moet je les krijgen, is het handig jouw zender af te stemmen op de instructeur van de club. een heli heeft normaal maar 6 kanalen nodig. ga je voor een methanol motor, is een governor een optie, dan heb je 1 kanaal extra ga je los met een inklapbaar landingsgestel, schakelbare verlichting, kannonnen schakelbaar.. dan is ieder ding 1 kanaal extra.
Daar valt wel wat van te zeggen, want het aantal kanalen is natuurlijk volkomen afhankelijk van de uitrusting, en je kunt een Airwolf, met wat compromissen al met 5 kanalen vliegen als je afziet van een vanaf de zender instelbare gyro, bijvoorbeeld, en ook een governor hoeft echt geen extra kanaal in beslag te nemen: mijn governors voor brandstof staan allemaal in "stick-switch mode" waarmee bij het inschakelen van de idle-up de governor vanzelf actief wordt en blijft totdat je idle up uitschakelt en de stik terug trekt. Als je echt helemaal terug gaat naar het stenen tijdperk, dan kun je zo'n ding ook nog wel met vier kanalen vliegen, ik heb de eerste 6 jaar dat ik heli vloog niet anders gedaan. Niet dat ik dat aanraad (dat doe ik dus absoluut NIET), maar het KAN wel... Dat zijn keuzes die een mens moet maken. Persoonlijk zou ik als ik kanalen te kort kwam, als allereerste die gyro-gevoeligheid opgeven, die functie gebruik je letterlijk uitsluitend in de invlieg-fase, daarna heb je een waarde vastgesteld, en levert de afstelmogelijkheid vanaf de zender geen enkel voordeel meer op.
ok.. maar, in de regel, zijn de zenders vanaf 7 kanalen ook wat gebruiksvriendelijker qua menu's. ook worden de instelbare functies voor heli's dan een stuk uitgebreider. tegenwoordig met de stabilisaties zie je weer dat je effectief maar 5 kanalen uitstuurt.. en dat gevoeligheid aan boord van de stabilisatie wordt ingesteld. dus inderdaad, het kan met minder dan 6 kanalen.. maar naar mijn mening maak je het jezelf dan eigenlijk onnodig moeilijk.
In principe wel, aan de andere kant: wat is er mis met "old skool flying"? Ik heb er nu al bijna 38 jaar een hoop lol van...
mijn eigen vliegstijl daar is natuurlijk een hoop mis mee maar ik wil graag de staartgain kunnen wisselen met mijn toerental mee. ik heb 2 idle up standen, en gebruik ze ook wel eens. en bij mij hangt er toch al een vonkendoos onder, dan maakt dat ene draadje ook niet meer uit