Prop voor Rotomax 150 cc motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 7 jul 2020.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik kocht tweedehands een toestel met een Hobbyking Rotomax 150 cc motor op. Er zat ook een 28/12 3 blad prop bij. Ik vrees een beetje dat die prop wat van het goede teveel is, maar vind nergens aanwijzingen over welke prop aangeraden is. Iemand ervaring met deze motor op 12 s of 14s en die weet hoeveel amp die dan trekt?

    Amps zijn vermoedelijke dermate hoog dat mijn 140 Amp wattmeter die ik er tussen kan hangen, waarschijnlijk niet meer gelukkig gaat zijn. Ik verwacht > 190 Amps....
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op 12S ruim boven de 200A.
    Met dezelfde maat 2 blads 170A

    GJ
     
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Dankjewel voor je antwoord.

    Is dat een waarde die je gemeten hebt of doorgerekend op bijvoorbeeld op ecalc..

    170 amps is ok. Weet je toevallig ook wat bijv 27/12 of 26/12 zou doen en wat 14 s zou doen?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het berekend.
    27/12 op 12S
    Current: 146.87 A
    Voltage: 41.11 V
    Revolutions*: 5711 rpm
    electric Power: 6037.8 W
    mech. Power: 5455.3 W

    26/12 op 12S
    Current: 130.83 A
    Voltage: 41.47 V
    Revolutions*: 5793 rpm
    electric Power: 5425.6 W
    mech. Power: 4891.2 W

    27/12 op 14S
    Current: 187.88 A
    Voltage: 46.92 V
    Revolutions*: 6480 rpm
    electric Power: 8814.3 W
    mech. Power: 7974.6 W

    26/12 op 14S
    Current: 168.12 A
    Voltage: 47.43 V
    Revolutions*: 6591 rpm
    electric Power: 7973.6 W
    mech. Power: 7209.5 W

    GJ
     
  5. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Super. Een hele dikke merci!
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kan er een paar procentjes naast zitten maar het is een goede indicatie.
    Als prop heb ik een APC-E ingevoerd en 6000 mAh cellen.

    GJ
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  7. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Heb nu 14s 8000 pack erbij. Thuis nog een heleboel 6s5000 die eventueel in 2s2p kunnrn. Verschil in gewicht +-300 gram en packs op zwaartepunt. Ga vermoedelijk 12s 10000 slepen dan als er veel kleinere slepen moeten gebeuren en 14s 8000 als de monsters komen;-) telkens met 27/12....
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    let wel ff op met losse pakketten zomaar bundelen:
    als de twee pakketten qua staat (1 nieuw, 1 van 5 jaar geleden bijvoorbeeld) ver uit elkaar liggen, kan het zijn dat je halverwege de vliegtimer opeens 1 accu leeg hebt.
    wat, als je dit niet door hebt, voor spannende situaties kan zorgen.

    naar mijn idee zul je dus de beide accu's onderling moeten meten, telemetrie.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat voor kist ga je mee slepen?
    Gerben heeft een Sig Rascal die echt alles van de grond af kan sleuren, zelfs een ruim 20 kilo acrozwever.
    En die heeft een veel kleinere motor en veel minder spanning.
    Bertus trok met zijn Piper ook vrij veel omhoog met een kleine motor maar wel met een goede combinatie.
    Stromen van boven 100A heb je niks aan, dan kan je 1 sleepje doen op een pakket.
    Bertus en Gerben deden er 3-4 makkelijk op 1 pakket naar ik meen 300 meter hoogte.

    GJ
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik had een 50 cc rotomax
    Ik wil er ook bij opmerken dat bij mij de gegevens niet klopten.
    Uit mijn hoofd gezegd gaven ze die 172 kv maar hij was 192 kv.
    Het aantal mannetje klopten ook niet.
    Ik kon er met gemak 15 kilo mee slepen.
    En kan dit ook een hele middag achter elkaar doen.
    Ik gebruikte 5 pakketten en 4 laders.
    12 s 8000 mah.
    Ik heb mijn uiterste best gedaan om de accu's leeg te trekken maar dat is me nooit gelukt.
    Met 4 pakketten en 3 laders zou het ook nog niet gelukt zijn trouwens.
    Ik laadde ze op het veld als 6s 2p op.
    De accu's zaten wel op 1 slede dus de accu's bleven altijd bij elkaar.
    Ik gebruikte wel altijd de balanceer kabel.
    Op het veld koppelde je dan cel 1 van beide pakketten tegelijk.
    Thuis deed ik dat appart.
    Ik gebruikte altijd goedkope accu's van hobbyking.
    Ontladen deed ik nooit verder dan 25 %
    Opladen deed ik tot 4.15 volt per cel.
    Na 4 jaar waren de accu's nog perfect.

    Ik zo niet te hoog gaan zitten met de Amperes.
    Het heeft niet zo veel zin en alles wordt warm.
    Je moet ook bedenken dat je met electro veel meer power heb als met benzine.
    Ik sleepte met mijn 50 cc rotomax meer omhoog als mijn broer met een 3w 75 cc.
    Ik denk dat je met die 150 cc mee omhoog sleept als een 200 cc benzine motor.

    Ik weet niet hoeveel ervaring je heb met dit soort geweld.
    Ik raad je dringend aan super voorzichtig te zijn want ik vond 50 cc al bruut.
    Ik had aan de buitenkant een doorlus stekker gemaakt.
    Want een vinger tegen de gasknuppel en hij gaat er vandoor.
    Ik moest dus altijd eerst de stekker er in steken.
    Dat deed ik altijd als ik achter de vleugel stond en hem goed vast had.

    Ja ik had ook een schakelaar op de zender als beveiliging.
    Tot het een keertje mis ging.
    Daarna de stekker dat werkte super.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2020
  11. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Is een 3 meter Swiss trainer. Buiten ook onderbreking van de stroom om accidenten te vermijden. Regelaar 300 Amp. Wil ergens in de buurt van 120 cc of zo uitkomen. Meeste zwevers om te slepen tussen 6 en 15 kg. Ook eentje van 25 kg, maar doe ik overlaten aan een collega met een zdz 195 cc. Zou het wat sneu vinden om motor en regelaar niet te gebruiken. Kan misschien. Nog wel wat lager met de amps met een kleinere prop....
     
  12. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    De packs zijn mooi gematched met elkaar en worden vaste koppeltjes...
     
  13. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ook wel benieuwd naar die setup van Gerben trouwens....
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat moet je hem even een PBtje sturen.
    Voor zover ik weet is het een Neumotor binnenloper met een vertraging.
    Zeer efficient.
    Mijn bescheiden kennis over slepen is dat je een bepaalde snelheid moet kunnen halen en die 120cc matchen dat is niet zo moeilijk op electro.
    Als ik kijk naar een DLE 120, die levert een statische thrust (wat is het nederlandse woord eigenlijk) van 9,5 kilo
    Dus als je hem volgas op de grond laat draaien en er dan een veerunster aanhangt dan zie je 9,5 kilo trekkracht, misschien 10 op zeeniveau.
    Static Thrust: 20.9 lb (9.5 kg) 328 feet altitude
    18.7 lb (8.5 kg) 1,800 feet altitude

    Pak ik dan een Rotomax 50 zoals Bertus had, op 12S met een 19x12 prop dan zit ik daar al boven
    avail.Thrust @ 0 km/h: 10738 g

    Maar neem ik jouw motor, de 150, met een Fiala E 24x12 dan kom ik op:
    avail.Thrust @ 0 km/h: 16184 g
    En nog veel mooier
    Current: 99.68 A
    Voltage: 42.65 V
    Revolutions*: 6021 rpm
    electric Power: 4251.1 W
    mech. Power: 3784.0 W

    En dat alles bij een 120 km/u.
    Als je wat harder wilt kan je een 24x14 nemen
    Dan ga je naar 140 km/u

    Je moet niet kijken naar brandstofmotoren, die zijn zeer beperkt.
    Een electromotor is veel efficienter en flexibeler in de powerband.
    Ook al staat er dan bij de DLE120 dat ie 12PK levert, je krijgt 12PK waar je niks aan hebt.

    GJ
     
  15. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Even gekeken. 26/12 inmiddels besteld. Heb wel een 23/10 en een 25/10 liggen....
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een 10" pitch levert een te lage snelheid op voor acro zwevers.
    Een ASW gaat prima maar een Fox of Swift wordt lastiger.

    GJ
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou inderdaad naar de 140 km/U gaan.
    Je heb straks een mooie sleepkist.
    Ik heb hem te koop zien staan .
    Ik gebruikte een fiala prop.
    Deze zijn erg goed.
    Ik weet niet of ze die ook in die grote maten hebben.
    De zwaarste kist die ik van de grond kreeg woog 28 kg. Rom 10 meter span
    Gewoon even getest en toen we los waren koppelde we los want de wind stond dwars op het veld.
    Electro is niet te vergelijken met die benzine pruttelaars.
    Je moet wel de koeling goed op orde hebben.
    Ik kan er je veel over vertellen als je dat wil.
    Ook over hoe ik met de accu's omging.
    Ik wilde destijds het eens helemaal anders doen.
    Niet alles van een gerenommeerd merk maar alles van hobbyking.
    Dit pakte verrassend goed uit.
    Alleen de regelaar heb ik via Gert Jan gekocht.
    Zover ik me kan herinneren heb ik nooit ergens storing mee gehad.
    Zorg dat je snel en makkelijk accu's kan wisselen.
    Ik kon via telemetrie ook precies die hoeveel energie ik uit mijn accu's getrokken had.
    Dit is erg veilig en behoud je accu's.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Niet zoveel acro zwevers op de club. Meestal oldtimers. Modernste ash26 en ventus 2.... Maar probeer een x12 te pakken te krijgen....

    Je zou ook kunnen redeneren dat je niet alle kracht nodig hebt en dat je bijv halve 'gas' zou kunnen slepen, maar mogelijk te belastend voor de regelaar?
     
  19. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Als ik onder 14s en 150 Amp blijf kan ik zowel de totale ampdraw als de individuele spanning van de cellen monitoren. Graupner hott engine module....
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb dat ook geprobeerd.
    Het zuinigste sleepte ik volgas en dan steiler slepen.
    Overigens heb ik ook wel eens 3 rondjes laag blijven slepen.
    Daar gaf mijn regelaar niets om.
    Maar als je veel sleepjes wil doen moet je snel stijgen.

    Als dat lukt om onder de 150 amp te blijven heb je power genoeg en minder warmte.
    Ik trok 90 A a 100 A met 12 cellen.

    Ik sleepte met een pipercub j3 van 8.5 kilogram.
    Die had zelf erg veel weerstand een swiss is een veel betere sleepkist.
     

Deel Deze Pagina