Prop voor Rotomax 150 cc motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 7 jul 2020.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Kleine correctie graupner hott electric air module...tot 14s
     
  2. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    En een 24x15 gevonden....
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik weet niet hoe je wilt gaan laden en hoeveel pakketten je wilt gaan gebruiken.
    De laders die ik had staan er niet meer bij bij hobbyking.
    Ik ging met mijn gebeuren ook naar sleepmeetings.
    Dan had je flink wat energie nodig.
    Ik had dus 4 laders van 300 watt die 10 cellen aan konden.
    Op het veld laadde ik die dus parallel.
    Omdat ik 4 opladers had laadde ik uit mijn hoofd gezegd nooit meer als 1 c.
    Ik kon dus 4 accu's per uur leeg trekken.
    Dat waren in mijn geval 16 sleepjes per uur.
    Dat red je niet.

    Ik had ook een ring/buis net om de motor gemaakt waar de koeling via de gaten in de motorkap door moest.
    De regelaar werd daar ook door gekoeld.
    Ik had daar sensors op zitten.
    Als het ondanks toch warm werd kwam ik zwevend naar beneden ipv aanduiken.
    Dan was het beneden weer afgekoeld.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2020
  4. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik heb wel wat laders staan. Twee laders Hyperion 720 die elk tot 2 packs van 7 cellen en 500 Watt per kanaal aan kunnen. En enkele 1000 Watt computer voedingen. Nog een lader die 2 kanalen van 500 Watt heeft maar slechts 6 cellen telkens.

    Zie me ook niet non stop slepen, daarvoor zweef ik te graag ;-)
     
  5. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    En de hott module heeft ook een temp sensor...

    Wat bedoel je met aandikken? Gas geven terwijl je terug naar beneden komt?
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Sorry aanduiken.
    Mijn telefoon maakte er aandikken van.;)

    Laders heb je dus genoeg zo te zien.
    Het gaat best goed komen.
    Leuk man.
    Ik zou er bijna weer zin in krijgen.
    Ik heb 35 jaar gevlogen waarvan het meeste gesleept.
    5 jaar geleden ben ik gestopt met vliegen.
     
  7. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bertus had een Sunrise 120A HV regelaar.
    Fiala props zijn in alle maten te koop, eventueel maken ze hem voor je.
    Je hoeft ze ook niet te balanceren, dat hebben ze al voor je gedaan en ze zijn behoorlijk efficient op een electromotor.
    En een Ventus heeft ook niet heel veel snelheid nodig dus ik denk dat je een 9 meter Ventus ook wel van de grond krijgt.
    Bertus trok ook met redelijk gemak Berrie zijn JS1 van 14,5 kilo en 7 meter van de grond.
    En dat is een zeer modern model, kan ook vrij hard vliegen.

    GJ
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hou ons in ieder geval op de hoogte dat zou ik enorm leuk vinden.
    Zorg dat je het goed voor elkaar heb ook wat stekkers betreft.
    Ik had de xd 90 maar die zijn in jou geval te ligt.
    Ik vond stekkers die aan elkaar zaten erg fijn.
    Dan kon je nooit de stekkers van de 2 pakketten in elkaar steken.
    Mocht je meer gaan slepen heb je toch haast als je wil wisselen.
    Dat moet niet fout kunnen.
     
  10. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Welke stekkers zou je dan voorstellen, want nu helemaal voorzien op xt90 ook om geen fouten te kunnen maken. Heb ook nog 5,5 MM goudcontacten, maar dan wel pak omsolderen en geen beveiliging tegen verkeerd insteken....
     
  11. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Zou 100 Amp gaan met xt90 ? En wat zou de limiet zijn?
     
  12. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Zitten nu trouwens overal xt90 al op. Ook op de regelaar en de packs die er bij waren :-?
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben wel eens tot de 110 gegaan.
    Ze werden toen niet warm.
    Maar wat de grens is weet ik niet
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De beste stekker met de minste weerstand, dus dan heb je ook de hoogste spanning aan de motor, zijn LMT 6MM stekkers.
    Zonder problemen 400A.
    Zijn ook nog eens goedkoper,lichter en kleiner dan de speelgoedstekkers als de XT90 en zo.
    http://www.lehner-shop.com/zubehoer/hochstromstecksystem-400-a.html

    Krimpkous er omheen als isolatie.

    GJ
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
  16. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Toch maar eens aan aan de slag gegaan met hetgeen ik had liggen van props en accu's.

    Eerst en vooral: ik heb mijn Hobbyking Wattmeter gebruikt (limiet op 130 Amps en 60 volt) en deze gehangen tussen de regelaar en het brugstukje waarmee de twee packs in serie gehangen worden. Accu's waren twee accu's 6 s 5000 van hobbyking, ik denk 35/50 c of zo. Dus geen super packs, ook geen krot en companie, niet opgeblazen. Dag vooraf volgeladen, dag zelf bijgeladen, maar er ging amper iets bij. De XT90 contacten werden niet warm, de 8 mm goudcontacten waarmee de regelaar naar het verbindingsstuk gevoerd wordt ook niet.

    Ik had twee props ter beschikking

    Een houten 2-blad 26x12 (die ik op mijn DLE111 wil monteren) en de prop die ik er bij kreeg, een Engel 28/12 3 blad carbon.

    Met de 26/12 kon ik 89 Amps meten bij 39.87 volt. Zachtjes laten aanlopen (dus geen pieken veroorzaken) en 5 seconden op volle gas laten draaien. Als ik doorreken met Ecalc en ik neem even een Xoar PJN electric als referentie (mijne lijkt daarvan +- een kopie), dan kom ik uit op (berekend) 115 Amps te verbruiken bij 38,6 volt. Of ik verbruik ongeveer 25 % minder/ heb zoveel minder power....

    Met de 28/12 3 blad was het verbruik 99,43 Amps bij 38,9 volt. Als ik dat even vergelijk met een berekende drie blatt Fiala 28/12, dan verwacht Ecalc 168 Amps en 35,87 volt of in realiteit +- 40 % minder dan berekend.

    Even onder de motorkap gekeken voor alle zekerheid en daar stond wel degelijk Rotomax 150 cc op de motor....

    Iemand een verklaring? Wikkeling van de motor anders dan opgegeven waardoor Ecalc met verkeerde uitgangspunten aan de slag gaat? Ik dacht zelfs dat het verbruik in vlucht nog zou lager liggen dan vastgehouden op de grond...

    En ja, behoorlijk indrukwekkend om dat tegen te houden, dus twijfel er niet aan dat hij vliegt met die props...
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je accuspanning is wel heel laag.
    Je had ze zeker niet voorgewarmd?
    En die 26/12 is een brandstofprop, die kan je niet echt gebruiken op een e motor.
    Als ik de meest positieve spanning neem, 39,87 Volt, dan zit je net aan 3,3 Volt per cel.
    Reken daarbij het verlies over kabels en regelaar dan zit je misschien aan 38,5 Volt effectief
    Als ik op die spanning ga zitten met Ecalc en een brandstofprop dan zit ik ergens op de 115A.
    Een paar procent verschil in Ecalc en een niet zo'n precieze Wattmeter dan kan het kloppen.
    Zelfde met de Engel 3Blad, ook brandstof neem ik aan en echt niet te vergelijken met een Fiala E prop.

    GJ
     
  18. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Als ik een fiala zou kopen , welke zou je dan aanraden als je bovenstaande metingen naast de berekeningen legt? Nog steeds een 24/14 tweeblads? Ik zou vrezen dat ik dan met heel weinig amps /trekkracht zou uitkomen....

    Cellen idd niet voorverwarmd....

    Is er iets dat ik kan doen om te vermijden dat de spanning zo sterk instort? Heb natuurlijk ook nog het 14 s 8000 mAh pack....

    Kan je ook iets zeggen over het verschil tussen brandstof en elektro props?

    Als ik bijv. De aerostar electric en brandstof bekijk, zie ik eigenlijk niet zo'n grote visuele verschillen....
     
  19. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Op de zippymax batterijen staat 40c. De 2*7s batterijen zijn quantums van SLS en aangegeven voor 30/60c
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat het net zo is als mijn rotomax
    De kv zal wel eens veel lager kunnen zijn als opgegeven.
    Ook klopte het opgegeven magneten aantal niet.
    Meet tijdens vol gas het toerental en het voltage eens.
    Gebruik even niet de grootste prop.
    Ik kon uit mijn hoofd gezegd een 4 maten grotere prop dan opgegeven.
    Ga dan wel vooral in de spoed groter en niet in diameter.
    Je moet ongeveer tussen de 120 en 140 km per uur prop wind uitkomen.
    De motor kon in mijn geval makkelijk het opgegeven vermogen leveren maar dus wel met een andere prop.

    Overigens heb ik dit al eerder in dit draadje vermeld.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina