Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Boer Henk, allround en multifunctioneel inzetbaar

    8AA1FB30-0F23-4854-BDBD-87661A7D0790.jpeg
     
    H. de Vries vindt dit leuk.
  2. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Filmpjes gemaakt van twee succesvolle vluchten met dezelfde E-Impuls romp maar de ene met vleugel zónder en de andere mét washout vleugel.
    Nu moet ik nog uitvinden hoe de filmpjes in dit Topic te krijgen. Wordt dus vervolgd
     
    Harry van Melick en lamberto vinden dit leuk.
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    De blauwe Impuls is van Hans en de rode van mij. Beide prachtig gevlogen 9BD159F4-28BD-469C-BFFE-8B56A11F3FC8.jpeg A4127580-6F76-4374-9508-4214204D19C9.jpeg
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  4. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Wat prachtig gebouwde modellen!! Eentje met en eentje zonder hoogteroer zie ik.
     
  5. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Kijk nog eens heel goed Lambert.
    Ff inzoomen en dan .... beide mét
     
  6. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    https://we.tl/b-ctZFBs0IRk

    Filmpjes van maiden E-Impuls gisteren op OHA.
    Met vlakke vleugel, géén washout.
    Starter is Hans, Vlieger is Henk.
    De Vidioter ben ik. Met knikkende knieën wat helemaal niet nodig bleek.

    Ik hoop dat de link werkt, ook eerste keer via WeTransfer/Collect en op de iPad.
     
  7. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Ja' het klopt.
     
  8. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Lambert, ik ga de data van de E-Impuls delen in dit topic. Bv gewicht, CG, Instelhoeken vleugel en stabilo, washout in mm, etc
    Invlieger Henk geeft uitleg hoe beide vleugels vliegen en eventuele aanpassingen.
    Wordt vervolgd
     
  9. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Maiden E-Impuls washout vleugel - Collect by WeTransfer

    Maiden met washout vleugel.
    Hans is de starter
    Henk als invlieger
    Ik als vidioot en zelf geland dus geen filmpje.
    Maar ging appeltje eitje. Impuls vliegt zo fijn.

    Hoop dat de link werkt.
    Hoor het graag.
    Anders toch maar via YouTube
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.027
    Locatie:
    Zwolle
    Ga ik eindelijk voor een Oscar of een Ammy....Nix te zien....:mad::mad:..moet er ergens een kwartje in??
     
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Jammer Henk, want je doet het goed op de filmpjes want de Impuls vliegt prachtig.

    Tja, voor jou maar ook voor mij een raadsel.... Arthur heeft de eerste link wel kunnen openen en filmpjes gekeken.
    Dan toch maar via YouTube. Duurt dan ff want ik moet eerst uitvinden hoe dat dan weer gaat.
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.027
    Locatie:
    Zwolle
    ja..kwartje er in gedaan ( I agree ergens) en hoppa..

    Vleugel zonder tip verdraaiing:
    - kist is snel en stuurt zeer goed
    - power is overweldigend
    - vlieggedrag is goed
    - Zwp mag 10 mm naar achter
    - Instelhoek stabilo lijkt wat positief en mag naar nul of 1 graad negatief.



    Vleugel met tip verdraaiing
    Kist duikt gelijk bij de start en moest up geschopt worden
    - is zeer snel ...te snel
    - kan met vol up en weinig vermogen door vliegen
    - is met vol richting er bij nog niet in een spin te krijgen
    - dus zoals gezegd zwp 10 mm naar achter leggen..dan kijken we verder
    - deze vleugel meer instelhoek geven ( is voor de diesel kist..dus de andere romp) bv 5 mm onder de voorlijst..
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.027
    Locatie:
    Zwolle
    ik zal kijken naar het zwp bij mij..is ook sc net als jouw diesel uitvoering.

    Arthur..ik had het al gecorrigeerd..
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.027
    Locatie:
    Zwolle
    Gegevens van mijn Impuls:

    - instelhoek vleugel vlgs tekening
    - wash out 4 mm
    - instelhoek stabilo 3 mm negatief (dus up)
    - zwp op 88 mm
    - gewicht 1250 gram

    - motor 1,8 cc Atom diesel
    - prop 10 x 6

    - aansturing met escapement nabootsing (verticale handle aan het RR)
    - besturing bij wat meer wind propo en bij rustig weer pak ik het Dr Hook kassie.(tip/tip)

    - handeling: vliegt langzaam en laat zich prima sturen..zweeft zeer netjes en land keurig op zijn (schuim) wieltjes.
    - motorloop op ruim 10 cc ongeveer 3 minuten.
    - kosten per vlucht rond de 100 euro...echter ik heb € 99,50 korting bedongen.

    IMG_20200309_160045.jpg
     
  15. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Heerde
    Ik heb na de eerste vluchten van mijn Impuls alles nog eens gecontroleerd omdat ik permanent met full uptrim moest vliegen. De kist weegt 1360 gram en heeft de vleugel met washout. Het zwaartepunt ligt nu op 69 mm vanaf de voorlijst. Dat moet minstens 10 mm verder naar achteren. De instelhoek van de vleugel was zoals op tekening maar er komt 5 mm onder de voorlijst. Dat geeft ca. 1,5 graad meer instelhoek. Nu nog wachten op vliegweer.
     
  16. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Gegevens van de E-Impuls

    instelhoeken gebouwd volgens tekening.
    Gemeten met als nullijn de onderzijde vd romp.
    Dus romp op horizontale en vlakke eethoektafel

    Vleugel +7,5 graad aan de wortel
    Neuslijst 172 mm midden neus op koorde lijn
    Achterlijst 142 mm onderzijde achterlijst

    Stabilo +1,75 graad
    Neuslijst. 6,5 mm midden neus op koorde lijn
    Achterlijst 2,0 mm onderzijde achterlijst

    Zwaartepunt op 75 mm vanaf neuslijst

    Gewicht vliegklaar met vleugel zonder tipverdraaiing en stabilo met hoogteroeren 1590 gram

    Down- en sidetrust conform tekening

    Nog wat afzonderlijke gewichten

    Vleugel zonder tipverdraaiing, Oratex. 309 gram Deze vleugel is een geheel.
    Vleugel met tipverdraaiing, vlies. 317 gram Deze vleugel is gedeeld.

    Stabilo met hoogteroer, Oratex. 88 gram
    Stabilo zonder hoogteroer, vlies. 44 gram

    Romp E-Impuls incl. vliegaccu en ballastaccu
    Zonder vleugels, stabilo en elastieken 1170 gram

    E setup
    D-Power AL35-12 95 gram
    Vlieglipo 3S 2400mAh. 183 gram
    Zwaartepunt lipo 98 gram in tankcompartiment om zp dichtbij 70mm vlgs tekening te krijgen.

    Note:
    - vleugel met tipverdraaiing en stabilo zonder hoogteroer komt bij de D-romp met PAW19 rc diesel. Deze heeft 10 mm tip verdraaiing.
    - vleugel zonder tipverdraaiing en stabilo met hoogteroeren blijft bij E-romp.
    - het is de bedoeling om niet meer te variëren.

    Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

    Hopelijk is alle vorenstaande informatie, aantekeningen van Henk en de vliegfilmpjes met commentaar interessant en nuttig voor deze en gene.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2020
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.027
    Locatie:
    Zwolle
    Kun je met name de instelhoek ( maten) van het stabilo opgeven als functie van de onderlijn van het profiel..das wat nauwkeuriger en beter te vergelijken onderling. Meet aan de voorzijde maar daar waar het profiel vlak wordt..

    Voor de SC diesel uitvoering moet je echt naar 88 mm zwp..en de instelhoeken/maten zoals ik het heb..ander crash je bij de eerste vlucht zodra de motor stopt..het model zal dan sterk gaan duiken...geloof me..ik was daar..tijdens de eerst handstarts met mijn kist in lang gras ging het sterk naar beneden..eerst toen ik die 3 mm negatief in de stab had was het ok.

    Met SC heb je niets om te corrigeren ...vandaar...
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.027
    Locatie:
    Zwolle
    En hoeveel mm tipverdr heb je er in?( bij de diesel/SC vleugel)
     
  19. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Zwaartepunt breng ik zeker naar 88 mm!
    Misschien eerste vluchten toch maar met stabilo mét hoogteroer.
    Alles is daarvoor al aanwezig, stuurstang, servo.

    Doe nog eens een poging mij de eerste alinea op een andere manier uit te leggen
    Als je rustig schrijft en nog duidelijker dan volg ik je hopelijk
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.027
    Locatie:
    Zwolle
    Sodeju..10 mm tip ver bij de diesel vleugel..das nog meer duiken..geef me eerst maar eens de stabilo onderlijk stand op...dan praten we verder.
     

Deel Deze Pagina