Groot onderhoud aan de Walrus

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 26 dec 2009.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Al een jaar of twee staat het op de rol, het groot onderhoud aan de Walrus. Nu heb ik eindelijk de tijd gevonden om er aan te beginnen. Het volgende moet gebeuren:

    - De ontvangeraccu is finaal overleden. Die gaat vervangen worden door een schakelende BEC.
    - Ook de vaaraccu is niet meer zo fris na 7 jaar (understatement of the year, zo net op de valreep..) en wordt vervangen.
    - De vaarmotor, een 1:5 vertraagde 12 volt speed500E, wil ik vervangen door een direct drive met dikke 12 volt motor met laag toerental en flink koppel.
    - Er kan wat elektronica verwijderd worden die toch niet zo effectief was. Zo zijn er drie in serie geschakelde X-mixers in het model, daarvan gaan er twee verdwijnen. Tevens worden twee schakelprintjes vervangen door een Multi Switch.
    - Een groot gedeelte van het techrek wordt opnieuw opgebouwd. Door de kleinere en in aantal minder componenten hoop ik het wat overzichtelijker te kunnen plaatsen.
    - De buitenzijde krijgt een nieuwe laklaag, na het aanbrengen van wat meer details. Weet je nog; 'korte' excursie naar de echte met bakken foto's .... ?

    OK, zo is de situatie nu:

    Het techrek in de huidige staat.
    [​IMG]

    Een blik op de mixers en schakelprintjes die normaal niet zichtbaar zijn in het achterschip.
    [​IMG]

    Een kijkje in het nu lege achterschip. De keerring is nog prima na 7 jaar varen!
    [​IMG]

    Helemaal achterin is een ruimte van 30mm doorsnede waar de vier roerhevels net in passen.
    [​IMG]

    De uitgebouwde aandrijving met daaronder de nieuwe. Scheelt 4 cm ruimte maar er moet wel een nieuwe spant voor de bevestiging gemaakt worden.
    [​IMG]

    Tot zover de stand. Ik ga eerst dat spant met bevestiging maken, de bedoeling is dan dat ik dat inclusief de motor met drie schroeven vast kan zetten. De klauwen van de gaffelkoppeling vallen dan zo in elkaar. Met de oude koppeling met madeschroefjes was het altijd een heel geklooi met een verlengd tandarts spiegeltje en een inbus hulpstukje om die achter de motor vast en los te kunnen draaien ...

    Wordt vervolgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    lex lijk wel een speedrus plaats van een walrus dit is een duikboot met speed snelheid
    een nog een fijne feestdagen lex
    vr gr marco
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Valt heel erg mee Marco. Die Elefant loopt op 12 volt 4000 toeren onbelast. Dat is wel iets meer dan de 1:5 vertraagde 500E maar speed zal het niet worden. Daar heb ik anders de Dolfijn voor ... ;)
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Zal wel weer een leuk trim klusje worden...;)
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Trimmen moet ik zeker, maar zo heel drastisch word het ook weer niet. Naar blijkt is de oude motor inclusief koppeling plus de oude ontvangeraccu die er onder lag tot op de gram even zwaar als de nieuwe motor met koppeling! En het zwaartepunt daarvan ligt ook bijna op hetzelfde punt, stom toeval! Maar er moet ook nog wat met elektronica geschoven worden dus m'n aquarium kan straks zijn diensten weer bewijzen.
     
  6. Lex.
    Zal je dat wel doen overschakelen naar B.E.C

    Lees hier regelmatich problemen over (storing).

    Ben toch van mening dat bij hoge stroom pieken er stoorpulsen ontstaan die via de bec naar de ontvanger gaan.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Harry,

    Wat ik ga gebruiken is een schakelende BEC. Die haalt alleen de stroom die hij nodig heeft uit de 12V accu en stopt dat pulserend in een 'vaatje' waar de 5 volt uit 'getapt' wordt. Die pulsering wordt er weer helemaal uit gelifterd. Vergelijk het met een emmer water met een klein gaatje in de bodem. Dat loopt continu leeg en wordt van boven weer met het benodigde water bijgevuld. Het is dus geen spanningsregelaar die de overtollige 7 volt in warmte omzet. Daarbij kan wat jij aanhaalt inderdaad voorkomen, dat zou met deze niet het geval moeten zijn.

    Maar mocht het niet werken kan er altijd weer een ontvangeraccu in gezet worden. Ik zou er ruimte voor over moeten gaan houden. ;)
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    ;)En weer een stapje verder.

    Hieronder de nieuwe motorspant. Rechts de eigenlijke motorsteun waar het middelste grote gat eerst nog op 4mm is gehouden om het zaakje met een doorgestoken 4mm as mooi uit te kunnen lijnen. De opening in het 'sportstuur' is nodig om de spant door de voorliggende spant in de romp re kunnen krijgen.
    [​IMG]

    Spant plus steun in de romp gelijmd.
    [​IMG]

    Steun er weer uit en de spijlen inclusief het centrale deel verwijderd. De ene helft van de klauwkoppeling zit nu op de schroefas.
    [​IMG]

    De motorsteun aan de motor. Ik moest nog wat tussenstukjes erop maken om de motor op de goede afstand van de schroefas te krijgen.
    [​IMG]

    En de motor in de romp gemonterd. Loopt mooi soepel met een mega-koppel. En ruimte genoeg er omheen voor de stuurstangen.
    [​IMG]

    De volgende klus is het strippen van het techrek en het zaakje weer opnieuw opbouwen. Dat gaat even wat langer duren ben ik bang ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    Als de crisis tot de catering doordringt, kan je nog altijd meubelmaker worden, Lex...
    Of jezelf verhuren aan Spyker als fabrikant van sportsturen...;)
     
  10. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Mooi werk, blijf ik volgen!

    Groeten Halmar
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Lex,

    is het geen idee voor jou om de servo's op de motorte monteren.
    Dat heb ik in mijn Skipjack ook.
    Motor flens los, stuurstangen en de schroef van de as en je trekt alles in een maal uit de romp.
    Is wat meer werk de eerste maal om te maken maar later makkelijker.

    Hein
     
  12. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Roel

    Denk niet dat Spyker daar op zit te wachten .
    Ze hebben mij er namelijk ook al getrapt (reorganisatie)
    Kun je je tijd beter ergens anders aan besteden .
    grt Fred
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Zo, ben van het weekend weer wat verder opgeschoten. Eerst het techrek strippen. Dan heb je het volgende op je werkblad liggen:

    [​IMG]

    Het techrek voorin is dan leeg

    [​IMG]

    Na wat knippen, solderen en schroeven ziet het voorste deel er nu weer zo uit:

    [​IMG]
    Van rechts naar links: nieuwe 3300 mAh 12V accu, ontvanger (op z'n kant), magneetschakelaar, zekeringen.

    [​IMG]
    Hier de onderzijde: weer de accu, vaarregelaar van Norbert, UBEC. Deze heb ik in een loodbakje geplaatst om eventuele straling bij de ontvanger weg te houden. Of dat nodig is of überhaupt werkt weet ik niet zeker, maar baat het niet dan schaad het ook niet.

    [​IMG]
    Kiekje recht van voren. Alleen de puls draden komen nog in de ontvanger. De ontvangerspanning van 5 volt gaat met een aparte dikkere draad rechtstreeks uit de BEC naar het achtergedeelte.

    [​IMG]
    En dat ziet er nu zo uit. Voor de tankmotor en onder op het houten plaatje zit een 5 volt verdeelpunt. Ik bleek dus vier mixers in de boot te hebben ... nu komen er twee in. Ik ga het richting en torsie signaal (de boot op z'n kant kunnen sturen) in de zender mixen. Uit de ontvanger komen dan die twee kanalen gemixed. Dat gaat de mixers in en wordt daar met het duiksignaal uit de LTR5.3 gemixed. Elke mixer stuurt dan een servopaar bakboord - stuurboord aan. Dat gaat weer een puzzeltje worden om de draairichtingen van de vier servo's goed te krijgen.

    Maar daar moet nog veel gebeuren! Volgende keer ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hoi Lex,

    Zie op een foto dat je een half rond pijpje hebt zitten van messing.
    Nu wil ik ook zoiets op de duiktanks van de typhoon zetten, zodat het slangetje geen bocht hoeft te maken.
    Heb je deze gekocht of zelf gemaakt.
    En als je die zelf gemaakt heb, hoe heb je die gebogen?
    Volg je verslagje dan ook met veel interesse.
    Succes met je verdere opknap beurt.

    Eric
     
  15. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi Lex,

    Hoe heb jij die motor en as uitgelijnd ? vangt die koppeling evt afwijking op ?
    of heb je het spant eerst vastgelijmd en daarna nog vastgeschroefd ?

    het is mij nog nooit gelukt een motor precies met de simmerring op 1 lijn te krijgen...
    dus ik ben benieuwd hoe jij dat hebt aangepakt.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    @ ronald ???????

    ik doe het altijd zo
    motor op de hulp spant zetten en de koppeling er op
    dan de zaak langzaam laten draaien (voeding aan sluiten)en de ampere's in de gaten houden
    zitten deze op het laagst dan druppeltje ca lijm tussen de hulp spant laten lopen

    na het uitharden gaten boren en draad tappen en de zaak vast zetten

    altijd juist en het minste verbruil exept de kriek das een kL**t boot

    groetjes raf
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    @eric,

    Dat is een zelfgebogen messing buis. ik heb een dikwandige 8x6mm buis genomen en die met vogelzand gevuld. Dat beperkt het vervormen tijdens het buigen. Dan heet stoken met een gasbrander en voorzichtig buigen totdat je voelt dat de 'rek' uit het messing is. Dan weer heetstoken en weer buigen, en herhalen totdat de ronding voldoende is. Tussentijds heb ik de bocht in de bankschroef steeds in vorm gedrukt, door het buigen wordt de buis toch wat ovaal gedrukt haaks op de buigrichting. Als het klaar is klop je het zand er weer uit.

    @Ronald,

    Eerst een foto terughalen ter illustratie:

    [​IMG]

    Het linker 'sportstuur' is de nieuwe steunspant voor de motorsteun, rechts is de motorsteun zelf

    Eerst heb ik de twee delen zo in vorm uitgezaagd en exact in het midden bij beiden een 4mm gat geboord. Daar dan een 4mm pin in om alles gecentreerd te houden. vervolgens heb ik de drie bevestigingspunten aan de buitenzijde geboord en de drie motorbevestigingsgaten exact uitgemeten en geboord. Toen boutjes door de bevestigingen en het pinnetje uit het centrale gat. Nu een lange 4mm as door de schroefas naar binnen, en daar de spant-motorsteun combinatie overheen geschoven. Met epoxy lijm erop het hele spul op een spant in het achterschip laten zakken, beetje heen en weer draaien, en op de staart staand de lijm laten drogen. het lijnt dan automatisch uit. Na uitharden heb ik het centrale deel uit de steunspant weggezaagd en het 4mm gat in de motorstuen op 14mm opgeboord zodat de motor er in kon. Ik kan nu de motor plus steun en koppeling over het koppelingdeel op de schroefas laten vallen en vastzetten met de drie schroeven aan de buitenkant. Loopt prima zo!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Zo ..... even afstoffen na negen en een half jaar stilte!! Het stof van vele andere modellen ligt op de Walrus, maar langzaam aan begint het weer te kriebelen om deze boot weer vaarklaar te krijgen. Daar helpt een Arduino set ook bij, die ik als verjaardagskado gekregen heb. Leuk dat programmeren, heb ik in een ver, ver, ver verleden ook al met een Toshiba MSX computer gedaan. Sommige dingen komen overeen, sommige weer helemaal niet.

    En met wat je allemaal met zo'n Arduino kunt doen tegenwoordig komen ook de ideeën voor de Walrus. Zo heb ik de code voor een mixer al draaiend, die roer, diepte en 'rolroer' op de vier servo's van de kruisroeren verdeeld. Dat blijkt, als je eenmaal doorhebt hoe de pulsen uit de ontvanger onderling verrekend kunnen worden, een stuk makkelijker te gaan als met de drie losse v-mixers die ik eerst in de boot had zitten. Doe dingen moesten op de juiste volgorde aangesloten worden, en dan maar afwachten welke kant de servo's uit draaien. Ook de draairichting kan nu per servo individueel ingesteld worden.

    Verder werkt er al een liposave programma'tje waar ik de duiktank aan kan koppelen, zodat die geleegd wordt als de accu leeg dreigt te raken. Voor die duiktank wil ik proberen om proportionele deel (laatste 15-20% vulling met hall sensoren te regelen in plaats van de schuif potmeter met servo van nu. En er zijn wat ideeën om een gyro module te gebruiken als duikregelaar. Ik heb er een lage-diepte-regelaar voor van Norbert, die kan natuurlijk altijd nog ingezet worden, maar ik wil eens kijken of dat ook met de arduino kan. Een kijken waar het allemaal heen gaat.

    Eerste experimenten. Ziet er niet uit, maar is wel leerzaam!

    [​IMG]
     
    MarcT vindt dit leuk.
  19. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Eindelijk! Leuk hoor - word een wedstrijd of ie nog vaart voor de Walrus uit dienst gaat! Vergeet de optronische mast niet.
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Ik wist nog niet dat ze de Walrus daarmee ge-upgrade hadden. Zeker een optie om dat ook te bouwen. En de snuiver mast is ook anders geworden. Heb dan nog wat extra's te doen!
     

Deel Deze Pagina