Overweeg bovenstaande truck aan te schaffen. Daar wil ik drie x een servo in plaatsen: 1/ voor het sturen, 2/ voor de versnellingsbak en 3/ voor de koppelplaat vd aanhanger. Maar hoe "sterk" moeten de servo zijn en hoe kan ik dat "lezen" bij de verschillende fabrikanten?
MB 3363 , schaal 1:14, 6x4 classicspace Tamiya 56352 ( met 6 k zender/ontvanger). maakt het echt heel veel uit om welke het precies gaat? zitten veel trucks van ongeveer hetzelfde caliber in de Tamiya reeks. het gaat erom hoe ik nu (ongeveer ) kan bepalen wat voor soort servo ik nodig heb voor een specifieke taak. Hoe bepaal ik de "Torque" die nodig is om het voertuig 1/ sturen, 2/versnellingsbak en 3/ de koppelplaat te bewegen.
Er zijn meer merken dan Tamiya.......bovendien is het ook handig te weten wat je ermee gaat doen...... iets meer moeite doen om je vraag te formuleren en zoekfunctie gebruiken zoals Mark aangeeft voorkomt ook irritatie en verkeerde adviezen of erger nog....uitblijven van adviezen.... 1 keertje nog Sturen minimaal 10 kg Bak 3 kg Schotel 3 kg
Hartelijk dank voor je antwoord. heerlijk duidelijk! Het gaat mij ook niet om "merk" Servo, maar om de kracht ervan. Ik vind het niet altijd even duidelijk omschreven welke servo hoeveel levert. Net zoals het vermelden van aantal tanden vaak een hele zoektocht is. Zoekfunctie reeds gebruikt, maar zoekvraag klaarblijkelijk niet goed geformuleerd. Ik kwam erin ieder geval niet verder mee. Tsja het blijft soms lastig al de "rookies "met hun dubbele vragen. oh, ja groeten uit Maarssen
Waarom zou je de tamiya versnellingsbak willen gebruiken er zijn genoeg andere oplossingen voor, en scheelt je ook een servo. Bijvoorbeeld motor van servonaut of deze gearbox zie foto bespaart je ook ruimte. En mocht je toch de tamiya versnellingsbak willen gebruiken zet er dan kogellagers in.
Maar Dip, je hebt nou nog steeds niet gezegd wat je met de vrachtwagen wilt..... Geen info is vaak geen of beperkt advies. Ik heb je boven de krachten toch gegeven? Over merken servo's heb ik het niet gehad....Dat ging over de vrachtwagen.... Marcelinets komt ook met een idee maar is geen reactie op je vraag eigenlijk. Wel een heel goed advies. Maar zo krijg je allerlei losse flodders als je ons maar beperkt info geeft.....Neem ons mee in je plannen...... Welke krachten wil jij nu weten dan? Koppel? voor een Tamiya vrachtwagen niet zo van belang Ik denk dat je te moeilijk zoekt..... Versnellingsbak en koppelschotel hebben zo goed als geen kracht nodig. Kan ook met een miniservo als het moet. Stuurservo gewoon zoeken op minimaal 10 kg. Ga voor vertanding naar 25 tands, meest voorkomend ook. Zo dat was het denk ik wel, nu is het jouw beurt ;-) succes!
tsja, Wat doet de gemiddelde fora bezoeker met zijn truck? ik ga hem in ieder geval niet gebruiken voor een wedstrijd wc pot trekken. Ga hem gewoon gebruiken voor de lol. Trailer verwisselen, lading wisselen. beetje toeren en evt club zoeken. Kortom, voor de heb? En het plezier van het in elkaar zetten. Maar daarbij wel een hoge mate van goed functioneren willen hebben. heb de voorstellen gelezen. oa stuurservo >10 kg. 24 tands. Carson en enkele andere geeft dit mooi aan. Anderen geven getallen aan waar ik niets mee kan. Juist in (wat ik lees) de betere servo is het abacadraba, voor mij wat een bep. servo dan levert. En vertanding is helemaal niet te lezen op hun site. duidelijker zo?
Bij de bouwkit zitten telkens 2 a 3 servohevels met verschillende vertanding voor de meest courante merken: futaba, acoms, sanwa, ... dus om de tandjes zou ik mij geen zorgen maken. Je hebt standaard formaat servo's nodig. Voor het sturen is standaard voldoende (ik bouwde zelf ooit een basic futaba s3003 servo (meegeleverd bij een zendersetje) in, volgens de specs 3 a 4 kg/cm, en dat ging ook prima), iets meer kracht kan aangenaam zijn, afhankelijk als je op gladde tegels/beton/tapijt, ... wilt rijden. Je hebt servo's van €10, je hebt er van €100, het verschil moet ergens zitten. Voor het schakelen is dit minder van belang. Voor bediening van de schotel is voor zover ik weet niets standaard voorzien om in te bouwen, dat wordt knutselen, om weinig plaats te gebruiken is een mini/micro servo hiervoor praktisch.
Dank voor je antwoord. Helaas snap ik de 3a4 kg/cm niet. Zal dit eerst even moeten opzoeken. vertanding: extra hevels voor de meest courante merken wel geschikt, niet voor andere merken heb ik gemerkt. maar dat is dan gewoon een kwestie van tellen, als je de servo in huis hebt. zou toch makkelijker zijn als men het er bij zet.
Heb bij Tamiya kits altijd voldoende gehad met de aangeboden servoschijfjes... het aantal kg-cm is de kracht/koppel van de servo. Als je servo's wilt vergelijken, kijk hier eens: https://servodatabase.com/ , kun je bovenaan 'all servos' of 'compare' doen, handig tooltje.
De ene rijdt alleen op vlakke baan met een model van totaal 2kg. De volgende met een model met 3 gestuurde assen met stangen gekoppeld in de grond met 10x10. Elke fatsoenlijke servo die je koopt zitten armpjes bij die gegarandeerd passend zijn voor die servo. 3kg/cm betekend 3kg kracht op 1 cm afstand. Dus met een arm van 3cm eraan hou je nog 1kg kracht over.
Zelf gebruik ik deze servo metalen tandwielen en gekogellagerd en 25 tands, en geschikt voor 10,5 kg En ik gebruik aluminium servo hevels voor het sturen.
Mark300 zei: 3kg/cm betekend 3kg kracht op 1 cm afstand. Dus met een arm van 3cm eraan hou je nog 1kg kracht over. Nu nog even de "wiskundige"notatie goed krijgen: dus kgcm òf kg.cm
Nee Pieter, hoewel dit een veel gemaakte fout is, wordt een KOPPEL of een MOMENT uitgedrukt is het product van de KRACHT x ARM. dus hier in Kg x cm wiskundig word het "x" teken vaak vervangen door een [.] PUNT, of helemaal weggelaten, dus het wordt kg.cm of kgcm En niet kg gedeeld door cm. geschreven als kg/cm
Je hebt gelijk, foutje van mij ,de juist formule is : kgcm of kg.cm Het is inderdaad kg x cm (kracht x arm) Tja, het is al weer enige tijd geleden dat ik op de HTS heb gezeten, hahaha Bij heel formules is het vaak : O ja, hoe was het ook al weer !