Zou je niet eerst je huidige boten in orde houden in plaats van weer wat te verzinnen? Je hebt nog werk genoeg. En dat onderschrift wat je hebt klopt dat? Hein
Zo dit is juist onder de printer uitgekomen Hier komt de motor en het tussen schot in vast te zitten Voor komt een in gelijmde pmma deksel ; Dus nu een 8 mm dikke pmma plaat gaan uit frezen Dan de deksel er in lijmen en dan kan ik pas de maat nemen voor het tech rek
En we gaan verder Het accu vak Hier vind dus een 2S2P accu pakket zijn plaats Met 8 amp moet ik toch wel een tijdje kunnen varen niet ??? Nu is de voorste spant aan het frezen en als die klaar is kan hij ook gelijmd worden . Dan de inox draadstangen er in en deze borgen Vooraan komen twee rubbertjes die de zaak afdichten 20 printjes om de verlichting mee te sturen kom ik een tijdje mee toe De versterker print is ook onderweg dan kunnen er aan 20 tal ledjes per kanaal (5 kanalen)gestuurd worden da gaat licht genoeg zijn mijn gedacht ; En als er plaats genoeg is krijgen deze een aparte accu ; Er is een aparte modus voor op een beurs dan schakelen ze op een speciaal programma en laten zo zien wat er allemaal kan
Zo de duiktank krijgt vorm Daar ik elke mm³ wil gebruiken krijgt ze een wat rare vorm ;hopelijk kan ze de druk weerstaan dus doen zoals space X testen op overdruk en als ze niet kapot vliegt is ze goed anders nieuw ontwerp of andere lijm in mijn geval Nu is ze aan het drogen morgen foto's de bovenkant moet nog gemaakt en je ziet hier de ongewone vorm maar dit is om zoveel mogelijk duik tank te hebben in een ronde buis de regelaar is ook reeds aangesloten maar achter de motor moet nog een platform komen waar deze en de ontvanger hun plaatsje op krijgen . nu vandaag de duiktank verder afwerken en het tussen dek maken waar de servo's op komen te staan ; dan kan begonnen worden met de doorvoer van de stuur stangen
Zo de voor kant zit er ook reeds op Gemakkelijk als je een 3D printer hebt om eventjes een ring te printen Hier komen nu nog kleine view ports op met onderaan een rail met schijnwerpers Pogo sticks gaan de verbinding maken tussen de led's en de accu Het schiet al aardig op dit kleine ding .ik ben benieuwd hoeveel lood er onder gaat moeten Dit komt in twee schaatsen waar de boot dan ook op kan staan
Zo het tussen dek gemaakt (om te passen) en de servo's moeten naar voor opschuiven om achter plaats te maken voor de tandwielen Voor de rest past er alles in en voor is er plaats genoeg voor de accu's eventueel een uitbreiding van de duiktank zou ook nog kunnen om wat meer water te kunnen in nemen Maar eerst testen zoals de boot nu is . Hopelijk tegen zaterdag on Mol de boot varend nog niet duiken want dat komt niet goed op 1 week tijd De kielen moeten ook nog gemaakt worden dus nog werk genoeg nu is de duiktank nog mat maar er is poelier pasta onderweg om ze terug helder te krijgen
Zo alles past er nu wel in .Het tech rek nu nog verstevigen en dan samen lijmen met de accu bak . Dan de doorvoeren voor de roeren en de water in name nog monteren De roeren worden geprint alsook meteen de straal buis aan het richting roer Het tech rek zit nu nog schuin omdat ik nu juist de motorsteun getekend heb voor de pomp in te leggen Eens deze klaar is kan het techrek aangepast worden en verstevigd omdat er tijdens het sluiten nogal spanning op gaat komen te staan
Weer wat verder met de ??? pmma boot hahaha ik heb geen naam Het volume van de duiktank is nu ook berekend en ik kom ruim toe De pomp houder is uit de frees machine gekomen en nu zit de tussen plaat ook op zijn plaats De onderkant is een beetje afgeschuind om iets dieper te kunnen zakken zodat er bovenaan wat meer ruimte is (2 mm ) Deze pomp houder word vastgezet met M2 verzonken boutjes omdat eens de duiktank op zijn plaats zit (nu nog 2 O ringen)ik de pomp er niet meer uit zou kunnen halen als ik de houder zou vast kleven Ik zat nog te denken om de duiktank met een soort van bajonet sluiting in het techrek vast te zetten maar door de buisjes die er vanonder en vanboven gaan uit komen ga ik ze er toch niet kunnen uit halen Dus ze komt er in vast gelijmd te zitten na het poelieren Plezant eens een doorzichtige boot te hebben waar je dan effectief kunt zien wat er binnen gebeurt Zo buisjes inbouwen nu en dan aan de roeren beginnen
Hoi Raf, super dat je weer een verslag schrijft! Erg leuk project dit, wat je al niet kunt maken van 'rommel' die je nog ergens hebt liggen! Vraagje over de 3D print onderdelen. Ik heb altijd gehoord dat FDM print onderdelen niet 100% waterdicht zijn. Nu zal dat met normaal gebruik wel meevallen, maar wat als het onder druk komt? Heb je ze zo gebruikt, of nog een behandeling gegeven om eventueel waterdicht te maken?
Tja lex ik heb altijd gehoord dat je kans maakt op miljoenen als je lotto speelt maar ik ben er nog niet veel tegen gekomen die gewonnen hebben het enige wat ik doe is er motip spuitplamuur op zetten en nadien een kunststof primer dit heb ik reeds in een groot aantal boten gebruikt en nog geen problemen gehad er mee nu vandaag ga ik de doorvoeren in bouwen en de servo's aan sluiten ; de prop is besteld en komt zaterdag mee naar mol dus hopelijk kunnen we zaterdag proef varen nu de twee kielen aan het tekenen zodat deze ook geprint kunnen worden het voordeel is ik maak ze hol zodat daar het lood in kan komen te zitten daar het een doorzichtige boot gaat blijven zijn lood slabben in de boot niet zo mooi het totale gewicht is 1,5 kilo en in de duiktank gaat 160 gr water dus alles wat boven steekt mag 160 gr verdringen dit gaat ook geprint worden en hier maakt het niet uit of het water dicht is
zo wat teken werk en reeds de buisjes in de romp gelijmd deze kan nu onder de printer en dan hopelijk past heel de constructie in het staart stuk
zo alsnog de file van het roep aangepast zodat ik iets meer uitslag krijg nu het diepte roer tekenen en printen dus vandaag eigen lijk zo goed al het achterdeel klaar dan kan nog het stukje waar de ontvanger op komt te liggen gemaakt worden waar de dtc komt te liggen dat zien we dan wel weer dan kan normaal zaterdag de boot getest worden en is het wachten op het ventiel nu een duikroer daarna alles in de motip en glad schuren juist het verbruik gemeten en vastgehouden kom ik op 0,6 amp dus met die 6 amp aan boord kom ik een 10 tal uren toe moet ik nog wel het verbruik van de servo's en de pomp er vanaf trekken maar pak maar dat ik een 6 uur kan varen niet slecht voor wat afval
de duiktank getest en er gaat 124 gram is dit is ongeveer wat berekend is geworden ; dus ik kan voor 124 gr verdringing op de boot gaan bouwen aan van alles ook het diepte roer is geprint en aangesloten maar nog geen foto das voor morgen daar alles een klein beetje moet drogen hopelijk morgen een vervolg
wegens restoratie van een zeer oude boot van een van onze nieuwe leden gaat dit eventjes wat moeten wachten . een nooit gezien duiksysteem wat in deze boot zit maar wel inventief zou ik zeggen de twee relais zijn komen te vervallen maar waren gedacht als vervanging van de originele sturing die er in stond daar de motor geblokkeerd was was de eindtrap van deze regelaar komen te overleiden met het idee van "dit is niet meer te herstellen "dus een andere schakeling proberen te ontwerpen maar na nader inzicht had ik per toeval in de rommel kist toch nog zo een oude fet liggen na het monteren werkte het ding weer zoals het hoorde en kon de nieuw uitgedachte sturing terug ingepakt worden nu wachten op stekkers van norbert
Is dat een luchtpomp om water uit de tank te verdringen en een servo die een soort Kingston schakelt om de lucht weer door water te vervangen?
nee freek het zou anders om werken ;de pomp zuigt de lucht uit de tank en zet dus druk in de wtc als je dan terug wil stijgen drukt de servo het ventiel op en de lucht drukt het water terug uit de duiktank ; de boot zou ergens in een ververleden in Engeland gemaakt zijn geworden en dan zo tot bij de huidige eigenaar zijn geraakt en nu dus bij mij op de werk bank de oude regelaar was niet meer te redden en was reeds door de huidige eigenaar vervangen door een brugge regelaar de sturing van de duiktank was ook defect maar deze heb ik dus kunnen herstellen omdat ik nog wat oude meuk had liggen waar de juiste fet op zat of die sturing bij de boot hoort toen hij gebouwd is geworden ????? maar dit is dus wel een engels principe hij drijft al en duikt al de roeren en dergelijke werken ook en hij heeft ook een brugge balance regelaar de regelaar moet retour omdat hij naar een kant goed werkt en achteruit is er een probleem met beginnen draaien er is een filmpje van maar niet open baar nu is het dus wachten op die regelaar en de accu's op de laadstekkers en dergelijke is het ook wachten want die worden dubbel gebruikt of om te laden en daar een stopje idioot is als je licht in de toren hebt komt er een tegen stekker in die ook meteen de boot aanschakelt en de verlichting van stroom voorziet 18000 mAh aan lipo's aan boord dus hij kan een tijdje varen
printjes juist binnen gekomen voor de duiktank sturing echt veel kleiner kan het niet worden want het grootste deel zijn nu eigenlijk de stekkers er gaat nog een paar mm vanaf (schuren) omdat ik een bepaald oppervlak moest hebben anders kwam er een pak aan euries bij omdat het dan een buiten maat was knetter word je van die pruts dingen maar het werkt en das het voornaamste