Zenoah loopt te arm

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door nico v kooten, 16 jul 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie... in mijn tijd was het geen boek maar een multomap, zou niet weten of ik dat ding nog ergens heb, en al heb ik hem nog, ik kan er nu niet bij...
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Samen met hulpsystemen het enige technische boek dat ik bewaard heb!

    En ja, dat schip was een oudje;)
    Toen ik in 2002 aan boord zat was de P&O Nedlloyd Houston de kleinste van de vloot.

    wwwopac.jpeg

    het was de Oude Nedlloud van Neck met een gruwelijke arbeidsintensieve rijdende gantrykraan van Duitse makelij waarvan de Russische Elec zei "only a German engineer can design a crane like this":rofl:

    Gigantische accomodatie voor dit formaat schip, boeg en hekschroef en een lijndienst waar je alleen als vrijgezel op wilt varen:D:D

    2 havens USA New Orleans en Houston, 2 havens Mexico (Altamira en de ander weet ik niet meer), Cartagena Colombia, Kingston Jamaica, Port of Spain Trinidad&Tobago, 5 havens Brazillie(Fortaleza, Rio, Santos, Itajai en Rio Grande ), Buenos Aires en dan het hele rijtje weer terug. Gemiddeld 48uur binnen in elke haven...........mooie tijd!!:bier::bier::bier:
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mwoah, dat klinkt inderdaad niet verkeerd...
    Ikzelf heb elf maanden heen en weer gekacheld tussen Azië en Nieuw-Zeeland: Singapore, Port Kelang (Maleisië), Jakarta, Surabaya (Indonesië), Tauranga, Timaru, Napier en Auckland in Nieuw Zeeland. Zes weken rondreis, en vrij regelmatig langer dan een dag binnen, zelfs een keer 6 weken tijdens een nogal uit de hand gelopen staking van havenarbeiders in NZ...
    Was voor de vrijgezelle leerling ook absoluut niet verkeerd, ik heb me in dat opzicht in ieder geval prima vermaakt.

    Maar eerlijk is eerlijk, dat was het leerlingenjaar, en varen "met een diploma op zak" bleek toch wel "effe anders", want in de tankvaart is de gelegenheid om te gaan stappen toch een stuk minder dan in de droge lading.

    Wat ik me er van herinner, mooi schip, die Houston/van Neck, ben er ergens in 1990 aan boord geweest, toen ze achter ons lag in Auckland en "onze vorige" 2e machinist daar aan boord zat. Effe buurten.. Toen was ze nog redelijk nieuw...
    Die accomodaties, dat was wel een dingetje bij nedlloyd, ja... Wij zaten met 35 man aan boord, en wat ik me er van herinner waren er desondanks nog iets van 8 leegstaande hutten, en 2 of 3 ongebruikte kantoortjes...
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020
    Huey vindt dit leuk.
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik was toen net klaar met school, had mijn leerlingenjaar op de Noordzee doorgebracht, m'n hbovakanties bij Flinter en dacht dat Nedlloyd het helemaal zou zijn!

    Die rondreis was leuk qua bestemmingen maar die grote handelsvaart mentaliteit was aan mij totaal niet besteed. Ik ben toen weer naar Flinter gegaan en heb het daar de langste tijd van mijn varende bestaan vol gehouden. Geen al te lange zeereizen (want oceaanoversteken zijn saaaaaaai) en best afwisselende ladingen en geregeld een nachtje over in de havens.

    Maar het loodswezen was mijn droom. Ik ben gaan varen omdat ik als pikkie vaak met mijn ouders naar de maasmond ging, bootjes kijken terwijl mijn vader ging (helling)zweven en ik met m'n rc autootje rond crossen. En als ze dan vragen wat je wilt worden als je later groot bent wees ik naar die schepen "dat lijkt mij wel leuk "
    Dat is meteen ook hoe ik met het vliegvirus besmet ben geraakt: Carrera ASW17 aan de zelfbouwlier of de Multiplex Flamingo boven het duin .....dat was toch veel mooier dan die jankende methanolmotoren op de club!!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... ten eerste ben ik nooit groot geworden, tenminste, niet echt...
    Ten tweede heb ik vroegah eigenlijk nooit ook maar ene flauwe jota benul gehad van wat ik later nu eigenlijk wilde gaan doen, en toen dat havo diploma in zicht kwam, oeps, nou, toen moest ik er toch maar eens over na gaan denken...
    Oudste broer, die voer (en die wilde dat wel al vanaf kinds af aan), dus nou ja, als luchtvaart nks word, laat ik dat dan maar gaan doen. Dus stapte ik in '86 zonder eigenlijk de flauwste affiniteit met schepen, of de zeevaart algemeen, op die veerboot naar Terschelling... Zat ik daar tussen allemaal van die gasten die voor mijn gevoel reeds "alles van schepen wisten"...

    En kijk nou dan toch, ik vaar nog steeds en dat zal denk ik ook niet meer veranderen tenzij de omstandigheden me dwingen... Je weet nooit tenslotte...

    En Modelvliegen heb ik eigenlijk altijd al gewild, MET en motorretje er op, vanaf dat er een of ander vervolgverhaal in de Donald Duck had gestaan waarin een modelvliegtuigje voorkwam. Moet ergens rond '73~'75 geweest zijn denk ik.

    Jeetje... we dwalen wel af, he? Foei...:oops:
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2020
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zei het al eerder.. ..als het over bootjes gaat ga ik af als een wekker......heel gevaarlijk!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij niet alleen hoor...
     
    Justus vindt dit leuk.
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoe gaat het ondertussen met de zenoah?
     
  9. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Als ex swtk-er erg leuk om te lezen. Dat blauwe boek hadden wij ook op de zeevaartschool in IJmuiden. Leuk hoor!
    Maar ook ik ben erg benieuwd of die Zenoah nu weer goed loopt!
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat heb je dan toch niet van je vader, die wist die dingen toch aardig te temmen, en nog wat extra toeren er uit te krijgen....
     
    Justus vindt dit leuk.
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Daar zijn nog geen (positieve) berichten over, vakantie is voorbij, dus ff on hold.....
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die deed niets liever dan de hele dag aan die instelschroefjes klooien en eerlijk is eerlijk hij had ze altijd voor elkaar en goed lopend.

    Ik ben heel af en toe wel aan het kijken naar een benzine-kist (zo ook hier verzeild geraakt) want ik vind dat stiekem wel heel erg leuk klinken maar meer als een beetje kijken is het nog niet hoor;)
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Net even teruggelezen en verbaas me over het verhaal van de aspen benzine,
    Ik had een paar jaar gelee aspen uit de kettingzaag gekieperd en zelf gemengd met A747 ( de oudere raceliefhebbers weten wel waarom)
    En na anderhalf jaar stilstand na de zaagklus startte hij met een paar rukjes aan de starter
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Liep hij niet goed op aspen ?
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Jawel, maar het was bijna op en ik vond Aspen te duur :hammer:

    Zelf mengen was meer voor dehand liggend omdat ik nog een halve fles Castrol A747 had staan
    En ik wilde de 2 niet mixen omdat Aspen een heel ander soort benzine is (syntetische benzine ofzo)
    Vandaar het laatste restje aspen uit het tankje laten lopen het grasveld in en de eigen mix erin
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Het druk referentie membraam is de eerste die problemen geeft. Iets waar een kettingzaag vaak geen bestaan van weet.
     

Deel Deze Pagina