Vorige week met BL-zwever gevlogen en plotseling geen connectie meer. Gelukkig toestel gevonden op hemelsbreed 700 mtr verwijderd. Vraag is nu of deze LIPO nog wel te vertrouwen is. - Lipo Dymond LC-2400 3s 30C dd April 2013 Regelmatig gebruikt. Heeft onlangs ook zonder problemen in BL motorvliegtuig gevlogen. Altijd! In Storage mode bewaard. Niet puffed of sponzig. - BSC Turnigy basic - 25A BEC 2A/5V ver. 3.1 BL motor type onbekend - Bij ophalen E-zwever bij vinder thuis die avond knipperde de Rx in binding mode. - Volgende dag de Lipo aan ROBBEChecker 11,18V 19% 3,731 3,736 3,723 Met Dymond Quattro evo ontladen 9,62V -365mAh 29:54 min helaas geen celvoltage genoteerd Daarna volgende cycli gedraaid. BAL laden 12,60V 99% 2412mAh 81:29 min 4.1894.4.208 4.203 STO ontladen 11,61V 54% -711mAh 64:15 min 3.867 3.879 3.867 BAL laden 12,60V 99% 995mAh 40:27 min 4.194 4.205 4.208 STO ontladen 11,53V 48% -778mAh 70:24 min 3.8433.850 3.845 Zelf durf ik deze Lipo niet meer te gebruiken. En schaf dus nieuwe vervangende LIPO aan. Is dit een wijs besluit gezien de resultaten van de bovenstaande laadcycli??
Waarom niet meer gebruiken. Lipo lijkt goed. Je moet het probleem ergens anders zoeken. Ik denk dat je eens moet kijken hoe de antennes liggen.
@TC01 Bedankt voor de tip. Dat was ik ook al van plan. De zwever is de Nordic A2, inmiddels 65 jaar oud. Onlangs overgenomen van HvH. Aansturing richting en beide hoogteroeren dmv dunne gevlochten staaldraden. Diversity Rx antennes vóór litze draden en dus de vleugels linker en rechter zijkant 45 graden opzij uit de romp naar buiten.
Heb je de accu volgas getest ? het kan zijn dat hij het vermogen niet meer kan leveren en zakt dan in. Daarna hersteld hij weer en komt op nominale spanning. Dus laat je je model een poosje volgas draaien en kijk of hij niet inzakt. Dan heb je de accu uitgesloten.
Het rare is datbhij de binding verloren is. Dat gebeurt niet zomaar, ook niet als de spanning wegvalt. Daarom denk ik dat het een ontvanger en/,of zender probleem is, en ik denk niet dat er dronespullen als TBS in een 65 jaar oude zwever gezet worden. Ik denk aan Spektrum, dat heeft wel eens van dit soort kuren. GJ
Is idd Spektrum Tx met HobbyKing OrangeRx R720X v2. Deze setup vlieg ik ook in andere toestellen. Ik denk dat het ook aan mijzelf gelegen heeft. Fantastische thermiek, ~45 min gevlogen op 4:40 min motorlooptijd. Op het laatst in een bel waar lastig uit te komen was. Down getrimd om rustig hoogte te verliezen. Maar dat op een afstand om niet recht omhoog te hoeven kijken. Verbinding verloren door te laag en te ver weg te vliegen. Óf verbinding al verloren voordat ik te laag en ver weg was. Zwever zo getrimd dat ze in mooie linker bochten naar omlaag komt. Hoe minder je stuurt hoe mooier ze vliegt.... De tip met de antenne’s is een goede en ga ik dus aanpassen. Ook het monitoren van de accuspanning bij langdurig vol gas is het proberen waard. Maar ik ga sowieso nieuwe Lipo’s kopen. Het vertrouwen in de oude van 2013 is weg. Lange afstand spullen gebruik ik idd niet.
Het is geen probleem van geen bereik of zo. Het is een technisch probleem, een ontvanger verliest geen binding als hij de verbinding met de zender verliest of als ie spanningloos word. Spektrum is gewoon niet zo'n betrouwbaar merk/systeem en daar zijn meerdere mensen door crashes en dergelijke achtergekomen. De lipo is aan de gegevens te zien nog prima, weinig onbalans. Ik zou in ieder geval die ontvanger de kliko ingooien en na gaan denken over een nieuwe besturing. GJ
En als je toch nieuwe besturing gaat overwegen... iets met telemetrie en een RSSI-waarde en een stem die waarschuwingen geeft als de RSSI zich onder aangegeven waardes gaat begeven. Idem dito met.accu-spanning. Die LiPo wegdoen is zonde... als je een LiPo goed behandelt, gaat ze erg lang mee. Een LiPo die een flinke tik heeft gehad en zichtbaar een deuk heeft... tsja, dat is een ander verhaal.
Tja overstappen van Spektrum naar ... is een flinke investering. Vlieg al jaren met Spektrum en dit is de eerste keer met deze problemen. Ik ga eerst de antenne’s een goede plek geven. Én ‘verstandiger’ zweven. Met motorvliegen nooit dit probleem gehad. Bedankt voor de feedback !
Nog een kleine tip dan. Uit eigen ervaring vind ik opentx een erg positieve ontwikkeling. Budget-technisch ook het proberen waard.
De stap naar Open TX is erg groot en ik ken iemand die daardoor gestopt is. Het is geen plug en play, je moet je er echt in verdiepen. Maar gooi in ieder geval die ontvanger weg. Daar is echt iets mis mee. En ga dan sparen voor een Graupner of Futaba. Alles is betrouwbaarder dan Spektrum. GJ
Ja, dat is wel herkenbaar. Gelukkig zijn er erg goede youtube-tutorials die je op weg helpen. Kleine stapjes en niet te veel ineens, dan ga je erg blij zijn met opentx.
Nou, dat maakte voor die persoon niet uit en zelf ben ik ook nog aan het worstelen met de horus, de taranis vind ik nog een tikkie lastiger. Ik zou als ik simpele modellen vlieg gewoon een Graupner MX kopen. GJ
niet specifiek een spektrum probleem, maar meer een orange probleem. die vielen vaker uit en verloren hun binding. Gooi die orange weg en zet er een gedegen ontvanger in.
Spektrum met orange ontvangers is vragen om problemen. Helaas heeft me dit ook enkele kistjes gekost. Vooral laag bij de grond werken de Orange ontvangers slecht. Ik vlieg al jaren spektrum en vooral met originele ontvangers. Met de originele ontvangers nog nooit een storing gehad. Ook niet bij ver weg en/of hoog vliegen.
Spektrum idd een dingetje. Gewoon full range ontvangers gebruiken en gaat vaak wel goed. Spektrum en orange is waardeloos. Heeft me 1 edf gekost. En de dag dat ik moest brevet vliegen storte het les toestel neer. Ook Spektrum met orange. Dat was een dx8. Dat was helemaal feest. Toen een dx18qq gehaald met goede full range ontvangers en nooit meer problemen gehad. Met auto's ook vaak problemen gehad. Vooral als de bec spanning te laag werd gebeurden er rare dingen. Resumé. Ik gebruik voor alle duurdere toestellen futaba. Umx en andere bnf toestellen Spektrum. Auto's idem( te samen met externe bec). Nooit geen problemen meer gehad met futaba