De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt mannen voor de felicitaties.

    Vandaag weer oefenen met de FunCub voor het brevet.
    Vriend B. kan dan met zijn E-Flite vliegen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De laatste dag.
    De 2 oudjes...
    Snip en Snap.
    Wil aan de knuppels.
    IMG_20200804_125914.jpg


    Een man en zijn hobby
    IMG_20200804_125950.jpg


    GJ
     
    Thedo, Arnold 85, serge pot en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Twee weken terug ging het mis, tijdens het maken van een van de eerste tolvluchten. Het onderstel was voor zichzelf begonnen :D.
    Beetje Uhu Endfest er aan en hij zat weer vast.

    De keer daarna ging hij tijdens de start linksaf, daarna rechtsaf en na enig sturen uiteindelijk de goede kant uit. Wat raar allemaal!
    Vriend B. kwam even kijken: " wat zit die voorkant vreemd in elkaar", was zijn eerste reactie.
    WdeW: " ja, nou je het zegt". Het onderstel zat er scheef onder en de voorkant ging alle kanten uit.

    B.: " breng hem van de week maar even mee naar mij".
    Toen ik even niet keek, zette de beste man de zaag er in. Zelf was ik toe aan een kalmeringstabletje.
    Landingsgestel recht gezet en alles gelijmd met Velpon :D. (voor de ouderen onder ons: ... en je ziet er geen barst meer van).

    Er is inmiddels ook een FunCub XL, maar ik heb nu de allernieuwste FunCub Small.
    En hij vliegt nu als een Gilette.
     
    serge pot, Hans V, Antonio69 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En toch zie het verschil in vlieggedrag van een piepschuim model ten opzichte van een houten model.
    De Funcub is een wiebelig licht ding, en zo vliegt ie ook.
    Als je dan de WOT trainer ziet vliegen dan is dat mooi rustig en stabiel.
    Hout is toch beter dan dat piepschuim troep, dat tegenwoordig net zo duur, zo niet duurder is dan een degelijk model.

    GJ
     
    serge pot en Hans V vinden dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En de houten Wot Trainer maakt mooie grote ruime bochten (knipoog, knipoog).

    De FunCub is mijn laatste piepschuim toestel.
     
    serge pot en Hans V vinden dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Wot was artf en kostte 150 euro incl. verzendkosten.
    De set up komt uit een ander kistje en kun je zo hergebruiken.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga misschien weer vreemde dingen zeggen;
    Als iemand wil leren vliegen, dan is hij toch veel beter af met een houten trainer van zo´n 3kg startgewicht!?
    Om te beginnen waait hij niet weg in een poep en een zucht. Hij vliegt veel strakker, eigenlijk in elk opzicht beter.
    Een voorwaarde is wel om aan de kabel te vliegen met een goede leraar. Dan kun je hem toch lang heel houden?
    Welke denkfout maak ik nog?
    De prijs misschien, alhoewel. Een nette 2e hands Calmato o.d. kun je met enig zoeken voor 150 wel vinden.
    Ja, oke, een schuimmodel voor ongeveer 100 euro, is mijn ervaring.
    Wat is wijsheid?

    Ik kaart dit uitsluitend aan, om nieuwe beginnende vliegers eventueel mee te kunnen helpen.
    Wat vinden jullie hier van?
     
    Hans V vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Calmato...
    Koop een nieuwe kit... of probeer een oude editie van voor 2010 te vinden met abachi ingedekte piepschuimvleugels...
    Die is te verwoesten en pardoes te fixen en weegt idd 3 kg en vliegt als stabiele baksteen ook bij veel wind...

    Lessen met een funcub schiet niet op. Dat is een kist voor gevorderden om bij te leren in vreemde figuren vliegen... Verder is het contrast in de lucht van zo cub niet goed.
    Worden overstraald en verdwijnen ze. Een Calmato blijft altijd goed zichtbaar door z'n vorm.
    Van het weekend zag ik een pro zich verslikken bij de start in de stevige wind... goede reflex, dus snel herstel. Ding kan dus bijten.

    Op mijn club zie ik leerlingen niet opschieten met dat schuimspul. Kitjes zijn verleidelijk... want alles zit er bij...
    Net als een taartje... ook lekker... maar je hebt er niets aan. Vult verkeerd de maag...

    Goed vliegende kist gaat niet vervelen... ook al ziet het er uit als een verveeld hok. Ook niet na 15 jaar en een
    aantal tweeks om het als een RC1 te kunnen laten vliegen... Een giro hoort daar ook niet in, en is ook niet nodig...

    Mis alleen wel mijn Ugly Stik... echte pretvogel en later pechvogel. Met z'n grote vleugel wel iets windgevoeliger... is die zin... drijft wat sneller af. Een topper... ook 3 kg.

    Calmato Sport kan ook als leskist... en zo ook de Goldberg Tiger II hoewel iets meer opletten.

    Een Calmato is niet foolproof... maar zo leer je ook vliegen...
    De WOT moet een goede trainer zijn. Op de club hadden we een WOT XXL... superkist... en eigenlijk ook een Stik derivaat.
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2020
    Jonkje, Antonio69 en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  9. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Beemster
    Ik lees nu alweer een poosje mee hier ( meest met een glimlach) en ik heb er toch best veel aan gehad. Mijn planning is deze winter zelf een kistje bouwen, wss een Calmato dus.
    En dan volgend voorjaar naar een club gaan, en met lessen beginnen. ben al twee keer bij ACK wezen kijken, en ook al wat uitleg gehad. tot zover de plannen

    ga zo door Wil
    Mvg Teun
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je bij de ACK gaat vliegen moet je wel een degelijke, lees houten kist, hebben.
    Ik ben 10 jaar instructeur geweest bij de ACK en het waait daar altijd.
    Wij lesten tot windkracht 5-6, beetje afhankelijk van hoe turbulent het was.
    Ik weet niet hoe het huidige instructieniveau is, toen Gerben en ik weggingen was het een tijdje, de blinde helpt de lamme maar volgens mij hebben ze het nu wel weer op de rit.
    Een Calmato hoogdekker is een perfecte kist, kan je ook nog kunstvlucht mee, daar heb je helemaal geen laagdekker voor nodig.
    Een Calmato zet je binnen een avond in elkaar en je kan ook gewoon 's winters doorlessen, dan heb je in de zomer je brevet.
    Als er een beetje sneeuw ligt is dat ook leuk, ipv wielen zet je er dan skietjes onder.
    Dat was altijd hartstikke leuk, bij de eerste sneeuwval was het meteen druk op het veld, allemaal met skietjes, zelfs zwevers omhoog slepen in de sneeuw.
    Enige nadeel met electro is dat je accu's dan wel opgewarmd moeten zijn want anders presteren ze helemaal niks.

    GJ
     
    MicropropSport en Antonio69 vinden dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dag Teun,

    Bedankt voor je mooie reactie.
    Je moet inderdaad een beetje tussen de regels door lezen. Ik schrijf zelf vaak met een knipoog ;). Daar gaat er al weer een.
    Deze hobby heeft een heleboel vrienden en andere waardevolle contacten opgeleverd.

    Alles begint met het maken van een goed plan en je bent al op weg.
    Laat gerust in dit topic weten hoe het gaat. Het is hier toch af en toe al een internationale puinhoop :D.

    Groeten, Wil
     
    jve en Antonio69 vinden dit leuk.
  12. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Beemster
    klopt GJ hier tussen de Noordzee en het IJsselmeer in is het zelden windstil.
    En in één avond een vliegtuig bouwen, jou lukt dat misschien maar mij zeker niet
    Was iig wel van plan om voor een kit te gaan ipv arf. Verder moet ik echt alles aanschaffen
    Het enige wat ik nog heb is een stuurwiel zender, daar doe je niet veel mee natuurlijk
    Dat zijn leuke plannen voor deze winter, voorlopig thuis nog genoeg te doen. En het geld is dan ook weleens op hè.

    Gr Teun
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2020
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We hebben zat leerlingen gehad die hem in een week in elkaar hadden.
    Af en toe kwamen ze dan wat vragen in de winkel of op de club maar het is denk ik in uren, voor een beginner, hooguit 10 uur bouwen.
    Benodigheden zijn:
    UHU Endfest 24 uur lijm.
    5 minuten epoxy en secondenlijm.
    Verder een scherp mesje en een soldeerbout.
    Vraag op de club wat je het beste als zender kan kopen, ze lessen met Spektrum maar dat zou ik echt niet aanraden, beter een Futaba of Graupner of als je veel affectie hebt met computers, een Frsky Taranis of Horus.
    Een Calmato is altijd een ARF, scheelt heel veel tijd en je hebt geen echte binding met het model.
    Als je een model zelf gebouwd hebt uit een kit is het toch meer je kindje en is het lastig als ie crasht.
    Als je echt zelf wilt bouwen is er iemand, volgens zelfs lid van de ACK, Winfried de Vries, die een kit levert.
    http://foamtoair.f3ascore.com/rcoutdoor/AirTrainer/AirTrainer.htm
    Hij is actief op het forum als @wvr

    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  14. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Beemster
    Goh , ik meende die dingen wel als bouwkit gezien te hebben, maar als ik ga googelen lijk je idd wel gelijk te hebben

    Zender ga ik nog even rustig uitzoeken, ik weet iig dat er bij ACK in mode 1 gevlogen wordt.
    Een computerman ben ik zeker niet.
    Ik ga sowieso nog eens een paar keer kijken daar.
    Woon er ong vijftien km vandaan
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Misschien heeft iemand bij die club nog wat over? Meestal koop je dan vertrouwd. Het is maar een idee.
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Les 1, ik heb altijd gelijk, nu weer.... ;-)

    En ja, ze vliegen op de duitse manier, Mode 1.
    Ik had me ergens rond mijn 13e zelf geleerd op de USA methode, mode 2 maar toen ik bij de ACK ging vliegen moest ik na 15 jaar vliegen mezelf omleren.
    Dat is best lastig.
    En helies vlieg ik nog op mode 2, dat is makkelijker.
    Op zich maakt het niet uit, met mode1 kan je wat rustiger en netter vliegen omdat rol en hoogte niet op 1 knuppel zitten.
    Het fijne is als je met Mode 1 vliegt je ook modellen van andere leden kan vliegen.
    Wij vlogen regelmatig met elkaars modellen.
    Als je niks met computers hebt dan zeker geen Frsky Taranis of ander OpenTX zendsysteem kopen maar gewoon een Graupner of Futaba, of als je van je geld afwilt, een Jeti.
    Maar altijd eerst even de zender vasthouden, of je hem wel lekker in de hand vind liggen.
    Spektrum heeft wat nare kuren, uitvallen van systemen.
    Plus dat de meeste winkels het niet meer willen verkopen, dus een uitstervend merk.
    Dat kitje van Winfried is best een goed alternatief voor een Calmato ARF.
    De totaalprijs zal ongeveer gelijk liggen aan een ARF model.
    Je moet het bespannen met folie, ik gok zo'n 4 a 5 meter a 12 euro per meter.
    Dan je lijmen, landinggestel, wielen, aansturingen, je zal dan ook wel ergens rond de 175 euro totaal uitkomen.

    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Spektrum zit het euvel in de zwakke ontvangers met sattelite kabels welke door een blinde Chinees in elkaar geprutst zijn. Qua techniek hebben ze helemaal niks verbeterd. De reden dat ik overgestapt ben op jeti, dat is gewoon 100 procent betrouwbaar. En je hoeft niet de ds16 te nemen de 12 is ook al zeer goed.
    Futaba is gewoon goed en betrouwbaar.
    Graupner met de huidige perikelen is stervende, dus wegblijven.

    Multiplex zie je ook steeds minder.

    Frsky Taranis of Horus, eerlijk gezegd was ik daar 4 jaar terug zeer negatief over ivvm storingen. Tegenwoordig zijn het hoogwaardige conqurenten. Tip mijnerzijds vervang de sticks met potentiometers door hallsensoren.

    Qua leskist zeg ik op mijn beurt neem een tweeassige elektro zwever. Dan leer je om met rudder te sturen wat tegenwoordig maar beschouwt wordt als een rudimentair aanhangsel. In mijn ogen is het rudder juist zeer belangrijk.
    Ik heb jongens hun toestel de grond in zien boren omdat hun rolroer het niet meer deed en ze niet wisten hoe een bocht met rudder te vliegen.
    Een zwever geeft je tijd om na te denken over het sturen en sta je minder gespannen achter de knuppels. Daarna kun je een toestel nemen met rolroer.
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Graupner is niet stervende, niet meer.
    Is overgenomen door D-Power en de zenders en dergelijke worden ook weer gewoon geleverd.
    Jetis is veel te duur, ja, de DS12 is een leuk zendertje, dat begint ergens rond de 550 euro maar dan moet je er software pakketten bijkopen.
    Voordat het een volwaardige zender is kost ie ook bijna 1000 euro (software upgrade is 381 Euro).

    Wat leskist betreft ben ik het niet met je eens Serge.
    Met een zwever kan je maar zeer beperkt lessen en je moet dan ook weer een ander kist kopen als je motor wilt vliegen, plus weer een ander brevet halen.
    In de tijd dat Gerben, Ruud en ik bij de ACK les gaven gaven we ook op een redelijk hoog niveau les.
    Je werd niet zomaar losgelaten en leerde ook met rudder sturen.
    Ook dingen die niet in het brevet stonden leerde ik leerlingen aan, is al eerder geschreven, rollen en rugvlucht bijvoorbeeld.
    En als de leerling zijn brevet had begeleiden we ze nog verder, zelfs de oudjes gaven we heropvoed cursussen.
    Het niveau van de hele club lag vrij hoog, dat zal nu met wat uitzonderingen nagelaten, nog wel steeds zo zijn.

    GJ
     
    serge pot en Antonio69 vinden dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Voordeel van de ds 16 van jeti. Alles wat je bedenkt is mogelijk voor de komende 20 jaar. Normaliter met potmeters kom je niet verder dan 6 a 9 jaar. FB_IMG_1596475702627.jpg
    En de kwaliteit haalt er geen een. Tevens de kabels zo weggelegd voor de gymbals dat ze niet breken op solderingen of kabelbreuk kunnen krijgen. Nee ik betaal graag voor kwaliteit en veiligheid.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmm... Evo-9 uit 2003! 100% tiptop... heb wel wat tip toets schakelaarjes moeten omsolderen... Maar een paar oude faxen zijn gewillige donoren voor betere kwaliteit toetsen :)
    Potmeters zijn nog steeds prima... gelukkig maar...
    De eerste jeti hackmodule heb ik opgerookt. Slechte antenne connector. De latere serie beter en heb de montage van
    De antenne aan de zender verbeterd...
     
    serge pot vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina