Tower Hobbies Kaos 60 GP/EP ARF vreemde restauratie van een NIB...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2020.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als... als... want men durft ook te vragen voor 'ouwe meuk'... en is het niet zeker of het een aftrappertje is...
    Altijd checken... Maar mijn Picco kwam ook binnen via MP... en verrassend mooie staat. Ongevlogen, maar geen doosje, kortom schappelijk. Alleen de propmeenemer is niet juist... die moet ik nog bij Just Engines bestellen. ASP en die past, lijkt sterk op het origineel...


    USA spant de kroon in deze... daar zijn de magen zo leeg dat met kierewietprijzen verlangt...

    Maar tref je iets tegen een schappelijk tarief... ja... inslaan!
    Zit het nieuw in doos... inslaan en nooit gebruiken... en een gebruikte bijzoeken om die op te jagen :) Haha...
    Zo heb ik een OS 61 SF-P (pomp) met zuigerveer. Nieuw in doos. Beste is om die maar te beschouwen als V.S.O.P.

    Mecoa... USA... alles wat ooit Macs was... uitlaten... hebben deze snuiters opgekocht... rechten en wat dan ook...
    ook bij motoren die streek uitgehaald. Ergens heeft dus iemand emmers vol... kapitalen aan verzameling... geplet door een dikke reet...
    Wat ze aan restanten hebben liggen vragen ze de hoofdprijs... ze doen het al jaren en jaren zo... Moin!

    Ooit is het niets meer waard? Omdat het niet meer leeft... Wie wil er nu nog een Friese Staartklok?
    Heen hond... ooit gingen de prijzen Himmelhoch... maar die generatie die dat mooi vond... is niet meer...
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat lijmactie gister... kijken of alles goed registert... haaks staat in de klaprichting....
    En daarmee vliegen de avonduurtjes je toch weer om de oren...

    Maskers en nog eens maskers in coroniale tijden... nu maskers om stiftscharnieren te verlijmen.

    Wat is de grap... klein ponsgaatje in een stukje bouwplastic, dat rekbaar is...
    De scharnierstift erdoor... dat sluit nauw af als een pakking, dan smeren met PFTE olie.... (oud Robbe spuitje, hervuld met Superlube PFTE-olie)

    Tevoren alle fittingen uitgebreid getest op juiste passing, zodat je in 1 ruk zonder haperingen kunt doorwerken.
    En dan de 30 minuten Zapp Z-Poxy met iets glasparels aanlengen. Alle gaatjes impregneren met een saté prikker....
    En alleen die trits aanpakken, die je ook in een gang kunt monteren en richten.
    Je 1/2 uurtje is immer pardoes vervlogen.
    30 minuten pot-life en de tijd is om. Dus 20 minuten om alles te doen en 10 minuten om nog eens te vergewissen... of je je werk goed gedaan hebt...

    Stiftscharinieren en maskers... wat doet het masker? Vet tegenhouden aan 1 kant,
    aan de andere kant de morsigge epoxy... die je weg poetst in nog vloeibare toestand...
    En het zorgt er voor dat je gevette scharnier niet mengt met epoxy en andersom... en tevens een folie spacing geeft
    met de uitgeharde epoxy, net voldoende... zodat je scharnier soepel blijft klappen de lijm niet raakt... en dat werkt...


    IMG_2145.jpg


    En aan de slag...


    IMG_2144.jpg


    20 minuten voor verwerken... alles schoon te poetsen aan overdaad epoxy...
    10 minuten bedenktijd voor alles goed te mikken... check, check en nog eens check...
    Knorrenklusje...
    Na 30 minuten is het gefixeerd.. rek je aan weerszijden de foliemaskers uiteen..
    komt zo keurig los over de pen... bij het verlijmen van het stuurorgaan wordt het lastiger
    die zitten meer verzonken... dus het is een 1/2 walhalla van werken?... :D
    Ga het echter weer zo oplossen... door het rekken komt de bouwfolie toch ook rustig weer los....
    En goed smeren...

    IMG_2146.jpg



    Vanavond weer verder met de staart.. dan de aillerons aanpakken...
    Wordt al weer meer vliegtuig...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
    ramses, Hans V en HansH vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat voorspoedig tot nu toe... veel plaatjes om een beeld te geven... en wie weel helpt het een ander weer tot nieuwe inzichten...

    Hoogteroeren nu ook volledig verlijmd. Richting aan de beurt...

    Wederom met de reepjes bouwplastic en een kleine diameter pons in het midden als seal.
    Scharnieren weer een drup PFTE olie. 30 minuten Z-Poxy van Zap.
    Na uitharden trek je de folie in tweeën...
    Bij het wegpoetsen met papierdoek, beetje aceton, komt er door het masker ook geen drup
    overtollig epoxy aan het scharnierpunt te zitten... uiteraard bijzonder prettig.

    Overigens... moet je onverricht alles uitbouwe?...
    Snij je de scharnieren door en met een rood hete draadtip van een oude stuurstang
    stook je het scharnier los. Plastic gaat koken, epoxy gaat stuk...
    Je laat de draad koelen... de pen zet zich vast... en in een oogwenk trek je de pin uit het hout...
    Een boor zou uitschieten, een rood gestookte draad niet mik je er zo door in de hartlijn...

    2A3FE636-3805-4666-9CD4-B4D208043B0E.jpeg


    Met de LED lamp check je snel even onderlangs gehouden, of de naden gelijk stroken...

    4E639410-1517-40D0-9601-BB01CEC023E2.jpeg


    Lijm is gehard... folie kan worden weggetrokken.
    En zo weer door met de vleugels... een totaal van 10 pennetjes...
    Zelfde stapjes te gaan....

    Voor wat het waard is.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
    ramses, Peter Houweling en Theo P vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Inmiddels nu de laatste vleugel op de scharnieren aan het verlijmen...
    Gaat nog steeds prima met de maskertjes en pfte gesmeerde scharnierpunten.
    Maximale uitslag ailleron is 16 mm en die wordt gehaald in de reeds verlijmde...
    dus ook dat pakt mooi uit.


    Lijm in het pengat... verdelen dotje lijm op de pen en al draaiend en pulsend de lijm verdelen en aanzetten. Met de schuifmaat op 3 mm de zaak richten.
    Helemaal zuiver krijg je het nooit, maar het scharnier heeft iets flex. Binnen die tolerantie vergevingsgezind.


    BD05E96A-FDD0-4F6A-881E-EE71AF8D2A6C.jpeg


    Alles nog een goed langs lopen en dan de kunst van het ‘afblijf-fikken’

    701A4D2E-C2FD-4E1F-A9DA-AFCFA0FC0D44.jpeg

    Straks is dan alles verlijmd... Dat is alweer nu geweest geworden... Prachtig weer, iedereen zit buiten...
    dus wij gaan met de Tamyia spuitbusjes aan de slag!
    Cabinekapje opvrolijken met antiek blauw-groene mix.... hoop dat het lukt...


    Eerst maar weer behoedzaam de druppel lossen... zweetklusje...
    Want het wil met tegenzin uit het deksel... maar lukte...


    46556DFE-05FB-4D26-B23E-33506141A6E6.jpeg


    Hier de 3 busjes PS Tamiya, en hoop hiermee een mooie diepe kleurzweem op te kunnen zetten...
    Eerst maar eens met groen opstarten. Zien hoe dat uitpakt... kleur eventueel verdiepen met een van de blauwen...


    FEF101DA-2FD9-4611-989D-C8DFD2F3A982.jpeg


    Tot zovers!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
    ramses vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... ik heb resultaat... Pakte anders uit dan ik eigenlijk wilde of hoopte...

    Kapje spuiten met een transparante klaarlak...

    Alles eerst goed ontvet. Eerste laag groen zette vrij licht op. Amper pigment. Verder was de
    transparantie vlot verdwenen met een aantal dunne laagjes. Om de tint meer azuur te krijgen...
    het blauw opgezet. Maar daar bij ging het mis. Twee zakkers door de smalte van de kap...
    nevelconcentratie...

    Maar hier was ik nog vol goede moed... tintje donkerde iets meer azuur...
    en ik vergreep me aan het blauw... Foei Bas! Ook ik ben wel eens ongeduldig door de leut...
    Eigenlijk was ik al klaar hé... pffff... Wel! Het leven zuigt!


    IMG_2160.jpg



    Zaak laten drogen... en dan als enige middel... schuren. Aceton beschadigd de kap.
    Tevoren getest op restant materiaal. Je kan het ook nog erger maken natuurlijk...

    Eerst korrel 400 waterproof, daarna 1200... maar egaal geheel blanco had ik geen zin meer...
    Vlekken hou je toch... Besloten de kap dan maar klef dicht te spuiten.
    Bij de eerste laagjes was de de transparantie sowieso vlot zoek.
    Heel lichte tint wilde ik ook niet... wel profielcontrast in de lucht... Dat is er nu gegarandeerd...

    Dus nu is de kap een donker British Racing Green geworden.
    Zo op de tafel oogt het bijna zwart...
    Lelijk oogt het niet... maar om het niveau van de tank af te lezen moet de kap los.
    In de zon ook kwetsbaarder op thermisch instorten... dan moet er maar een lap over...

    Om nu een nieuwe te trekken... nope!
    Ding moest na 3 jaar doorlooptijd maar eens vliegen... Pffff...


    BF461E47-717F-43F7-BDC2-6CFE371B68A2.jpeg

    03EAE422-881F-4DE5-8355-44D473264234.jpeg

    7ADAAC3A-D26F-424A-8009-35A08B11EF9B.jpeg

    9CE605C2-3B8D-4D71-B453-788D43162CF3.jpeg

    Tot zovers...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
    ramses, Bruno van Hoek, willum en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Evengoed en prachtig resultaat Bas, de kleur groen kleedt het geheel mooi af :thumbsup:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... storen doet het ook niet Ralf. Lak is nu verder ingedampt en maakt het een fractie lichter...
    nog even de binnenkant opgepoetst met commandant 4, maar in transparantie gaf die glanslaag geen verbetering... of nauwelijks.
    Nu gewoon de kap hechten binnen in en buiten rondom sealen met wit getonerde
    en iets opgedikte epoxy...
    Nu is de naad een vangnet voor vuiligheid...

    Stuurstangen aansluiten. Dan rond ik de kap verder af....

    Overigens... werken deze gemodificeerde antieke garenklosjes... met slagmoer in verlijmd...
    uitermate prettig bij montage en loshalen merk ik nu!
    Voorheen niet passende plastik friemels... met ook nog eens verkeerd draad...
    Goeie grip met de fikken... Mehhh... top!

    2AE33B03-86A2-4920-B3D3-B5453C255953.jpeg


    Naja... en zo is het vrije dag je rap weer om...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2020
    Bruno van Hoek en strutter vinden dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Morgen de maiden Bas ?? :yes:
    Vind de canopy best wel mooi met deze speciale kleur (echt waar)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... alleen ietsjes doorzichtiger... was mooi gewees't :D

    Wellll... Alle stuurorganen zitten ook al vastgekoppeld aan de stangen... met de juiste uitslagen.
    Foto's maar die mik ik hier wel laters... maar dat is ook op de lijst doorgestreept...

    Maiden? Ook nog... RC-inbouw (lekker veel ruimte maar niet heuss)...
    Nu hebben de ailerons nog UNI uitgangen... maar wil daar MPX accu-stekkers hebben...
    die groene... daarvan split je 1 helft... en kan je nooit missen bij aansluiten.

    En dan die motorkap...
    Denk ik over om die in gips af te gieten.... Kan de originele origineel blijven en de repliek
    mooi in mootjes worden gesneden voor alle uitsparingen.
    Verder zit de hoofdsproeier nog niet goed... brandstoftoevoer komt niet mooi uit...
    Dus die van een AX oude stijl (ook voor OS 65 LA) met metalen uit alu gezet beugeltje. Past het allemaal weer beter.
    Zo een ASP beugeltje... kan je echt geen kant mee op.
    Ik wil de hoofdsproeier langszij de cilinderkop hebben, en hoeft eer geen prikker omhoog door de kap heen...
    Maar dat langszij maakt dat de toevoer in de knel komt... zeer onhandig...

    Njaw... tot de volgende updatert...
    Gr Bas
     
    Bruno van Hoek, Peter Houweling en willum vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nu een domper hier thuis... onze Dackel van 16,2 jaar is door haar achterpoten gezakt...
    Was al kwetsbaar... slik... en het arme beest weet het... en heeft pijn... Maandag met de dierenarts overleggen...
    Eventjes met haar op de armen het veld in... de jacht-snuffelneus werkt nog prima...


    Kaos...

    Ja... dat demperhoudertje... dat is dus een simple oplossing... en kijken hoe het houdt...
    Ietsje scheef... maar dat bomt voor nu even niet...

    IMG_2083.jpg



    En in de herhaling... zo steekt het aan de romp...


    IMG_2178.jpg


    Dan had ik de roerhevels opgebouwd in de staart... Ook op orde...


    IMG_2176.jpg


    Aansturing voor de ailerons... Bij montage brak pardoes een kwiklink...
    Daar een deugdelijke op gezet van HobbyIn... die met dat V-tje in het cirkeltje...
    Heel mooi glimmen is blijkbaar niet altijd okay... Het boutje is reeds ingekort en heb er een zelf borgende
    RVS moer opgezet... het knipvlak de scherpe steeksels afgeslepen...
    1x kwiklink en 1x Z-bend...


    IMG_2174.jpg


    Dit de uit elkaar genomen hoofdsproeier van Magnum... ASP...
    Komt niet mooi uit met de tank toevoer... en moet iets anders verzinnen.
    Heb nog wel wat onderdeeltjes van een 60 FP, een Remote Needle Valve
    in een OS-zakje... weet niet of ik het ga gebruiken... Zien of ik iets ga draaien?...
    of bestellen... of die van een OS 45 AX neem... die ook voor de OS 65 LA kan worden gebruikt... ach... Bas! Verzin wat slims! Zucht...


    IMG_2183.jpg


    Ik ga Teckelen... arm beest...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
    ramses vindt dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Bas
    We hopen dat het goed komt.

    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gister effe de kist op de CG... en aan de waag... ik hoop dat ik rond de 3700 gram blijf...
    CG toch minder lekker dan gehoopt... betonfolie... beton balsa?
    Betonijzer als stuurstangen? Of die betonreparateur hier in het bouwhok... Haha...

    De accu moet onder de tank... daar is wat ruimte... om die reden maar een LifePo4 ontvangeraccu besteld.
    Die zijn safe bij laden... vragen minder laad onderhoud...
    En dan wellicht met verlengkabel laden en balanceren?
    Of per keer de tank liften en accu er uit pellen... is toegankelijk... maar was niet de bedoeling...

    De Hatori schuift toch een zekere hoeveelheid massa naar achter...
    Met een standaard demper is het probleem er vast niet meer... ptohhhhwwww....
    Ik wil mooie pep in de brommert! Nog even CG-spitzen-balletbalansen met de normale demper...

    Die oude oertekeningen van Joe Bridi... die man heeft lopen nadenken over zijn concept...
    slanke rompen... licht en toch sterk...

    ARF kitbouwers in de knoekoe... Lasercut omwerkingen... herzien is zeker niet altijd beter...

    Dus! Spannend tot aan een zekere maiden... niet anders gewend bij deze kist...
    Gr Bas

    PS: De elasticiteit en volhardendheid van Teckels is enorm... wij in de rats...
    iets strammer... sneller moe...
    Beest staat weer op 4 pootjes en wil kip, kip, kip... houden opties open.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
    willum vindt dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    gaat alles nog goed Bas, of begint het naar je hoofd te stijgen :bier:

    :yes:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... dat gewicht ondersteboven op de Great Planes waag... wel het staat echt wel te wiebelen...
    Eigenlijk is dat ding veel te flimsy voor dit soort gewichten... en heb ook altijd ruzie met dat ding met het opstellen...
    De afstandshoudertjes met die pielletjes voor tegen de voorlijst... flikkert er altijd af... raakt verstikt... en dan is de grond toch echt ver weg... oi!
    En ook zo vreemd... iemand moet mij net altijd bellen? Ken je dat?
    Nooit een kogelkopje door de vleugel gepookt... maar het was wel eens kiele kiele...

    Vishaak (unster) verteld mij 3660 gram 3700 volgens het boekje...
    En moet nog 180 gram bij... en de tank is dan nog leeg...
    Maar op waterstof gaan vliegen... of vleugels vullen met helium!
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-
    Voortgang... nieuwe sproeier maken op draaibank.
    Voor een aangepaste toevoer, omdat de normale niet uitkwam met de motorsteun
    in de positie dat ik de sproeierhouder wilde hebben...
    Verstelbare nippel uit een OS 60 FP sproeierset... nog los in doosje liggen...


    De onderdeeltjes... in de sproeier een boorgat voor de brandstofstroom (niet zichtbaar hier)...


    BD449700-E30E-4EF9-95A0-C513390A06CB.jpeg


    Om de zaak brandstofdicht te krijgen en geen goede dichtingsringetjes had,
    deze zelf gemaakt via een centerpunt-houtboor uit plaatmateriaal.
    Door weerszijden in de koperplaat te boren, werkt zich een keurig ringetje los.
    De vorm van de boor zorgt daar voor...
    Koper kort roodheet stoken, wordt het zacht en zet het zich goed als pakking naar vorm.


    Houtboor met punt... (zal nog wel even een duidelijker plaatje schieten...)

    3C4C09E9-DF43-47BE-A62D-C4302F22C348.jpeg


    Alles in elkaar geschroefd... en naar tevredenheid gelukt... weer iets fix!
    De afsluit/klemmoer gemaakt uit een messing M5 afstandsbout... (uit de grabbelbak)
    en gedicht met koperplaat, gesoldeerd met S-39 en wat extra radiosoldeer,
    schoongeknipt en nagepoetst...


    ABA6D83F-0FA9-4DCF-8312-0B8FE2399625.jpeg


    Gemonteerd, steun iets uitgedremeld... paste alsnog niet...
    Gasdicht op beetje perslucht en aan de brandstofpomp van de buffertank doorgespoeld...
    Keurig droog.
    Druk komt er niet echt op... vooral valse lucht moet voorkomen worden!
    En afwachten hoe de zaak zich houdt bij alle vibraties van de motor... benieuwd!


    7EA43E8C-95D1-4AA0-88D0-FA33556027A6.jpeg


    Nieuwe kap maken op basis van bestaande. Kap mag iets zwaarder en sterker...
    Beetje gewicht in de neus kan ik best gebruiken... een andere hoofdreden...
    het moet in stukkenworden gezaagd, of happen er uit.
    Zou dat mis gaan? Kan ik weer een nieuwe maken.
    De bestaande kap is zeer flex, en dun gelamineerd, dus wellicht vol spuiten met schuim
    of vullen met zand... of grote plantenbakkorrels... (van die rode terracotta balletjes)
    tegen het verder inklappen.
    Onder en boven de kap dan provisorisch afgedicht voor de gietopstelling van het gips.
    Bekisting op basis van Lego voorraad... kwam zo net uit met hoeveelheid steentjes...


    FDF49055-AD9F-4C3B-91A9-0352B6A13018.jpeg


    Minder prettige oplossing, maar pas op het laatst door te zetten... accu onder de tank...
    Daarvoor een LifePo4 accu... iets minder kritisch in in laadtoestand...
    Rest stukken polyethyleen schuim uit verpakking... laat zich goed op maat snijden.Verouderd amper
    sponst niet als zacht schuim wel doet. Dus brandstof bestendiger...
    Tank hecht met klittenband aan een haak die aan het spant gestoken is.
    Is zo ook vlot uit te bouwen voor onderhoud als dat moet.
    Maar om dat voor het acculaden keer op keer te moeten? Gehannes met de slangen?
    Anders toch maar lood aan de steun. CG is CG... dan maar overgewicht!

    IMG_2231.jpg


    Tweemaal Hatori...
    Met krimpkous is Hatori #606 kersvers... de ander? Ik weet het niet?
    Heb geen afmetingen meer van de #600 of #7XX serie. Diameter is 40 mm...
    Hoop dat er iemand nog wat maten heeft.
    Gaat dan om lengte tussen eerste reflectorschot, naar de hals, waar de conische vorm overgaat
    is rechte pijp, en de lengte van die halspijp. Bij de oude pijp is er aan gezaagd...
    Lange slag motor of korte slag motor... daar draait het dan om...

    IMG_2195.jpg


    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
    ramses vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kap in de vaseline gezet...
    Afzomingen onderin bij de basis met plastiline gedicht. Zo ook de onderkant van de bekisting met deze wax-klei gedicht. Nu laten harden, 15 minuten.

    Dan kijken of er iets aan kap te lossen valt... vast!

    57FE7214-FA4E-44DB-B41C-CDED1AEE4C5F.jpeg


    Gegoten en bekisting gelost.
    Vaseline loste prachtig... gaatje boren en een beetje bollewangendruk... keurig los...
    Geen bel te bekennen. Goed modelgips van de artshop in Emmen.

    Nu laat ik het zaakje een nachtje uitdampen en gaat het in de loswas...
    schoenpoets, olijfolie... als het maar verzadigd raakt met vet, epoxy nimmer hecht...
    Met een beetje geluk kan ik hem nog een keer gebruiken. Gips blijft broos al mal. Top!

    CC74606C-E23D-46DC-B2E6-9FDF5C53217D.jpeg


    Omdat de plug nogal flex was, dun laminaat... deze uiteindelijk gevuld met verpakkingsschuim vlokken.
    Goed aangedrukt... en bovenin een verpakkingsschuim stopje...
    zo kon de kap iets model behouden. Als de nieuwe kap gelamineerd is, kan je de
    inklinkingen in de vorm verwarmen en iets naar buiten richten.
    Maar als het niet stoort, laat je het zitten. Epoxy is tot op zekere hoogte thermoplast...


    Wat woog mijn Sultan 5 ook al weer? Volbeladen, zonder brandstof...
    De balsa Kaos gaat daar vrolijk overheen. Kul!
    Sultan heeft een stijve epoxyromp en een vleugel uit een stuk. Abachi/piepschuim,
    gelamineerd met glas, gerold met 2K De IJssel yachtlak. Een Saito 100 op de bok
    Veel te zware 5 mm verenstalen landingsgestelpootjes (zelfbouw)...
    en met uitlaat en volledige RC! Hoppa!
    Wat de Sultan niet heeft is een moderne ARF-bouw met stalen vleugelpen...
    Zo zie je maar... die ontwerpers uit het verleden met hun snelle RC-1 waren bepaald niet gek!
    Wisten logica in te bouwen...
    Vleugelbuizen en lock-moeren nemen ruimte in beslag op een plek waar RC hoort te zitten...
    daar kan je nu geen RC opbergen... wat modern, daarmee praktisch lijkt, is dat feitelijk niet...
    en geeft minder flex in het wegbergen van de elektronica! Bijzonder!
    Het gefrummel en gefiets van de vooruitgang! Marketing en verkooppraat... U hoort daar in te stinken!

    IMG_7886.jpg



    Voorzovers de ontwikkelingen...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
    ramses en Hans V vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klein haarscheurtje in de romp van de Wilco F5B... snelle fix met 30 min epoxy en wat glas...
    opgeschuurd en het mini-matje, 2 laagjes glasweefsel aangedrukt met wat Polyethyleenschuim...
    Na uitharden weg te nemen...
    Op een later ogenblik wat zorgvuldiger aan te pakken met een reepje carbon roving...
    Ontstaat doordat de accu iets te klem zit op te dik klittenband in de romp, tegen de vleugel...
    Verlijm zo een dunnere. Hopelijk gaat dat beter. Zaak zit nogal vol in de romp...

    D3246F3F-0854-4475-AE60-0EAC02B52F7E.jpeg

    Accu’s volgieten met sap... en dan de dikke lucht doorklieven

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ennnn... slechts twee mooie vluchten gemaakt... opeens vertrekt iedereen...
    In je eentje is dan saai eigenlijk...
    Verder bloedheet... de atmosfeer dampig... idd dikke vochtige lucht... dus ook een beetje zeilen aan de wind...


    Geweldig kistje... De ‘Na de vlucht foto..‘ het bewijs van heelheid... Haha
    Happy en uitgewaaid weer huiswaarts!

    380400DA-4BF6-46E6-8982-E33C9A420ED6.jpeg

    Gut... wanneer heb ik nu eens die Kaos klaarrrrrr... zucht!

    Gr Bas
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gipsgietsel al flink in de parafines gezet... IKEA houtbeschermer keukenplankjes...
    Om het gips te verzadigen... dat blijft zuigen...
    Heb het gips 1 week in de woonkamer laten uitdampen... maar ruikt nu naar oude sokken....

    Na de parafine een boenwas aangebracht... verdund met wat wasbenzien om het te kwasten...
    Daarna een flinke scheut loswax er over gekwast...
    Met al dat toevoegen... bemerk je dat het gips zwakker wordt... je kast het pardoes al met je nagel.

    Oppassen dus... zaak staat nu weer uit te dampen... wellicht gaan lamineren met vinyl alcohol
    aangezet... als dat blijft hangen... trekt namelijk wel strepen...
    Kapje wordt dan wat ruwer in de afwerking... en zal naderhand dan wat geschuurd moeten worden...
    Meer nieuws nu niet... wel binnenkort de epoxy oppakken...


    Rustiek rokerig lampenkapje aan het worden! :D
    Die wax veranderd zelfs je stakke Ikeakastjes in boerenhoevekultuur...
    Als het maar lost!


    IMG_2249.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
    Hans V vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ooohwwkay.... eenmalige matrijs....
    Dunwandig! Plop zei de installatie
    op perslucht

    Lossen heeft nu een nieuwe definitie... Eitje...

    B44923A4-DBCB-4AE4-A5BA-913D9546380D.jpeg


    Wat moet dat moet... Mooie kap en wat mooie bodemkalk... grasverbeteraar...

    De kap opgezet in twee lagen 160grs weewsel... de Plug is nog goed... nieuw gieten en afmallen... gips kost ook de kop niet...

    489E8383-EF8D-4ECF-9643-0E94B0931EB3.jpeg


    Zo... prima te gebruiken... en nu zien op te netten in wit...

    F6D33E0D-3786-4C9F-8977-941028CF3085.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2020
    Peter Houweling, Hans V en Hein.z vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina