Mustang P51D freeplan Juni RCM&E

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 23 mei 2013.

  1. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het stabilo en kielvlak staan hier nog steeds los vast op de romp en het hoogte roer zit gewoon los op de scharnieren geschoven. Ik heb hem hier op de zijkant gelegd om beter de plaats te kunnen bepalen voor de control horn in dit geval gemaakt van 1mm triplex. De buitenkabels voor de stuurstangen had ik al in een eerder stadium tijdens de opbouw aangebracht in de romp. De buitenkabels had ik met een druppel epoxy vastgezet aan dwarsliggers gelijmd in de spanten zodat er geen speling kon ontstaan.
    Later zou blijken dat het gedeelte wat uit de romp komt naar de control horn net iets te lang was en met het geven van hoog/laag boog de 0,5mm staaldraad ver uit. Om dit te voorkomen heb ik halverwege een geleider tegen de romp gelijmd waar de stuurkabel door een klein gaatje doorheen loopt. Als je het niet weet zie je het niet eens.
    Hier het hoogte roer met de control horn en in een U gebogen ijzerdraad (2mm).
    De control horn van 1mm triplex uit de bouwkit.

    Zoals ik al gezegd had had ik gekozen voor een richtingsroer. De stuurkabel kwam wat dichter bij de control horn van het richtingsroer uit de romp en hier had ik met het links en rechts geven geen problemen met de stuurkabel.
    Toch heb ik nog wel mijn bedenkingen of je tijdens het vliegen geen problemen krijg met de roeren, het is maar een heel dun kabeltje.
    Hier kan je zien dat hij op de juiste plaats uit de romp komt.
    Tijdens het links en rechts sturen komt het richtingsroer zowel links als rechts tegen het hoogteroer aan maar volgens mij heeft het richtingsroer wel voldoende uitslag. Dit staat niet aangegeven op tekening omdat hij hier op tekening geen richtingsroer heeft. Het richtingsroer heeft toch zo'n 15 mm.
    Hier de control horn van het richtingsroer tijdelijk vast gemaakt met kreptape.
    En hier zit hij vast gelijmd.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2020
  2. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb op internet naar een Mustang P51-D zitten zoeken die je niet "tenminste dat denk ik" tegen komt bij leveranciers van modelvliegtuigen en die toch relatief makkelijk te folieën is kwa kleurenschema en decals want het plan is om de decals zelf te gaan maken. Als alles lukt is het toch leuk om onder de vele Mustang's die er toch al zijn één te hebben die een beetje bijzonder is. Ik heb er één gevonden die in de tweede wereldoorlog gevlogen heeft en waarvan de geschiedenis van het vliegtuig en zijn piloot terug te vinden en te lezen valt. Dat was leuk en interessant en naar mijn weten vliegt deze Mustang nog steeds.

    Alles nagelopen met een ligt schuurpapiertje en zoveel mogelijk glad geschuurd. Daarna ben ik begonnen met de roeren te folieën als eerste het richtingsroer.

    Daarna volgden de rolroeren en hoogte roeren.

    Mijn eerste plan was om het stabilo en kielvlak nog los van de romp apart te folieën maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Ik had al het kielvlak recht op het stabilo gelijmd en nu wilde ik het geheel recht op de romp lijmen. Eerst heb ik het stabilo uitgemeten zodat de afstand tussen vleugeltip en de tip van het stabilo aan de ene kant gelijk is met de afstand aan de andere kant.
    Ik heb provisorisch met allerlei dingen die ik had een installatie gebouwd :rolleyes: die tijdens het lijmen het stabilo zou ondersteunen waterpas wel te verstaan.
    Natuurlijk heb ik eerst de romp waterpas gesteld
    Een waterpas op het stabilo en één op de romp.
    De fijn afstelling heb ik met kleine wiggetjes gedaan.

    Dit heb ik zo tot de volgende dag laten staan en uiteindelijk zag het er zo uit. Hier even de hoogte roeren erop geschoven.
    Toch heb ik voor de stevigheid tussen stabilo/kielvlak en romp aan beide kanten een driehoekig latje gelijmd en deze een beetje rond afgeschuurd.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2020
    E.hof en Frits37 vinden dit leuk.
  3. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedankt voor jullie reacties en hoop dat jullie willen blijven volgen. Ik ben nog niet klaar er volgt nog meer.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Laat zien dan!

    ;)


    jan
     
    AER vindt dit leuk.
  5. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ja Jan, dat is nu nog een verrassing maar langzaam wordt de sluier opgelicht en dan zal je het vanzelf zien. :D Als het zover is zal ik ook een foto plaatsen van het origineel.
     
  6. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Na ook de vleugel met een fijn schuurpapier te hebben na gelopen was het tijd om de vleugel in de folie te zetten. Zoals jullie misschien wel gezien hebben heb ik maar een klein hobby kamertje dus als er iets gebeuren moet waar ik graag een beetje ruimte voor nodig heb verhuis ik naar de tafel in de woonkamer, meer ruimte.
    Uiteindelijk heb ik gekozen voor een zilvergrijze Mustang. Ik had wel mijn twijfels want ik hoorde en las op internet tegenstrijdige berichten en meningen over dat die zilvergrijze folie wel eens voor storing kon zorgen. Er waren er ook die zeiden nooit iets van storing te hebben gehad. Ga ik daar maar van uit.
    De zilvergrijze folie die ik gebruik is van HK. De temperatuur van de bout kon ik heel laag houden tijdens het aanbrengen en het is een fijne folie om mee te werken. Nu kijken hoe hij zich houdt.

    Ben begonnen met de onderkant, eerst de hoekjes waar de rolroeren komen en dan een paar strookjes zodat de folie die op de vleugel komt mooi aansluit.

    Dan ben ik begonnen met de luchtinlaat van de oliekoeler en vervolgens vanuit het midden van de vleugel naar de tip. Het eerste deel was even aanvoelen temperatuur van de bout en de folie maar al snel had ik de slag te pakken. Het tweede deel ging al wat sneller.
    In de knik aan de voorkant vleugel eerst een klein stukje erin gefolied, later kon dan de folie er overheen.
    Met mijn hobby föhn kon ik de folie mooi strak krijgen vooral aan de vleugeltips.

    Voor de boven kant van de vleugel ging het op de zelfde manier, eigenlijk makkelijker want nu had ik die luchtinlaat niet. Ook hier weer van het midden naar de tip. Het mooie was aan het einde als je met de föhn de folie over de tips heen kon trekken, alle rimpeltjes verdwenen als sneeuw voor de zon en je kreeg een strak resultaat. Het zelfde gold voor het vleugeloppervlak, super strak en het leek haast wel een spiegel.

    De Mustang begint nu al op het origineel te lijken maar er moet toch nog wat gebeuren.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
    Frits37 vindt dit leuk.
  7. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Maar ik heb niet gekozen voor mijn avatar, mijn Mustang komt er toch iets anders uit te zien. Kan zijn dat hij mijn nieuwe avatar wordt.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Super net foliewerk!
     
    AER vindt dit leuk.
  9. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Na de vleugel volgt het stabilo, eerst de onderkant en later de bovenkant. Ook hier ging het mooi strak en ook de folie om de tips dankzij die hobbyföhn. Wel uitkijken voor de vingers, wordt best heet. Beste is om (werk) handschoenen te gebruiken.


    Het kielvlak heb ik in de folie gezet tot de bovenkant van het stabilo. Onder het stabilo doe ik als ik de romp in de folie ga zetten. Moet nog wel even de overtollige folie af snijden met een scheermesje, gaat heel goed.
    De scharnieren zaten voor het folieën er al in, heb ze vast gelijmd en geborgd met een cocktailprikker.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2020
  10. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Omdat er in het ontwerp van deze Mustang eigenlijk weinig koeling voor de motor voorhanden is dacht ik de uitlaat zo te maken dat het een open verbinding vormt met buiten. Weet niet of het voor genoeg koeling zal zorgen anders moet ik iets anders bedenken. Misschien zoiets zoals de 1:1 versie heeft achter onderin de romp een opening maken die je zowel open als dicht kunt doen. Ik heb er nog wel over gedacht om het gelijk te doen maar het viel mij op dat mijn voorbeeld en voorganger het ook niet hadden, tenminste kon het zo niet ontdekken. In het motorschot heb ik wel koelgaten zitten.
    Op de plek waar de uitlaten komen heb ik de vorm van de uitlaatplaat gebruikt om op de juiste plaats de gaatjes te boren en dat aan beide kanten natuurlijk. Voor de uitlaten gebruik ik rond 6 mm beuken en zal deze uitboren.


    Om verder te gaan met het folieën van de romp moet ik dus rekening houden met het kleuren schema. Vandaar dat ik eerst een mal maak voor de neus en deze gelijk op de romp af teken. De mal gebruik je later dan om de folie in de juiste vorm en afmeting uit te snijden. Aan de voorkant en onderkant zal ik de folie langer houden zodat je later goed grip hebt en de folie goed strak kunt trekken en je vingers niet verbrand door de föhn.:)
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
  11. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Ben begonnen bij het vooronder met de zilver folie iets over de lijn waar de folie van de neus komt, dat overlapt elkaar een stukje misschien goed voor de hopelijk vele buiklandingen. De rest van de onderkant romp volgde hierna.


    De zijkant heb ik in één keer gedaan tot aan de afgetekende lijn op de neus. Op de bovenkant van de romp begint de folie iets over halverwege tot een aantal mm overlapping over de folie op de onderkant. Toen de zijkant helemaal strak erop zat heb ik de vorm van de vleugel uitgesneden en op een paar plaatsen ingesneden zodat je de folie netjes om de hoek heen kon strijken. De resterende folie met het scheermes strak afgesneden voor een nette rand.



    Uiteindelijk is het dit geworden en dat viel mij niet tegen. Nu nog de andere kant.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
    HansH vindt dit leuk.
  12. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Nu de rechter kant, zal niet veel anders zijn dan de linkerkant dus als het resultaat het zelfde is ben ik tevreden en zo ging het ook zonder problemen.


    De zilverfolie zit al grotendeels op de rechterkant, nu volgt nog het afwerken en dan moet de neus nog in de folie gezet worden.


    Zoals je kunt zien heb ik gekozen voor een blauwe neus. Heb eerst de voorkant gefolied en netjes afgewerkt. Hier voor heb ik Oracover gebruikt, had nog een stukje over wat hier goed ging passen. Het stuk wat op de neus komt zal het stukje voor op de neus een paar mm overlappen.


    Het vooraanzicht.


    Van een vierkant doosje via naar ...........


    Best wel een verschil.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
  13. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik had een mal gemaakt voor het op de juiste maat uitsnijden van de blauwe folie. Aan de voorkant en onderkant heb ik het een stukje langer gelaten voor later om meer grip te hebben op de folie zodat deze in combinatie met de föhn mooi strak getrokken kon worden.
    In het begin ging het heel goed, zoals ik het graag zou hebben maar op het laatst door een onoplettendheid met de föhn zag even niet dat hij tegen het laatste gedeelte aan het blazen was kromp hier de folie al aanzienlijk. Ik vroeg mij af of dit nog wel goed ging komen.


    Om al het blauwe er weer af te halen zag ik eigenlijk niet zitten dus moest ik er maar het beste van maken. Op dat moment was het voor mij alles of niets. Heb de folie meer opgestookt dan normaal en door flink eraan te trekken en een paar verbrande vingers aan over te houden heb ik het toch nog redelijk goed kunnen krijgen. Aan de linker zijkant is het toch nog strak gekomen maar onder de luchthapper aan de voorkant kan je wel wat zien. Het is gelukkig niet direct in het zicht en na hopelijk wat landingen zal het toch wel wat gaan beschadigen.


    Hier kan je een beetje de linker voorkant zien.

    Toen de blauwe folie erop zat was het tijd om de uitlaten erop te zetten. Met een klein soldeerboutje heb ik de openingen in de folie gemaakt. Daarna kon ik de uitlaatplaten op de romp lijmen en gecentreerd met 6mm boortjes en elastieken om de uitlaatplaten op hun plaats te houden.
    De uitlaatplaten had ik al van te voren mat zwart geschilderd.


    Dit heb ik zo een tijdje laten zitten. Ik had al een idee hoe ik de uitlaten wilde maken en tijdens de bouw heb ik van 6mm rond beuken de uitlaten gemaakt. Heb stukje op de juiste lengte afgezaagd met aan beide zijde een schuinte van 45 graden, niet te moeilijk maken. Deze stukjes heb ik uitgeboord zodat er een open verbinding kwam van binnen de romp naar buiten. Het idee is namelijk dat de warme lucht van de motor afgevoerd kan worden. We zullen zien of dit in de praktijk goed genoeg zal werken.


    Na enkele dagen heb ik dit weggehaald.


    En dit was het resultaat. :)





    Toen de uitlaatpijpen erop zaten hebben ze een zilvergrijs kleurtje gekregen.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
    Bart83 vindt dit leuk.
  14. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Wat is nu een modelvliegtuig zonder piloot ? Ik vind het eigenlijk helemaal niks dus wilde ik wel een piloot in mijn Mustang.
    Mijn vrouw is heel creatief en haar heb ik gevraagd of zij voor mij een piloot kon maken die paste in de Mustang en dat wilde ze graag doen.


    Ze is begonnen een modelletje te snijden uit fijn piepschuim. Daarna heeft ze een laagje filler aangebracht en dit laten drogen.


    Als eerste was het gezicht aan de beurt om te beschilderen inclusief stoppelbaard.


    Ze had de beste man op een cocktailprikker gezet om hem zo verder te beschilderen.


    Hij werd in een tenue gestoken van die tijd, een bruin leren pilotenmuts op met koptelefoon en natuurlijk een pilotenbril. Een voorbeeld had ze gezocht op het WWW.


    Toen mocht hij even gaan pas zitten in de cockpit en dat beviel hem volgens mij wel, hij paste er goed in. De stoel waar hij op zit had ik in de tussen tijd gemaakt.
    Achter de stoel stonden in het model op ware grootte de accu's, ik heb hier vierkante boxjes van balsa gemaakt die ervoor moeten doorgaan.


    Hier het zicht van de piloot over zijn cockpit, een cockpit van een echte Mustang P51-D.


    Dit is een bovenaanzicht, bovenkant cockpit zwart geschilderd.


    Zij aanzicht.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
    freekt en HansH vinden dit leuk.
  15. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Zo zit hij uiteindelijk in zijn cockpit. Deze piloot is uniek, er zal er geen tweede van zijn. Het is leuker één zelf te maken of te laten maken in dit geval dan te kopen in een (web) winkel.
    Achter de stoel de vierkante box van balsa.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
    strutter en E.hof vinden dit leuk.
  16. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
  17. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Tijdens de bouw van de vleugels heb ik het gehad over de luikjes waar de servo´s voor de rolroeren achter schuil gaan en die waren toen nog van balsahout. Simpel het hout wat er zat uitgesneden en er een luikje van gemaakt. Ik had toen al het idee om dit te vervangen door 1,5 mm triplex omdat het steviger is. Als je de servo´s liet bewegen zag je het balsahout een golfbeweging maken en dat is met dit triplex niet meer. Ik heb dit aangepast net voordat ik de vleugels in de folie ging zetten, zo bij deze gedaan.

     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
  18. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Over de decals gesproken,


    Die heb ik zelf gemaakt. Ik heb van een kennis plakfolie gekregen die gebruikt werd om reclame aan te brengen op vrachtwagens, trailers en auto´s. Ik had de juiste kleur blauw en wit dus dat kwam mooi uit. De decal was afgedrukt op de bouwtekening en deze heb ik vier keer gekopieerd. Heb een laag blauwe folie en een laag witte folie op elkaar gelegd met daar over de gekopieerde decal. Ik heb de lagen apart vast geplakt met kreptape zodat het tijdens het snijden niet kon verschuiven. Samen was het een dik pakket en moest flink druk zetten om er doorheen te komen zelfs met een nieuw scherp mesje.


    Er zijn er twee niet naar mijn zin gegaan dus moest ik daar nieuwe voor snijden.

    Het aanbrengen was een speciaal verhaal. Toen de decals uit gesneden waren moesten de witte vlakken in de blauwe omlijning gebracht worden, een puzzeltje dus. Omdat ze beiden in één keer waren uitgesneden paste het precies. Op de zichtkant van de decals heb ik kreptape geplakt en dit stevig op de decals gedrukt zodat het blauwe en witte gedeelte goed op elkaar aansloot. De kreptape netjes vlak rond de decal afgesneden en in dit geval aan de linkerkant een stukje overgelaten om later een handvat te hebben. De plek waar ze moesten komen had ik van te voren uitgemeten. Nu kon ik de backing (rugvel) een paar mm aan één zijkant los trekken en de decal verder plat op de zijkant romp duwen om te kijken of hij recht zat. Langzaam verder de backing los getrokken en goed opletten of de blauwe en witte delen van de decal gelijk mee kwamen om het geheel goed op de romp te kunnen drukken. Natuurlijk opletten dat er geen lucht tussen romp en decal terecht komt.
    Uit eindelijk zit hij op de romp en nu moet de kreptape aan de zichtkant er nog af. Ook dit moet geleidelijk en voorzichtig gebeuren, kan zijn dat je toch nog een gedeelte los trekt. Als deze kreptape eraf is zie je dat de lijnen tussen het blauwe en witte gedeelte strak zijn en zie je dat de decal gelukt is.


    En zo ziet het eruit.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
    HansH vindt dit leuk.
  19. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Laatst bewerkt: 21 aug 2020
  20. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Dus hier de cockpitkap vast gelijmd met canopy glue formula 560 van Zap. Het lijmt heel erg goed en het droogt mooi transparant op. De elastieken houden hem op zijn plaats en heb deze meer dan een dag laten zitten. Ondertussen kon ik mij bezig houden met nog een aantal decals.
     
    HansH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina