Hallo, na lange tijd niks gedaan te hebben wilde ik weer beginnen met mijn Zmr250 weer vliegend te krijgen. Ik kocht een fc boardje met Sbus aansluiting en een ontvanger van Frsky R-XSR, alles ging goed tot ik mijn zender wilde binden... Dat gaat waarschijnlijk niet omdat ik nu een Frsky DJT module heb... Nu wil ik gaan kijken voor een zend module die past en werkt op mijn Turnigy 9xr en kan binden met de R-XSR. Mijn vraag is is dit mogelijk met de Frsky XJT module en zo ja is het dan simpel binden met de ontvanger en dan net als vroeger wat instellingen aanpassen en vliegen of kom moet ik de onvanger aanpassen met andere software ofzo? Ik ben namelijk geen held met software aanpassen van een ontvanger of zender ☺️
Misschien is het interessanter om een irangex irx4 plus multiprotocol module te kopen. Die past in de externe jr bay. https://www.google.nl/search?q=irangex+irx4+plus&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari De r-xsr is een D16 ontvanger en de dht module ondersteund alleen d8. Met een multiprotocol module kan je met bijna alle type ontvangers verbinding maken. Zelfs de speelgoed quads, whoops en vliegtuigjes.
Geen een multipro module heeft een typekeur en daarbij behorende certificaat maar inderdaad is de enige optie de legale xjt die ce gecertificeerd is. Zorg wel dat de firmware van de xjt en de r-xsr dezelfde versie is. V2.1.0 of V1.1.3 anders kun je ze alsnog niet binden.
Veel simpeler en goedkoper is deze ontvanger. Kun je de DJT gewoon laten zitten, niks omprogrammeren.
Die fc is toch Sbus in? Dat moet gaan met die R8SB. En die ontvanger is goedkoper dan een nieuwe zendermodule. Even snel rekenend, lijkt mij dat de meest logische oplossing.
Voordat moment wel maar op de toekomst gericht niet, sowieso is d8 een verouderde techniek. https://hobbyking.com/nl_nl/frsky-x...8r-8-16ch-s-bus-accst-telemetry-receiver.html Is een koopje incl. een ontvanger en in de eu-shop In 4 dagen in de brievenbus.
Tja, verouderd... Ik kan mij eigenlijk voor de gemiddelde modelvlieger niet voorstellen waarom dat D8 protocol niet zou voldoen. Ik zou er probleemloos F3A of een andere wedstrijdklasse mee kunnen vliegen, daar heb je aan 8 kanalen meer dan voldoende. Helemaal omdat het mixen al in de zender gebeurt. Waar het een voordeel kan zijn is voor een paar extreme gevallen zoals uitgebreide schaalmodellen, maar voor het grootste gedeelte zie ik het als een marketingtruc om gebruikers te dwingen compleet niewe spullen aan te schaffen omdat er voor de oude norm (wat een toeval) niets meer wordt geproduceerd. Wat dat aangaat is de weigering van FrSky om D8 firmware updates voor LBT uit te brengen een teken aan de wand geweest. Zeker een leuke prijs, alleen is de D8 ontvanger die ik noemde bijna de helft goedkoper en dan is hij meteen klaar. Maar goed, hij moet zelf maar beslissen wat het zwaarste weegt....
Dat heeft niets met de wil van frsky te maken dat ligt vast in de wet. D8 voldoet niet aan de eisen die tegenwoordig gesteld zijn aan de zenders en ontvangers. Hierdoor mag de apparatuur niet op de EU markt gebracht worden, lees de verkoop is verboden. Het gebruik van eerder aangeschafte apparatuur die gebruik maakt van het D8 Protocol mag nog wel gebruikt worden tot einde levensduur. Het voordeel van D16 is telemetry en updates.
En ook even opletten dat Tx en Rx beide op de LBT (Listen Before Talk) versie staan, zodat dit ook zelfde is en de variant die voor EU bedoeld is. Gekocht in EU zoudit al moeten kloppen, en anders is dit aan te passen. Uit de readme van firmware (https://www.frsky-rc.com/x8r/) This Package is for X6R/X8R ACCST v2.1.0 firmware update. Version and Files: X8R_ACCST_V2.1.0_FCC.frk Firmware under NonLbt mode which is certificated for FCC rules. X8R_ACCST_V2.1.0_LBT.frk Firmware under LBT mode which is certificated for CE rules. readme.txt Release note
Toch even goed lezen.... FrSky weigerde een -technisch prima uitvoerbare- LBT update voor D8 uit te brengen. Daardoor werd D8 bij nieuwe zendapparatuur illegaal. Het protocol an sich is dat niet. Telemetrie werkt ook op D8 en verdere updates zijn nergens voor nodig. Alles werkt namelijk al prima. Allemaal beslissingen van FrSky zelf om D8 niet mee te nemen in het LBT verhaal. Commercie boven klantvriendelijkheid. Maar zoals gezegd, hij heeft al een DJT, dus dan is een D8 ontvanger altijd de goedkoopste oplossing en prima bruikbaar.
PCM Vloog toch ook prima vroegah? waarom is dat er niet meer? Omdat je toch een keer afscheid moet gaan nemen van iets, en vooruit moet met vernieuwing, en iets ouds in stand houden kost geld. Als software/hardware ontwikkelaar zie ik nu weer duidelijk dat veel mensen niet begrijpen hoe deze wereld in elkaar steekt qua marktwerking. Heb je enig idee wat het kost om oude techniek in stand te houden? mensen willen en verwachten graag nieuwe dingen, dat kost geld. Om door te borduren op oude technologie kost ook geld.. een goede reden om een keertje te stoppen met D8, heeft zijn tijd goed dienst gedaan, net zoals met PCM. Maar om voor een bedrijf weer geld te gaan verdienen, en door te gaan met innoveren, zal je op een gegeven moment knopen moeten doorhakken in kosten. wat niet rendabel meer is.