Hard gaan... zonder drugs

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 22 jul 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan jaagt ie meer Gerben tegen zich in het harnas.. niet mij op de kast.

    Ik ga even kijken bij Silentflight.
    Volgens mij heeft een Ariane V11 een HD profiel.
    Dat hadden mijn Surprises ook maar iets moderner.
    Een RL1PY is een pylonprofiel, voor zover ik weet nooit toegepast op zwevers.
    De Avionik heeft een heel apart profiel, ik heb ooit eens een vleugel laten scannen met de bedoeling hem te kopieren.
    Er zit zelfs een tipverdraaiing in en daarom kan ie ook vreselijk langzaam binnenkomen.
    Maar hij heeft wel een bepaald gewicht nodig om te kunnen werken.
    Weet niet of een hele lichte kist wel zo effectief is, en je krijgt problemen met het CG want de staart is vredelijk lang omdat er een motor van 350 gram in moet.
    Als je er een 150 gram aandrijving in hangt dan krijg je het CG nooit goed.
    De Ariane is nog een ontwerp voor een borstelmotor, korte neus, korte staart.
    Ik kan de Avionik best ombouwen naar een superzwever maar ongebouwd levert ie meer op.
    Dus gaat ie ook ongebouwd incl de servo's weer weg.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk dat Arjan een beetje getriggerd was door hoe jij over f5j praat. Dat was hij al toen je met die kappa begon en dat doe je nu nog steeds.
    En dat terwijl alle argumenten die jij gebruikt waarom hij geen f5b kan vliegen hetzelfde zijn als waarom jij geen f5j kan vliegen.

    Ergens in een vlucht op 10meter een bel op pikken kan iedereen, mijn record staat op een geregistreerde 7 meter, maar bij f5j komt veel meer kijken.
    Om na 30 seconden je motor op 10 meter uit zetten en dan nog 10min vliegen....dat is echt moeilijk!

    Jij hebt ook nooit een wedstijd bezocht en hebt de kappa al verkocht voordat je je met anderen kon vergelijken.
    En dat laastste is de charme van f5j. Niet die absolute score van de laagste start maar onder gegeven omstandigheden een ander er uit vliegen. Er zijn momenten dat je de 10 min vanaf 180 meter nog niet red, ook jij niet met de Kappa, en er zijn dagen dat iedereen het vanaf 50meter of lager uit vliegt. Maar de truc zit hem in het voor de start al herkennen waar de thermiek zou moeten zitten en het dan daadwerkelijk op pikken van zo laag als je durft. Ik heb er meestal nog wel een metertje of 150 voor nodig omdat het langer duurt voordat ik die bel heb gevonden, de echte f5j goden hebben binnen 1 minuut , en soms binnen 30seconden al goede lucht te pakken...bizar!!!

    Iedereen vliegt wat hij zelf prettig vind, jij hebt graag een beetje adrenaline uit snelheid en dat gunt iedereen jou. Maar je praat daarnaast een beetje respektloos over andere takken van modelvliegen terwijl je daar alleen maar aan geproefd heb en meer niet.

    F5b is indrukwekkend snel en om daar de top bereiken moet je zeker voor kunnen knuppelen. De demo van Gerben laatst was spectaculair! En alle aanwezigen waren onder de indruk van jet contrast met een licht-weer f5jkist, maar Gerben was net zo onder de indruk van Brian die 5 minuten lang op 10meter hoogte op niets bleef hangen en uiteindelijk toch weg wist te klimmen.
    Overigens was met een f5b die dag , mét vario, geen moment van stijgen te vinden en is hij vooral rakken gaan vliegen omdat het anders alleen maar wachten is tot de kist beneden is en daar is inderdaad geen reet aan. Persoonlijk vond ik de stijgvlucht ongelofeloos snel!.......Maar de rakken had ik sneller verwacht in het echt....misschien was het dikke lucht omdat het zo warm was.

    Het zijn gewoon 2 hele andere takken van modelvliegsport en beiden spectaculair op hun terrein.
    F5j vliegen kan echt iedereen! Maar om er de top te bereiken moet je net zo goed zijn op dat gebied als dat Gerben is op zijn gebied.

    Je laat je een beetje op de kast jagen omdat hij opmerkingen gebruikt zoals jij ze zelf ook hebt geplaatst.
    Maar in de kern bedoeld hij misschien hetzelfde als jij: praat geen flauwekul over dingen waar je niets van weet.

    Een f5j zwever is een rustige makkelijke kist om te vliegen maar een wedstrijdrondje f5j is dat niet en dat heb jij nooit gevlogen dus kan je daar ook niets over zeggen.

    Ieder zijn ding. Dat vind jij ook, dat zeg je vaak genoeg, dus respecteer dat dan ook.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik kan het niet vinden maar denk echt overtuigd dat er Profil: RL 7% stond. als ik me echt vergis zal ik dat erkennen :) en niet omheen draaien.
    heb wel de handleiding pdf, de motor lijkt een carbon inrunner, open constructie, (zg. wasmachine) met vertraging. leeg gewicht 510 gram kist. wedstrijd gewicht 2000 gram oid (dat weet jij vast)
    ik had er een hacker A20-12xl, 10x6 aeronaut carbon, 3S2000 in, zwp helemaal goed. (accu helemaal voorin dat wel, had een balkje achter de motor gelijmd, motor kon er ook niet meer uit). vermoed amper 1 kilo vliegklaar. ik kan zo'n "warmliner conversie" echt aanbevelen als men een super allround electrozwever wil. tenminste bij de V11 werkte het wonderwel.
    ook had ik de servo stangen e.d. en de mixers (behalve die franse methode) zo optimaal mogelijk gemaakt. snapflap. ik bedoel ik heb wel echt, wat laatst nog benoemd werd, alles afgesteld tot ik tevreden was en even niks te verbeteren wist practisch.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, zeker weten dat er een HD, waarschijnlijk HD47 op zat.
    De V10 heeft een HD47, de Surprises hadden ook HD profielen, de 17 had 8 verschillende HD profielen in 1 vleugel.
    De Ariane is ontworpen door Hannes Delago samen met de universiteit en ze werden gebouwd in Tjechie.
    Daarna is Frans Weisgerber ze voor veel te veel geld gaan verkopen.
    Het waren modellen die voor 27 NiMh cellen ontwikkeld zijn.
    Ik had destijds de tegenhanger, een Surprise met Plettenberg 355 borstelmotor.
    Echt geweldig hoe dat vloog, door het gewicht zette het ding enorm door, aanduiken met motor uit, en dan op dezelfde hoogte weer terugkomen, en dat een paar keer.
    De eerste keer dat ik hem gooide dacht ik, dit kan nooit vliegen.
    Woog iets van 2500-2700 gram op 180 span.
    Maar de motor trok hem uit mijn handen en hij vloog zo weg.
    De huidige modellen zijn veel lichter maar toen had ik denk ik iets van 2500 Watt in een model van 2500 gram, nu zit er 6500 Watt in een model van 1700 gram.
    Nu is het explosief zoals het omhoog gaat, er zijn metingen van snelheden.
    De Surprise was niet het snelste model maar het eerste rak vloog ik met motor uit met 300+.
    2e rak ruim boven de 250.
    En dan in de thermiektaak welving aanpassen en dan 30km/u vliegen, dat is toch belachelijk dat dat uit 1 vleugel komt?
    Ik heb bewust nooit met Avioniks gevlogen omdat Rudi Freudenthaler me hielp en ik de Surprises mooier vond.
    Ik mocht ook de prototypes uittesten.
    Maar een Avionik vliegt zoveel makkelijker, daarmee vlieg je zomaar 4-5 rakken meer dan met een Surprise.
    Alleen vind ik F5B wedstrijden niet meer leuk, dus wat moet je dan met zo'n kist?
    Weg ermee.

    GJ
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee. Natuurlijk meen ik dat niet. Dat snapt volgens mij iedereen, ik ben dan ook echt zeer verbaasd dat jij het niet snapt.
    Wat ik schreef wel, maar jij bent blijkbaar serieus in je uitspraken over F5J. Dat is voor anderen dan wel weer erg humoristisch om te lezen.

    Ik heb diep respect voor iedere topsporter die oneindig veel tijd en energie steekt in het uitblinken in iets wat in principe helemaal niet moeilijk is, tenzij je het in wedstrijdverband gaat doen en er toch altijd mensen zijn die dat makkelijke kunstje tot in de puntjes beheersen . Je zult mij nooit horen zeggen dat iets te makkelijk is.

    Ik vind F5B trouwens een waanzinnig mooie tak van modelvliegsport, dat is ook waarom ik dit draadje lees.
     
    Peter Den en Hans V vinden dit leuk.
  6. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ok ik geloof je :) helaas staat de V11 ook niet op die (historische, leuke arceologische) Delago site. mss is dat wel waarom er een ander profiel op zou zitten. ik geloof het helemaal als ik het echt lees (dan laat ik het gaan bedoel ik). ik heb destijds best veel uitgeplozen voor ik tot aanschaf over ging. ik zou het bijna op gaan vragen maar zo belangrijk vind ik het ook weer niet nu :) hoef niet perse openlijk gelijk oid. edit: anders gezegd; ik kan het nergens vinden, ik zou graag een opsomming van de specs, inc. profiel willen zien van de V11.

    [​IMG] *mijmer was een goede kist. btw waarom is dit een link? komt dat door de asterisk?
    edit 2: wat een andere kist is dat he? grote romp, vrij stobbige vleugels vergeleken. als ik die nu, nog had, had ik er wsl weer mee gevlogen.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arjan, ik zag de humor er niet in en ik ben niet de enige uitgaand van de PBtjes die ik gehad heb.
    Had er dan aan smilie achter gezet.
    En ja, ik ben wel serieus over F5J.
    Voor mij vliegt dat te makkelijk, geen uitdaging.
    Ik stond me stierlijk te vervelen en ja, in competitie verband is dat anders, de omstandigheden zijn voor iedereen gelijk en dan gaat het om seconden.
    Ik heb wel een keer meegedaan aan een F5J wedstrijd, helemaal in het begin met een simpel houten kissie, een beetje zoals F5J bedoelt was, simpele betaalbare klasse.
    Dat is mislukt.
    Maar nee, niet mijn ding.
    En het is ook niet de grote klasse geworden dat men dacht dat het zou worden, vervanger voor F3J.
    In het begin was ik er behoorlijk bij betrokken, ik hoorde ook veel F3J mensen zeggen, oh, dat ga ik doen, beter dan aan de lier.
    Maar geen idee waarom het niet populairder geworden is.
    Elke klasse heeft zijn charme als de omstandigheden gelijk zijn.
    Dat was ook zo met karten en autoracen.
    Nadeel is dat op een gegeven moment geld een rol gaat spelen en de mensen met aanleg en een dikke portemonnee hebben een voordeel.
    In F5B heeft iedereen een dikke portemonnee en is dat voordeel al weg.
    Alles is ook gewoon te koop, dan komt het aan op talent en training.
    Sturen kan ik wel maar ik had er geen zin in, om zoals Gerben, te trainen, dus de wedstrijd was voor mij de training.
    En vooral ook de gezelligheid tijdens en na de wedstrijd, dat was de belangrijkste drijfveer.
    Maar de gezelligheid is weg, dus ook geen reden meer om dan te vliegen.
    Dan ga ik wel hier op mij hellinkje staan met iets wat ik mooi vind om te zien of lastig is om te vliegen zodat het een uitdaging is.
    Zweven vond ik trouwens vroeger helemaal niks, is voor ouwe mannen.
    Pas toen ik met grotere schaalzwevers ging vliegen vond ik het een kick, het omhoog gesleept worden (teamsport) en dan proberen boven te blijven.
    En vooral de modellen met lange dunne vleugels, bij de landing sta ik altijd te genieten, hoe ze in hun vleugels hangen.
    Een ASW17 vind ik bijvoorbeeld weer niks.


    Lecra..
    Ik heb nog even gezocht.
    De Arianes werden samen met AKAmodel-Stuttgart ontwikkeld.
    Die hadden vroeger een hele website met allerlei projecten die ze gedaan hadden, daar stonden ook de Arianes met de gegevens.
    Maar de site is vernieuwd en ze zijn eraf, er staan nu alleen de nieuwere projecten.
    Ja, ze werden bij Heinrich gebouwd, daar waren ze iets van 400 euro en Weisgerber verkocht ze via Carbon Vertrieb voor ruim 700 of meer.
    Ik heb er nog naar gekeken als instapmodel voor mensen die met F5B wilden beginnen maar de Hawk F5B was goedkoper en ik heb destijds een deal gemaakt met NAN models voor de aankoop van de Enigma's.
    Die waren dezelfde prijs als de Hawk toen en dan had je wel een FAI goedgekeurde kist.
    Maar ook in F5B heeft het fanatisme toegeslagen, je moet nu wel een Avionik of Speedfire hebben om enigszins mee te kunnen komen.
    In de begintijd vlogen er mensen met Hawks of zelfs een Blizzard mee, dat was leuk en gezellig.
    Ergens in 2014 ben ik gestopt met organiseren en nu kom ik na zoveel jaar terug en nee, ook dit is niet meer mijn ding.
    Ik ga nog wel naar de wedstrijd in Belgie, naar Luc en Willy, dat is wel gezellig en vooral het eten is er goed.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    F5j had afgelopen jaar het hoogste deelnemersaantal van alle knvvl wedstrijdklasses;)

    Ik blijf er bij dat je leuk mee kan spelen met een houten kist......als je denkt om als wedstrindbeginner om de podiumplaatsen mee te stoeien als je een dure kist koopt houd je jezelf voor de gek.

    Is denk ik in de f5b ook zo, je kan alle spullen wel kopen maar als je niet op niveau kan knuppelen ga je ook niet winnen.

    Qua kopen...tja....die crisis is maar hoe het bekijkt want mensen kopen werkelijk álles en niest is te gek! Voor de f5j kopen ze 2hands kisten van €1500 om 'te beginnen'

    Kijk eens daar de dlg's...ik zou mijn helios wel eens willen vervangen maar voor een nieuwe kom je onder de €750 vliegklaar al nergens en 2dehands is al net zo gek.

    Heel triest
     
    MadRay66 vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke mannen. Zijn we er een beetje uit?
    Is de rust weer teruggekeerd? Ik geloof van wel.:D

    Dan kan ik weer terug naar mijn eigen topic .
    Ik heb n.l. al genoeg "perikelen" aan mijn hoofd.:D
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben er een paar jaar uit geweest en ik schrik me kapot als ik de prijzen zie.
    Ik werd in f5b gesponsord maar wist wel wat het kostte.
    Ook mijn aircrace nemesis pylonkist, die heb ik toen voor 1700 euro gekocht, kaal model.
    Mvvs 152 en 2 in 1 pijp erbij, 900 euro.
    Nu staat het ding voor 5-8000 euro te koop.
    Zelfde met grote schaalzwevers, voor het geld kan je een 1:1 zwever kopen.
    Iemand die bij een grote modelbouw importeur werkt zei, we hebben het nog nooit zo druk gehad, mensen hebben geld te veel.
    Het begon in f3a, beginners kochten gfk bakken omdat ze dachten dat ze alleen daarmee konden vliegen.
    Kennis van me wilde ook f3a gaan vliegen en kocht meteen voor duizenden euros modellen en motoren.
    Hij kon amper een trainer in de lucht houden.
    Totale gekte.

    GJ
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo vandaag dit draadje eens helemaal doorgelezen.
    Soms met kromme tenen soms lachend.

    Ik kan toevallig zowel Arjan als Gerben en Gert Jan een beetje.
    Alle drie een karakter wat ik erg prettig vind.
    Lekker direct heerlijk is dat ik hou er van.
    Maar wees een beetje lief voor elkaar.

    We willen allemaal wel eens wat.
    Mijn grootste wens is om eens een dag met een echte zwever mee te mogen in de Alpen.
    Maar ja dat zullen wel dromen blijven.

    Zo heeft iedereen een tak van de hobby wat hij leuk vind.
    Ik vind aan wedstrijden helemaal niets.
    Ik sta te stuiteren van de stress.
    Met sleepmeetings daarentegen genoot ik met volle teugen.

    Gert Jan wat voor afmeting schaalzwever zoek je?
    Het lijkt mij denk ik prettig voor je als hij alleen te vliegen is (dus ook starten)
    Een meter of 4.5 en electro lijkt mij het meest handig.
    Eventueel met een karretje zijn die simpel te starten.
     
    freekt en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Bertus, ik vind het nog steeds jammer dat je niet meer vliegt.
    En ja, ik ben direct, ik hou niet van achter iemands rug om kletsen.
    Als iemand mij een lul vind, zeg dat dan in mijn gezicht, dan kan ik ook mijn mening over jou geven.
    Eerlijk duurt het langst.

    Wat ik zoek, het begint pas mooi te worden rond de 5 meter.
    Ik heb al ASW's gehad van 4 meter, dat is het net niet.
    Modellen als de Nimbus en ASG29 vind ik mooi.
    Enige beperking is dat het in de auto moet passen, dus romplengte van 180-190 max.
    En nee, geen electro, of het moet een klapptriebwerk zijn maar ik vind een prop voorop zo lelijk op een schaalmodel.
    Starten is geen probleem, ik gooi hem van de helling en hoop dat ie dan niet meteen richting dal gaat maar dat ik op hellingwind weg kan komen en dan thermiek kan pakken.
    Maar vooral de prijzen, daar stuiter ik van.
    Ook gebruikt, belachelijk duur allemaal.
    Dus ik kijk rustig rond, ooit zal het wel weer slechter gaan en gaan mensen spullen verkopen.

    GJ
     
    MadRay66 vindt dit leuk.
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De gezelligheid mis ik wel.
    Maar het vliegen tot nu toe nog niet.

    Ja de prijzen zijn hoog.
    Maar er komt een recessie aan.
    Veel kijken en soms je eisen iets bijstellen.
    Ik snap dat je een klapprop niet mooi vind.
    Maar de 1 op 1 zwevers beginnen er nu ook aan;)
    Het is toch wel handig als je toch echt even prik nodig heb.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, 1:1 zwevers hebben van die mooie intrekbare props.
    Dat kan ook wel op een schaalzwever, voor de JS1 zat ik daar aan te denken maar dan komt er nog eens 1000 euro bij en we moeten nu op de kleintjes letten.
    Ik heb alle vertrouwen in mijn vliegkunsten dat ik wel hellingwind en thermiek kan vinden.
    En anders moet ik naar beneden lopen om hem op te halen, hoe ik dan weer omhoog kom is een ander verhaal want de conditie is niet meer zoals vroeger.

    Oh, wat betreft echt zweefvliegen boven de bergen.
    De zus van mijn vriendin heeft een hotel bij Zell am See.
    Haar man is redelijk invloedrijk daar, die kan wel een vluchtje regelen voor je.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Kom op mensen, wedstrijd vliegen is toch leuk? En hier doe je tenslotte het voor vooral als het je eerste wedstrijd is. :) :)

    IMG_0437.JPG
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, te duur voor wat het is.
    Ding kost bij de fabrikant 850 euro maar heeft piepschuim vleugels.
    Ik heb de Ventus en ASG van Topmodeltehnik gehad.
    Dat waren mooie kisten.
    Die kocht ik toen voor inkoop maar ik zie nu de verkoopprijzen, kan meteen weer een pilletje nemen.
    http://topmodeltehnik.com/products/fully-composite/
    De Ventus was volgens mij max 1200 inkoop, staat nu voor 2400 verkoop.
    De ASG29 was stukken goedkoper, onder 1000 euro, staat nu voor 1790 euro.

    En Hans, met wedstrijdvliegen leer je beter vliegen, je wordt gedwongen dingen anders te doen dan je gewend bent, je komt in situaties die je normaal zou vermijden.
    Dus ja, iedereen zou een keer wedstrijden moeten vliegen, al zijn het clubwedstrijdjes.

    GJ
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha ja je komt nu achter de echte prijzen.
    Ik heb destijds alles ook voor een prikkie verkocht omdat ik geen winst wilde maken.
    Als je ook zo iemand een keer treft kan je goedkoop aan je spullen komen.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ken GJ als een zeer goede vlieger... voor geen kist bang... je treft ze niet zo vaak...
    Zat ook in de F5B-top toen in 2009... ook al vliegt het scheef of als een hark.....
    GJ zet hem weer keurig aan de grond.

    Je kan de Avionik ook bouwen. De prijs kan gebouwd flink omhoog in Duitsland...
    zo niet verdubbeld.
    Zolang ze zelf niet hoeven te bouwen, zijn ze oh zo blij... ook al vliegen ze er wellicht nooit mee...
    En een Avionik... altijd goed voor een mooie foto-poze... er mee kunnen vliegen hoeft dan niet..
     
  20. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep

Deel Deze Pagina