Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 19 nov 2019.

  1. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Ha, bedankt allemaal.:thumbsup: ben er zelf ook erg content mee en ook erg benieuwd naar de aandrijving. Moet nu eerst accu's gaan kopen. Iemand een goede raad?

    Groeten
    Roel
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dat is wel het makkelijkst, wat me tegenhoud is dat de constructie van TopRC veel te licht is, het zijn balsa ribben met een toplaag van 25 grams glas en 1,5mm schuim...... zonder ook maar enige fatsoenlijke hoofdligger en de huid zit maar middelmatig vast aan de ribber, de vorige eigenaar die hem gecrashed heeft vertelde (samen met meerdere getuigen) dat de crash niet hard ging maar toch 1 vleugel dwars doormidden en de andere de gehele tip eraf..
    Om nou 350 euro neer te tikken voor weer zon vleugel vind ik niet verstandig,
    Jouw idee van meerdere schuimstukken aan elkaar te kleven is een goeie om de mooie ronde vleugelvorm goed en recht te bouwen, anderzijds een ribbenvleugen compleet indekken is ook een optie..

    Anyway, ik lees lekker mee en geniet van je bouwkunsten. :thumbsup:
     
  3. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Zo, dat is niet zo'n beste kwaliteit. Dan kun je het beter zelf maken. Ik moet toegeven dat ik deze vleugelkernen destijds samen met Walther heb gesneden, maar dat is 25 jaar terug en ik weet niet meer precies hoe we dat gedaan hadden. Qua volgorde en wash-out etc. Zal er nog eens over nadenken. Misschien als ik wat tijd overheb ook de profielen eens opsnorren en in Cad omzetten.

    Groeten Roel
     
  4. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Beetje laat, maar wij (vader en zoon Didier) hebben erg goede ervaring met Gens-ace lipo’s eventueel ook verkrijgbaar bij aerobertics.
    Ze zijn behoorlijk compact, hebben een grote energie dichtheid en dragen de belasting uitstekend. Dit in een NF5A en een Avanti met elk een 80mm edf, 6 cellen, 5000mA en “stromen” tot ruim 90A geen probleem. We hebben gezamelijk 5 packs en behoorlijk wat vluchten erop zitten.
     
  5. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Rene,

    Geen probleem. Ben toch nog niet zover. Moet nog e.e.a. leren. Bedankt voor de tip. Ga ik eens achteraan. had zelf ook al wat van Turnigy bij Hobbyking gevonden. Er werd em ook aangeraden om min. 6000mAh te nemen. Als ik het goed heb met 200A stroom trekken, heb je dan min. een 35C Akkus nodig (35x6=210A). Heb ook nog eens op eCalc gekeken of de vliegtijd e.d. te berekenen is voor deze set, maar de motor zit (nog) niet in de database.

    groeten
    Roel
     
  6. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn vindt dit leuk.
  7. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Als ik jou was zou ik met dat prachtige vliegtuig nooit gaan vliegen.Veel te mooi om het risico van een crash te lopen.Koop maar een vitrine!!!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hallo Hans,

    Dat is een flink stuk studeerwerk daar op RCgroups.... Dan zijn brandstofmotoren wel wat begrijpelijker.... :confused:

    Hoi Lamberto, kijk eens naar het eerste bericht. Is al eens gebeurd. Ik kan wel wat hebben... :). Maar vliegen zal ie!
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  9. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    He Roel, heel wat ervaring opgedaan ook met het Hobbyking spul edoch bij hogere belastingen e.d. toch relatief korte levens tijd (Lees teleurtelling.). Hebben regelmatig contact met F3A vliegers die ook het "onderste" uit de kan halen m.b.t. electro aandrijving e.d. Zij vliegen met nog duurdere accu's setups edoch ik zag dat jouw setup ook veelbelovend is. Zeker met zo'n topmerk als Kontronik, wel vertrouwd. Niet goedkoop wel erg goed.
    Dus ik zou t.a.v. de accu's dan ook geen consessie doen en beter voor Gens-Ace of Lemon e.d. gaan. (https://www.gensace.de/airplane-lipo)
     
  10. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Rene,

    De eerste pagina lezend van de link die Hans doorstuurde concludeer ik ook hetzelfde. belastbaarheid daalt snel bij veel chinees spul (als al niet alles uit China komt...), dus ik ga me zeker aan je advies houden. Ik heb Kontronik ook aangeschreven wat zij aan capaciteit aanraden, omdat ik eigenlijk niet kan inschatten (of via Ecalc kan berekenen) wat de vliegduur zal gaan zijn, maar even op een bierviltje (bij continue volgas): 22.2 x 200 = 4440 W, accu van 6000mAh, 22.2V => 22.2 x 6 = 133.2 Wh, dus na 1.8 min leeg (133.2/4440 = 0.03 uur = 1.8 min.). Natuurlijk niet constant vol gas, maar beter toch om iets meer capaciteit te nemen, toch?

    Groeten
    Roel
     
  11. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Sorry aangepast zie nu dat de motor 480Kv is.:hammer:
    Op 6 cellen? Ik neem aan 2x 5 a 6 cellen in serie. :confused: Motor met vertraging 1:4 versie ga je bij 12 cellen 5328 tpm onbelast op prop as;), bij 10 cellen 4440 tpm onbelast.
    Wat is de prop grote van de Ramoser? Wat geven zij aan voor max. toerental? Ik probeer ff mee te rekenen want 1.8 min. is leuk voor een reno racertje van 1000 mm span...
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2020
  12. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Oh, ja, sorry ik was niet duidelijk genoeg. Ja uiteraard 2x 6s in serie (om 22.2V te krijgen). Vertraging is inderdaad 1:4. Ramoser had me toen deze aandrijving ook al aanbevolen. De prop is 26.1" maar ik zou later ook nog eens de 28.1" erop willen zetten (die is nagenoeg op schaal qua diameter). Max toerental zou volgens Ramoser 7600rpm mogen zijn. Liefst zou ik een zo laag mogelijk toerental willen aanhouden (met flink wat spoed), maar weet het gewoon niet (geen ervaring).
     
  13. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Nee, 22.2 is bij 6 cellen 6x 3,7V om precies te zijn, in 2x6 serie wordt dat dus 12x 3,7V = 44,4 V. Voor +/- 4440 Watt output (jou voorbeeld) zou je dan "maar" 100 Amp doen.;)
     
  14. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Stom:hammer:. 2x22.2V, ja... Niet duidelijk geweest alweer, sorry. zal het aanpassen. Dus:
    44.4 x 200 = 8880 W, accu van 6000mAh, 44.4V => 44.4 x 6 = 266.4 Wh, dus (ook) na 1.8 min leeg (266.4/8880 = 0.03 uur = 1.8 min.). klopt het nu wel?
     
  15. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Vanmiddag eens met Kontronik gebeld. Erg hulpvaardig zijn ze daar. Aan de telefoon heeft de servicemedewerker meegerekend en gaf het advies om voor 14s te gaan met een capaciteit ergens tussen 6000 en 8000mAh. Met de 26.1" 4-blad en een spoed van 14" kwam hij uit op een snelheid van rond 110-120 km/h, een stuwkracht van 19kg bij een constante (volgas) stroom van 110A. Bij een 2/3 belasting/gebruik zou gemiddeld 73A de stroom zijn, zou goed moeten zijn voor zo'n 5-6 min vliegen.
    Hij raadde overigens SLS accu's aan uit eigen ervaring.
    Overigens zouden alle gegevens van de laatste Kontronik motoren ook in eCalc beschikbaar zijn, maar toevallig toch niet de Pyro-1000 serie. Hij zou dat meteen gaan doorgeven/regelen bij eCalc.
     
    Rene Neefe en Bart83 vinden dit leuk.
  16. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Top Mugello, dat is pas service :yes:, SLS nog geen ervaring mee, ik ga is kijken wat het is. Bij 26.1 " zal je met de 1:4, 480kV setup en 14 cellen ook dichter bij het max. toerental c.q. max output van de propellor komen. :rolleyes:
    Nog wel ff een lader aanschaffen die 2x 7 cellen of meer aan kan. Ik heb zelf 2 stuks ISDT 500W echter die gaan maar tot 6 cellen, wel erg tevreden mee. 2 stuks ISDT Q8 BattGO smart charger - 500W, 20A, 8S Lipo zou een redelijk goedkoop alternatief zijn. Voordeel van deze laders is dat ze ook met 1A of meer balanceren wat de totale laadtijd aanzienlijk verkort. Moet wel nog een dikke 1000W :confused:, 12 of 24V voeding voor. (Bij 12V, 2x 'server' voeding in serie of zo.)
    My 2 cents...;)
     
  17. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Ik denk dat de Gens-ace en de SLS niet veel voor elkaar onderdoen, SLS iets duurder dan Gens-ace uitgaande van 7S/5000 mA 45C zit er 18 Euro verschil tussen.:rolleyes:
     
  18. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Mugello, no problem, ik bedoelde alleen maar aan te geven dat de stroom omlaag gaat bij hogere spanning en hetzelfde "geleverde" vermogen. E.e.a. geeft Kontronik ook weer in de cijfers die zij geven.
    Die max. van 200 Amp. is wat de regelaar aan kan. Altijd fijn om er flink boven te zitten zodat je zeker weet dat de boel heel blijft. (Blokkering prop, een keertje onbalans na een prop "strike", etc.)
    Die 73 Amp van Kontronik is een mooie gemiddelde gebruiks waarde en de snelheid 110/120 kmh een mooie schaal snelheid.:thumbsup:
     
  19. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Rene,

    Zeg maar Roel...

    Ik krijg wel een goed gevoel met Kontronik. Wat de lader betreft, ik heb nog de Polaron ex combo 7S, dus die kan dat wel aan, maar wel max 200W bij 12V.... Dat wordt dan langer wachten, want zonde om deze lader aan de kant te zetten en weer (2) nieuwe lader(s) te kopen, toch?
    Nou, dan ben ik er wel zo'n beetje uit. Bij gelegenheid de accu's bestellen. Ik wacht nog even tot de Spit helemaal klaar is en gevlogen heeft met de ZG62. Zet dan de E-drive om. Tegen die tijd zal ook wel Ecalc bijgewerkt zijn met de Pyro 1000 motoren, dan kunnen we nog eens zelf laten rekenen. Altijd leuk.

    Groeten
    Roel
     
  20. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Dag Roel, geweldig en succes met de re-maiden met de ZG62, ook de ramoser prop erop?
    Heb je ook de mogelijkheid om m.b.v. stroom en / of toerental meting de praktijk waarden van beide setups te meten?
    Altijd leuk om te weten of e.e.a. in de buurt van de theorie komt en ben ook erg benieuwd naar het in de hand houden van de temperaturen in de Spitfire.
    Gr. ReNe.
     

Deel Deze Pagina