Bouwverslagje v/d Stroep

Discussie in 'Duikboten' gestart door MarcT, 15 aug 2020.

  1. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Bedankt Marc,

    grtjs,Marc
     
  2. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    De voorste dome(halve bol).

    Niet lachen,maar deze is gewoon gemaakt van een halve kerstbol.Je kent ze wel.Zijn 2 halve bollen die je in elkaar kan duwen en er wat indoen en dan in de kerstboom hangen.De 2 halve bollen hebben een vrouwelijke en mannelijke kant.Die wat wij gaan gebruiken is het vrouwelijke deel.
    Er zijn in de handel verschillende te verkrijgen.Meestal hebben die in het midden een vertekening.Deze zeker niet gebruiken omdat eenmaal er een camera achter geplaats wordt,heb je geen scherp beeld.
    De bollen zijn te verkrijgen in zaken waar m'n teken benodigdheden verkoopt.Hier in Belgie zijn er zaken zoals de AVA.Weet niet of die in Nederland ook bestaan.De kostprijs is een 1,9euro.In feite kan je de 2 halve bollen gebruiken ,maar dit vergt dan wel een iets andere infrezing(bij het mannelijke deel) van de draaistop van 110.
    De bollen zijn ook zeer dun.Doch eenmaal verlijmt in de draaistop,heb je een zeer sterke constructie die aardig wat waterdruk kan verdragen.Je kan het een beetje vergelijke met een rauw kippenei.
    Neem dit in je handpalmen en probeer het dan maar eens stuk te drukken.Denk dat dit heel moeilijk is.
    Je kan de domes ook vacuum laten trekken maar dit kost tamelijk veel en je hebt er ook weer die vertekening in.
    Straks komen de foto's van het plaatsen v/d halve bol in de draaistop.
    Grtjs,Marc.
     
  3. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
  4. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Bedankt Paul,

    denk dat ze daar te krijgen zijn.
    Grtjs,Marc.
     
  5. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    We kunnen weer wat verder.

    Zie hier de domes.

    [​IMG]

    zo worden ze dus verkocht.Deze zijn 100% zuiver(dus geen vertekening in't midden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    op deze 2foto's zie je het mannetje en vrouwtje.

    [​IMG]

    hier kan je zien dat ze dus heel zuiver zijn(geen vertekening).

    [​IMG]

    deze zijn in een zaak gekocht van doopsuiker en ect.Deze zijn dus echt niet goed en geven een heel vertekend beeld.

    Grtjs,Marc.
     
    Fokko 66 en Rchobbes vinden dit leuk.
  6. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Nu moet de draaistop van 110mm,gereed gemaakt worden.

    Heb geen CNC frees machiene,dus maar alles met de losse hand met een Dremel freesje.
    Let niet op de hakjes door het frezen.Eenmaal de bol erin en afgekit,zie je hier niets meer van.
    De halve bol is 100mm in doormeter.Eerst het lipje met het gaatje eraf schuren(op een draaiende schuurschijf).Wat laten afkoelen en dan kan je de smeltbraam gewoon afbreken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier zie je dat er een rand moet blijven staan.Dit is voor de bol op die plaats ook te kunnen lijmen.

    Grtjs,Marc.
     
    Fokko 66 en Rchobbes vinden dit leuk.
  7. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Het vervolg v/d dome.

    Op de halve dome,een 2a3mm boven de rand van het vrouwelijke gedeelte een tape volledig rondom plakken.Dit om de silicone goed kunnen uit te strijken.
    Nu de draaistop van een silicone ring voorzien.(zie foto)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de afgetapte bol erin duwen en de buitenrand volledig afspuiten.
    Na afloop een stukje keukenrol boven op de dome leggen zodat je de dome goed ingedrukt houd.
    Zo kan je nu de silicone mooi afstrijken tot een egale voeg.Zorg dat de voeg tegen de dome op niets uitloopt.Nu moet onmiddelijk de tape verwijderd worden.Zorg dat je hierbij geen plekken op de dome veroorzaakt(vandaar het stukje keukenrol om de dome goed neergedrukt te houden bij het afstrijken en het verwijderen v/d tape.Plekken op de dome van de silicone is bijna niet meer zuiver te krijgen.
    Raad aan om de gele schilders tape te gebruiken omdat deze geen plakrand achter laat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan ziet de boot er al zo uit.

    Grtjs,Marc.
     
    Paul01, TIMBERWOLF, Fokko 66 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Had deze vergeten,sorry.

    Grtjs,Marc.

    [​IMG]
     
    Paul01, Fokko 66 en Rchobbes vinden dit leuk.
  9. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Nog eventjes tijd voor de uitleg v/d achterste afsluitdop.
    Deze is dus ook 110mm(Gamma).
    Deze dop moet niet uitgefreesd worden.
    Er wordt gewoon een plaatje Dibond ingelijmt.
    Dit materiaal is te krijgen bij bedrijven die reclame affiches maken.
    Het is een alu plaatje met daartussen kunststof en dan weer alu.
    De tot dikte is 3mm en komt dus mooi gelijk met de rand v/d afsluitdop.
    Het zilverkleurig gedeelte aan de buitenkant.
    Gewoon een rond schijfje tegen de draaiende schuurschijf houden en mooi rond maken zodat het juist in de afsluitdop past.Het plaatje hier ook weer vastlijmen met Tec7.
    Dit is niet functioneel maar voor het zicht.Het oog mag ook wat hebben.
    Grtjs,Marc.

    [​IMG]
     
    Rchobbes, TIMBERWOLF en Fokko 66 vinden dit leuk.
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Leuk ding, ga ik volgen :)
    Grt peter.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  11. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    We kunnen nu al eventueel de plaatjes(Dibond) maken.
    Deze komen tussen de schaatsen te zitten en dienen om de vaste ballasten te dragen.
    De plaatjes moeten zo diep mogelijk in de schaatsen liggen.Dit is nodig omdat anders het U profiel(alu,motordrager) moeilijk kan geplaats worden.De 4 zijden moeten hierdoor afgeschuind worden.
    Ik gebruik ruitjes papier wat ik op het plaatje plak en dan met een priem prik ik op elke kruislijn in de plaat.Het is een geduld werkje maar is ook voor het zicht.
    Later laat ik zien hoe dat de plaatjes aan de schaatsen bevestigd worden.
    Alvast enkele foto's.
    Grtjs,Marc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Nog even vermelden.
    Op de 2 laatste foto's zie je nu duidelijk waarom dat die 2 opvulringetjes(3mm) nodig waren.
    Grtjs,Marc.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  13. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Het volgende is het centrale deel v/d Stroep.
    Dit is een opstaand stuk en dit is de plaats waar het duiksysteem komt.Vandaar eerder de hartlijn met het centerpuntje in't midden van de boot.Dit is dan makkelijk om de verboring te maken voor het ballastsysteem.(Er zijn 4 ballastsystemen v/d Stroep.Dit krijgt een hoofdstuk op zich).
    Het opstaande stuk is vervaardigd van een dikwandige lijmmof van 110 doormeter.Deze zijn te koop in zaken voor industrie sanitair.
    Er moet een stuk uitgehaald worden wat de ronding van de horizontale buis(125mm) volgt.Je moet ook een perfekt verloop hebben van de lijmkant.Met het gewoon uitzagen van die ronding heb je geen sterke verbinding met de horizontale buis.
    Om dit te realiseren,ging ik als volg te werk.
    Eerst moest ik een schuurtol maken met een doormeter van de horizontale buis(125).
    Gewoon een stukje buis (125mm) met een lengte van een 12cm.Hierop wordt dan schuurpapier gekleefd(met contactlijm,Patex).Dit papier heeft een korrel van 16!!!!!.Dit is om het grove werk te doen.
    Op de buis komen 2 flenzen die gemaakt zijn met pvc schijfjes van 10mm.één in de buis en het ander er op gekleefd(met seconden lijm).Deze 2vlakken smelten dan gewoon in elkaar.Dan een centergat van 10mm.Zo 2 stukken maken.Dan de draadstang van 10 erdoor steken en van moeren voorzien.De schuurtol is klaar nu.Heb dus een schuurtol met korrel 16 en eentje van korrel 160(dit om de lijmrand perfekt vlak te krijgen.
    De tol(K16),gaat dan in de kolom boormachiene.
    De lijmmof komt dan in een slede(is een platte plaat met 2 zijkanten aan.De slede zelf is ook een platte plaat met 2 zijkanten aan.De eerste plaat wordt dan opgespannen op het werkblad v/d kolom boormachiene.Nu kan de tweede plaat(slede),vooruit en achteruit geschoven worden.
    De lijmmof wordt nu geklemd in het beweegbare deel,dmv 2 handschroeven.
    De kolom boormachien op het hoogste toerental en de slede heel voorzichtig tegen de tol duwen.
    Het wegschuren van het materiaal gaat heel goed,doch moet zeer langzaam gebeuren.
    De lijmmof zo ver vooruit bewegen dat de zij lijmranden op niets uitlopen.
    Dan met de tol van K160 afwerken.
    Als alles goed is uitgemeten heb je nu het opstaande stuk wat pefekt in't lood staat.
    Je moet dan gewoon met een waterpas kijken of de lijmmof waterpas staat(linker en rechterzijde.Voor en achter hoeft niet omdat de lijmmof zo al in't lood staat).
    Hier de foto's van de tol en de slede.
    Grtjs,Marc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Fokko 66, Rchobbes en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  14. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Wil nog even vermelden waarom dat ik de T stukken zelf maak.
    De meeste T stukken hebben een opstaand stuk wat onder een lichte hoek staat.
    Dit beinvloedt het vaargedrag v/d Stroep enorm.Zeker ook met de camera er vanvoor op.
    Door het opstannde stuk nu haaks op de buis te monteren kan de Stroep bij volgas perfekt in rechte lijn blijven varen.Bij eerdere T stukken had de boot de neiging om telkens naar boven te varen bij volgas.
    Vandaar dit T stuk.

    Grtjs,Marc.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  15. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Het volgende is het open maken v/d horizontale buis.

    Je zet nu de uitgeschuurde lijmmof op de buis en zorgt dat ze mooi waterpas staat.
    Afstand naar de voorkant en achterkant moeten gelijk zijn.
    Dan de lijmmof aftekenen rondom(buiten en binnenkant) op de buis.
    Dan moet er 1/5cm binnen blijven staan om achteraf een rand te hebben voor nog een afdichtings voeg
    te kunnen aanbrengen.
    Vervolgens kan met een Dremel freesje het middendeel eruit gefreest worden.
    Niet blind staren op de foto's.Er zit een motor op maar dit is voor later.
    Grtjs,Marc.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Rchobbes, TIMBERWOLF, Paul01 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dekstukken.

    De dekstukken voor en achter zijn ook gemaakt van Dibond.
    Als je het opstaande stuk op de juiste plaats hebt,moet je een karton patroontje maken.Dit is 7cm breed en aan één zijde moet de uitsparing komen met een straal van 110mm.Zo past het plaatje juist tegen het opstaande stuk.Lengte moet met de rode buis gelijk komen.Zeker niet verder,anders kan de schroefdop nooit helemaal dicht gedraaid worden.Eenmaal het plaatje klaar,weer een ruitjes papier erop en weer de kruis lijnen met de priem induwen.Dit moet 2maal gebeuren(voor en achterstuk).
    Dan worden er aan elk plaatje 2alu L profielen gemonteerd.Dit profiel is 10/10mm.Gebruik hiervoor RVS vijzen en moeren van M3.
    Aan de zijkanten komen verlengstukken ook met buitendraad en binnendraad van M3.Deze zijn 40mm lang en zijn in electronica zaken te vinden.Probeer deze verlengstukken op dezelfde afstand te plaatsen.Vier gaten voor en achter(Doorm is 3mm).
    Bovenkanten ook telkens van 4 gaten voorzien.Een tip voor de boven gaten te boren.Lijm met seconde lijm het alu L profiel vast op het plaatje.Dan kan je het boren zonder dat het profiel verschuift.
    Zo moet er dus een voor en achterkant gemaakt worden.
    De lijmmof(opstaand stuk) nog niet lijmen.Het is makkelijker om de dekstukken dan uit te lijnen.
    De dekstukken dienen om de camera's ed op te monteren,tevens voor de zijbuisjes te monteren.
    Met deze buisjes kan je dan de boot makkelijk tillen,omdat een gereed model tegen de 7kg weegt.
    Alvast wat foto's v/d bouwwijze.
    Grtjs,Marc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Fokko 66, Rchobbes, Paul01 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Kleine correctie,

    de dekplaatjes van 6 gaatjes voorzien aan de bovenzijde.Vijzen onderkant afsnijden met een Dremel schijfje.Anders raakt het L profiel de buis van 125 niet.
    Sorry.

    Grtjs,Marc.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  18. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Dekstukken.

    Om de 2 dekstukken te verbinden gebruik ik 2 alu buisjes van 6mm.Deze moeten even lang zijn als de horizontale buis.
    Er worden per buisje 4 gaten van 3mm geboord.
    Alzo kan m'n de dekstukken verbinden dmv M3 vijzen(inox).De buisjes worden dan aan de verleng stukjes gevijsd.
    De voorkant wordt voorzien van een ronde beugel(vol alu van 3mm).Deze beugel moet juist buiten de dome komen(ivm beschadigingen v/d dome).De beugel kan alleen pas gemaakt worden wanneer de dekstukken zijn gelijmd op de horizontale buis.
    Achterkant wordt voorzien van een haakse beugel(ook alu van 3mm).
    Bij defenitieve verlijming v/d dekstukken kunnen deze beugels ook in de buisjes verlijmd worden.
    Hier enkele foto's.
    Grtjs,Marc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Tamaniac, Paul01, Fokko 66 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Het plaatsen v/d ballastplaatjes.

    Stripjes van pvc zagen zodat ze juist in een Alu profiel van 20/20 passen.Geen speling!!!!
    Vervolgens 2 stripjes op elkaar kleven met seconden lijm.
    Het stripje in de bankschroef en met een Dremel schuurtolletje een ronding van de buis van 40 erin schuren.Voor het mooi te laten aansluiten op een stukje buis van 40,(met een schuurvelletje er rond) het pvc stukje mooi naar de ronding schuren.Het kan zijn dat de vlakke kant die tegen het ballastplaatje komt te staan,iets moet afgeschuind worden,zodat je vlak pvc stukje hebt.
    Dan de boot op z'n achterkant rechtop zetten,het ballastplaatje juist positioneren en dan het pvc stukje van seconden lijm voorzien(in de uitholling) en op de bocht v/d schaats lijmen.Het beste is om het ballastplaatje eventjes vast te houden zodat het niet verschuifd bij het lijmen van het pvc stukje.Dan de boot op z'n voorkant zetten en het tegenover liggende stukje lijmen(op dezelfde manier).
    Werkwijze idem voor de achterkant.Dan de andere schaats op dezelfde manier.
    De boot terug op z'n schaatsen zetten en 4 gaatjes van 3mm boren in het ballastplaatje.Zo kan het ballastplaatje op het PVC stukje met een vijs en moer gemonteerd worden.De loden ballasten worden op deze
    manier zo gemonteerd.De ballasten kunnen op die manier eventueel aangepast worden.
    Het teveel v/d vijzen eventueel wegslijpen.
    Op de foto zie je alles duidelijk.
    Grtjs,Marc.(op de foto zie je de dubbele inlaat van één v/d ballastsystemen v/d Stroep)

    [​IMG]
     
  20. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Het gieten v/d vaste ballasten.

    Hiervoor maak ik een giet malletje wat ik 2 maal kan gebruiken.
    Een afval plankje(mdf of dergelijlke) met houten latjes erop genageld,met een dikte overeenstemmend met de PVC stukjes(zie vorige foto).
    Het malletje kan 2 maal gebruikt worden en dan is het verbrand.
    Om het gewicht van het te smelten lood(Pb) te bepalen heb je :LXBXHXSg(11,3).Sg is het soortelijk gewicht van lood.Na het gieten moet je een 2% rekenen wat verwijderd wordt.Vuil van het lood wat boven komt drijven.
    Smelt het lood altijd in een oud inox pannetje.Zet dit op een klein camping gasbrandertje en met een ander brandertje verwarm ik het lood in het pannetje.Zo blijft het eventjes vloeibaar.Zorgen dat het hout en de mdf goed droog zijn.Anders krijg je een explosie door de vocht die onmiddelijk wil verdampen.
    Na het smelten onmiddelijk voorzichtig in het malletje gieten(met een grote griptang).Een minuutje of 2 laten afkoelen en je kan de ballast zo eruit laten vallen.Voor de andere ballast idem.
    Aan de voorkant v/d Stroep,komt ook nog een vaste ballast.Meer hier later over.
    Grtjs,Marc.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
    TIMBERWOLF en Fokko 66 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina