Hard gaan... zonder drugs

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 22 jul 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Rene, dat is ook leuk maar voor mij is het te beperkt.
    Hard heen en weer knallen maar een F5B kist haalt als het moet ook die snelheden maar je kan er ook mee in de thermiek hangen en eventueel aan de helling mee vliegen.

    Bas, ik heb geen zin om er nog eens 600+ euro in te douwen en er dan 1200 euro voor te krijgen.
    Ongebouwd kost ie bij Leomotion 1549 CHF, als ik hem een paar honderd euro goedkoper op RCN zet dan is ie zo weg.
    Gisteren met Jeff aan de helling gevlogen, het is hier echt belachelijk thermisch.
    Dus een mooie schaalkist van de helling afgooien en dan thermiek zoeken is ook een uitdaging.

    GJ
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je begint je wilde haren kwijt te raken GJ. :p.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wouw, wat een mooi model. Maatje 36?
     
    lecraM vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor, want een beetje moderne vol gfk zwever haalt ook wel de 300, zonder motor.

    GJ
     
    crins vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik dacht je gaat stapvoets vliegen ;).
     
  6. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    @WillydeWoofer idd :) ik heb net gemaild of ik nog een nieuwe (Ariane V11) kan bestellen. vooral omdat het echt goed vloog, en ik nu mss iets rustiger kan blijven.
    als het lukt bouw ik die niet in ijltempo af maar in een jaar of zo. deze keer met rudder erbij op de V staart. motor met gear in de neus (F5J achtig weer), accu met gfk stripje in de romp verankerd, tot vlak achter de motor (goede tip onlangs). maar moet eerst maar zien of het uberhaupt nog kan of dat ze er mss wat hebben liggen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Ariane was 2 jaar geleden nog leverbaar.
    Ik weet niet of Rene (e speedbuff) hem nog heeft maar hij had nog een leukere kist nieuw te koop, een Robbe Limit.
    Ook een oudere vol gfk f5b kist.
    Als ik zelf echt zoiets zou willen wat jij wilt zou ik naar eef f5f kist gaan kijken, iets meer span, meer vleugeloppervlak, wel bijna ner zo snel maar pakt beter thermiek.
    Bijvoorbeeld een Backfire.

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat zou mooi zijn. De hobby is zo ruim. Er is voor iedereen wel wat moois te vinden.
    Zelf heb ik een prive/adviseur, t.w. Dhr. GJVO uit Duitsland :D. Dat kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd dat andere model is er ook nog, ziet er nog prima uit kennelijk ;)
    idd ja ook mooie kist maar is wel voor mijn smaak momenteel wat groot zo'n backfire. wat profilering ongeveer betreft wel ook zoiets idd. cw min. bij ~ cl 0. dan (mijn inziens) heel goed hoogte terug winnen uit snelheid (bijv. naar een andere thermiekbel "duiken", netjes afvangen en "in de bel landen" met weinig hoogteverlies.) dat ging echt prachtig met de V11
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb met dat soort kisten als de Ariane gevlogen, ergens vanaf 1996.
    Hij is een beetje te vergelijken met een oudere Surprise en zelfs met de Hawk F5B.
    Als je dan de prestaties vergelijkt met de modernere modellen dan zijn die oudere modellen echt vliegende bakstenen.
    Je gaat omhoog en voor je het weet ben je alweer gezakt.
    Vanaf de Surprise 14 begonnen ze beter te worden, dat zal ergens in 2008 geweest zijn dat ik die had.
    En het verschil tussen de 14 en de 17 (5 jaar) was echt enorm maar zelfs met de 17 kon ik geen wedstrijden winnen, daarvoor moet je een Avionik hebben en in F5F een Backfire.
    Dat vliegt zoveel makkelijker, ik heb 1 F5F wedstrijd gevlogen met een zeldzame Avionik F5F, daar hoefde ik helemaal geen moeite voor te doen, het ding vloog op rails en bleef ook eeuwig hangen.
    En met mijn eigen Surprise 15 moest ik echt worstelen.
    En zo groot is de Backfire niet, je kan hem ook met 3 delige vleugel kopen.

    GJ
     
    MicropropSport en lecraM vinden dit leuk.
  11. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ok inzichtelijk. ik vloog de V11 wel een stuk lichter (meen iets van 32 g/dm²), mss werkt zo'n ouder profiel wel goed daarmee. ik vond het vliegbeeld heel erg "f3b" lijkend. schaal f3b ;) . ik heb nog een mini ellipse, RG15 (mod, dwz ongeveer ;) ), die komt op mij over als een V11 in thermiek stand, alleen, bij de ariane moet ik de thermiek stand uitschakelen voor steken, anders flink extra weerstand, die weerstand valt bij RG15 weer mee, zonder flap. tenslotte bij echt hard duiken RG15 weer wat meer weerstand. echt interessant hoe dat werkt. ik probeer wel de ariane hierbij even los van f5b te zien, maar gewoon als een (dure maar sterke) allround zwever, met best "vintage" concepten. dat de romp best groot is, is ook een practisch voordeel :) zee van (laad, ballast) ruimte onder de vleugel, onder CG. servos achter de vleugel. (oja: ik had dat servo bakje eruit gehaald uit de V11, gat dichtgemaakt, en servo intern bevestigd. )
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @René... Top! Altijd de mooiste kistjes bij jou! :thumbsup:
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het zou kunnen dat dat HD profiel het beter doet bij een lagere belasting.
    RG14 en RG15 had ik altijd als ik een snellere zwever bouwde en aan de duinen was dat echt een fijn profiel.
    Bedenk net dat ik nog een romp heb en een set gesneden vleugels voor een leuke hellingzwever heb die RG14 zijn.
    Iets beter was een MH33 maar dat heeft weer een hogere belasting nodig en draagt minder in de thermiek, dat zit namelijk op de Ion Pro en de Hawk F5B.
    Voor dynamic soaring gebruikte ik altijd ex-F5B kisten.
    Ik had de mallen en dan is 7 kisten crashen op een dag niet zo erg.
    Weer een weekje soppen en je kan weer veder.
    Volgens mij was de Ariane bij Heinrich de laatste keer dat ik het vroeg rond de 350-400 euro.
    Maar de prijzen varieren nogal bij hem, de Stork F5J kon ik in het begon ook voor 800 euro kopen maar even later kostte die 1100, zelfde kist.
    Dus een beetje onderhandelen kan geen kwaad.
    De Limit die Rene te koop had is een ontwerp van Urs Leodolter, wereldkampioenskist.
    En volgens mij wilde Rene er niet heel geld voor hebben.

    GJ
     
  14. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd Limit ook gaaf, meende al beetje te herinneren, vrij recht tapse vleugel, (kwart)ronde tippen. leuke kist idd ook. uberhaupt dat iets oudere vind ik er ook gaaf, bij.
    1e "hotliner" die ik had was een SN models Minius, rg14 styro balsa, volgens mij 1,40 span. 2 ailerons, hoogteroer, had er een Keller 22/5 (250 gram ;) 2180 kV lees ik) in, 8x5 aeronaut prop, volgens mij 7 cellen nicad 2000 (weet dat niet al te zeker meer die accu) maar, ik kon er nog niet mee vliegen... later verkocht aan iemand die er een paar keer mee ge (test) vlogen had en wel leuk vond. zou nu ook wel weer willen proberen met een moderne motor en accu (niet eigen pic)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    lecraM vindt dit leuk.
  16. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    @GJVO : ik zat nog wat te bladeren, over de ariane F3, welke ik denk ook door Norbert Hubner is ontworpen, ik denk ook, net als de V11.
    https://www.rclineforum.de/forum/bo...74-ariane-f3-wer-hat-erfahrungen/#post1135399
    http://www.luzi-2.ch/simulation-1/profilpolaren/rl1py1

    als dat profiel ook op de V11 zat, wil ik als ik de V11 niet meer kan krijgen, zelf mss iets bouwen met dat profiel. echt goede zweefkwaliteiten.
    een ander profiel waarmee ik eens zat te klungelen tot ik erg tevreden was, is TL55, 8,5% dikte 1,5% welving
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Norbert Hübner ken ik goed, heb ik nog eens een hele avond mee aan de bar gezeten, hij was al half aangeschoten.
    Is ingenieur bij Airbus.
    Het is het vaste maatje van ex wereldkampioen Wolf Fickenscher, ook aardige vent.
    Ik weet nog goed, wedstrijd in Coburg, de club waar Fickenscher woont.
    Wedstrijd afgelopen, we breken alles af en rijden door het dorp naar huis.
    Zit daar op een terrasje Norbert en Wolf samen een ijsje te eten en iedereen uit te zwaaien, mooie gasten.
    Hij heeft ook geholpen de Raketenwurm te ontwerpen.
    Het profiel is echt een HD, weet ik 100% zeker.
    Dat rl1py is van Norbert zijn hand en Ruud Zandvliet had dat volgens mij op de Demon F5D.
    Daar hat ik de moedermallen van en heb er een paar gebouwd.
    Zweefde aardig door maar is wel echt een pylonprofiel.

    Als je een goed profiel zoekt dan zou je dat van de Avionik B moeten kopieren, maar weinig mensen weten wat het is.
    Er zitten ook verdraaiingen in en het moet heel zuiver gebouwd worden, dus cnc gefreest.
    Ik zal proberen Norbert te bereiken, vragen of hij weet wat er voor profiel op de Ariane 11 zit.
    Ik heb hier nog een ouderwetse Surprise romp, ik denk de 7.
    Dat is nog voor borstelmotor en nicads, dus gelijk aan de Ariane.
    Alleen heeft deze een T staart.
    Ik heb er al een vleuglkernen set voor gesneden, een MH33.
    Dat doet het altijd wel redelijk.
    Misschien past er ook wel een HD profiel op, dat zal ik eind van de week even bekijken, ik heb nu weer 2 modelvliegers op bezoek.
    De romp kan ik afmallen, dat is niet zo moeilijk.

    GJ
     
  18. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    tof ok :) ik ga eerst heel nauwkeurig mentaal dingen afwegen voor ik iets ga doen maar ik zou je graag aanbevolen houden voor eoa, romp tzt als je daar wat voor hebt.
    wat weet ik wel: ik heb veel op de carbonvertrieb site rondgekeken destijds en profielen vergeleken (ik wist niet dat de v11, wat voor mij, zulke goede zweefeigenschappen zou hebben). ik heb destijds georienteerd op rl1py1 als representatief voor het profiel van de v11, omdat ik zag (voor zover ik herinner, ik weet dat dit faalbaar is in principe) RL 7% staan. heb ook HD profielen bekeken. mij viel destijds op dat rl1py1 cw minimaal bij cl 0 heeft, uiteindelijk koos ik daarom voor de V11 (twijfelde V11 of V10). dat weet ik van toen. ik vond zelfs de fysieke ariane vleugel, erg op RL1PY1 lijken achteraf. ik kan dingen uit de polairen terugzien in het vlieggedrag en omgekeerd.

    ik zou graag een nieuwe "hotliner" willen bouwen, met eigenschappen zoals de V11 had qua thermiek en speed, en hoe de quadroflap werkte in vliegfases (speed = flaps in strak).

    ik denk ook dat dat ariane profiel goed werkt met ~ 30 g/dm² als zwever (qua reynolds getal), ik zou iig graag echt graag willen weten waarnaar ik zoek (was het nou een RL of HD wat ik moet hebben). het exacte profiel helemaal mooi, zou gaaf zijn als Norbert dat weet.

    dan probeer ik tzt, een eigen model te bouwen, ongeveer 180 cm, 2 delige vleugel, 4 flaps, V staart met rudder, vrij korte staartboom. wsl positief constructie 2x taps. (het soort profiel dat ik erop wil, kan daar ook best goed tegen). ik wil bouwkundig niet te hoge doelen zetten meteen.

    edit een ander vreemd pylon profiel (maar wel heel anders als RL of zulke HD), is RK40. dat werkt kennelijk heel goed op kleine maar zware DS kistjes. de weerstand wordt echt laag als de gang erin komt.
     
    MadRay66 vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    RK40 in aangepaste vorm zit op Avionik pylonmodellen.
    Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Rick Ruisink, die heeft zijn eigen F3F model gemaakt en weet ook veel over profielen.
    Dat is mijn vraagbaak als het om profielen gaat.
    Ik snap niks van polairen en zo, ik weet gewoon wat goed vliegt en pas dat dan toe.

    GJ
     
    lecraM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina