Er zijn tegenwoordig ook hele mooi biax weefsels te koop. Zijn 2 lagen Carbon 45 graden tov elkaar gelegd. Dat zou je aan beide zijden van honingraat kunnen plakken. Het is alleen wel duurder dan gewoon Carbon In sommige gevallen zelfs aanzienlijk maar goed zoeken en dan is er nog wel eens ergens een aanbieding
Wat Rene zegt met fineer werken 3 lagen moet ook kunnen maar ik ben bang met een aanvaring met wat veel wind met de punt in het midden schip dan heb je een punt belasting en dat is het grootste gevaar een kleine tik moet kunnen Ik weet ook niet wat epoxy doet met echt warm weer je moet je romp al uit de zon houden handdoek er over dat is het beste Jan Mooijman sr heb ook een romp gemaakt van fineer en dat geplakt in die tijd met West systeem toen was dat net uit maar had toen problemen bij warm weer Het meeste ben ik bang bij de M klasse de spanning van de achter stag en voorstag bij het B en lager tuig de spanning in de lengte richting Als je een kale romp heb zonder dek dan is deze niet stabiel het dek moet de vorm behouden aan de romp
Ik heb 25 jaar met een schip gevaren van 7 m, 3 lagen ocumee fineer van 3 mm met epoxy gelijmd op stringers van 25 X 20 mm hart op hart 150 à 200 mm, gesteund door spanten om de 500 mm. De romp was met 2 lagen epoxy geschilderd en dan wit gelakt , slechts 1 maal terug een laag witte lak gezet . Zo een romp is veel stijver dan een polyester/glas romp en heeft nauwelijks meer onderhoud nodig. De 4 modellen , draak 154 cm, sloep 164 cm ,ACC 180 cm en kotter 135 cm zijn allen opgebouwd uit 3 X 0.6 mm fineer. De kotter heeft een extra laag in de lengte voor het zicht ook blank gelakt, staat nu in mijn veranda. De draak is al 40 j oud blanke lak UV bestendig en heeft altijd in mijn veranda gestaan met regelmatig wat zon, 1 / jaar teak olie. Als j meer wil weten over de bouw https://www.modelbouwforum.nl/threads/recyclage-plug.107018/ https://www.modelbouwforum.nl/threads/19de-eeuwse-loodskotter-diana-schaal-1-10.165673/
Mijn draak (in het groot) is ook van plakhout, dus meerdere lagen fineer in verschillende richtingen over elkaar. Dat is stijver en sterker dan welke polyester draak dan ook, en weegt precies hetzelfde. Ik heb er eens aan gerekend voor een M of IOM, en drie lagen wordt te zwaar, maar twee lagen kruiselings kan en is volgens mij ook sterk genoeg. er zijn zo een paar IOM's gebouwd, maar die bleken toch aan de zware kant te zijn. ook is het (volgens de bouwverslagen daarvan) heel lastig om de fineer de curve van de romp te laten volgen bij de boeg, waar een U vorm met kleine radius bestaat. Dus, René, als je daar nog goede tips voor hebt houd ik me aanbevolen, want ik wil het heel graag een keer proberen. ik zal je bovenstaand bouwverslag eerst maar eens goed lezen. Tom, voor de warmte en uv bestendigheid van de epoxy ben ik helemaal niet bang. Warmte is sowieso geen punt en tegen UV kun je prima beschermen met een laklaag. ook heb ik een toevoeging in de epoxyhars, die uv bescherming geeft. Tot slot staan ze niet dag in dag uit buiten, dus ik denk dat ook dat erg mee valt. Puntbelasting; twee lagen fineer is wat dat betreft al sterker dan carbon. Toch denk ik dat je aan de buitenkant een 50g/m2 glasmatje moet leggen om schade tijdens wedstrijden te voorkomen. het gewicht daarvan is te overzien; bij handgelamineerd is dit 18g voor een M. gebruik je vacuum, dan zelfs maar 16g.
Hoi Renè. Ja, had dat bouwverslag van jouw prachtige AC schip natuurlijk al gezien (en wacht met spanning op het einde), maar niet zo specifiek naar het lamineren gekeken. het verbaast mij dat je die stroken -met de nerf mee?- zo mooi om het voorschip hebt gekregen. Bij mij breekt het fineer dan. welk hout heb je gebruikt? en hoe heb je dat fineer gemaakt? alvast bedankt voor de info.
@ Hay wat bedoel je met de nerf mee rond het voorschip gebogen ? Al die stroken zijn onder een hoek van 45 ° geplaatst en vallen onderaan als parket in elkaar en komen bij de boeg samen op het stevenhout .. Project was af. Laatste keer gevaren 4 j geleden , druk met zwevers nu Voor een IOM zou je 0.4 fineer kunnen gebruiken , of een flinke schuurbeurt geven. 50 gr glas aan de buitenzijde geeft een betere slagvastheid , maar je ziet de beschadiging niet haarscheurtje ? Iedere lichte ( gewicht ) fineer met een fijne nerf kan je gebruiken, die fineer had ik gekregen van een klant , 45 j geleden, weet zelf niet welk hout het was.
Dank je René ik las in het verslag van je kotter al dat je het fineer had gekregen. ook een prachtig scheepje trouwens. Jouw fineer ziet er uit als grenen of vuren. ik ben al aan het speuren. heb zelf een hele hoop cedrela (spaans ceder) uit kistjes van dure sigaren. dat zijn allemaal kleine vellen, maar voor diagonaal planken is dat toch lang genoeg. is 0,8 mm dik. de opmerking over de nerf is als volgt. als je een stuk fineer pakt, buigt het heel gemakkelijk in de richting dwars op de nerf. in de lengterichting van de nerf is het veel moeilijker. de sterkte is in de richting van de nerf het grootst, dus het liefst werk je met de nerf mee voor de sterkte. groet Hay
Als je plooit onder een hoek van 45 ° met de nerf dan gaat het ook, daarom staan al mijn stroken schuin en dat is ook het beste om de krachten op te vangen in de zij van de huid.. Als je voor het zicht gaat dan kan je de laatste strook langs leggen. Ceder is licht en fijn en heeft een korte nerf dat splijt gemakkelijker
ik heb een webwinkel gevonden voor 0,5 en 0,6 mm fineer. ga het gewoon eens proberen denk ik, maar ik twijfel nog een beetje, omdat ik 1,8 mm planken van sitka spruce ook een hele mooie en sterke optie vind. Die heb ik liggen.
3 X fineer kan je niet gewoon op spanten bouwen, wel op een mal, pvc folie er over , vanuit het midden werken en alles vastzetten met duimspijkers.
Ik weet dat op die manier ook de Pluis werd gebouwd bij van de Brink in Stompwijk en deze rompen werden toen door veel bedrijven afgebouwd In mijn jeugd ook in een Pluis gevaren en die was door de Vader van mijn zeilmaatje afgebouwd
Hier denkt iemand anders dan de meesten. Ook nog in 3D uitgevoerd https://www.radiosailing.de/forum/16-bauberichte-boote/2771-corona-wahn-m-boot-the-thing#15026
gisteren een beetje zitten 'pielen' en eindelijk mijn vacuum tafel gemaakt. van een oude spiegel en een afgeschreven liposuctie apparaat, dat heel mooi instelbaar is en gemakkelijk een ingestelde waarde gedurende een paar uur vasthoudt. meteen maar wat carbon laminaat gemaakt voor een M-klasse kielvin. diagonaal twill aan de buitenkant en unidirectioneel aan de binnenzijde. laat het nu twee dagen uitharden. Ben benieuwd wat er onder vandaan komt. dan ga ik het om een carbon tube heen buigen en nog een hele dunne strip of rod tussen de platen aan de voorzijde. Zal wel een aantal pogingen kosten om de juiste procedure te pakken te krijgen. Kopen is een stuk eenvoudiger, maar het gaat natuurlijk ook om de lol van het zelf maken.
Nou Hay, het ziet er weer goed uit! Alles weer met chirurgische precisie zullen we maar zeggen! Ik heb er helaas geen ervaring mee maar volg je met belangstelling